motorbloggen

Er Toyota ved at skifte strategi?

Illustration: Toyota

Motorblogger har i årevis undret sig over Toyotas strategi når det gælder elbiler. Eller sagt på en anden måde: hvor har verdens største bilproducent ikke flere elbiler på hylderne?

Det korte svar fra Toyota har været, at man ikke tror, at folk vil købe rene elbiler og i stedet har satset på hybrid- og pluginhybridbiler.

Onde tunge ville sige, at modstanden skal findes hos topdirektøren Akio Toyoda, der simpelthen ikke bryder sig om elbiler.

Men måske er det hele ved at ændre sig. Det skriver mediet CleanTechnica på baggrund af en artikel fra Reuters (som er bag betalingsmur).

Toyota har udviklet en platform til produktion af biler, hvad enten det er elbiler, hybrid- eller benzinbiler. Den kaldes for e-TNGA og den første elbil på den platform var bz4X.

På Motorbloggen var vi glade for endelig at se en velfungerende elbil fra Toyota, men bz4X fik en del knubbede ord med på vejen fra motorjournalister - man var ikke imponeret.

Problemet for Toyota er nemlig at salget af elbiler er steget meget mere end de havde regnet med og e-TNGA er bare ikke optimeret til elbiler. Derfor er konkurrenterne kommet langt foran og Toyota overvejer at skrotte hele e-TNGA-platformen.

Læs artiklen på CleanTechnica her og lad mig høre hvad I mener.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Toyota har udviklet en platform til produktion af biler, hvad enten det er elbiler, hybrid- eller benzinbiler.

Og det er præcis problemet.

Derfor er konkurrenterne kommet langt foran og Toyota overvejer at skrotte hele e-TNGA-platformen.

Det kommer vist ikke som en overraskelse for ret mange andre end Toyota.

Tiden vil vise om Toyota stadigvæk kan nå med på toget.

  • 26
  • 2

Modsat mobiltelefoner og kameraer så lever biler i 10 til 20 år, så trofaste Toyota ejere kan sagtens skifte til elbil, hvis de ellers kan strække den nuværende bil 5 år mere, hvilket ikke skulle være et stort problem for en Toyota.

Mange lande har endnu ikke infrastrukturen til at understøtte elbiler. Der er det nærlæggende at bruge Toyota hybrid som forbedrer benzin økonomien med 50%, uden at den bliver ret meget dyrere.

Opgaven lyder mere på om de kan cost optimere produktionen nok til at være konkurrencedygtige, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Man sammenligner med Tesla, har Tesla fået styr på i-orden-følelsen?

  • 12
  • 24

Modsat mobiltelefoner og kameraer så lever biler i 10 til 20 år, så trofaste Toyota ejere kan sagtens skifte til elbil, hvis de ellers kan strække den nuværende bil 5 år mere, hvilket ikke skulle være et stort problem for en Toyota.

Nej de kan ikke. Problemet er ikke kun manglende modeller eller at Toyotas elbiler er dårligere indrettet. Nej det største problem er at Toyota som en af verdens største bilproducenter umuligt kan nå at opskalere produktionen af elbiler hurtigt nok. Mange nuværende Toyota kørere vil være tvunget over i et andet bilmærke alene fordi Toyota ikke kommer til at kunne levere nok elbiler til at de alle kan fortsætte i en Toyota.

  • 28
  • 3

Der er det nærlæggende at bruge Toyota hybrid som forbedrer benzin økonomien med 50%

Denne påstanden har intet med virkeligheten å gjøre! Om en sammenligner en Prius med en Ford Focus 1.0L EcoBoost (bensin) så er tallene 55 mpg og 48 mpg, altså en forskjell på 13%. En kan gjerne ta andre biler og en vil se det samme.

Om en sammeligner Prius med en tilsvarende dieselbil så ligger Focus Zetec 1.6L TDCI på 74mpg, altså 35% bedre enn Prius!

Tallene som oppgis her er EPA-tall for 2022-modeller. EPA regnes å være mer realistisk enn WLTP.

Hovedmarkedene for japansk bilindustri er Japan og USA der dieselbiler ikke etterspørres. Japan må derfor bruke europeiske dieselmotorer på den lille delen de produserer som er dieselbiler. For å kunne nærme seg dieslbilers effektivitet så utviklet Toyota bensinhybridbiler. Og der stopper tydeligvis utviklingen!

  • 23
  • 1

Mange nuværende Toyota kørere vil være tvunget over i et andet bilmærke alene fordi Toyota ikke kommer til at kunne levere nok elbiler til at de alle kan fortsætte i en Toyota.

En Toyotaejer skifter typisk bil når den gamle volder problemer. Det kan godt tage sin tid da Toyota netop er kendt for deres pålidelighed. Man kan klandre dem for deres kedelige design, som dog har fået et mærkbar løft i det seneste årti (kunne det gå den anden vej?).

I Danmark ser vi kun en brøkdel af deres modeludvalg, og der kører Toyotaer rundt i hele verden. Vi ser HiLux'er i ørkener og Landcruisers i arktis. Hvad er udsigten til at deres efterfølgere får adgang til ladestandere?

Så - hvilket marked er det vi ser på? Er det det skandinaviske, eller hvordan er udbredelsen af lademuligheder rundt om i verden indenfor den nærmeste fremtid?

  • 5
  • 22

Er det det skandinaviske, eller hvordan er udbredelsen af lademuligheder rundt om i verden indenfor den nærmeste fremtid?

Faktisk er det danske ladenetværk ganske gennemsnitligt, heldigvis kommer der en hurtig opblomstring i 2023. Tyskland, Norge og Holland er klart i front. Det er faktisk blevet utrolig nemt at tage elbilen med på tur. Ja, du vil først møde problemer syd for Firenze, syd/øst for Østrig og halvvejs igennem Frankrig.

Det har hjulpet gevaldigt at Tesla har åbnet 70-80% af deres superchargers for alle elbilister.

Uden for Europa er Kina i førertrøjen. USA er cirka som Danmark måske 1 år efter.

  • 18
  • 1

Enig med Bjørn der er noget galt med sarkasmen, og data skal du have tjekket op på.

Toyota sælger kun 16-18% af deres biler udenfor Japan, Kina/Asien, EU og USA. Så når alle Toyotas store markeder allerede er klædt godt på til elbiler så har de måske mere travlt end du går rundt og tror, Hans.

Deres største marked er USA hvor Tesla længe er gået forbi Toyota Prius og er godt på vej til at stå lige med Corolla i år.

  • 20
  • 1

Så virkelig mærkeligt at Toyota konkurrerer med VAG om at være verdens største bilproducent.

Hvorfor er det mærkeligt? Nokia var også verdens største mobiltelefon brand, indtil de pludselig ikke var det længere, da de ikke mente at der var en fremtid i det der smartphone noget.

Overrasker det dig, at et firmas fremtidige markedsposition ikke afgøres af dets nuværende position, men af dets implementering af fremtidens dominerende teknologier?

  • 27
  • 1

Disruptions sker aldrig fra de etablerede, da ledere ikke evner at se ud over deres kerneområder, og derfor er låst i disse, eller måske er det endda omvendt.

Og det kan gå rigtigt hurtigt, når en kolos mister fundamentet:

"In 2007, Nokia was the undisputed king on the cell phone market. Because of its dominance, the company was inert to change and refused to acknowledge the shift the industry was making. In 2007, Apple announced the original iPhone, and 10 years later, the iPhone is the most popular and recognizable smartphone on the planet, while Nokia exited the market selling its phone business to Microsoft."

"2007: Can anyone catch Nokia?"

(1 milliard!!! kunder)

https://i0.wp.com/nokiamob.net/wp-content/...

https://nokiamob.net/2017/11/12/forbes-in-...

  • 16
  • 0

Det kan da umulig undre at de største producenter er dem der er længst tid om at omstille sig. De varetager jo kunder fra hele verden og ikke kun Danmark. Og fordi at man i Danmark i dag kan kører fra København til Ålborg på EL, betyder det jo ikke at det er det samme for resten af deres kunder. Virkeligheden er jo at verden på ingen måde er klar til at køre ELbiler alle steder. Bare i Danmark ville alt bryde sammen hvis der næste år kun vil blive solgt elbiler. Eller ting på USA hvis alle deres nye biler derover skulle kører på EL. Vi har hverken infrastruktur, elkapacitet eller el produktion til dette. Og det er bare i Danmark hvor der levere ca. 1 promille af verdens borger. Andel har netop sat fremførelseafgiften op til 2 kr/kw, mellem 17 og 21, som tak til de politiske krafter, der har presset et forbrug ned over vores distribitionsnet, som det ikke er bygget til, og der er ingen planer om at udbygge. Så i stedet for, fortæller politikerne at vi må vende os til Braun Out. For flere år siden skrev Poul-Henning Kamp en glimrende artikel om forsyningssituation af København og de planer der hele tiden blev udskudt for at føre mere energi ind til byen. Da prisen var mange milliarder. I 2017 fik den daværende regering udarbejdet en fantastisk genarbejdet rapport, den var lang og teknisk, om forsyningssituationen i Danmark, om hvad man ikke skulle gøre og hvad konsekvensen var, og hvad man kunne gøre. Politikerne valgte den nemme og billige løsning, som var den man ikke skulle gøre. Nemlig ingenting. Toyota lave hybrid løsningen som de første, da man i byen så kunne kører på batteri og lange ture på benzin. Da men selv i Japan med alle deres atomkraftværker simpelhen ikke kan levere strøm til alle. Grunden til at hybrid ikke virker i København er jo at ingen af borgerne har adgang til opladning, så de har kun købt den for afgiftsbesparelse. Det er jo bare en af de utallige fejlbeslutninger fra politiskhold. Nemlig at lave efterspørgelsen før man har infrastrukturen. Og nu undre politikerne sig over udfaldet blev således, og giver selvfølgelig tekniken skylden. At se indad er heller ikke deres kompetance.

Og inden alle tror jeg er mod elbiler, på ingen måder, men jeg er mod dumme beslutninger der forhindre at vi kan komme i mål. Og artikler af denne kvalitet hjælper på ingen måde. Tvært i mod ville en artikel om hvor meget benzin og diesel der bliver brugt i hver amt i Danmark, give et billede af hvor meget EL der skulle fremføres, og om forsyningsnettet var klart, og hvad der skulle være til, for det kunne lade sig gøre. Men det tager selvfølgelig lidt mere tid at lave forarbejdet, end at skrive en artikel som denne.

  • 7
  • 25

Bare i Danmark ville alt bryde sammen hvis der næste år kun vil blive solgt elbiler.

Hvorfor skulle alt dog bryde sammen, hvis der ikke belv importeret ICE-biler næste år.

Er det el distributionsnettets kapacitet, du tænker på? Men det er jo dimensioneret til at klare kogespidsen - og der er masser af tid udenfor kogespidsen til at lade el-biler op i. Og med de høje priser i kogespidsen som du selv nævner, skal man nok sørge for at lade på de andre tider. Og hvis der kommer større afsæning udenfor den dimensionerende periode, er der flere kWt at fordele omkostningerne på, så el-selskaberne vil endda kunne sænke priserne.

Er det elproduktionskapaciteten du tænker på? Her gælder samme argument og el-bilejere vil lære at lade, når strømmen er billig fordi den er rigelig.

Er det mangel på ICE-biler til at dække særlige behov? Mon ikke brugtvognsmarkedet kunne dække det behov næste år?

  • 27
  • 2

Lidt tal Danmarks elforbrug i 2019 var 35 mia kWh eller ca 4 mill kWh pr time :-) i snit pr time

2,7 mill biler i DK kørte i 2020 42 mia km 17.5 kWh pr 100 km giver 7,35 mia kWh

Så hvis alle km er på el tager det ca 20% af vores elforbrug, eller vi skal producere 20% mere el.

Her fredag kl 19:35 er vores forbrug i Danmark 4 GW

Overlader til jer at regne fra tilMW til/fra kWh osv :-)

  • 16
  • 1

Så hvis alle km er på el tager det ca 20% af vores elforbrug, eller vi skal producere 20% mere el.

Ja, det lyder voldsomt, men slet ikke som noget, der får alt til at bryde sammen. Først og fremmest vil det ikke kræve 20% forøgelse af effekten, fordi elbilerne kan oplades i nattetimerne, først på eftermiddagen og i week-enden, hvor der er kapacitet. Desuden taler vi ikke om at skrotte alle ICE-biler næste år. Scenariet var at lukke for tilgangen af ICE-biler, og så tager det en del år at udskifte parken. I de år kan produktionen øges, hurtigt med solenergi og landvind, noget langsommere med havvind. Se blot CIP og Ørsted's nyhed om anvendelse af åben dør til at etablere 5,2GW havvind https://orsted.dk/presse/nyheder/2022/10/1...

CIP og Ørsted satser på produktion af el til PtX, men kan vi substituere fossile brændstoffer med el ved at erstattte ICE med PV der det langt mere energieffektivt end PtX.

  • 17
  • 1

Der skal vel under alle omstændigheder produceres 20% mere el end vi bruger idag. Uanset om der lades nat eller da

De allerede projekterede vindmøller og solceller øger produktionen ret meget, uden at kende de nøjagtige tal så er jeg sikker på det er mere end 20%

Biogas vækster også voldsomt, om end det måske ikke altsammen går til elproduktion.

Dertil kommer så alle de sagte, men ikke realiserede udbygnings-/fremtids drømme fra udviklere og politikere.

Tilsæt at den private individuelle udbygning af VE for tiden er ret voldsom.

Ligesom at de private husstande også er eskaleret med henyn til opgradering af isolering og nye døre/vinduer. Udlejningboliger, samt offentlige bygninger er noget sløvere. Ligeledes for bygningerne i det private erhvervsliv.

Lavere energiforbrug gør det nemmere at skaffe grøn energi til bla. elbiler og industri produktion)

I årets førte 3 kvartaler har hvert kvartal sat nye rekorder for VE i elnettet.

Grøn strøm til elbiler er et "ikke problem"

  • 19
  • 1

Til #20:

Udsvingene i produktionen fra sol og vind ligger langt over 20%.

Hvis vores kapacitet af sol og vind skal tilrettelægges efter, at det i langt størstedelen af tiden kan levere vores ikke-tidsforskydelige forbrug, vil der blive rigtig mange timer, hvor produktionen overstiger dette forbrug. Den samlede overskudsproduktion vil være meget mere end 20% af det ikke-tidsforskydelige forbrug.

Så alt, hvad vi behøver at gøre, er at lægge det tidsforskydelige forbrug i disse timer. I det omfang, dét kan lykkes, skal der faktisk ikke opføres ekstra produktionskapacitet for at imødekomme behovet. Tværtimod vil det ekstra forbrug fra tidsforskydelige forbrugere betyde, at der kan afsættes mere el totalt, hvorved etableringen af produktionsenhederne lettere tjener sig ind.

Elbiler er en hjælp til omstillingen af vores elproduktion. Ikke en belastning.

  • 22
  • 1

atomkraft

Så vi skal alle til at køre i DeLoreans med en Mr. Fusion som energileverandør? Eller hvordan blev du lige relevant for denne artikel? (I know: Don't feed the Trolls)

  • 3
  • 0

Flere modeller, Kia bl.a. understøtter vehicle 2 grid, så de kan fungere som husstandsbatteri - så hvis den slags modeller blev udbredt, ville ejere af elbiler kunne tjene (og spare) penge, på at lade når strømmen er lav, og dele strøm fra batteriet i højpris tider - uden nœvnevœrdit slid på batteriet (og dermed hurtigere afbetaling af bilen og grønnere strøm til os alle). Håber Tesla også snart kan gøre det - da det jo er den langt mest udbredte el-bil herhjemme. Så på den måde kunne elbiler hjœlpe 'dobbelt' med at sœnke vores co2 forbrug i Danmark (eget forbrug, og forskubbe forbruget til grønne kilder)

  • 10
  • 0

Håber Tesla også snart kan gøre det - da det jo er den langt mest udbredte el-bil herhjemme.

Det forlyder at Teslas indbyggede ladere (i model 3) er bygget til det. Der kan dog blive et problem med hvorledes garantiperioden på batteri så skal reduceres i forhold til op/afladning ved køb/salg af strøm. (Nok derfor de er tilbageholdende med softwareopdateringen til det.)

"A study showed that electric vehicle fleets could save billions of dollars with controllable load and vehicle-to-grid features, and it would enable the grid to optimize its use of renewable energy."

"Controllable load, the ability to control when an EV is charging, is possible with any electric vehicle as long as it is connected to a smart charging station or the vehicle itself has an internet connection."

"On its own, it can have a massive impact on the grid by reducing peak demand and charging only when demand is lower, but the study shows that vehicle-to-grid technology, which also enables a vehicle to send power back into the grid with a bidirectional charger, would have an even greater impact."

https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidir...

VW kommer efter sigende også snart med muligheden i deres nye.

Der er mange fordele i V2G for alle, men politikerne ser kun de muligheder lobbyisterne kan tjene penge på. Og lige nu bliver de presset! til at skulle investere skatteydernes penge i brintinfrastruktur

  • 11
  • 0

Men kun 1 fase

Er det ikke også rigeligt som V2G ?

Og så kan det bruges hele verden og ikke kun i lande med 3 faser til hver enkelt husstand.

Selv med1 KW pr elbil så vil det, grundet den stadigt stigende mængde af elbiler, alt andet lige gøre en forskel på ethvert elnet.

12 timer senere er der kun taget 12Kwh pr bil, det tænker jeg de fleste med en nogenlunde ny elbil godt kan undvære.

Mere er selvføgeligt bedre, men hvorfor skulle f.eks 1 KW eller måske 2,3 KW ikke være acceptabelt som godt nok ?

3 faser 11KW og med både net-, og Ø-drift mulighed[1], er selvfølgeligt mere anvendeligt i lande som DK, men hvis nu net selskaberne faktisk havde styr på deres faser og kunne informere elektrikkerne om det, så er én fasede V2G løsninger med max 3,6 KW absolut ikke et problem.

[1] Ja, selvfølgeligt ! Så skal der være procedurer og styr på teknikken således bilen ikke står til ødrift når den tilsluttes elnettet.

  • 3
  • 0

Vel ikke hvis man direkte vil bruge sine ting på alle 3 faser.

De fleste nye BEV vil også komme med 3 fasede ladere.

I et V2G scenarie er elnettet stadigt funktionelt, så ingen problemer med forbrug på andre faser.

I et V2H scenarie er du på nødstrøm. (bevares at alt virker når elnettet er nede er fint, men nødvendigt ?)

Og ja, 3 faset opladning er vejen frem, men for V2G og V2H kan afladning med 1 fase godt accepteres.

1 fase og 1 KW retur til elnettet og 1 mill biler = 1 GW i ligeså mange timer som billisterene giver lov til at trække på batterierne. (eller 2,3 GW i tilsvarende kortere tid)

3 faser 11KW vil selvfølgeligt være bedre, og det er også den vej vi bør gå.

Men 1 fase vil jeg stadigt mene er godt nok, til at vi ikke skal slå Chademo i hovedet med den 1 fasede hammer.

Det der virkeligt undrer mig er at Nissan på alle leder og kanter, nærmest bevidst, undlod at gøre sig til på V2G fronten.

  • 3
  • 0

Jeg formoder at de danske politikeres manglende stillingtagen har gjort det umuligt herhjemme. Det var i hvert fald de svar jeg rendte ind i, da jeg købte min nye Leaf 2Zero i 2018

V2G via Nissans Chademo er lavet i Danmark, Frederiksberg forsyning

Artikler fra hhv 2020, 2021, 2022

Frederik forsyning selv:

https://www.frb-forsyning.dk/om-os/nyheder...

Deres samarbejdspartner

https://nuvve.com/nuvve-and-frederiksberg-...

Noget journalist noget https://northsearegion.eu/access/news/a-su...

Leaf 64Kwh vil være en oplagt bil til den slags.

Det er ikke danske politikere der har forsøgt at bremse Chademo (og dermed V2G)

Der var nogle lobbyister som påvirkede EU, til en beslutning om at man i EU skulle bruge en anden lade standard end Chademo: CCS

Legacy ICE at the best - De har i massiv grad forsinket den grønne omstilling !

  • 6
  • 1

Det er ikke danske politikere der har forsøgt at bremse Chademo (og dermed V2G)

Der var nogle lobbyister som påvirkede EU, til en beslutning om at man i EU skulle bruge en anden lade standard end Chademo: CCS

Men de har heller ikke gjort en dyt for at fremme det, eller arbejde for en anden lovpligtig brugbar standard til noget så indlysende rigtigt som V2G.

Legacy ICE at the best - De har i massiv grad forsinket den grønne omstilling !

Jo mere man graver desto mere skidt finder man. Jeg er dog overrasket over at vi alligevel er nået så langt. Tror at de ikke tog især Tesla alvorligt før det var for sent.

Men politikerne spiller jo stadig dobbeltspil, bl.a. med gentagne nedsættelser af ICEV afgifter, senest ved årsskiftet på flere af de mest solgte herhjemme, afvisning af adskillige rapporter, selv egne bestilte, på PHEV udledninger. osv.

Men der skal jo fortsat være godt 2.500.000 ICEV + et stort antal PHEV på gaderne herhjemme i 2030, ellers mangler der jo for 12mia. brændstofafgifter i kassen. (De drømmer stadig)

  • 6
  • 1

Men de har heller ikke gjort en dyt for at fremme det, eller arbejde for en anden lovpligtig brugbar standard til noget så indlysende rigtigt som V2G.

..

.

Men der skal jo fortsat være godt 2.500.000 ICEV + et stort antal PHEV på gaderne herhjemme i 2030, ellers mangler der jo for 12mia. brændstofafgifter i kassen. (De drømmer stadig)

Christiangsborg er bange for solceller, elbiler og elvarme.

Det er jo kætterisk hvis dansken kunne få lave årlige energiregninger for både strøm, varme og transport. Helt uden det har været gennem midst 117 fordyrende led og tilsat både afgifter og moms.

  • 10
  • 0

Solceller og elvarme(varmepumpe) er på plads.

Da Poo-tin's massemorderiske, geopolitiske storhedsvandvid brød ud i lys lue i februar, måtte solcellerne rykke for en varmepumpe i stedet. Selvfølgelig en uhensigtsmæssig prioritering for min privatøkonomi.

Der er så lidt vi kan gøre alene. Nu begynder de økonomiske sanktioner at virke i Rusland, men vi ser hvor de rammer hårdest.

.

Hold på hat og briller, nu kommer det til at gå nedad.

Facebookpartier stormer frem, men måske kan det få andre til at finde sammen, måske de enda finder en lille bremse, hvem ved.

Det vigtigste, at styrke og give vore børn og unge alle værktøjer, til at udvikle sig til stærke, selvstændige, individuelt reflekterende mennesker kommer ikke til at ske, for ingen ser muligheder i årsagerne som problemerne skygger for.

.

??

Budapest Memorandum 1994

  • 6
  • 0

Set i lyset af norsk test af Bz4x, så vil det nok være det bedste, hvis Toyota lige gik i tænkeboks, før de sender flere biler på gaden.

Test ligger her:

Elbil24.no

  • 8
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten