close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

To umulige situationer for selvkørende biler

Indrømmet, jeg pendler hver dag til København. Jeg kører tidligt for at undgå den værste myldretid. Det passer mig fint, da jeg er udpræget A-menneske.

Men ind imellem rammer jeg alligevel Borups Allé, Ågade og H.C. Andersens Boulevard midt i den værste morgentrafik - og den er tung. Tre baner tæt pakket med biler i alle størrelser. Det er ikke hektisk eller svært, det tager bare tid og selvfølgelig kunne det være rart, hvis jeg kunne slippe rattet og med god samvittighed åbne min computer og arbejde lidt.

Måske bliver det muligt med en selvkørende bil. I løbet af de seneste år har jeg kørt tre forskellige biler med selvkørende egenskaber på niveau 2: Tesla S med hardwarepakke 1, Tesla X med hardwarepakke 2 og Volvo XC60.

Hvis man lægger sig i en af de tre baner, klarer de let at tilpasse sig trafikken og følge den forankørende. Man skal selvfølgelig selv bremse ved rødt, men systemet fungerer.

Jeg tvivler på niveau 5

Der er dog ingen tvivl om, at der hvor vi er med teknologien nu, bedst egner sig til motorvej. Det forhindrer ikke bilproducenterne, især Tesla, i stille niveau 5 i udsigt inden for få år. Så scenariet er, at jeg inden for måske 5 år vil kunne tage turen ind til det indre København uden at skulle holde hænderne på rattet.

Det tror jeg bare ikke kommer til at ske. Bemærk, at jeg ikke siger, at det ALDRIG kommer til at ske, men der er så mange umulige situationer, som en selvkørende bil, uanset hvor klog den er, måske bare ikke kan løse.

Her kommer to:

Det hænder at inderste bane, hvor jeg kører, er blokeret; en lastbil med stilladser er ved at læsse af, en skraldebil eller en bus er brudt sammen. Alle skal flette ind to baner. Det plejer at fungere udmærket, vi tager hensyn til hinanden, kigger på chaufføren i nabobilen: “Er det ok, at jeg trækker ind?”. Selvfølgelig opstår der kø, men det glider.

Forklar mig, hvordan en selvkørende bil vil klare den situation? Mit bud er, at jeg kommer til at sidde fast, indtil myldretiden er overstået.

Når lyset slukker

Et andet tilfælde opstår, når et lyssignal er sat ud. Og jo tak, jeg ved godt, at der gælder højrevigepligt i sådanne tilfælde, men hvem overholder faktisk den?

Det var ihvertfald ikke sådan, det blev klaret sidste gang signalerne ikke virkede i krydset mellem Borups Allé og Hulgårdsvej (til dem som ikke kender krydset, så tænk på det mest befærdede lyskryds, du kan forestille dig - og så læg lige lidt til, så rammer det meget godt)

Men vi kom alle over krydset. Vi kiggede på hinanden, viste små signaler, at nu kører jeg altså eller nu holder jeg tilbage, så du kan komme over. Ventede høfligt, også når ham idioten bare kørte frem, og sagde tak, når det var min tur.

Forklar mig, hvordan en selvkørende bil vil klare den situation? Mit bud er, at jeg kommer til at holde og vente på, at teknikerne får rettet fejlen og lyset virker igen.

Hvis alle biler er selvkørende, så kan det måske godt fungere, for så overholder alle færdselsloven. Men sådan er virkeligheden bare ikke.

4-way-stop har regler

Det kan godt være godt være, at Californien nu vil give tilladelse til at robotbiler kan køre helt uden fører, og at de dermed skal kunne håndtere et 4-way-stop. Men den type kryds har regler - det har Borup Allé-Hulgårdsvej ikke.

Senere på året er Ingeniøren blevet inviteret ud til Autonomous Mobility, som holder til på DTU. Her vil de præsentere deres selvkørende bus, og så håber jeg, at vi kan få en snak om, hvordan teknologien løser ovenstående problemer.

For det er ikke bare mig, som har svært ved at se løsningerne. Grundlægger af Mobileye, Ammon Shashus, virkede heller ikke helt overbevist om, at det kunne lade sig gøre, da han talte på en konference i foråret. Her er to af de problemer, som han mente virkelig vil udfordre selvkørende biler.

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Tilføj derefter de københavnske cyklister, som hverken reagerer på eller viser tegn på intentioner i trafikken, andet end at komme frem på bekostning af alle andre, incl. modcyklister og fodgængere.

  • 21
  • 2

Løsningen er selvfølgelig at alle biler er selvkørende og de kan kommunikere med hinanden.

Problemet er så hvis ikke alle biler er selvkørende og kan tale sammen.

mvh Jens

  • 2
  • 0

..når 4 selvkørende biler samtidig og fra hver sin retning ankommer til et kryds med højrevigepligt. I teorien kommer de til at holde til de er rustet op.
Men det gælder så også for biler med fører. Højevigepligten var aldrig blevet indført hvis der havde været personer datalogisk kendskab involveret.

  • 6
  • 5