close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Timemodel er en håbløs forældet tankegang

Drømmen om tre timer i tog fra Aalborg til København smuldrer. Den såkaldte timeplan bliver ikke til noget, når politikerne om kort tid beslutter at købe nye tog, der kun kan køre 200 km/t.

Det er den fornuftigste beslutning som politikerne har taget i årevis !!

Og hvorfor så det?

Langt du fleste togpassagerer kører ikke fra København til Aalborg. Det er lokale pendlere, der tager tog på en regional tur.

Og det er ikke blot så hurtige tog som muligt, der efterspørges i dag. Det er stabilitet og det at være fremme til tiden. Og hertil kommer, at transporttiden ikke mere er spildtid. For alle kan arbejdet i toget – som jeg i øvrigt nyder meget at køre i. Togpassagererne efterspørger tog til tiden. De vil vide hvornår der er fremme og kan så arbejde undervejs.

Det var et godt tænkt scenarie med en timodel, men den blev oversolgt og de økonomiske konsekvenser for gennemførelse var ukendte, da den blev en del af det politiske billede.

Jeg tror mange lod sig rive med af timemodellen – den var let forståelig. Men problemer var at realiseringen er umulig. Bro over Vejle Fjord osv. For fakta er, at de meget hurtige tog ikke skal stoppe ved ret mange stationer. Hertil kommer, at deres hurtighed umuliggør, at langsommere regionale tog kan give en god service til de regionale togpassagerer. Og dem er der mange mange flere af.

Hertil kommer så, at investeringer i jernbanenettet for at togene kan køre 260 km/t er voldsomme.

Tog til tiden er vigtigt. Og jeg håber, at beslutningen om at indkøbe el-tog med max hastighed på 200 km/t kan være første skridt mod en samlet masterplan for at fremme mobiliteten i Danmark, og at de politiske partier får lavet en udviklingsplan de alle kan stå inde for. Og her er det ikke vigtigt med meget hurtige tog – men problemet er at politikerne elsker store skelsættende projekter – snoreklipssyndromet kalder jeg det.

Jeg håber vi nu får bl.a en bred nuanceret aftalt om Togfonden og en strategi for hvor vi skal hen omfattende alle transportformer.

Jeg er måske naiv – men så i hvert fald en optimistisk naivist.

Svend Tøfting
er trafikekspert hos IDA, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og er ansat i Region Nordjylland. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.

  • at timemodellen ikke har stor værdi for brugerne af togtransport.
    Men det er en god provokation.

Mange af husker de "ulidelige" ventetider ved Store Bælts færgerne. Under pres "opfandt" DSB lyntog, hvor rangering og kobling forsvandt. Altså - 30 minutter.
Så var der SAS, som "opfandt" rettidighed for fly - ved at afskaffe "undskyldninger".
Så kom elektronisk checkin i lufthavnen ....
Eksemplerne er mange ....

Med andre ord: det KAN lade sig gøre .....

Jeg tror den vigtigste virkning af en timemodel er et opgør med "plejer".
Per derfibition har ethvert system en "flaskehals" - og ved at fjerne dem systematisk, frem for at acceptere "det tager tid", så kan vi nærme os .....

Når tog kan køre på sekunder i Japan, så kan de også ske på de danskes øer - hvis vi vil.

  • 16
  • 2

Mange af husker de "ulidelige" ventetider

Ventetid er et problem. Uagtet om togets topfart er 200 eller 250 km/t.

Højere frekvens, med lidt lavere hastighed, vil medføre at de fleste vil have samme totaltidsforbrug til rejsen.
For hvis togene kører hyppigere er man ikke nødt til at ankomme "i god tid til toget 07:00" (der skulle køre med topfart 250 km/t), men kan blot ankomme når det i øvrigt passer med andre forhold, og så ret hurtigt komme med "det næste tog". Det er helt samme effekt som vi kender fra Metro, A-busser og S-tog med 10-minutters-drift.

De steder hvor togene kører mere lavfrekvent - fx med op til 40 - 60 minutter mellem hver afgang - er den samlede transporttid betydeligt højere.
For dér er man "pisket" til at komme "i meget god tid" til 07:00, for ellers er konsekvensen yderligere 40-60 minutters ventetid på afgang.
(Jeg har selv været der - og endte med at vælge det ellers dejlige tog fra af samme årsag).

Hvis man undlader at bruge usigelige mia. kroner på de "sidste 10 minutters" optimering af "optimaltiden", og i stedet kører hyppigere, og giver god plads til regionaltog med de mange stop, hvad er konsekvensen så?
Vil der blive flere eller færre person-km med tog, målt i forhold til timemodellen? Jeg tror at der vil blive flere.
Personligt finder jeg at timemodellens idé om at springe Vejle over er en rigtig dealbreaker. Vejle er en af de virkeligt vigtige byer (uden at jeg i øvrigt hverken bor eller arbejder der, men alligevel har Vejle på top 4 over byer jeg jævnlig skal til).

  • 8
  • 6

Jeg tror den vigtigste virkning af en timemodel er et opgør med "plejer".
[...]
Når tog kan køre på sekunder i Japan, så kan de også ske på de danskes øer - hvis vi vil.

Der er ingen tvivl om at vi kan få togene til at køre på sekunder i Danmark, men har det en værdi der står mål med omkostningen ?

Timemodellen derimod er oppe imod Newtons anden lov og modsat hvad de fleste åbenbart tror, er det slet ikke tophastigheden der er den begrænsende faktor, men derimod hvor accellerationen.

Japan har løst det problem ved kun at stoppe få steder langt fra hinanden og på den måde gjort tophastigheden til den begrænsende faktor.

Hvis vi skal bygge med Japan sammenlignlige højhastighedstog i Danmark bliver det noget i stil med:

Et spor fra Helsingør i en stor bue udenom skattesnyderghettoen til Høje Tåstrup, derfra til den ny Storestrømsbro og videre til Femern.

Det næste spor går fra Herning via tunnel under Århus over Kattegat til Høje Tåstrup og derfra i Tunnel under KbH og videre i ny tunnel til Malmø. Formodentlig via nye broer over Holbæk og Roskilde fjorde.

Tredje spor går fra et sted syd for Ålborg til Hamborg og krydser Herning-Århus sporet et eller andet sted. Luxus udgaven går også i tunnel under Århus.

Det kunne være fantastisk, men det er næppe nogen god ide, hverken økonomisk eller på anden vis.

  • 16
  • 16