Test af noget, der ikke kan mærkes

Hvordan tester man teknologi, som ikke kan mærkes?

Jeg har lånt en ny Mazda 3, som har fået GVC. Det fortalte vi om i efteråret og nederst i denne blog har jeg kopieret den forklarende grafik ind, som vi viste dengang.

Systemet skulle gøre, at bilen kører mere jævnt og roligt, både ligeud og i sving, end biler normalt gør.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg lider rigtig meget af køresyge, hvis det altså ikke er mig som sidder og styre bilen (min søsyge er endnu værre - jeg bliver nærmest syg bare jeg kigge på et stykke kongeligt porcelæn eller klipper i bølgepap).

Det er en lidt uheldig lidelse at have, når jeg er ude og teste biler på bane eller i bjerge. Forøvrigt er det ikke ualmindeligt blandt motorjournalister - de skilter bare ikke med det...

Derfor er jeg meget interesseret i alt, der kan gøre en køretur mere rolig. Der er netop hvad Mazda lover med med GVC (G-Vectoring Control).

Grundprincippet er, at motoren i Mazda’en slukker i nogle få øjeblikke for på den måde at forskyde vægten i bilen i modsat retning af, hvad vi ofte kommer til at gøre, når vi korrigerer retning lidt med rattet.

Men virker det så?

Det oplagte svar til de indledende spørgsmål vil selvfølgelig være, at prøve en bil, som ikke har GVC. Det har min egen noget simplere model naturligvis ikke og med det som udgangspunkt, kan jeg kun siger, at det virker - Det virker faktisk overordentlig godt.

Normalt er det aerodynamiske biler med stor akselafstand, som har den mest rolige fremfærd, når det går ligeud. Men i Mazda’en har man fornemmelsen af en meget større bil end den egentlig er.

Det mærkes allermest i hurtige overhalingsmanøvre på motorvej. Hvis der rykkes i rattet for at flytte bilen over i en anden bane, så er genopretningen af biler utrolig hurtig - selv ved høj hastighed.

Min passager, som er en særdeles erfaren herrer ud i biler, var meget begejstret og overrasket over, hvor effektivt systemet virkede - det tager jeg for gode vare.

Systemet virker naturligvis kun når der trykkes på speederen, så i hurtige kurver - hvor de fleste af os lige letter foden - gjorde det ikke nogen forskel.

Hos Mazda fortalte de, at systemet, som er et rent softwaresystem, vil blive indført på alle modeller, men at der ikke vil blive reklameret. Det er simpelthen for svært at forklare til almindelige bilkøbere og måske vil de fleste alligevel ikke bemærke det - for hvordan mærker man noget som ikke mærkes?

Bjørn Godskes billede
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Kommentarer (1)

Godt gjort af Mazda og god beskrivelse er virkningen!

Det er ikke ideelt at lette på speederfoden i hurtige kurver, men derfor kan det jo godt være vi kommer til at gøre det.

  • 0
  • 0