close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Test af HEAT 1XP - VI KAN FLYVE !

I dag lidt efter klokken tretten blev HEAT 1XP affyret i sin prøvestand på Refshaleøen.

Motoren fik en fin tænding og efter 0.25 sek nås nominelt trykkraft på lige knap syv ton. Lyden og rystelserne er voldsomme - helt ind i Mission Control kan vi mærke effekten og på vores monitorer kan vi se hele prøve standen ryste uder de voldsomme krafter.

Efter 15 voldsomme sekunder lukkede motoren elektronik den planmæssigt ned.

HEAT 1X kan flyve.

Trykkraften var ikke helt jævn - vi observerede ocilationer som fik trykkraften til at svinge et par ton omkring middelværdien. Den slags er næsten altid injector afhængige - så en forfining af det design ville være en god ting. Det er på ingen måde exact videnskab - men vi kan sagtens tåle de vibrationer som det vil give - i alle fald så længe vi flyver ubemandet.

Gummiblokken gjorde nøjagtigt som den skulle - alle portene er fulkommen symetisk øgede som planlagt. Stor ros til Niels Foldager for arbejdet med at designe blokken.

Symetrien er helt utrolig - fotos på vej.

HEAT IX missionen er hermed på skinner til en første forsøgsflyving den 30 August 2010.

Motoren vil nu blive refurbished til flight som vi kalder det og få nogle små ændringer så den er optimeret til at køre med en lodret tank.

Spacecraft gruppen aftestede efter motor afprøvningen det nyudviklede faldskærmsmodul - til stor fornøjelse for vores gæster.

Vi tager nu endelig skridet til opsendelse - og det bliver fantastisk endelig ikke at fylde endnu en testmotor - men komme i luften.

Tak for jeres støtte !

Kryds fingre for Mach 3 i stratosfæren over Østersøen.

Peter Madsen

Peter Madsens billede
Peter Madsen
er kunstingeniør og fortæller i denne blog om sine projekter inden for raketvidenskab, astronautik, luftskibe, undervandsbåde og talrige andre emner, han beskæftiger sig med.

Kommentarer (45)

Det var bare en så overfed lyd. Var der med 3 generationer af klanen.

Forøvrigt talte vi om I ikke bare kunne veje raketten under påfyldning. En vejecelle er en forholdvis nem og sikker sensor.

"Thumbs Up",
Martin.

  • 0
  • 0

Det var endnu engang helt fabelagtigt at deltage.
Lyden var i top denne gang og det gælder formodentlig også effekten af motoren!

Prøver sgu' at være på vandet øst for Bornholm d 30/8. Det bliver fantastisk.

  • 0
  • 0