Tesla kan ikke anbefales - men ejerne elsker den

I efteråret skrev amerikanske Consumer Report (vistnok USA’ernes version af TÆNK), at de ikke længere kunne anbefale købet af en Tesla S. Også selvom det var bedste bil, som de nogensinde har testet.

Den manglende anbefaling kom efter at 1.400 Tesla-ejere havde deltaget i en spørgeskemaundersøgelse:

“Owning that Tesla is likely to involve a worse-than-average overall problem rate” står der i rapporten fra oktober 2015.

De rapporterede problemer opstod i alt fra drivlinjen, batterisystemet, opladningssystemet, den enorme skærm i midterkonsollen samt et karrosseri og soltag, der knager, ryste og lækker.

En ejer bemærker også, at det måske er fordi bilen i sig selv er så lydløs, at man faktisk kan hører alt det som rasler og knager.

De fleste af fejlene falder ind under Teslas garanti på 50.000 miles og otte år på batteri.

Ejerne har da også med tilfredshed kunne konstatere, at Tesla har været hurtige til at udføre reparationer.

Consumer Reports manglende anbefaling har da heller ikke fået køberne til at løbe væk.

I den årlige forbrugerrapport for pendlerbiler (eller Commuter Cars fra 29. december) kommer Tesla S ind på en førsteplads foran biler som Lexus og Mazda 3.

Ejerne elsker at køre i deres Tesla og især efter opdateringen med Autopilot, får den mange roser med på vejen som pendler bil.

Det er også værd at bemærke, at nummer to og tre på sejrsskamlen er plugin-hybriden Chevrolet Volt (som i Europa hedder Opel Ampera) og elbilen Nissan Leaf.

Spørgsmålet er så, hvordan vil stemningen være, når bilerne begynder at kommer over 50.000 miles?

Det bliver spændende at se, om ejerne på det tidspunkt er lige så tilgivende.

Bjørn Godskes billede
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Kommentarer (21)

Jeg sad lige ledte efter noget statistik omkring nedbrud ved km antal. Og havde lige læst denne:
http://gas2.org/2015/05/04/worlds-highest-...

FDM havde en test af 70D, hvor de skrev at de første kvalitets problemer ser du til at være løst.
Jeg har kun haft en Tesla MS til låns i et par uger.
Der er efter sigende mange drivetrains der ryger på de tidlige modeller, og jeg prøvede da selv at miste et drivetrain i den korte tid jeg kørte. Det var en garanti sag, bilen kørte dagen efter, de bolter drivetrain af og sender det tilbage til fabrikken.
Så vidt jeg ved er der ingen km/miles begrænsning på Tesla'er med 70+ kWh. Der står i hvert fald på deres hjemmeside: "Otte års ubegrænset kilometergaranti på batteri og drivlinie"
Og det er vist oven i købet uden at man skal følge et striks service program.

Efter at have kørt Tesla i små to uger, må jeg nok ærligt indrømme at jeg er fuldstændig uinteresseret i alle forbrændingsmotor biler, og egentligt også de nuværende elbiler på markedet. Jeg ved ikke om det vil lykkedes for mig at selv eje sådan en bil med nuværende afgiftsregler, jeg havde sat næsen op efter en Model 3, men den ender desværre nok udenfor mit bilbudget.

  • 21
  • 0