I Sverige kan de. Der oplever de nu en ret kraftig stigning i andelen af nye elbiler bl.a. på baggrund af en afgiftsmæssig favorisering. iflg electrek.co:
Vehicles with CO2 emissions from zero to 70 g/km can receive a sliding scale of up to ~€5,700 in incentives in Sweden, and vehicles with emissions above 95 g/km pay additional yearly taxes. A diesel vehicle emitting 122 g/km (the country’s 2018 average) costs ~€425 per year in taxes. A sports car with 225 g/km (e.g., the Porsche 911) costs ~€1,250 per year.
Den danske tilgang kan i den sammenhæng kun betegnes som fodslæbende og muligvis som en misforstået gestus begrundet i at ville beskytte lavindkomstfamilier eller folk udenfor storbyer.
Hvis de mange nye fossilbiler der nu slippes ud på vejene reelt kommer til at stå som værdiløse om 5-10 år har man jo i virkeligheden gjort folk en bjørnetjeneste samtidig med at landets samlede forurening bliver holdt unødvendigt højt i en længere periode...