Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Test: Kia plugin hybrid med krog

Alle som efterlyser muligheden for anhængertræk på deres næste grønne bil, kan roligt læse videre; Kia’s nye Niro plugin hybrid, kan bestilles med større bremser og større kølesystem, så der kan monteres en krog. Det betyder, at den må trække en trailer op til 1.300 kg. Og så er der endda også plads til tre på bagsædet.

Når jeg trækker de to ting frem, så er det fordi, at Motorbloggen i sidste uge testede den nye Toyota Prius plugin hybrid, og her var der hverken mulighed for krog eller plads til tre på bagsædet (læs testen her.)

Oven i det kan Kia tilfredsstille de danskere, som har set sig lun på en SUV. Kia Niro er til den bløde side af slagsen, men ikke desto mindre, så sidder man relativt højt og har fornemmelsen af en komfortable firehjulstrækker - selvom der kun trækkes på forhjulene.

Det er altså tre ting, som skal give bilen succes. Og det har den allerede fået: i de fire første måneder af 2018 blev der solgt 430 styk, hvilket overgår alle salgstal for andre plugin hybrider. Det er også tæt på det samlede antal af solgte plugin hybrider for hele 2017 (614 styk) - alle mærker inkluderet.

Lang leveringstid

Det betyder også, at leveringstiden nu er oppe på 4-6 måneder, hvis nøglerne skal sættes i en spritny Niro plugin pybrid. Til sammenligning er for eksempel Golf GTE udsolgt for hele 2018 - VW opgiver ikke engang en pris længere.

Prisen for Niro’en starter ved 269.000 kroner og den testede model stod til 309.000 kroner.

Niro’en er velfungerende og kører som man skulle forvente af en bil i den størrelse og højde. Vi er til den bløde side, hvilket ikke kan overraske - ingen vil alligevel forvente, at sådan en bil vil være sat op med en fast undervogn og dynamiske køreegenskaber.

Batteri er på 8,9 kWh og når den er fuldt opladet skulle der være 55 km til rådighed på ren el. Det passer nogenlunde. Ved forsigtig kørsel kan der godt sniges +50 km ud af batteriet, men hvis der køres pænt til på motorvejen, så forsvinder de som dug for solen.

Benzinmotor er hurtig klar

Men, og her sammenlignes der igen med Toyotaen, benzinmotoren er tilbøjelig til at sætte i gang, ved det mindste hårde tryk på speederen. Det skyldes, at elmotoren kun er på 60,5 hk. Det er ikke møj, hvis du gerne vil køre lidt friskt ‘elbils-agtigt’. Ikke fordi det gør noget. Benzinmotoren på 1,6 liter og 105 hk gør det glimrende og DCT-gearkassen arbejder godt, men det bliver aldrig oplevelsen af at køre ren elbil. Den havde man helt klart i Toyotaen.

Også når det gælder kulde og varme, er benzinmotoren hurtig klar til at give en hånd, i Toyota Prius klares det med en varmepumpe.

Den samlede ydelse er 141 hk, hvilket giver en topfart på 172 km/t. Hvis alle sejl sættes, kan de 100 km/t nås på 10,8 sekunder.

Indstillingerne for kørsel er ganske simple; enten kører du i el-mode eller i hybrid. I hybrid holdes ladestanden i batteriet konstant. En af siderne i det omfattende informationssystem fortæller, hvor langt der køres på literen. Det er vel at mærke liter benzin og alle de kWh, der fyldes i batteriet tæller altså ikke med.

Det startede godt i testugen. Jeg lå og svingede omkring 100 km/l, hvilket altså vil sige, at det meste af de kilometer jeg kørte skete på ren el. Men hen mod slutninge af ugen skulle der klares to ture til Vestsjælland og så faldt de fine miljøtal til godt 40 km/l.

Bagagerum bedre indrettet

Da vi havde Toyota Prius til test, brokkede jeg mig lidt over det lille bagagerum, bare 360 liter i en lidt mærkeligt flad udformning var der til rådighed. Niro’s officielle mål er faktisk endnu mindre; bare 324 liter. Men rummet er mere regulært og hvis hattehylden fjernes, kan der jo fyldes op i højden.

Det kan ikke overraske, at Kia Niro Plugin Hybrid er blevet en succes. Kombinationen af batteri og benzin virker som man skulle forvente.

I en direkte sammenligning er oplevelsen, at Toyotaen er et par numre mere ‘engineered’. De tekniske løsninger føltes mere gennemtænkt og bedre skruet sammen. Især oplevelse af forskellen på at køre elbil og hybrid. På grund af Toyotaens to elmotorer, så er den fulde elbilsoplevelse til stede, hver gang der blev trykket på speederen. I Niro'en er der en lidt mere mudret oplevelse fordi benzinmotoren hurtigere træder til og hjælper den mindre elmotor.

Det ændre overhovedet ikke på, at Niro’en er en velfungerende plugin hybrid, som man hurtigt føler sig tilpas i. Den fungerer i hverdagen og hvis man husker at lade den op, så er der også penge at spare på de daglige udgifter til brændstof.

Med et SUV-look, der taler mere til den gennemgående trend i dagens danske bilpark, så er det på ingen måde overraskende, at den er blevet en succes.

Så hvis du er på udkig efter en miljøvenlig bil, der både kan bringe dig rundt i byen på ren el, og tage de lange ture rundt i landet og måske endda på ferie, så er Niro Plugin Hybrid værd at vente på.

Illustration: Kia
Som det ses, ligger km/l her på godt 80, men i det er ikke indregnet al den el jeg har ladet batteriet med. Illustration: Bjørn Godske
Opladningen fra et 230 V-stik i garagen tager 3-4 timer. Illustration: Bjørn Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bjørn,
> når det gælder kulde og varme, er benzinmotoren hurtig klar til at give en hånd
> fordi benzinmotoren hurtigere træder til
Du får det til at lyde som en fordel, at motoren træder hurtigt til - eller misforstår jeg?
Kan man køre Kias PHEV med varme og/eller AC uden at have benzinmotoren kørende?

  • 0
  • 0

Hej Mads

Hvis du har brug for (eller synes, at det er rart), at accelerere kraftigt, så er det fint at benzinmotoren slår til, for elmotoren er simpelthen ikke kraftig nok.

Hvis du vil køre ren el, så kan det sagtens lade sig gøre, men der skal ikke trykkes alt for hårdt på speederen . Det er jo lidt ærgerligt, da tanken jo netop er, at den skal køre som en elbil, når den er i det mode.

Den side af sagen havde Toyota meget mere styr på.

Så ja, hvis jeg skal lave en overhaling eller skal hurtigt ud fra en kryds, så er det en fordel at benzinmotoren starter, ellers foretrækker jeg at køre på ren el.

Og ja, man kan sagtens køre den på ren el med A/C kørende.

  • 0
  • 0

Så ja, hvis jeg skal lave en overhaling eller skal hurtigt ud fra en kryds, så er det en fordel at benzinmotoren starter,

Det må så også være hvis du skal meget hurtigt afsted i et kryds. Min erfaring er, at med 20-25 kW accelererer jeg i samme tempo som fossilbilerne.
Jeg har gjort med det til en vane, at lægge en dæmper på mig selv ved start fra rødt, så jeg følges med fossilbilerne. I starten når man har elbil, så trykker man bare ned med højrefoden som man er vant til, og i løbet af ingen tid er man så 50 meter foran alle andre. Men det har man jo slet ikke brug for det meste af tiden.

Men 60,5 hk elmotor lyder godt nok lidt klejn i det. Det betyder jo også at den ikke kan optage så meget energi ved nedbremsning. Omkring de 100 hk havde nok fungeret bedre.

  • 4
  • 2

Kunne man så få den med en EU6d / Diesel med SCR, så ville ventetiden være år istedet..

  • 1
  • 0

Hvad sker der når man rammer 140-150 med tre på bagsædet og tagboks?
- Eller kommer man overhovedet derop?

Med et batteri der går tomt efter få km på motorvejen er der så kun de 105HK/147nm at gøre godt med.
En tilsvarende motor har jeg prøvet i en Peugeot 206 (alene, UDEN bagage/tagboks) og den kunne knap lave en forsvarlig overhaling på en landevej.

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten