true cousins

True Cousins nomineret til FIM-miljøpris + nyt om TC9eren

Illustration: Privatfoto

Start fra Moaten Raceday - bemærk kompremeringen af bagdækket, der "krøller" under belastningen og trækket

Forleden dag fik jeg et opkald fra DMU, der står for Danmarks Motor Union (motorsports union for alle 2-hjulede køretøjer). DMU fortalte at de har valgt at indstille os og Silver Bullitt til en miljøpris som FIM (verdensorganisation for 2-hjulet motorsport) uddeler hvert år til personer der har gjort noget godt for miljøet: http://www.fim-live.com/en/fim-gala/2011/fim-environmental-award/

Dette kom som en total, positiv overraskelse for os. Dels fordi vi ikke vidste noget om at prisen overhovedet eksisterede, men også fordi vi egentlig aldrig har været drevet af at være "grønne" eller kørt elektrisk dragracing for miljøets skyld.

Men det som vi - og mange ligesindede - håber på, er jo at få en dragracing bane her i Danmark og helst i Københavnsområdet (nu da der lang om længe kommer en bane på Korskro ved Esbjerg). Og de to største forhindringer til at få lov til at bygge sådan en bane er formodentlig støj- og røgforurening fra konventionelle ICE-køretøjer.

Med elektriske køretøjer er støjen væsentligt reduceret og røgen fra forbrænding er ikke-eksisterende, så hvis vi kan få andre i gang med elektrisk dragracing vil det med tiden være sværere at få et nej til en bane.

Samtidig håber vi også at flere almindelige danskere opdager hvilket enormt potentiale der er i el-motorer og batterier og måske derfor overvejer et el-køretøj en ekstra gang, næste gang de skal handle. Og på den måde kan der alligevel være en pointe i at give os sådan en pris...

Alle medlemslandene i FIM kan indstille én eller flere (eller ingen) kandidater og FIM tæller udover dragracing både road racing, speedway, trial, off-road m.fl., så chancen for at vinde er nok ikke så stor, men det er fint nok blot at blive nomineret - så tak til Palle Lind hos DMU for at tænke på os.

TC9eren er på vej

I løbet af sommeren har vi på forunderlig vis erhvervet os en portion brugte LiCo-batterier af mærket KOKAM, som har gjort det muligt at bygge en langdistance batteripakke til bilen - langdistance vil sige 35 kWh og dermed minimm 150 km realistisk på en opladning, vores gamle seriemotor har jo ikke en virkningsgrad som i de moderne el-biler. Der er blevet monteret 4 pakker på hver 6 celler foran og ligeså bagi med 2 pakker placeret på hver side af motoren.

Forrummet med 4 batteripakker og 12 V system til højre

Et andet problem, som nu er ved at være løst er at forrummet under forklappen og bagklappen over motoren ikke har været vandtæt ift. regnvejr - ikke det bedste når der er blevet fyldt op med batteripakker og en del øvrig elektronik, især under forklappen.

Ellers kan vi berette at Glenn netop har fået lavet bremserne foran om fra tromler til skiver. Der er som ved baghjulene igen tale om motorcykel bag-skiver samt 4-stemplede motorcykel kalibre i bedste genbrugsstil - man skal her huske på at bilen kun vejer 700 kg, så med 4 skivebremser er der rigeligt med bremsekraft. Slangespecialisten har sponseret os armerede bremseslanger - stort tak for det. Forlygterne er nu lavet om til (kraftig) diode type - disse stammer også fra motorcykelverdenen og har magnetisk blændemekanisme til skift mellem fjern- og nærlys.

I øvrigt er kalibre og flere andre detaljer nu malet røde, som jo er vores foretrukne kontrastfarve...

Nye forlygter og nyt look

Nye skive, nav og kaliber

Den nye controller er (stadig) meget tæt på at være færdig og planen er at den skal virke inden udstillingen.

Og det er nu planen at instrumentbordet bliver en Android tablet, der kan vise alle inputs vi ønsker - mere om det senere...

Det var så den sæson...

Sæsonen er forbi og vi fik som bekendt sat en 5er tid (5,972 sek.) med Silver Bullitt og ny verdensrekord i det allersidste løb på den allersidste racedag i sæsonen (og i den allerstrideste modvind). Ingeniørens udsendte Thomas Boel var med til at dokumentere det hele og I kan i øvrigt læse hans artikel her: http://ing.dk/artikel/132283-elektrisk-motorcykel-forbedrer-verdensrekor...

og se det video han optog her: http://ing.dk/artikel/132299-se-true-cousins-slaa-rekorden-med-elektrisk...

Tak til Ingeniøren og Thomas for deltagelsen på den helt perfekte dag.

...men lige om lidt er det Scandinavian Motor Show(!)

Og for dem som ikke lige ved det, har vi været med her siden starten for 5 år siden, med vores egen stand: Det Elektriske Hjørne - og det er vi også i år på stand C1-160. Tidligere var udstillingen kendt som Scandinavian Custom Show, men i år er det større og vildere og en helt ny hal er kommet til med sportsvogne og luksusbiler. Udstillingen er kort fortalt et mekka for bil- og motorcykel entusiaster/nørder og der kåres de flotteste og vildeste køretøjer i flere kategorier, se mere her: http://www.streetfire.dk

Vi kommer bl.a. med Silver Bullitt, TC9 Hornet, en Tesla Roadster samt verdens hurtigste invalide scooter fra motornissen.dk - der bliver i alt minimum 7 elektriske køretøjer på vores stand, hvor vi håber at møde rigtig mange blog- og ing.dk-læsere. Der vil også være sofa-hjørne med EV-videoer, snacks og løgnehistorier...vi ses!

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten