close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
true cousins

True Cousins: Nu bygger vi verdens hurtigst accelererende el-bil

Som nogen sikkert så, lykkedes det os senest at sætte en verdensrekord med TC9eren i 300 Volts klassen. Ing.dk har lavet denne historie: http://ing.dk/artikel/dansk-elbil-slog-verdensrekord-201-meter-paa-701-s...

Illustration: Privatfoto

Dette billede blev taget til det nye el-bil magasin GO, som udkommer snart

Derudover er der et par detaljer som er værd at nævne. På grund af bilens manglende bur m.v. måtte vi ikke komme under 7,00 sek. Efter de to dårlige runs (7,58 og 7,40) kørte Glenn bilen til 7,07 sek. og skulle således køre den bedst mulige back-up tid. Der skal to tider til at sætte en rekord og hvis de ligger indenfor 1% af hinanden, gælder den laveste som rekord.

Det betød, at en tid på 7,07 til 7,14 ville give 7,07 i rekord, en tid over 7,15 ville give 7,40 som rekord, mens en tid på 7,01-7,06 ville give den tid som rekord. Jeg forklarede alt dette umiddelbart inden det sidste run til en flok danske "fans", der var taget med over for at følge os. Og da Glenn så kørte præcis 7,01 sek., gik vi alle sammen helt amok, der var der ingen der troede på det de lige havde set ske - i ordets sande betydning UTROLIGT.

Vi havde på forhånd orienteret TV2 News, som sagde de ville komme og filme vores løb, men af ukendte årsager udeblev de uden nærmere forklaring/besked - intet er åbenbart sikkert ift. TV før det ER sket - eller der er blevet født en bjørneunge i ZOO... Vi fik dog alligevel optaget lidt video og denne blev bragt her på ing.dk og spredte sig hurtigt til bl.a. Børsen.dk og en række norske aviser på nettet. Resultatet blev 13.000 hits på Youtube på 2 dage - det har vi lige godt aldrig set ske så hurtigt før. Der er sågar nogen, der har oprettet TC9eren på Wikipedia (er der nogen der ved hvem det er?)

350 Volt og 1,76 sek.

Senere kørte vi en sidste gang med 350 Volt, velvidende at det var sidste gang fordi tiden ville komme langt under 7 sek. Og det gjorde den også. Med tiden 6,42 og 166 km/h kan Glenn nu optages i NEDRAs Roger Hedlund 100 mph klubben og 6 sek. ET-klubben - begge titler gives til føreren uanset el-køretøj.

Vi har nu Europas hurtigste el-bil og vores kalkulerede 0-100 km/h er på 1,76 sek. (Silver Bullitt er til sammenligning på 1,57 sek)

TC9erens bedste tid på 1/8-mile - indtil videre...

Og efter sæsonens fine resultater med TC9eren kan vi konstatere, at vi står overfor en større ombygning af bilen (pga. øgede krav til sikkerhed ved hurtigere tider) og et behov for mange flere batterier, så vi kan nå vores næste mål:

At vi og Danmark får verdens hurtigst accelererende el-bil.

Copenhagen Historic Grand Prix

Vi var inviteret til at udstille og deltage i 2 x 20 min. opvisning hhv. lørdag og søndag. Vi må sige at det var en stor succes med rigtig mange, der var interesseret i specielt at høre mere om TC9eren.

Vi havde også medbragt et par gade el-MC og disse blev brugt under opvisningen med streetrace. Her blev ca. 10 amerikanerbiler sluppet ud på banen for parvis at køre streetrace (dragracing på alm. vej), hvor føreren af el-MCerne (Motornissen og UT) på skift agerede startere i midten mellem de to biler, som det jo hører sig til.

Speakeren var genganger fra DHB og kunne fortælle yderst detaljeret om TC9eren og vi fik al den opmærksomhed vi kunne ønske os. Det var med let skepsis vi gik ind til dette arrangement, men bagefter var vi positivt overraskede og vi vil meget gerne komme tilbage næste år.

Tid til revanche

Så er sæsonpremieren for Silver Bullitt kommet tæt på og hvis vejret holder, bliver det mere nøjagtig på onsdag d. 14. eller d. 21. august som reserve-dag på Malmø-banen. Interesserede kan holde sig orienteret på facebook-siden: https://www.facebook.com/truecousins

Den store ændring er at vi for første gang kører med batterikasserne helt fyldt op, hvilket vil sige 2 x 200 V - hvis vi ikke ændrer ved ampere indstillingen, vil det betyde omtrent 240 HK på baghjulet, mens vægten på SB stiger til ca. 265 kg (20 kg mere end sidste års 2 x 150 V).

Netop færdigsamlet

Årets første mål er at køre 5,5 sek., som er break-out tiden i klassen Super Competition Bike, som vi skal deltage i til Mosten Race Day d. 30.-31. august. Og nu kommer det med revanchen: Sidste år blev vi blot nr. 6 og da kun de 5 hurtigste går videre til finalerne, var vi lidt ærgerlige, da vi blot manglede 0,1 sek. for at nå med.

I år kommer vi med langt mere power og kan vi ramme tæt på - men ikke under - de 5,50 sek., kan vi, hvis alt går op i en højere enhed, faktisk opnå en topplacering - vi er derfor meget spændte på hvordan det kommer til at gå. Vi ved nemlig fra tidligere, at vi med alle vores el-drag køretøjer har været i stand til at gentage den samme tid igen og igen indenfor ca. 0,1 sek. hvis vi bibeholder alle indstillinger.

Fra sidste års Mosten Race Day

Og vi kan se at vores ICE-konkurrenter har langt sværere ved dette (= det kræver en meget dygtig kører), da der er langt flere variabler. Der er både et koblingspunkt omkring starten og gearskifter undervejs, der skal være mest mulig ens for at op nå den samme tid. Og en hårdt tunet motor m. eksempelvis lattergas, turbo m.v. er mere følsom overfor eksempelvis skifte i temperatur og motoren m.v. består i det hele taget af mange bevægelige mekaniske komponenter i indgreb med hinanden, som øger risikoen for variationer i performance.

Jeg kører kun Silver Bullitt forholdsvis sjældent, men fordi den er "let" at køre og der er få variabler, kan det lykkes at køre mange næsten ens tider. Vores ICE-konkurrenter kører langt mere og har mere rutine, men har forholdsvis sværere ved at køre ens tider - derfor tror vi på, at vi alligevel har en chance for at kunne slå dem - only time will tell...

Så hvis man på nogen måde har mulighed for det, så kom til Mosten Race Day d. 30.-31. august og oplev det bedste drag race på disse kanter - der er teams fra hele Nordeuropa.

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins
fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.