motorbloggen

Toyota RAV4 pluginhybrid vil have en bid af kagen

Det vælter frem med pluginhybrider på det danske marked: Ford Kuga, Peugeot 508 SW og BMW X3 PHEV, bare for at nævne nogle. Salget går også strygende med en markedsandel på 13,4 procent i juli måned i år.

På Motorbloggen har vi tidligere været ude at køre pluginhybrider, helt tilbage i 2011, da den første Opel Ampera kom til landet. I 2018 var teknologien mere moden og salget begyndte at tage fart med nye modeller som Kira Niro og Golf GTE. Det var langt hen ad vejen en positiv oplevelse.

Nu er der en helt ny generation på vej, og da vi ikke kan teste dem alle, skal der vælges. Det endte med Toyota og deres nye RAV4 pluginhybrid.

Grundmodellen RAV4 må siges at have opnået en betragtelig succes. Den blev introduceret i 1994, og rygterne fortæller, at den primært blev stykket sammen af dele, som Toyota alligevel havde for mange af på deres lagre. Vi er nu på femte generation, og ifølge Toyota var det den mest solgte SUV i verden i 2019, og sidste år steg salget i Danmark med 57 procent og endte på 2.100 styk.

Modellen er en, for danske forhold, en mellemstor SUV (I USA regnes den nok for at være lille), og der er god plads på både for- og bagsæde. Udstyret er også i orden med alt fra headsupdisplay og 360 graders panoramavisning til elbetjent bagklap og JBL-lydanlæg.

Vi er altså ude i en forholdsvist luksuriøs bil - uden at ramme niveauerne for de tyske eller svenske premium-modeller.

Det er dog under gulvet, at det nye kommer frem i denne model i forhold til den RAV4, der er blevet solgt indtil videre i Danmark. Her ligger nemlig et 18,1 kWh batteri, og det er noget af en forøgelse fra det 1,1 kWh batteri, som den almindelige RAV4 Hybrid har.

Det giver en elektrisk rækkevidde på 75 km WLTP, og hvis man kører den pænt i byen, så er det ikke svært at komme endnu længere. Det var faktisk noget, vi oplevede under prøvekørslen: med en let speederfod i byen og på landevejen var det ikke svært at holde forbruget ned på omkring 17 kWh per 100 km.

Men der hvor jeg synes, at RAV4 virkelig skiller sig ud - hvilket vi også oplevede med Prius Pluginhybrid, som Motorbloggen testede i 2018 - er den måde, el og benzinmotor spiller sammen på. Eller først og fremmest, ikke spiller samme. For hvor mange andre pluginhybrider konstant sætter gang i benzinmotoren for at bidrage til acceleration, eller fordi man tænder for aircon, så virker RAV4 bare langt mere gennemtænkt og teknologiskarp.

Hvis man sætter den i EV-mode, så bliver den i EV-mode - også selvom der er brug for varme eller kulde. Det klares nemlig med en varmepumpe. Også i hybridmode, hvor elmotor og benzinmotor skal deles om arbejdet, har man hele tiden den fornemmelse, at det er batteri og elmotor, som styrer løjerne. Først når batteriet er helt i bund med elektrisk energi (eller den sættes i sportsmode), tager benzinen over som den kontrollerende spiller. Det opleves virkelig gennemtænkt.

Selvfølgelig skal man som altid vænne sig til den elektronisk styrede CVT-gearkasse, men øget lydisolering betyder, at man egentlig ikke hører motoren så meget mere.

Hvis brændstoføkonomien udregnes efter de danske regler, så ender den på 100 km/liter. Det forudsætter selvfølgelig, at ejeren husker at oplade batteriet. Hvis batteriet er fladt, så er der kun cirka 16 km/l at gøre godt med. Dette er lidt mindre end den almindelige RAV4 Hybrid og skyldes den øgede vægt på grund af batteri og andet ekstraudstyr. Til gengæld er effekt i pluginhybriden også øget fra 122 hk i den eksisterende Prius prius pluginhybrid til hele 306 hk i RAV4, når batteriet altså er opladet.

Opladning hjemme kan ske med et type 2-kabel og tager 2,5 time, hvis der kan oplades med 32 A. I Danmark er dette dog begrænset til 16 A, og derfor tager opladningen cirka 5 timer. Batteriet består af 96 celler og har en samlet spænding på 355 V.

Prisen for en RAV4 pluginhybrid startede ved 548.990 kroner. Når vi skriver startede, er det, fordi Toyota på det tidspunkt ikke havde en endelig WLTP-måling af brændstoføkonomien. Da den kom, viste det sig, at man havde forregnet sig - RAV4’eren kørte endnu længere på literen, end først antaget, og det barberede 90.000 kroner af prisen. Levering starter i september, men hvis du vil have en, så er det for sent.

Den nye RAV4 pluginhybrid er udsolgt resten af året, og der tages ikke imod ordrer for 2021, da der stadig er usikkerhed omkring bilafgifterne. Hvis det har interesse, så fås modellen også med Suzuki-skilt, men også her er prisen endnu ikke fastsat og leveringsdatoen usikker.

Så konklusionen er, at Toyota endnu engang har bygget en fremragende pluginhybrid. Der er nærmest ikke til at sætte en finger på oplevelsen. Hvis vi alligevel skal være lidt kritisk, så må eneste ankepunkt være vægten, som i høj grad kan føles. Men RAV4 var aldrig brygget til at køre hurtige friske sving og i dagligdagen bliver det aldrig et problem.

Tilbage står der et spørgsmål, som er blevet stillet mange gange før: For hvad er det egentlig Toyota vil med deres lancering af en pluginhybrid og hvorfor ser vi ikke flere elbiler fra Toyota? Det har vi spurgt den danske pressechef, Anders Tystrup om, og den forklaring får I i et blogindlæg meget snart.

Sådan ser data ud sammenlignet med den konventionelle hybrid-model Illustration: Toyota
Illustration: Toyota
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis batteriet er fladt, så er der kun cirka 16 km/l at gøre godt med. Dette er lidt mindre end den almindelige RAV4 Hybrid og skyldes den øgede vægt på grund af batteri og andet ekstraudstyr.

16km/l er nu vældig pænt for et stort skrummel af en firehjulstrækker. Det samme som BMW I3 REX er opgivet til. God demonstration af et hybrid system der også virker for dem der ikke kan lade hver dag.

Jeg kunne godt være kundepotentiale, hvis den kunne fåes som almindelig bil. Jeg har ikke noget at bruge en SUtraktor til.

  • 7
  • 0

Citroen er nu på banen med en C5 Hybrid 1,6 benzin på181 HK plus 110 HK el til ca 60 km, og så må den trække 1300 kg campingvogn. Jeg har bestilt en i højeste udstyrsniveau Shine Sport, med elektrisk soltag og krog til ialt 377 t kr, til levering i november. Jeg har nu kørt ca 1.500 t km i Citroen i løbet af 45 år.

  • 1
  • 2

Skal lige komme på banen og sørge for at elmotor delen bliver brugt, og i særdeleshed indenfor by grænsen. Det er deres job at gøre det til et salgsparameter og bevise at det har en effekt på smog udledning i byerne. Vi kan ikke vente på eu eller lokale tiltag. Bilerne er vel gps connected og alt bliver alligevel logget. Kan ikke være svært.

  • 5
  • 3

Citroen er nu på banen med en C5 Hybrid 1,6 benzin på181 HK plus 110 HK el til ca 60 km, og så må den trække 1300 kg campingvogn. Jeg har bestilt en i højeste udstyrsniveau Shine Sport, med elektrisk soltag og krog til ialt 377 t kr, til levering i november. Jeg har nu kørt ca 1.500 t km i Citroen i løbet af 45 år.

1300 kg stadig alt for lidt for mange. Jeg kører med hestetrailer 3-4 gange om ugen og skal bruge mindst 1600 kg på krogen og så er udvalget meget lille. Den samme vægt tror jeg mange med camingvogn har brug for.

  • 3
  • 14

Tesla Cybertruck kommer ikke til Europa.

Måske... er den nu så meget farligere end en Hummer?

Jeg venter gerne på en lidt mindre EU-version😃 Mon ikke min reservation kan overføres.

Jeg undres over hvilken grad af fodgængerbeskyttelse på de store 4 x 4 diesel trucks der er så populære ude på landet herhjemme.

Cybertrucken er jo forsynet med sensorer og nødbremse, samt sikkert selvkørende til den tid, men selvfølgelig, ....hvis den nu holder parkeret og en fuld fodgænger kommer til at nikke den en skalle....🤔

  • 3
  • 5

Hvorfor laver de ikke en version hvor de smider fossilmotor og tank ud og monterer et fornuftigt batteri på 75-100Kwh? De monterede elmotorer (236 hp tilsammen) er kraftige nok til at stå alene, så der mangler bare et ordentligt batteri. Min største anke imod disse hybrider er at de bliver meget kostbare at holde kørende når de får lidt alder og km på tælleren og at batteriet ikke er væskekølet og iøvrigt bruges hårdt med mange dybe af og opladninger. Hvordan er serviceintervallerne og priserne på service på den nævnte RAV4? Garanti på batteriet?

  • 14
  • 4

Hvorfor laver de ikke en version hvor de smider fossilmotor og tank ud og monterer et fornuftigt batteri på 75-100Kwh?

Måske fordi det ville være en anden bil, til et andet publikum og et andet formål.

Betvivling af pålideligheden af Toyotas hybridsystemer er useriøst uden dokumentation. Al statistik taler for at det er hybridmodellerne der har færrest fejl af Toyotas modeller. Toyota ligger tilmed oftest i toppen af samme statistikker.

  • 5
  • 3

Det ville være samme bil til samme formål. Bare til et rationelt publikum.

Hvis du med rationelt mener folk der har mange flere penge at bruge på bil (der findes ingen tilsvarende BEV til de 300.000kr før afgift), folk der har mulighed for egen lader, folk der sjældent eller aldrig har brug for længere ture og/eller ture med trailer eller folk der har lyst til at se livet passérer forbi til 5,5kr/kwh ved en ladeplads. Eller bare folk der ikke vil have pålideligheden og trygheden ved at købe en Toyota. Så ja.

Jeg er så rationel at jeg ved 1 elbil her i husstanden er helt rigtigt. Den er er hit og vi bruger den så meget som muligt, men den duer kun fordi den er nr 2. Som primær bil ville en plugin som kan køre 50km på el være ideel. Fin til mange dage på arbejde, bageren og Brugsen og fin når jeg har 600km dage på arbejde.

Der findes faktisk elbiler hvor man ikke skal lægge sit klarsyn i depositum. Om jeg begriber hvorfor nogle elbilsejers ser det som en mission at rakke ned på alle andre løsninger end den de selv har valgt. Den perfekte løsning findes ikke.

  • 10
  • 6

Firmaer kan heldigvis se total økonomien i det, og så får de endda en lidt grønnere profil med i handelen:

"Amazon has placed an order of 1,800 electric vans with Mercedes-Benz, adding to the 100,000 electric delivery vans it has on order with Rivian."

https://electrek.co/2020/08/28/amazon-orde...

Hvem ved, måske det endda bliver e-varevognene, der kan holde Mercedes røv oven vande i de kommende år.

  • 4
  • 3

https://www.lixiang.com/ Se hvad kineserne kan købe. Stor amerikaner skrummel type bil til hele familien. 40 kWh batteri ca 160km range og 1.2L generator til videre kørsel når man er på langtur. Hvis den bil kommer på det amerikanske marked vil den vipe det meste usa bygget fossil auto af banen. Tjeck lige de 3 fladskærme. Det er super elegant lavet, der er intet usa eller europæisk der kan matche det.

  • 2
  • 6

Er der ikke allerede nu en elbil der kan håndtere ens kørslesbehov og til de penge man har råd til at betale:

Så gør som jeg; Hold fast gamle fossilbiler indtil der kommer en elbil der kan klare mosten for de penge der er på kontoen.

Ethvert køb af bil med indbygget brændstofmotor vil fastholde fabrikanten i en tankegang at fossiler ikke uddør og derfor ikke gør nok for at lave elbiler der kan klare mosten.

Jeg har bestilt en dualmotor cybertruck, men må detsværre nok indse at den model der kommer til EU bliver anderledes, men det går nok bare prisen er nogenlunde den samme.

Et par tons på krogen og et 10-15 minutter opladning pr 300 km de første 900km og hefter efter "kun" 200km pr kvarter. I Tesla's ladenet koster det vist kun 2,1 kroner/kwh at lade

Men strømmen kan man jo for det meste selv klare med solceller[1] ellers kan man købe strøm når vindmøllerne presser prisen i bund [2]

[1] Bor du i lejlighed ? Så køb et hus i stedet for at bo i små kubiske "fængsler" i byen.

[2] Skift til elvarme så kan billig strøm efter 1 januar købes til spotpris+ transport og moms.

På en rigtig god dag kan du såmænd få penge for at lade bilen op.

Hvad er det lige der kan siges at være begrænsningen i en sådan bil ?

  • 9
  • 5

Hmm - synes at den ligner en Volvo (forlygterne) forfra og en Dodge Durango bagfra. Ikke meget nyt her. Jeg skal på ikke forsvare amerikanernes hang til deres pick-up trucks, men de bliver nok svære at "vipe of the marked".

Jeg syntes det ligner en jaguar som jaguar ikke selv nåede at lave. Det er en mega suv og ikke en pickup truck. https://www.google.com/search?q=mega+suv&c... Med mit europæiske design hjerte er den smukkere på det ydre end nogen usa mega suv. Og cockpittet med 3 skærme elegant udført har ingen af dem endnu. Og prisen bliver sikkert ganske attraktiv, og så ovenikøbet med det dersens nymodens EL halløjsa vi har hørt nogen snakke om. Og en fossil motor vi kan fodre med benzin som vi plejer. Jeg kan slet ikke forestille hvordan man kan sælge en fossil mega suv, amerikansk eller tysk i Kina efter dette.

  • 2
  • 1

Basalt set er problemet, at vi alle i hverdagen kan klare os med et batteri med en rækkevidde på 100 km. Men så er der lige de sjældne dage en gang imellem.

Spørgsmålet er så, hvordan dette problem klares. Lægger vi bare et større batteri, så rækkevidden også er tilstrækkelige på de sjældne dage. Eller lægger vi endnu en motor i med tilhørende systemer i form af gear, køler og udstødning, således at vi pludselig har 100 gange flere vedligeholdelseskrævende bevægelige dele.

Den ene løsning synes oplagte klogere end den anden.

Hvis du med rationelt mener folk der har mange flere penge at bruge på bil (der findes ingen tilsvarende BEV til de 300.000kr før afgift),

Hvis det nu skal være rationelt, så kan du vel være ligeglade med hvad bilene koster før afgift. Det vigtige må så være hvad du skal betale. Og her koster en RAV4 omkring ½ mio. Det kan man få meget elbil for, f.eks. en Tesla Model Y long range.

Hvis jeg nu lige som dig skal være hypotetisk, så kan du jo kigge på den mest solgte elbil i Kina i 2019. WeltMeister EX5. Matcher rigtigt godt en RAV4 i biltype og størrelse (men Weltmeisteren har nok mere udstyr). Hvis nu ikke det var fordi producenten sagtens kan afsætte alt hvad der kan bygges i Kina, så ville den ramme en pris på et godt stykke under 300.000 kr i Danmark.

folk der sjældent eller aldrig har brug for længere ture

Elbiler kan sagtens køre meget, meget lange ture. Du skal bare huske at sætte den til laderen hver 3 time, når du holder tissepause.

folk der har lyst til at se livet passérer forbi til 5,5kr/kwh ved en ladeplads.

Hvis du køre så mange lange ture, så vil jeg anbefale et flatrate abonnement, så du IKKE skal betale 5,5 kr/kWh. Og så når du ikke at se meget liv passere forbi når du holder tisse/spise pause hver 3 time med en modene elbil, der lader med 150 kW eller mere.

Jeg er så rationel at jeg ved 1 elbil her i husstanden er helt rigtigt. Den er er hit og vi bruger den så meget som muligt, men den duer kun fordi den er nr 2. Som primær bil ville en plugin som kan køre 50km på el være ideel. Fin til mange dage på arbejde, bageren og Brugsen og fin når jeg har 600km dage på arbejde.

Jeg kan ikke se så meget som en ting i det kørselsmønster der indikerer, at en elbil ikke ville være det bedste valg både som 1. bil og 2. bil. Ud fra din beskrivelse lyder det iøvrigt til at elbilen faktisk er 1. bilen.

Der findes faktisk elbiler hvor man ikke skal lægge sit klarsyn i depositum.

Præcis. De eneste biler hvor man ikke skal lægge sit klarsyn i depositum er netop elbiler. Du ved dem uden udstødningsrør.

Om jeg begriber hvorfor nogle elbilsejers ser det som en mission at rakke ned på alle andre løsninger end den de selv har valgt.

Vi er bare nogle der ikke forstår, at folk lader deres valg styre af vanetænkning i stedet for rationalitet.

Den perfekte løsning findes ikke.

Men det ændre jo ikke ved, at en elbil er en mere rationel løsning end alternativet.

  • 10
  • 6

@Hans jørgen Nielsen. Jeg skrev følgende meget sobre tekst.

Min største anke imod disse hybrider er at de bliver meget kostbare at holde kørende når de får lidt alder og km på tælleren og at batteriet ikke er væskekølet og iøvrigt bruges hårdt med mange dybe af og opladninger

Jeg har svært ved at se at jeg "rakker ned" på nogen. Jeg påpeger potentielle udfordringer ved de meget komplekse PHEV biler og har personligt den holdning at jeg: 1. Under ingen omstændigheder vil købe et nyt køretøj der på nogen måde kan kører på flydende brændstof. 2. Ud fra et teknisk/økonomisk perspektiv vil jeg under ingen omstændigheder investere i et køretøj der er så komplekst, skal serviceres så ofte og har så forholdsvis ringe garanti som den nævnte Toyota. 3. Det er ikke let at finde en EV der må trække tunge trailere men de kommer. I mellemtiden er jeg meget enig med @Michael mortensen. Behold den gamle trækker! Ethvert køb af en fabriksny bil der accepterer flydende brændstof bekræfter bilfabrikkerne i, at de stadig kan sælges. Vi er som kunder nødt til at opdrage på dem, ved at undlade at købe. 4. Hvem bliver de første til at udbyde en EV SUV/pickup der må trække et par tons? Det er ikke et teknisk problem, men et spørgsmål om hvem der "tør" Den behøver ikke at være så fancy. Sådan en rigtig arbejds/fritids bil til håndværkere / jægere / lystfiskere / hestefolk ol. Håber fortsat på en ordentlig tone i denne tråd, modsat en del andre tråde på dette site.

  • 8
  • 3

Hej.

Tak for den spændende artikel. Batteriet i den nævnte bil er større end i flere andre plugin-hybrider. Det er en god ting, da dette giver større rækkevidde på el.

Det store problem med plugin-hybrider er som bekendt, at man risikerer, at en del mennesker kører for lidt på el og for meget på benzin/diesel i disse. Dette problem kan man måske mindske ved at sætte afgifterne op med 2 kroner på 1 liter benzin og op med 2 krbner på 1 liter diesel. Dette vil forhåbentligt motivere folk til at køre endnu mere på el og endnu mindre på benzin/disel i disse.

Et andet stort problem i pluginhybrider er, at bagagerummet ofte er utrolig lille i forhold til bilernes ydre styrrelse.

Selvom der er disse to store problemer ved plugin-hybrider, tror jeg, at plugin-hybrider spiller en stor vigtig grøn brik i nutidens og fremtiden s transport. Og i fremtiden vil der måske komme el/brint- eller el/metanol-pluginhybrider

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 5

Selvom der er disse to store problemer ved plugin-hybrider,

Virkelig? Det er de eneste problemer med plugin-hybrider? Det er ikke et problem, at man for de samme penge istedet kunne have fået et batteri der gav 500 km rækkevidde og ikke nødvendiggjorde en kompliceret vedligeholdelsekrævende fossilmotor?

tror jeg, at plugin-hybrider spiller en stor vigtig grøn brik i nutidens og fremtidens transport.

Hvorkan kan plugin-hybrider spille en stor vigtig grøn brik i fremtidens transport, når mange lande vil forbyde salget af dem allerede fra 2030? Og når de længe inden vil være blevet langt dyrere end rene elbiler, ikke bare i TOC men også i indkøb?

  • 7
  • 5

Men hvorfor ?

Hvor tit er det lige de fleste har brug for mere end hvad man kan med en Seat mii EV?

130km rækkevidde ved 120 Km/t, og lader man op på arbejdspladsen kan den klare 200km motorvejs pendling om dagen, man kan endda sætte en cykel bag på med et stativ på bagklappen.

Mon ikke selv en 5 år gammel Leaf kan klare den daglige pendling for de fleste, måske så meget som for 99% af alle, hvis de kan lade på arbejdspladsen.

Tilsæt låne-, dele-/lejebil når behovet for en hest på krogen er der. Måske man sammen med venner og naboer kunne have 2-4 skrumler stående så der til både hest og båd.

Men det VIL "vi" åbenbart ikke.

Hvorfor er det "vi" har så svært ved at acceptere at ens bil ikke altid kan det hele?

Er det Dovenskab ?

Er det; se mig min bil er større end din ?

Selv om vi deltager så aktivt i en låne/delebils ordning, at vi ikke selv har bil, så ønskes der alligevel en Cybertruck, men en Mii plus en lejebil til ferien i virkeligheden er alt rigeligt.

Så hvorfor ønsker jeg mig en Cybertruck ? Bling Bling se mig, men ellers så ved jeg ikke helt hvorfor jeg ønsker den.

  • 6
  • 2

Min bil skal kunne det hele, ALTID Men hvorfor ?

Hvor tit er det lige de fleste har brug for mere end hvad man kan med en Seat mii EV?

130km rækkevidde ved 120 Km/t, og lader man op på arbejdspladsen kan den klare 200km motorvejs pendling om dagen, man kan endda sætte en cykel bag på med et stativ på bagklappen.

Mon ikke selv en 5 år gammel Leaf kan klare den daglige pendling for de fleste, måske så meget som for 99% af alle, hvis de kan lade på arbejdspladsen.

Tilsæt låne-, dele-/lejebil når behovet for en hest på krogen er der. Måske man sammen med venner og naboer kunne have 2-4 skrumler stående så der til både hest og båd.

Men det VIL "vi" åbenbart ikke.

Hvorfor er det "vi" har så svært ved at acceptere at ens bil ikke altid kan det hele?

Er det Dovenskab ?

Er det; se mig min bil er større end din ?

Selv om vi deltager så aktivt i en låne/delebils ordning, at vi ikke selv har bil, så ønskes der alligevel en Cybertruck, men en Mii plus en lejebil til ferien i virkeligheden er alt rigeligt.

Så hvorfor ønsker jeg mig en Cybertruck ? Bling Bling se mig, men ellers så ved jeg ikke helt hvorfor jeg ønsker den.

Følgende har nok et ironisk skær, inspireret af ovenstående.

Når man går igennem gågaden er der trods coronakrisen fyldt med tøj- og skobutikker. De er fyldt med farverig modetøj og sko, som forældes i løbet af få måneder. Denne korte holdbarhed betyder at der konstant er udsalg, og folk køber lystigt tøj til garderoben, ofte endda uden det nogensinde bliver brugt. Jeg behøver vel næppe at minde om hvorledes tøjet fremstilles. Her i det kolde nord og det meste af verden er det nødvendigt at have tøj på kroppen for at overleve. I forskellige byggemarkeder har de udvalg af slidstærk og praktisk tøj, som rigeligt dækker vores behov for varm påklædning i al slags vejr. Der er mærker som Kansas, Snickers, Helly Hansen, Brynje, Sika m.fl. Ingen grund til at klæde sig festligt på. Det burde vi kunne nøjes med, men - Citat: "Men det VIL "vi" åbenbart ikke."

Vi har en tilsvarende situation ved spisebordet. Vi ved alle at rugbrød, havregryn, postevand og æbler er sund kost. Alligevel shopper vi for astronomiske beløb hos slagteren, vinhandleren og delikatessen, og nyder maden selvom vi ved at meget af det er usundt. Man burde følge sundhedsapostlene, men - Citat: "Men det VIL "vi" åbenbart ikke."

Måske sætter vi bare så meget pris på de gode ting i livet at vi sætter farver på.

  • 5
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten