Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Tør du ombygge din ICE til en elbil?

Fra en læser har jeg fået en opfordring til at tage emnet "ombygning af traditionelle biler til elbiler" op.

Anledningen er den franske virksomhed, Transition One, som vil sælge dig et ombygningskit, så din ICE bliver til en elbil, der kan køre 180 km på en opladning.

Der er kun tale om helt små biler som Renault Twingo II, Fiat 500, Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo og VW Polo..

Motor og benzintank pilles ud og elmotor og batterier (120 kg fra Tesla) installeres i stedet.

Prisen for ombygningskittet ligger på 63.000 kroner og kan leveres fra 2020.

Men er det en god ide?

Hvad koster en bil, der kan ombygges?

Vil batterierne ændre på køreegenskaberne?

Hvad med typegodkendelsen?

Hvad med forsikringen?

Hvad mener I?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sikkerheden bliver vel forringet, da motoren indgår som en del af den deformationszone, der sikrer bilisten en smule forfra ved kollision.

  • 6
  • 1

På hjemmesiden står der 100km. Så er vi jo næsten nede i en plugin hybrid. Det kunne give mening på en gammel udtjent ICE, men i vores del af verden er den jo nok rustet op.

Måske kunne det give mening, hvis de så gjorde det på veteranbiler, men der er jo ikke frit valg.

Så 100km er klart for lidt. Jeg håber, at Renault vil lancere deres nye K-ZE, som umiddelbart kommer til at koste det samme som den der ombygning og med en rækkevidde på 250km.

  • 1
  • 1

Ja, det er korrekt med de 100 km på hjemmesiden. Flere andre steder er de blevet referet for at kunne tilbyde 180 km, men de må have fået kolde fødder og reduceret det til 100 km - my mistake.

  • 3
  • 0

Prisen for ombygningskittet ligger på 63.000 kroner og kan leveres fra 2020.

Jeg synes godt der kan argumenteres for det, hvis der er tale om at fremtidssikre en bybil, og der ikke er tilstrækkeligt med brugte elbiler i samme prisniveau. Det er en måde at skyde genvej til en mere elektrisk bilpark.

På den anden side er det et voldsomt indgreb i en bil, og det kan være dyrt, hvis man ikke kan gøre det selv, måske snildt 20-30.000 kr oveni i installationsomkostninger, og dyrere er det nok, jo mere moderne bilen er, pga. sikkerhedsforanstaltninger og kørecomputere.

Så er der ting som brandsikkerhed, om batterierne er sikre nok, osv.

  • 2
  • 0

Jeg har i et nogle år gået med tanken om at købe en gammel Jeep/Land rover/Land cruiser eller lignende og ombygge den til EL. Bare som hobby og sommerkøretøj. Men reglerne har hidtil været helt håbløse, til et niveau, hvor godkendelsen alene ville koste mere end bilen.
Det ser lidt lysere ud nu, med de regler Rasmus linker i første indlæg. Men jeg har hverken tid eller penge til den slags pt.

  • 6
  • 0

For ti år siden, da Tesla Roadster kostede 1M+ og den lille Mitsubishi iMiev var på vej til 280t kr, importerede vi en Audi A2 afgiftsfrit til DK efter at have solgt dieselmotoren til en portugisisk fisker. Dengang var en ombygning attraktiv fordi A2 var en bedre bil til en bedre pris - selv efter ombygning - end de elbiler der (ikke) fandtes dengang. Allerede inden vi blev færdige kom der flere fine elbiler, bl.a. Nissan Leaf, så tidsvinduet lukkede ret hurtigt.
Vi satte som mål at den skulle kunne køre 100km og 100km/t. Begge mål opfyldt; i hvert fald hver for sig ;) I DK er bl.a. EMC testen stopklods for nogensinde at få plader på, så vi har kun været uden for DTUs P plads nogle få gange med prøveplader, så den samler mest støv nu.
Vi har også en gammel VW Golf CityStromer, som man kunne lave et lignende projekt på (folk søges!), for den ville blive rigtig fin med Li-ion batteri istedet for bly. Og da den allerede er en elbil, kan den få plader på igen!
Med alle de fine nye elbiler er vinduet for konvertering lukket. På det professionelle plan pga økonomien og på det private plan pga EMC kravene i DK. Men man burde lukke op for at veteranbilerne kan konverteres, for de er ofte både miljøskadelige og svært ombygget alligevel. Og så er der herligt god plads i motorrummet på sådan en gammel Ford Fairlane ;)

  • 20
  • 0

For flere år siden mødte vi en hollænder på en rasteplads i Baden-Baden i syd Tyskland. Han havde tage motoren ud af en minibil. Han havde indsat en el-motor, hvor motoren havde været og indsat batterier, hvor bagsædet havde været. Benzin motoren og køler m.v. havde han anbragt på en en anhænger med en generator og et ladeapparat. Udover det sædvanlige stik til anhængeren var der også nogle tykkere ledninger, så han kunne lade under kørslen. Når han kom til Zermat ville han kunne afkoble anhængeren og køre elektrisk rundt i Zermat, hvor kun elektriske køretøjer er tilladt. Desværre har vi ikke mødt ham senere.

  • 2
  • 0

Jeg er enig i at vinduet for prisbillig el-konvertering af små biler forlængst er lukket, men derfor kunne der ligge nogle spændende projekter alligevel:
Personligt kunne jeg godt tænke mig en elektrisk camper i stil med den de ombygger i disse videoer.
Og får jeg chancen vil jeg meget gerne gøre forsøget med at konvertere en Jaguar XK8.

Ved ikke om sådanne biler nogensinde får lov at køre på danske veje.

Sidetanke: Hvordan ser CO2 regnskabet ud hvis man sammenligner ombygning af en gammel bil med at købe en ny elbil?

  • 5
  • 0

Kunne "vinduet" ikke åbnes igen. Hvis nu det blev administrativt nemt og ingen afgifter på at bygge små udtjente brændstofbiler om, så kunne jeg da godt se en fidus i at ombygge.
Jeg har lige solgt min Peugeot 206 fra 2004. Ikke en rustplet på den og en god bil at køre i. Hvis den kunne køre 100 km på en opladning og det kostede 60.000 kr at lave om, så ville jeg jo have bil til det meste, med lave driftsomkostninger de næste mange år.

  • 8
  • 0

Teknisk turde jeg godt, f.eks en V70 fra 00'erne.

Administrativt gider jeg ikke, jeg har tidligere læst op på hvad der skal til.

Reglerne virker helt bevidst udført som: Teknisk handelshindring.
Kun med et enkelt formål i tankene: At undgå ombygninger.

Hensyn til registrerings- og fossilafgifter, samt hensyn til bilbranchen, skal til enhver tid vægtes højere end noget andet.

Ressource-, klima- og miljømæssigt er det bedre at konvertere en eksisterende bil end at bygge en helt ny bil.

  • 6
  • 0

Eller man kan bede EV West i Californien om at ombygge ens drømmebil til EV, og få dem til at lave al papirarbejdet, og shippe den over i en container:

https://evwest.com/catalog/

Jeg tror at forudsigelsen i 'Tilbage til Fremtiden' rammer tæt på: Hover conversion skal bare være EV conversion. Der vil helt klart være et marked for ombygning af klassiske biler.

  • 4
  • 0

Personligt kunne jeg godt tænke mig en elektrisk camper i stil med den de ombygger i disse videoer

Hvis du bruger camperen som andre, nemlig et par gange om året vil du få en miljøbelastning der er større end hvis du ombygger dieselmotoren til at køre på spermacet olie.

Blot energien til at fremstille batterierne svarer til ca 150 fulde opladninger. Med 300 km rækkevidde skal du derfor køre 45000 på fuldkommen grøn strøm før din udledning går i nul. Ønsker du længere rækkevidde bliver regnestykket endnu mere rædselsfuldt......

Hvis du virkelig ønsker en camper tror jeg sq at en dieselbrænder er det der har mindst miljøpåvirkning - alt taget i betragtning.

  • 4
  • 0

Du skal tilsyneladende lave en crash test

Det er ikke helt det de skriver.

Sådan som jeg læser det, skal du have to certificeringer. En for mekaniske ændringer og en for EMC.

Du kan slippe for den mekaniske, hvis du ikke laver konstruktions ændringer foran b-stolpen.
Så i en bil med hæk-motor, som Renault Twingo, burde det ikke være nødvendigt.

Og hvis så styrelsen, ministeren eller folketinget kunne overbevises om at en EMC certificeret pakke løsning kan være lige så god som en certificering af den færdige konvertering, burde det kunne blive overkommelig.

For tiden kan det dog ikke betale sig, da brugte elbiler med 100 km rækkevidde kan fås for 50 - 100 Kkr.

  • 3
  • 0

Vi har også en gammel VW Golf CityStromer, som man kunne lave et lignende projekt på (folk søges!), for den ville blive rigtig fin med Li-ion batteri istedet for bly. Og da den allerede er en elbil, kan den få plader på igen!


Been there, done that.. :)
Men nu kræves der jo også en ny godkendelse af bilen, hvis man bygger batteripakken om og så bliver ombygningen af en CityStromer svær, da det kræver at batteripakken ikke sidder i deformationszonerne (og sidder udenfor kabinen). Dog giver skiftet fra bly til litium en øget frihøjde ;-) som måske kunne udnyttes.
Kravene i DK er bare upraktisk høje til at man kan gøre noget i den stil og jeg ved ikke hvorfor det skal være så svært i DK, når så mange andre lande fint kan tillade mere lempelige regler. Her er det virkelig at man må misunde folk i USA, Sverige, UK, ...

  • 6
  • 0

Sikkerheden bliver vel forringet, da motoren indgår som en del af den deformationszone, der sikrer bilisten en smule forfra ved kollision.

Nu er det nok ret så beskedent hvor meget en massiv jern/aluminumsklods kan deformeres - dog kan man sige at enertien i den store vægt er med til at gøre det lidt værre for modparten.

I flere biler tilstræber man at motoren i tilfælde af en frontal kollision skubbes ned under bilen, ikke ind i skødet på passagererne, men det kan ikke rigtig anses for at motoren så er en del af deformationszonen - og selv om motoren skiftes ud, så forkortes bilen jo ikke.

  • 0
  • 0

Det har jeg gså kigget på til min daily driver (vw1302), men 16K dollar x 10 for at kittet står i min indkørsel, er lige overkanten.
men så er det godt at der findes nogen i vores toldregion der tilbyder det samme til lidt mindre.
https://evshop.eu/en/conversion-kits/70-50...

hvis jeg smider bagsæderne ud og trækker en skillevæg, er der enda plads til batterierne.

  • 0
  • 0

Ombygning fra fossil til el har vel nogle udfordringer mht. sekundære systemer som motoren normalt driver. Er der nogen der ved om fx kabineopvarmning og hydraulisk servostyring let lader sig elektrificere eller integrere?

Kan man eftermontere regenerative bremser så rækkevidden forøges?

Og kan systemer til aktiv køresikkerhed - som ABS, traction control, nødbremse og lane assist - bringes uskadt gennem transformationen?

  • 0
  • 0

om fx kabineopvarmning og hydraulisk servostyring let lader sig elektrificere eller integrere?

Kabinevarmen klares med en elektrisk gennemstrømningsvandvarmer med forsyning fra hovedbatteriet - eller en luft-vand varmepumpe, hvis det skal være rigtigt fint.

hydraulisk servostyring let lader sig elektrificere eller integrere?

Ikke let, men sikkert muligt. Vi valgte en bil uden servo. Mange andre biler har allerede elektrisk servostyring.

Kan man eftermontere regenerative bremser så rækkevidden forøges?

Bremserne er de samme. Regenerering kommer fra motoren. Det er ikke trivielt DIY at få regen til at spille sammen med ABS og ESC. En let løsning er at slå regen fra, når en af lamperne lyser ;)

kan systemer til aktiv køresikkerhed - som ABS, traction control, nødbremse og lane assist - bringes uskadt gennem transformationen?

Det lyder som en ret ny bil. Den burde naturligvis vælges som elbil fra fødslen ;)

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten