Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
DTU roadrunners blog hoved

Tigerdyr med sceneskræk

Shell Eco-Marathon er officielt blevet skudt i gang, og de over 200 deltagende hold har brugt alt den til rådighed stående tid til at teste deres biler på Ahoy banen, skrue, justere om ombygge deres biler og teste noget mere – alt sammen i det enkelte holds bestræbelse på at få det bedste ud af deres biler og få dem til at gå så langt på literen som muligt. For nogle giver det positive resultater, for andre afslører det uønskede skjulte problemer og betyder mere arbejde. DTU Roadrunners falder i øjeblikket i den sidste kategori, da økobilen DTU Dynamo 10.0 (også kendt som ”Tigerdyret”) tilsyneladende har fået sceneskræk efter alt pressevirvaret før afgangen til Holland. Selvom bilen havde udført en del succesfulde testkørsler på rullefeltet og enkelte test på en afspærret parkeringsplads på DTU, har bilen endnu ikke fuldført et helt test løb på Shell Eco-Marahon banen. Under de første testkørsler på banen opstod der et problem med bilen, som betød at den ikke var i stand til at accelerere som forventet, og efter kort tid måtte bilen køre tidligt i pit for at blive tjekket. Holdet arbejdede intenst på at finde årsagen til bilens manglende accelerationsevne, men der var ikke nogle tydelige tegn på hvor problemet var opstået. Holdet prøvede sig frem ved bl. a. at skifte tændingssystemet, tjekke, redesigne og geninstallere en række printboards, justere motorkoden samt en række andre ting, men bilen virkede stadig uvillig til at accelerere og hostede og spruttede en del når den blev kørt på rullefeltet. Efter yderligere test kom holdet frem til at der måtte være en mindre, men betydelig forskel på den bioethanol, som holdet har fået udleveret af Shell til brug under konkurrencen, og den bioethanol fra Inbicon som har været brugt under arbejdet i værkstedet. For at kompensere for denne forskel blev motorkoden igen justeret for at give motoren bedre driftsmuligheder med den ændrede brændstof. Bilen kører i år med en meget mager benzinblanding som følge af den nye knastaksel bilen i år har fået. Efter alle ændringerne blev bilen torsdag aften igen testet på holdets rullefelt, og med ændringerne i styrerkoden (samt en komplet udskiftning af tændingssystemet) begyndte ”Tigerdyret” så småt at rører mere på sig. Men bilen kan endnu ikke helt accelerere så godt som holdet ønsker, og der venter derfor stadig en del arbejde før bilen kan komme ud på banen til sit første officielle forsøg fredag. Der venter med andre ord Roadrunners en lang arbejdsdag frem mod bilens første forsøg, og med to andre konkurrerende biler i klassen er der for Roadrunners ikke tid til at slappe af. Sandhedens time kommer senere i dag, når Urban Concept bilerne kører deres første officielle løb ved dette års Shell Eco-Marathon. Men vil ”Tigerdyret” være i stand til at overvinde sin midlertidige præstationsangst og fuldfører et helt løb på banen?

Illustration: Privatfoto

Figur 1: Der arbejdes intenst på bilen for at få den i top form inden dens første officielle løb ved Shell Eco-Marathon 2014. Kilder: Søren Svendsen og Simon Klint Bergh.

Figur 2: De første tests på banen blev ikke just den succes som holdet havde ønsket. Et problem med bilen betød at den ikke kunne accelerere og måtte trækkes i pit. Kilde: Simon Klint Bergh.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først