motorbloggen

Test af Ford Mustang Mach-E

Illustration: Bjørn Godske

Nøj, de har gjort meget rigtigt i den nye elektriske Ford med navnet Mustang Mach-E. Ford har fundet en meget fin balance mellem moderne elbil og oplevelsen af en traditionel bil. Der er skærme, opdateringer over-the-air og alskens teknologisk soft- og hardware. Men der er også en tyngde (jo jo, den vejer en hel del), som gør, at man ikke sætter sig ind i et rumskib, men i en bil, som vi kender den.

Lad os lige tage det med navnet først, for der er sikkert mange, som stejler over (no pun intended), at Ford har brugt heste-navnet til en elbil.

I USA har Mustang altid været en relativt billig bil. Det ved amerikanerne godt.

I Danmark har der været en tendens til at løfte Mustang op som en virkelig spændende amerikansk bil - 'uha, det er en Mustang!'.

Men hvis man ser på modellerne fra 80’erne og 90’erne, så var bilen rent ud sagt noget skod - jeg har kørt dem begge.

Mange har det med at fremhæve designet, men hvis vi skal være ærlige, så er det altså kun 1. og (måske) 2. generation, der er værd at tale om. 3. og 4. generation var ubeskriveligt grimme. Det hjalp lidt, da 6. generation kom og bragte lidt af muskelbil-stemningen tilbage.

Så når Ford nu vælger at bruge Mustang-brandet på en elbil, så giver det faktisk rigtig god mening: Det gælder nemlig om at signalere, at elbiler er for alle. Men også, at den er en kraftfuld og pålidelig Ford. Det budskab fungerer nok bedre i USA.

Crossover eller SUV?

Tilbage til elbilen Mach-E: Først og fremmest så er det ikke længere en muskelbil. Flere af designelementerne fra 6. generation er godt nok bevaret, det gælder de tredelte baglygter og den bølgede kølerhjelm. Det er godt, men hele udtrykket er alligevel et andet end gårsdagens muskelbil.

Det kan diskuteres, om det er en SUV eller en crossover, men faktum er, at man sidder højt og har masser af plads, både foran og bagved.

Der er også rimelig med plads til bagage. I det bageste rum havde Ford Danmark fyldt de 402 liter op med tasker (et smart trick), og selv foran var der ekstra 100 liter til et par indkøbsposer. Hvis der skulle været gået hul på noget i poserne, eller hvis frunk’en skal bruges til friskfangede fisk eller beskidt cykeltøj, så kan rummet for øvrigt spules med en haveslange.

Med bagsædet lagt ned er der 1.420 liter at gøre godt med og, hvis det ikke er nok, så må den trække 750 kg - ikke nok til en campingvogn, men nok til en trailer til genbrugspladsen.

Alle moderne biler er jo i dag udstyret med skærme. Men Ford har formået at holde det på et fornuftigt niveau. Bag rattet er der en smal version til de vigtigste informationer (ikke noget headup-display), og til højre er der en stor skærm i portrætformat.

Der er stadig knapper på rattet, og jeg synes, at vægtningen mellem digitale knapper på skærmen og fysiske knapper er god. Læg især mærke til volumenknappen, som er fysisk, men integreret i skærmen - det er virkelig noget, som fungerer.

Derudover er bilen spækket med det nyeste udstyr, som man selvfølgelig forventer i en topmoderne bil: telefonen som nøgle, parkeringssensorer, bakkamera, automatisk op- og nedblænding og en masse andet.

Der kan tilkøbes forskellige teknologipakker, som løfter niveauet endnu mere.

Der er tre forskellige kørsels-modes og mulighed for one-pedal-drive. Det sidste fungerer præcis, som det skal, og er meget anvendeligt ved bykørsel. På motorvejen er det kun til besvær.

Alt det nye

Ford er også med på bølgen, når det gælder nye software-versioner, som selvfølgelig kan sendes ud til bilen via mobilnettet - altså OTA-opdateringer. På samme måde kan din mobiltelefon bruges til en lang række funktioner, for eksempel til at låse biler op og i på afstand. Der er også et kodesystem i døren, så man ikke behøver at have nøglen på sig for at køre den. På den måde kan man låne bilen til andre uden selv at være der eller give dem en fysisk nøgle.

Opladning kan ske med op til 150 kW, og 10-80% skulle kunne klares på ned til 38 minutter. Med en hjemmeoplader på 11 kW tager en fuld opladning 9 timer. Vi nåede ikke at få brug for opladning, men rækkevidden for modellen er op til 540 km. I versionen med baghjulstræk og den store batteripakke er 610 km teoretisk muligt.

Hvordan kører den så? Modellen, som Motorbloggen havde lånt, var den med firehjulstræk, 351 hk og det store batteri på 98,7 kWh netto. Det gør selvfølgelig ikke noget godt for vægten, som sniger sig op på over 2 ton.

Men på trods af de mange kilogram, så skal der ikke lyde nogen klager herfra. Undervognen var rimelig fast, og det hjalp selvfølgelig også til at holde styr på vægten. Men selv et par hurtige sving ind gennem en rundkørsel gav ikke grund til dramatik.

Måske lidt for stor

Som I nok kan forstå, så er det virkelig svært at sætte en finger på den nye Mustang Mach-E. Det skulle da lige være, at den er for stor. Ikke til en familie på fire, der skal i sommerhuset eller sydpå. Men i dagligdagen, hvor det meste af vores liv foregår.

Priserne er simple: Der er to baghjulstrukne modeller og to med firehjulstræk. Prisen starter ved 399.900 for standardudgaven med 75-kWh batteri, og alt efter batteripakkens størrelse og udstyrsniveauet lægges der 40.000 kroner til, så den dyreste koster 479.990 kroner. Dertil kan der så tilkøbes forskellige teknologipakker.

Så ja, Ford er måske bagud sammenlignet med Tesla og måske især deres nye Model Y, som vi desværre endnu ikke har kørt. Teknologisk ser det ud til, at Ford er helt med fremme, uden at vi begynder at tale om selvkørende funktioner.

På en enkelt dag er det selvfølgelig ikke muligt at teste alle sider af køreegenskaberne, men jeg er sikker på, at de fleste vil blive positivt overrasket - og ganske få negativt udfordret.

Ford har selv leveret en liste over konkurrenterne. Her er det Model Y, VW ID4, der kommer først, hvilket giver god mening. Priserne for Model Y er endnu ikke kommet, og for ID.4 ligger de fra 320.000 til 445.000 kroner. Tilsvarende kan en Skoda Enyaq fås fra 300.000 til 390.000 kroner.

Jeg kan ikke komme udenom, at når det gælder udseende, så foretrækker jeg i den grad Fords design.

Her kommer lidt flere fotos fra turen:

Illustration: Bjørn Godske
Illustration: Bjørn Godske
Illustration: Bjørn Godske
Læg mærke til volumenknappen nederst til højre, som er integreret i skærmen - det er rigtig smart. Illustration: Bjørn Godske
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selv på Ingeniøren er artikler om biler skrevet med en undertone af 12 årige drengerøvs begejstring over noget nyt legetøj. Hvor er alle forbeholdene og bekymringerne, over de millioner af dødsfald som bilkørsel har forårsaget? Den støj og forurening og stress som biler skaber især i storbyer over hele verden?

Når vi diskuterer anden teknologi så foregår det i en anden tone, men biljournalister kommer åbenbart fra den samme skole for store drenge?

  • 10
  • 95

Giver det ikke mening at arbejde med teknologien på de præmisser der nu engang er? Motorbloggen handler om biler - nogle gange testes en bil, og er der noget særligt teknisk interessant kan der gås ind i det på "ingeniøren-niveau". Er der ikke giver det for mig mening at artiklen handler om den pågældende bil.

De nævnte problematikker er værd at forholde sig til, men skulle de blandes ind i artikler som denne ville der jo stå det samme i dem alle, for der er sgu ikke rigtig nogen biler der flytter det store på de ting - ud over at elbiler genererer mindre støj og lokal forurening, samt at selvkørsel måske på sigt kan redde liv. Min opfattelse er at motorbloggen for nuværende har et fokus på elbiler, og selvkørsel/førerhjælpemidler omtales ofte i de pågældende artikler.

  • 13
  • 1

Det forstår jeg faktisk godt, Jens!

Men i mange andre artikler om teknologi er det samfundsnytten og problemerne der er i højsædet og ikke den omtalte teknologi.

Undre mig at mange ikke kan se den markante forskel?

  • 4
  • 35

Hej.

Tak for artiklen.

DET NEGATIVE :

Den nye Mustang elbil er for stor og tung til min smag. Der findes jo mindre og lettere elbiler på markedet, som er glimrende til familier. Og der kommer højst sandsynlig dæk- og vindstøj fra denne elbil som fra andre personbiler. Denne lyd er ofte relativ høj og irriterende for mig som fodgænger.

DET POSITIVE :

Elbiler støjer trods alt ofte mindre en fossilbiler. Og jeg er glad for, at elbiler i visse tilfælde erstatter fossilbiler. Og fronten på Mustang elbilen en utrolig smuk. Der er heldigvis en frunk - bagagerum forrest - i denne elbil. Dette har jeg savnet i mange elbiler. En frunk er jo genial til kablerne. Så slipper man for våde kabler i det bagerste bagagerum, hvor der kan ligge pænt rent tøj.. Som man hører i flere tests kan det være besværligt at få fat i kablerne, hvis de ligger i et lille rum UNDER meget bagage i det bagerste bagagerum. Derfor er der mange, der ønsker en frunk. Så dette er et stort plus til Mustang-elbilen.

FORD OG VW FOLKEVOGN:

Det er tutrolig positivt, at FOrd nu for alvor kommer ind i elbil-kampen. Ford vil iøvrigt bruge VW Folkevogns MEB-elbil-platform til en eller flere kommende elbiler. OG nu vi er ved VWs MEB-elbil-platform, så tror jeg, at den nye VW ID4 bliver en stor konkurrent til Mustang-elbilen. I modsætning til Mustang-elbiler har VW ID4 desværre ikke en frunk. OG VW ID4 er efter min mening ikke nær så flot som Mustang elbilen. Men personligt ville jeg hellere have VW ID4 end Mustang-elbilen, hvis jeg skulle vælge. Men bedøm selv. Her er et link til VW ID4, så man selv kan forsøge at sammenligne de to biler.

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-03-v...

Kærlig hilsen Jan, Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed

  • 7
  • 16

Der er masser af lovprisninger af Fords elbil - er nok nødt til at overveje den til mit forestående bilskifte. De får mange plus-point for at forsøge at gøre den interessant at køre.

Det kunne være interessant at vide om indstillinger af drive-modes osv. nulstilles ved hver start? Det er enormt irriterende - konens elbil gør dette.

Det glæder mig Forden også har regenerering på bremsepedalen. Jeg vil ikke købe en elbil eller hybrid uden.

PS: de 98KWh er Brutto. Det er 88KWh netto.

  • 6
  • 3

Jeg vil nøjes med at konstatere, at jeg kun bruger bremsepedalen i vores elbil, når bilen holder stille. Og når bilen holder stille, er der ikke noget energi at regenerere alligevel.

Det lyder farligt, synes jeg. Jeg har altid en fod på bremsepedalen i potentielt farlige situationer; børn på fortovet, højre vigepligt eller ved usædvanlig/uforudsigelig trafikforhold som biler fra sideveje osv. Så er jeg klar til at standse hvis det bliver nødvendigt. Det er det næsten aldrig, men for en sikkerheds skyld. Måske det er vane fra motorcykel hvor det er essentielt at køre som om alle andre har hovedet under armen - bare for en sikkerheds skyld.

  • 13
  • 13

Jeg har altid en fod på bremsepedalen i potentielt farlige situationer; børn på fortovet, højre vigepligt eller ved usædvanlig/uforudsigelig trafikforhold som biler fra sideveje osv. Så er jeg klar til at standse hvis det bliver nødvendigt.

Vil det sige at når du kører forbi et område med daginstitutioner, skole og fritidsklub i morgentimerne, har du foden på bremsen og dermed rører du ikke speederen alle 1500 meter? Alternativt bremser du med venstre fod?

  • 19
  • 0

Personligt føler jeg mig nu mindre sikker, når jeg kører en bil uden regenerering. Bilen påbegynder bremsning inden foden når pedalen, og det giver en følelse af bedre kontrol af bilen.

  • 12
  • 0

Vil det sige at når du kører forbi et område med daginstitutioner, skole og fritidsklub i morgentimerne, har du foden på bremsen og dermed rører du ikke speederen alle 1500 meter? Alternativt bremser du med venstre fod?

Ja (selvfølgelig?). Kommer ikke forbi institutioner, men hver morgen på villavejens højre vigepligter og en håndfuld andre sted. Og hver gang der kommer en ved en sidevej som jeg ikke er sikker på, eller forankørende kører usikkert. Er ret sikker på jeg har lært på kørekurser at være "klar til at bremse" i den situation. Kan have været MC kursus hvor den slags situationer altid er med en fod og 2 finger på bremserne.

Højrefoden på bremsen fungerer faktisk rigtig fint i elbilen som næsten kan rulle uden modstand ved lav fart, hvor især dieselbilen er noget mindre flydende i de lave gear.

Venstrefodsbremsning fungerer dårligt i nyere biler da selv den mindste berøring af bremse afkobler speederens input.

  • 0
  • 14

"Hvor er alle forbeholdene og bekymringerne, over de millioner af dødsfald som bilkørsel har forårsaget? " hvis man skulle lave een levetidsanalyse af alle produkter kunne man ikke glaede sig over noget som helst. Plus, i balancen's navn skulle man saa ogsaa taenke paa alle de mennsker hvis liv er blevet forbedret af biler, incl ambulancer. Mustangen er fed. Ikke saa meget at jeg vil bytte min I-PACE, men nok til at jeg tror at mange mennsker vil taenke paa at skifte til elbil

  • 9
  • 2

Ja (selvfølgelig?). Kommer ikke forbi institutioner, men hver morgen på villavejens højre vigepligter og en håndfuld andre sted. Og hver gang der kommer en ved en sidevej som jeg ikke er sikker på, eller forankørende kører usikkert. Er ret sikker på jeg har lært på kørekurser at være "klar til at bremse" i den situation. Kan have været MC kursus hvor den slags situationer altid er med en fod og 2 finger på bremserne.

Jeg passerer nogle dage ad en vej hvor der er en skole, en daginstitution et fritidshjem og en klub. Om morgenen er der en strækning hvor der enten er børn på vej eller børn der krydser vejen mellem parkerede biler over i alt ca, 1 km. Jeg vil gerne se dig passere her med højrefoden på bremsen hele tiden :-)

For mig er det at kunne køre med én pedal det der sikrer at jeg både kan standse for børnene om nødvendigt, men også at jeg ikke går helt stå fordi jeg skal have foden på bremsen hele tiden.

  • 3
  • 1

Jeg passerer nogle dage ad en vej hvor der er en skole, en daginstitution et fritidshjem og en klub. Om morgenen er der en strækning hvor der enten er børn på vej eller børn der krydser vejen mellem parkerede biler over i alt ca, 1 km. Jeg vil gerne se dig passere her med højrefoden på bremsen hele tiden :-)

For mig er det at kunne køre med én pedal det der sikrer at jeg både kan standse for børnene om nødvendigt, men også at jeg ikke går helt stå fordi jeg skal have foden på bremsen hele tiden.

Det kan enhver der kan betjene en udlejningskart. Ingen er nogensinde blevet gode til noget de ikke øver sig i, irriterende nok. I den beskrevne situation kører man selvsagt bare efter forholdene.

Jeg bryder mig ikke om konceptet at sætte lid til et regenereringssystem med yderst begrænset bremseeffekt, for så først at skulle skifte pedal når situationen er måtte spidse til. Vil meget hellere være klar med foden på (eller over) bremsen. Har lagt mærke til det de sidste par uger og jeg praktiserer det meget mere end jeg troede. 10-20 gange på en tur på arbejde (mange småveje).

Jeg forstår ikke pointen med at rationere bremsesystemet. Det er til for at blive brugt - så ved man også det virker. Eneste ulempe ved at sjatbremse er lidt øget forbrug (uendelig ligegyldigt ift sikkerhed), men den ulempe er reduceret i elbilen som har regenerering i bremsesystemet.

  • 2
  • 4

Du er heldig du har en bil der har pedalerne sådan indstillet. Det er ikke muligt i min bil og jeg savner at kunne reagere ligeså hurtigt på bremsen som på min motorcykel. Jeg overvejer seriøst at indstalleret en knap på rattet der elektrisk aktiverede den mekaniske bremse, således at tiden fra at jeg løftede foden tilbage og hen på bremsen ikke var spildt. Og det er vidst lige præcis sådan min fremtidige elektrisk bil skal virke. Ja selvfølgelig kan den automatisk bremse bedre end jeg kan og lade mig nyde køreturen, men altså.... Starte regenerering i mens jeg flytter foden fra speederen til bremsepedalen.

  • 1
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten