Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Tesla 3 med kæmpe brugsværdi

Illustration: Bjørn Godske

Det er svært ikke at blive imponeret af den nye Tesla 3. Den er alt, jeg havde forventet - og lidt til. Modellen, som Motorbloggen har lånt, er topmodellen med fuld pakke. Det vil sige modellen med dobbelt motor og firehjulstræk, sænket affjedring, kullfiberspoiler, 0-100 km/t på 3,4 sekund, topfart på 261 km/t og en rækkevidde efter WLTP på 530 km. Prisen er 526.700 kroner plus det løse.

Læs alle data her.

Normalt har vi en lille uge til at blive fortrolig med en ny bil, men fra Tesla forlyder det, at der er så meget gang i salget og efterspørgslen på pressebiler, at vi i denne omgang må nøjes med 24 timer. Derfor har fokus været på køreegenskaber og instrumenternes funktionalitet og ikke på de selvkørende funktioner.

Den umiddelbare oplevelse er, at vi har fået fingrene i en meget velkørende bil. Selv ved kraftige accelerationer ligger den stabilt på vejen, og styringen er god. Der, hvor jeg bor, er der en rampe til motorvejen, som er temmelig lang og endda slår et par sving. Med den rette timing er det muligt at have den helt for sig selv og derfor give fuld skrald op til de lovbegrænsede 110 km/t. Der er dog et godt stykke op til egentlige sportsvognsegenskaber, dertil er styringen ikke skarp nok i svingene. Affjedringen er tydeligvis også et sted, hvor Tesla har sparet lidt i forhold til tyske topmodeller, og vægten af batteriene lader sig mærke.

Med hænderne på rattet og blikket stift rettet mod kørebanen var det ikke muligt at tjekke, om accelerationen i sportsmode også ramte de lovede 0-100 på 3,4 sekunder, men lad mig bare forsikre, at det føles helt absurd at komme så hurtigt ud af starthullerne.

Slår alt det sjove fra

Efter en halv times tid sker der noget. Som jeg tidligere har beskrevet, lider jeg af køresyge, og der skal ikke meget til, før kvalmen sætter ind. Jeg indser, at det ikke giver nogen som helst mening at accelerere så hurtigt eller dreje så præcist. Heldigvis er der en løsning på dette (ud over at køre langsommere). Accelerationen flyttes fra sport til chill, styringen flyttes fra standardindstillingen til comfort, og bremseregenereringen sættes til lav. Så nu er bilen blevet til at holde ud at køre for sådan en som mig - nogle ville mene, at jeg har taget alt det sjove ud - dem om det.

Alle ændringer har jeg foretaget på skærmen. Og ja, den er stor og sidder svævende midt i det hele. Du har altså ingen instrumenter direkte foran dig. Det minder lidt om Toyotas forsøg på at placere instrumenterne i midten, hvilket vist aldrig er blevet en succes, som andre kopierer. Jeg er heller ikke helt sikker på, at jeg synes, det fungerer hos Tesla. Jeg savner måske et heads-up display, men jeg antager, at det er en del af Tesla-filosofien, at vi skal vænne os af med at sidde og kigge på instrumenter, da det hele alligevel snart bliver selvkørende.

Illustration: Bjørn Godske

Mht. skærmen så har jeg jo tidligere rost Tesla for at fjerne knapperne. Senere har jeg trukket lidt i land og anført, at Audi faktisk gør det ret godt med en blanding af knapper og skærm. Ford har også fået ros for deres nye Focus og den måde, hvorpå knapper og skærm supplerer hinanden.

Tesla har kørt det helt ud til kanten og nu også fjernet den fysiske knap til handskerummet, så du skal bruge skærmen - det er måske at kamme lidt over.

Eneste fysiske knapper er til katastrofeblink, som jo også er lovpligtigt, og en knap til nødkald. Begge er placeret i loftet.

Er det så et problem? Det vil det helt sikkert være for nogle. Men for en ny generation af bilkøbere, som er opvokset med telefoner og tablets, tror jeg ikke, at Tesla vil blive fravalgt på grund af det. For øvrigt så er det faktisk din telefon, som bruges til at åbne og låse bilen, så vi er allerede ovre i en helt anden fysisk verden.

Og så er der lige det med rækkevidden: 530 km lyder af meget, men det virker ikke urealistisk. Du skal ikke trykke speederen i bund, hvis du vil nå så langt, men med en fornuftig omgang med kræfterne kan jeg godt se den komme ud over 500 km.

Gamle S-ejere bliver nye 3-ejere

Hvem er det så, der køber den nye Tesla? Selvfølgelig er der mange, som nu udløser deres forudbestilling. Men det forlyder også, at flere Tesla S-ejere har skiftet til en 3’er. Det kan naturligvis skyldes, at det bare er nogle, som vil have de sidste nye, men det kan også skyldes, at 3’eren er en langt mere håndterbar bil. Den er stadig lynhurtig, men også mindre, uden at det går ud over rummeligheden. Det er virkelig svært at klage over pladsen, hverken på bagsædet og i bagagerummet.

Eneste større anke er udsynet bagud. Som med de fleste nye biler, så er C-stolpen vokset betragteligt, så skråt bagud er der ikke meget at se. Også bagruden har kunne ganske begrænset brugbarhed. Men så kan man jo bare slå bakkameraet permanent til og bruge det som bagspejl.

Der er altså ikke meget at klage over efter sådan et test-døgn. Men det er der andre, som har gjort. I februar måned mistede Tesla 3 opbakning fra den amerikanske forbrugerorganisation, Consumer Reports (ligesom S og X også har gjort det). Klagerne fra ejerne gik blandt andet på fejl i elektronikken (for eksempel en skærm, som begyndte at have sit eget liv og skruede op for musikken, uden at nogen rørte den) og problemer med affjedring og lakering.

Tesla har svaret, at mange af de problemer som ejerne har oplevet, allerede er blevet rettet.

Personligt synes jeg, at den lånte Tesla 3 fremstår meget attraktiv, både udenpå og indeni. Men jeg kan godt have en mistanke om, at nogle af de fine plastpaneler indvendig og den flotte lakering på ydersiden efter nogle år vil se lidt slidt ud - muligvis også mere end konkurrerende biler med forbrændingsmotor.

De fejl, som Consumer Reports har rapporteret, forhindrer dog ikke Tesla i at ligge nummer ét, når det gælder ejernes glæde ved at køre og eje bilen. Med andre ord er vi som forbrugere parate til at tilgive meget, hvis vi får køreglæde og god miljøsamvittighed med i købet. Det er med den følelse, at jeg afleverer bilen efter 24 timer. Biler kører virkelig godt og giver alt, hvad jeg har brug for i en elbil, inkl. rækkevidde.

Om prisen så er for høj, afhænger af om du er i markedet for en luksus-elbil. Det er altid svært at stille den over for en benzinbil, fordi hele spørgsmålet om rækkevidde gør dem svære at sammenligne 1:1.

Men hvis du alene kigger på acceleration, så skal man immervæk op over 2 mio. for at få noget, der kan følge med.

Når efterspørgslen på pressebiler falder, så håber jeg, at Motorbloggen kan få lov til at teste 3’eren i en lidt længere periode, så vi kan prøve, hvordan bilen klarer sig som selvkørende. Og nej, du kan ikke få en 3'er med krog.

Illustration: Bjørn Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En bil. der er hardcoded til konstant at skulle snakke med fabrikken, ender vel så i skrotdyngen sammen med de andre udgåede mobiler. For der er vel ikke i garantien sat midler til side tll en ny operatør?

  • 8
  • 37

Gaaab, det var lige lyden af den samlede etablerede bilbranche som har snork sovet i Tornerosiske dimensioner og som en flok dinoer først nu kigger op mod himlen og ser Tesla-kometen nærme sig. De gumler videre på olien med måske et lille batteri om halsen. Ja Tesla går da helt sikkert konkurs, fordi deres biler ikke kan trække en campingvogn til Syditalien på en opladning og 3’eren har ikke engang krog – ha ha. Sandheden er bare at få gider det med campingvogne og flyver hellere og skal måske bare pendle 150km pr. dag hvis det går højt. Om et år er de fuldt selvkørende og det kan man så tro på eller lade være. Ganger man med Elon Musk faktoren på 2+, går der så ikke mere end et par år eller 5 før fossilbrændere bliver tæt på værdiløse og MaaS er det de unge vil have. https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

  • 33
  • 13

Først og fremmeste er jeg glad for at du ikke er stoppet med anmeldser af de alm. elbiler alligevel :)

Dernæst, du nævner i starten af artiklen at det er topmodellen til en pris på lidt over 500.000 kr du kører i og senere referere du til den som en luksusbil. Et ord som idag kan blive forvekslet med et skældsord.
Det er måske derfor også værd at nævne at 3'eren idag kan bestilles online som "standard range+" RWD (opgivet til 415 km og baghjulstrukket) til en pris fra 376.000 kr inkl. autopilot.
Faktisk burde det være muligt at bestille den mindste model "standard range" (altså uden +'et), men den bestilles som en "of menu" via email. Jeg kender ikke lige den danske pris på den.

Og nej, heller ingen af dem kommer med træk.

  • 26
  • 0

Endnu. Der er nogen der har noteret at Tesla Model 3 nu er typegodkendt med træk i det hollandske motorregister. Se her:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5561?...

(indlæg nummer 15)

Det hjælper ikke danskerne.
Efter at Aygo/C1/107 og Up!/Citigo/Mii samt SmartforTwo i en årrække kunne monteres med et træktøj, hvortil der rent faktisk måtte tilkobles en trailer, takket være en tysk afprøvning og certificering, der omgik de respektive bilfabrikanters angivelse af påhængsvægt til 0kg, gik den danske færdselsstyrelse ind og afviste den uafhængige certificering fremadrettet.
Desværre har producenter af træktøj ikke en pengestærk lobby bag sig, så afgørelsen kunne blive omstødt i dansk disfavør af EU-domstolen, som det er sket i så mange andre sager.

  • 6
  • 2

Skrotning af biler kan meget vel vise sig at blive "big business" de næste 10 år.
Tænk på alle de "skrammelbiler" (med forbrændingsmotor) som vil blive skrottet.
Og tendensen forstærkes automatisk efterhånden som flere og flere får prøvet at køre en elbil - der er en verden til forskel.

  • 14
  • 7

Åndsvagt og skrotte dem. Byg en masse muderbaner og kør folkeræs i de næste 100 år.
Audi Q7 diesel mod mercedes amg benzin. Det blir sjovt.
Og fremtidige generationer vil nok få sig lidt af en oplevelse når de skal prøve at køre i 1900 tals bilerne.

  • 3
  • 15

Det hjælper ikke danskerne.
Efter at Aygo/C1/107 og Up!/Citigo/Mii samt SmartforTwo i en årrække kunne monteres med et træktøj, hvortil der rent faktisk måtte tilkobles en trailer, takket være en tysk afprøvning og certificering, der omgik de respektive bilfabrikanters angivelse af påhængsvægt til 0k


I det indlæg, du svarer på, fortælles det, at Tesla 3 er typegodkendt til træk i Holland. En typegodkendelse er noget, fabrikanten har fået udført.

Så giver det da ingen mening at komme med et eksempel fra en sag, hvor man forsøgte at omgå fabrikantens typegodkendelse ved at få udført en test hos tredjepart.

  • 14
  • 1

Jeg elsker ing.dk’s debattørenes evindelige fokus på de anhængertræk. Som københavner kan jeg altså fortælle, at der er et meget meget stort marked for biler uden anhængetræk - vi undværet faktisk helst (-;

Jeg kan fra mit vindue lige nu se ‘røven’ på 10 biler: 0(!) af dem har Anhængetræk, og det er altså helt standard gamle benzinbiler 😉

  • 15
  • 8

Som københavner kan jeg altså fortælle, at der er et meget meget stort marked for biler uden anhængetræk

Så fik vi denne melding fra et afgrænset område af Danmark, og tak for det.
Der er givetvis begrænset efterspørgsel på anhængertræk derovre, men derfor kan man vel godt lægge et harness i bilen forberedt til at koble et stik på. Så kan folk fra Hovedlandet m. fl. jo bare sætte flueben ved trækket og alle er glade.

  • 16
  • 14

"og bremseregenereringen sættes til lav."
Hvis du ikke er i stand til at køre "One Pedal" med normal regen, så er du helt galt på den!
Det er ualmindelig nemt og behageligt og een af de mange fordele ved at køre elbil.

  • 15
  • 4

Jeg kan faktisk ikke lide det. Det er bedre i Model 3 end Golf GTE primært fordi regen kan bremse kraftigere i Model 3. Jeg er dog enig i at den skal stå på kraftig regen.

I min Golf GTE kan man slå "one pedal" fra så at bilen bare coaster når man slipper speederen. Du kan stadig lave regen. Det gøres bare med bremsen. Du får regen så længe du ikke bremser kraftigere, end hvad elmotoren og batteriet kan følge med til.

Tesla Model 3 har intet regen på bremsen. Det styres 100% på speederen. Hvis du så kommer kørende med fartpiloten aktiv op imod et kryds hvor der er rødt, så vil du i alle andre biler bare begynde at bremse med bremsepedalen. På Model 3 skal du i stedet deaktivere fartpiloten og derefter "fange den" med speederen. Forudsat at du ønsker at coaste til et kontrolleret stop frem imod det røde lys. For at gøre det nemmere, så starter den med blid regen og skruer derefter op. Det lyder sværere end det er, men alligevel, så er det mentalt en sværere opbremsning end bare at bruge bremsepedalen.

Man vender sig til det, men jeg er ikke nogen fan. Måske det er fordi jeg kører med fartpilot stort set altid og det derfor er en meget almindelig forekommende situation.

  • 7
  • 4

Jeg vil foreslå at Motorbloggen får testet den billigere Tesla Model 3 Standard Range plus til 376.520 kr.

At dømme ud fra debatten, så er der størst interesse for den billige "folkemodel". Det er stort set samme bil. Bare lidt mindre rækkevidde. Selvfølgelig også langsommere men stadig rigelig hurtig til de fleste.

FSD eller Full Self Driving koster dog ekstra. Autopilot er standard. Forskellen lige nu er at FSD er krav for at kunne skifte vognbane med autopilot aktiv (manuelt aktiveret). Men senere får vi mulighed for at bilen automatisk skrifter vognbane, ligesom den på motorvej automatisk følger den rute, som er aktiv i navigationen.

Tesla har planlagt et omfattende program med løbende opgraderinger af autopilot i løbet af 2019, så Motorbloggen får travlt hvis man vil følge med i opgraderingerne som de udkommer.

  • 10
  • 1

Udfra det skrevene så ville jeg vurdere brugsværdien af denne model Tesla som tæt på 0.. hvorfor? simpelt jeg er ikke målgruppen for denne type bil( uanset typen af fremdrift) Den er for lav, mangler plads til grej/hunde, intet træk( jep et ufravigeligt krav) jeg køre minimalt på motorvej og 0-100 på få sekunder rager mig.. så brugsværdien for mig er 0 men det betyder jo ikke at bilen er dårlig for den målgruppe den er bygget til. Så når man skriver om brugsværdi så husk lige at definere målgruppen.

  • 8
  • 18

Der er to ting jeg hæfter mig ved i kommentarfeltet på ing.dk:
1. A-kraft-tilhængere i PHK's blog
2. Trailerkrog-tilhængere i Motorbloggen
(Man må mene hvad man vil)

Jeg stod selv med overvejelsen omkring at næste firmabil skulle være en Tesla 3. Den blev ikke valgt fra pga. manglende krog, men fordi jeg ikke følte mig helt klar til el, og fordi jeg stadig tvivler lidt på den langvarige kvalitet af særligt interiør (hvis I har kørt tesla-taxi fra Schipol, så ved I hvad jeg mener).

Der er da tider hvor teknik-nørden i mig ærger sig lidt, men når jeg skal have ny næste gang, så har jeg også min private infrastruktur bedre på plads (parkeringsforhold hvor ladestander er mulig).

Jeg holder meget af Bjørns anmeldelser, da jeg synes han lægger vægt på ting som andre motorjournalister ikke gør - tak for det.

  • 18
  • 3

Så fik vi denne melding fra et afgrænset område af Danmark, og tak for det.
Der er givetvis begrænset efterspørgsel på anhængertræk derovre, men derfor kan man vel godt lægge et harness i bilen forberedt til at koble et stik på. Så kan folk fra Hovedlandet m. fl. jo bare sætte flueben ved trækket og alle er glade.

Tommelfingrenes flagren har alle dage været et mysterium på ing.dk
Nu skrev jeg dette indlæg, som burde gøre alle glade, men jeg kan konstatere at det vist ikke er tilfældet. Min nysgerrighed byder mig at spørge hvorfor??

  • 1
  • 1

Alle Model 3 leveret i Europa er forberedt for træk, med stor kvadrat ledninger til forbrug, trukket ud til bagerste kofanger.

Signalet til blink, lys og brems, tages gerne via indskudsstik, så man ikke skal bruge ekstra ledning + stik på de >90% af bilerne der ikke skal have træk

  • 12
  • 0

så brugsværdien for mig er 0 men det betyder jo ikke at bilen er dårlig for den målgruppe den er bygget til. Så når man skriver om brugsværdi så husk lige at definere målgruppen.


Det er da fedt, at du endelig er nået til den erkendelse. Bare ærgerligt, at det har taget dig nogle hundrede støjende indlæg at nå dertil.

Dit mantra har jo indtil nu været, at hvis elbiler har brugsværdi 0 for dig, har de brugsværdi 0 for alle.

  • 18
  • 4

@Allan Olsen

Begrebet selektiv hukommelse beskriver hvis din hukommelse. Jeg har alle dage haft et gevaldigt problem med folk der mener at deres løsning er løsningen på alles andres problemer og at når jeg kan så kan alle andre også. Det skyldes nemlig at der er forskel på folk og deres behov/lyster og alt andet. Elbiler er gode og har altid været det for målgruppen og for de folk der har et behov som dækkes af disse. Men elbiler er også håbløse for folk hvis behov er uden for det elbilerne kan levere længere har den aldrig været. Så når elbils fantikere råbe rop om at elbiler er løsningen på alt hvad der har med transport at gøre så gør de elbilen til en håbløs ting da "one size" løsningen ikke dur og den med om x antal år så... jamen hvad hjælper det her og nu?
Så der for en Tesla model 3 er sikkert en fin bil for dem der får deres behov og lyster dækket af den ( og vil indgå i deres økosystem) men for andre er den håbløs og så længe elbils fantaikere ( og Tesla tilbedere) ikke vil erkende dette så gør de elbilerne nogen tjeneste.

  • 6
  • 19

Accelerationen flyttes fra sport til chill, styringen flyttes fra standardindstillingen til comfort, og bremseregenereringen sættes til lav.

Jeg tror du vil finde ud af det fungerer fint med normal regen hvis du bare giver det lidt tid. Man skal lige vænne sig til at styre det med speederpedalen.

Og ja, den er stor og sidder svævende midt i det hele. Du har altså ingen instrumenter direkte foran dig. Det minder lidt om Toyotas forsøg på at placere instrumenterne i midten, hvilket vist aldrig er blevet en succes, som andre kopierer. Jeg er heller ikke helt sikker på, at jeg synes, det fungerer hos Tesla. Jeg savner måske et heads-up display, men jeg antager, at det er en del af Tesla-filosofien, at vi skal vænne os af med at sidde og kigge på instrumenter, da det hele alligevel snart bliver selvkørende.

Jeg savner på ingen måde instrumenterne foran, det er ærgeligt Tesla kun ville låne bilen til jer i 24 timer. Man vænner sig lynhurtigt til det og det er jo ikke sådan at de væsentlige informationer er langt væk.

Tesla har kørt det helt ud til kanten og nu også fjernet den fysiske knap til handskerummet, så du skal bruge skærmen - det er måske at kamme lidt over.

Enig. Jeg har dog sjældent brug for at åbne handskerummet.

  • 10
  • 0

Hvis du så kommer kørende med fartpiloten aktiv op imod et kryds hvor der er rødt, så vil du i alle andre biler bare begynde at bremse med bremsepedalen. På Model 3 skal du i stedet deaktivere fartpiloten og derefter "fange den" med speederen. Forudsat at du ønsker at coaste til et kontrolleret stop frem imod det røde lys.

Hvis der er en bil foran, fungerer det dog fint med den adaptive fartpilot.

  • 10
  • 0

Vi vil meget gerne gennemføre en test af en "billig" Tesla 3, men lige nu er det kun de dyre, som er tilgængelige. Men lad os se til efteråret, om der ikke kommer nogle lidt mere skrapede udgaver til landet.

  • 7
  • 0

Så der for en Tesla model 3 er sikkert en fin bil for dem der får deres behov og lyster dækket af den ( og vil indgå i deres økosystem) men for andre er den håbløs og så længe elbils fantaikere ( og Tesla tilbedere) ikke vil erkende dette så gør de elbilerne nogen tjeneste.

Påstanden du argumenterer imod findes ikke i hverken artiklen eller i kommentarsporet.

  • 16
  • 0

Udfra det skrevene så ville jeg vurdere brugsværdien af denne model Tesla som tæt på 0.. hvorfor? simpelt jeg er ikke målgruppen for denne type bil( uanset typen af fremdrift) Den er for lav, mangler plads til grej/hunde, intet træk( jep et ufravigeligt krav) jeg køre minimalt på motorvej og 0-100 på få sekunder rager mig.. så brugsværdien for mig er 0 men det betyder jo ikke at bilen er dårlig for den målgruppe den er bygget til. Så når man skriver om brugsværdi så husk lige at definere målgruppen.

Ubegribeligt, at du i skrivende stund har samlet 8 nedadvendte tommelfingre. Enten er det fordi, folk ikke har læst det til ende - og så bør man ikke bedømme. Eller også er der mindst 8 som mener, at du ikke er berettiget til at køre med hund og trailer.

(I parentes: rigtig meget genbrug og genanvendelse foregår via en trailer...)

PS: Brugsværdien af en Tesla 3 kunne være rigtig høj for mig.

  • 7
  • 2

@Thomas Pedersen:

Ubegribeligt, at du i skrivende stund har samlet 8 nedadvendte tommelfingre. Enten er det fordi, folk ikke har læst det til ende - og så bør man ikke bedømme. Eller også er der mindst 8 som mener, at du ikke er berettiget til at køre med hund og trailer.

Mit bud: Det er ofte de samme personer der kommenterer og Jesper er netop kommet med samme kommentar igen og igen.

Jeg er helt enig i det ville være fedt hvis Model 3 kunne fåes med krog. Hvis det kunne fåes, ville vi nok have bestilt det.
Det ville også være fedt hvis man kunne få en elbil til under 500.000kr med lang rækkevidde, krog og masser af plads. Det kan man ikke endnu, men vi kommer hele tiden tættere på.

Påstanden var relateret til Allan Olsens kommentar om Jespers kommentarer i andre kommentarspor end det nuværende.

Jesper har lavet et indlæg om det inden Allan og der står specifikt i artiklen at bilen ikke fåes med krog.

  • 7
  • 1

Mit bud: Det er ofte de samme personer der kommenterer og Jesper er netop kommet med samme kommentar igen og igen.

Det er sikkert et godt bud.

Bare træls med rygmarvs-tilkendegivelser. Det devaluerer i hvert fald deres betydning. Dog indrømmer jeg, at hvis nogen skriver næsten den samme formulering som mange andre gange, men med et lille tvist, kan det være svært at se forskel.

Generelt synes jeg det er fint, at der er både tommel op og ned. Hvis der kun var op, kunne man ikke se forskel på, om folk var enige eller om der blot var mange, der havde læst det ;-)

  • 1
  • 0

Jeg er helt enig i det ville være fedt hvis Model 3 kunne fåes med krog. Hvis det kunne fåes, ville vi nok have bestilt det.

Jeg kan godt forstå elbilsproducenter ikke gider ulejlige sig med at få typegodkendt bilen med træk, når de kan sælge alle de biler de kan producere til folk, som kan klare sig uden. Enten fordi de aldrig har brug for trailer, eller fordi de har 2 biler (en fin Audi Q7 V12 ved siden af til at køre på genbrugsstationen ;-b).

Det er langt mere relevant med træk for bilmodeller, som har en bredere kundeflade end Tesla trods alt stadig har i de fleste lande.

Men det skal nok komme, når markedet for miljøbevidste storbyboere er ved at være udtømt. Og det er sagt uden hensigt om at fornærme nogen.

  • 7
  • 0

Støjniveau.
Min kammerat lokkede mig til at booke en testtur i en Model 3 og ja, den er dæleme hurtig og sjov.
Meeen... Jeg kommenterede over for sælgeren, der var med på demoturen, at jeg syntes der var meget vejstøj allerede ved almindelig bykørsel. Han var særdeles hurtig til at forklare at det skyldes at det var Performance udgaven med bl.a. 20" hjul og hård affjedring. Det hurtige svar efterlod mig med et indtryk af, at jeg vist ikke var den første til at påpege dette. Så må vi jo bare tro på at den almindelige version er bedre.
Efter demoen tænkte jeg, at en sammenligning ville være interessant, så jeg kørte samme rute hjem i min 12 år gamle Audi A6. Den havde markant lavere støjniveau.
Så jeg er spændt på at høre andres erfaring/mening om dette.

Ja, jeg ved, at vi elsker at elske Tesla og elsker at hade VW/Audi. But please don't hate me...

  • 11
  • 1

Så jeg er spændt på at høre andres erfaring/mening om dette.

Jeg tror du får mange delte meninger om det. Dels er der nok forskellen i om det er en perfomance eller ej, som sælgeren nævner. Men der har nu også været eksempler på at enkelte modeller har støjet mere end andre identiske. I det fleste tilfælde har den skyldige været en gummiliste et sted, som Tesla retter hvis man gør opmærksom på det.

Det var også et punkt vi selv var opmærksomme på, men jeg synes nu ikke at støj er et problem i min (Long range, awd). Jeg kommer også fra Hyundai i40 diesel.
En teori kan også være at man ligger mere mærke til vindstøjen når nu motorstøjen ikke er der.
De fleste model 3 ejere er så glade for deres bil at de gladeligt giver en tur hvis man spørger pænt, så kan du selv prøve en af de andre modeller hvis du vil :)

  • 4
  • 0

Kører en del mtb ( mountain bike) og har derfor behov for træk..

andres erfaring med trækkrog https://www.reddit.com/r/teslamotors/comme...
Fordelen er at man ikke banker cyklen ind i loftet på garage og parkeringskælder :-O https://www.trucks.com/2019/04/17/how-to-a...

Der er flere der bruger sugekopper : https://www.reddit.com/r/teslamotors/comme... https://www.reddit.com/r/teslamotors/comme...

Eller vent på Model Y om 2 år og hægt på bagklappen https://www.trucks.com/2019/04/23/how-to-i...

  • 1
  • 2

Ikke realistisk med cykel på tag eller i bagagerum.
Mtb om vinteren er fuld af mudder, så i bagagerum, nej tak.
På tag er for besværligt og beskidt ..
Sugekop - holder nok ikke 30 gange om året, og motor vejs kørsel, og ødelægger nemt taget
Det skal være praktisk og nemt

  • 5
  • 0

Vil også gerne have en Tesla 3.
Kører en del mtb ( mountain bike) og har derfor behov for træk...
Så træk er nødvendigt

Jeg prøver gerne igen for det lader til at mit første svar ikke var godt nok..

Her sakset fra et tesla forum:
"Hvis der er en der vil have træk på sin Model 3 kan vi tilbyde det for 3.995,- (normalpris 7.995,-) til den første, til gengæld skal bilen stå ved trækfabrikken i 2-3 uger for at trækket kan blive udviklet.
Trækket kan kun bruges til cykelholder, bagageboks mv da Tesla Model 3 ikke er typegodkendt til at køre med trailer, den del hænger ene og alene på Tesla. Bilen skal ikke synes i forbindelse med monteringen"

Jeg kører også selv MTB og har nu fint kunne klare mig med at have cyklen på taget, også med mudder. Til 3'eren har jeg også bestilt tagbøjler, primært til tagboksen til vinter, men jeg er sikker på at cyklerne også kommer derop.
Jeg håber dog stadig på at der kommer en officiel godkendelse af træk, men hvis ikke, så hopper jeg da på ovenstående tilbud. Bare ikke som den første, jeg kan undvære bilen så længe.

  • 3
  • 0

Jeg har været den lykkelige ejer af en helt tilsvarende bil i 3 uger nu og glæder mig stadig hver morgen til jeg skal ud og køre. I går skulle jeg køre 80 km til Hornbæk og hjem igen. Autopiloten klarede hele turen, på nær nogle enkelte overhalinger og til- og frakørsler. Jeg synes specielt at det er fantastisk hvordan den kan blive ved med at overraske. F.eks. er det super nemt at sætte den til selv at lukke og åbne garagen ved at lade den kopiere signalet fra fjernbetjeningen.

Til de der planlægger at købe en ny Tesla kan man evt bruge dette henvisnibgslink og få 7.500km gratis supercharge km.
https://ts.la/mikkel76832
Obs: så får jeg mulighed for at vinde en ny roadster hvilket pt. er den eneste anden bil i verden jeg kunne tænke mig :)

  • 7
  • 2

Jeg savner på ingen måde instrumenterne foran, det er ærgeligt Tesla kun ville låne bilen til jer i 24 timer. Man vænner sig lynhurtigt til det og det er jo ikke sådan at de væsentlige informationer er langt væk.

Det er ikke fordi Tesla har valgt denne skærm, men jeg har altid ment at instrumenter kun i midten af panelet (samme til højre/venstre kørsel) er for uengagerede bilister. Desuden savner jeg ingenlunde en skærm i alle andre biler. Jeg skal da ikke til at famle mig frem efter diverse menuer mens jeg kører. Knapper er langt mere intuitive. Jeg hylder (gerne) princippet: Kør bil når du kører bil.

  • 6
  • 4

Det er ikke fordi Tesla har valgt denne skærm, men jeg har altid ment at instrumenter kun i midten af panelet (samme til højre/venstre kørsel) er for uengagerede bilister. Desuden savner jeg ingenlunde en skærm i alle andre biler. Jeg skal da ikke til at famle mig frem efter diverse menuer mens jeg kører. Knapper er langt mere intuitive. Jeg hylder (gerne) princippet: Kør bil når du kører bil.

Det er noget folk siger før de prøver bilen. I praksis er det slet ikke noget du tænker over, det føles helt normalt.

Skærmen er opdelt i faste felter. For neden er der knapper der aldrig ændres og derfor i praksis fungerer nøjagtig som var det fysiske knapper.

Speedometer er til venstre øverst. Det er lige ved siden af rattet og dermed reelt ikke i midten. Det synes faktisk at være en bedre placering end under rattet.

  • 8
  • 2

Jeg syntes nu også at det er vores brug af bilen, som er et ret stort problem. Mange hopper lige ind bag rattet for blot at kører nogle få km. Har set et hav af mennesker, der hver dag starter bilen, blot for at holde frokostpause under 2km væk fra arbejdet eller hente mad, som de kunne have taget med hjemmefra.
Jeg ville faktisk gerne både havde købt en Fluence med batteriskiftemulighed hos betterplace for 3-4 år siden, eller have min nuværende bil ombygget. Men skiftemuligheden døde jo ret hurtigt, hvilket ville eftelade mig med en bil der dårlig nok kunne trille 100km. Og ombygningen er ikke godkendt i Danmark. Så nu må jeg bare være så fornuftigt, som muligt og passe godt på den modne bil jeg har, som stadig kører godt, ikke larmer og er i fin og fuldt lovlig stand.
Jeg undre mig også tit over at mange brokker sig over larm, når det gælder diesel. Et lovligt og velfungerende køretøj larmer ikke mere end så meget andet. Hvis politiet rent faktisk holdt lidt øje med alle de 2-hjullede der nu ræser rundt, så fik vi da fjernet en støjkilde der var til at forholde sig til.
En enkelt modificeret lydpotte, kan snildt "underholde" som 30 biler og 5 lastbiler - tilsammen.
Og hvis man nu taler om støj og lugt. Så forstår jeg slet ikke at den klassiske scooter eller knallert stadig er lovlig og må sælges. For den larmer og stinker da om noget helt vildt - og kunne da i det mindste være solgt som 4-takter siden start 80'erne, hvor man allerede kunne producere en fin motor der kørte langt på literen og ikke larmede.
Og nu har man i årevis kunne købe en el-scooter til priser tæt på en brændstofsscooter.

Start dog med at forbyde det mest tåbelige, indtil at logikken og fornuften begynder at synke ind hos befolkningen.

  • 7
  • 0

Det er bare et spørgsmål om tid, så kan man reparere det meste selv, ligesom med alle andre biler i dag. Der skal bare lige være et marked og en given efterspørgsel. Så skal der nok være stumper og hjælp til alle dem der gerne vil holde el-bilen kørerende efter garantiperiodens udløb.

  • 2
  • 1

Ingen tvivl om at Model 3 godt kunne være bedre støjisoleret. Ingen biler er perfekte. Tesla Bjørn har lavet en række tests støj i diverse elbiler. Audi E-tron gør det fremragende og Model 3 kan slet ikke konkurrere på det punkt. Jeg har kørt i en Ford C-max indtil vi fik en Model 3 for en måneds tid siden og jeg er OK tilfreds med støjniveauet i vores LR AWD med 18" aero, men ville da ikke takke nej til mindre støj :)

  • 4
  • 0

Det er ikke fordi Tesla har valgt denne skærm, men jeg har altid ment at instrumenter kun i midten af panelet (samme til højre/venstre kørsel) er for uengagerede bilister. Desuden savner jeg ingenlunde en skærm i alle andre biler. Jeg skal da ikke til at famle mig frem efter diverse menuer mens jeg kører. Knapper er langt mere intuitive. Jeg hylder (gerne) princippet: Kør bil når du kører bil.

Det er ikke virkeligt noget problem, jeg vænnede mig lynhurtigt til det og uden at jeg havde spurgt til det, bekræftede min kone det for nyligt. Da Apple annoncerede deres første iPhone blev den også skudt i sænk af rigtig mange - folk vil have rigtige knapper, et tastatur på en skærm duer ikke. Jeg var selv temmelig skeptisk. Men sjovt nok er der en vis sandsynlighed for at dem der har produceret produktet også har testet om det fungerer :)

I forbindelse med navigation er det fedt at have så stor en skærm. Langt bedre end en mobiltelefon.

  • 8
  • 2

Ingen tvivl om at Model 3 godt kunne være bedre støjisoleret

Det er kun hjulstøj, der er bl.a. ikke nogen lydisolering bag på de forreste inderskærme der er af ren hård plast, og giver et "fint" resonasrum imellem de rene (e-coatede) metalflader over disse.
Der skulle være en del db at skære af niveauet, forholdsvist nemt fremover.

Der er en enorm forskel på støjniveauet, i forhold til de forskellige vejbelægninger. En glat sort asfalt, er en stille, ren lise for øret.

PS;
Der er også stor forskel på støjniveau på forskellige dæk, og der er dæk mærket til6db lavere lydniveau end de fine leverede Michelin på 18" standard fælgene

  • 5
  • 0

Og hvis man nu taler om støj og lugt. Så forstår jeg slet ikke at den klassiske scooter eller knallert stadig er lovlig og må sælges. For den larmer og stinker da om noget helt vildt - og kunne da i det mindste være solgt som 4-takter siden start 80'erne, hvor man allerede kunne producere en fin motor der kørte langt på literen og ikke larmede.


👍🏻👍🏻👍🏻

Honda lavede allerede fine 4-takts knalleter tilbage i 60'erne, de motorer bliver stadig produceret i østen.

Delvis uforbrændt totaktsolie, detekteres af de meneskelige sensorsystemer (hos en del personer) som noget af det giftigste, de er i stand til at registrere.🧐

Kunne det mon være noget EU lobbyisme relateret?🤔

Flere områder i Kina og østen findes kun elscootere forlængst.

  • 7
  • 1

Jeg har flere gange oplevet at måtte stoppe op og vente et minuts tid på at et særdeles slemt eksemplar var langt ude af syne og lugt radius.
De lagde en særdeles tyk ildelugtende pølse af grim lugt på cykelstien. De gamle gear knallerter lugtede slet ikke så grimt....og lød også bedre.
Få gang i en skrot præmie, og få dem over på el-cykler eller el-scooter. At man overhovedet gider køre med den konstante 2 takts larm i sit eget hoved forstår jeg ikke. Jeg har prøvet det ganske u-udholdeligt.

  • 8
  • 0

De lagde en særdeles tyk ildelugtende pølse af grim lugt på cykelstien. De gamle gear knallerter lugtede slet ikke så grimt

Samme erfaring her. Det gør de stadig ikke

Måske det har at gøre med at de gamle 2-taktere kører på olie blandet i benzinen, så den bliver mere jævnt brændt af i forbrændingskammeret, hvorimod de nyere der selv doserer olie direkte til krumtapslejer mm. ikke bliver opløst på samme måde, og derfor bliver forbrændt mere i "dråbeform"?
Og doseringssystemet giver for meget olie på de fleste.

  • 0
  • 1

Måske man så netop får brug for Elons FSD i sin Tesla.
Det kan nemlig gå mere end rigeligt stærkt på sporet for de fleste i god form.😉
Teknik, teknik, teknik!

(Fede e-MTB iøvrigt, efterhånden)

Ja hurtigere op igen = flere nedkørsler = FSD hjemkørsel :-)
Tror bestemt du har ret ang benzin/olie blandingen. I gamle dage var det færdigt blandet af profesionelle.....og man kunne købe en pære og et nyt tændrør i butikken ...snif.
Yeah e-mtb er gået supersonisk stærkt. Fra stor mistro til glad omfavnelse på få år.

  • 2
  • 0

Har desværre ikke råd til en Tesla 3 - men til gengæld har jeg skiftet benzin-plæneklipperen ud med en batteridrevet ditto.

Det kan klart anbefales :-)

  • 13
  • 0

Start dog med at forbyde det mest tåbelige, indtil at logikken og fornuften begynder at synke ind hos befolkningen.

Som benzindrevne motorsave, buskryddere, plæneklippere og havetraktorer i private haver!

Uha - uha - uha - det forsøgte jeg at foreslå på generalforsamlingen i min grundejerforening for et par år siden. Lad os bare sige det sådan, at det var tiden ikke helt moden til endnu på daværende tidspunkt.... :-o

(Og jeg tror, jeg venter lidt endnu med at foreslå det nok engang)

  • 6
  • 1

Måske det har at gøre med at de gamle 2-taktere kører på olie blandet i benzinen, så den bliver mere jævnt brændt af i forbrændingskammeret, hvorimod de nyere der selv doserer olie direkte til krumtapslejer mm. ikke bliver opløst på samme måde, og derfor bliver forbrændt mere i "dråbeform"?
Og doseringssystemet giver for meget olie på de fleste.

Dels overdoserer automatisk olietilsæt nok, og dels opfattes olie af mange blot som "olie".
Desuden forbrændes olie/benzinblandingen i lovlige knallerter langtfra optimalt, da man bevidst ødelægger flowet i to-takts motoren for at sænke effekten. Jeg tør hævde at generne fra knallerters udstødning ville være mindre såfremt at knallerterne måtte yde det som de oprindeligt var konstrueret til, hvilket måske kunne betyde en topfart på 60-80 Km/t. Men uha - det går ikke i et land med udpræget fartfobi.
Angående totaktsolien så findes der jo mange kvaliteter, og de billigste er desværre ret udbredt. Jeg oplever et lighedspunkt med vin. Det billigste er typisk noget rævepis / olien lugter fælt, men de dyre vine generelt smager bedre / olien lugter bedre.
Tidligere tog lovlige gokarts op mod 17 - 18 tusinde omdrejninger og det lød fantastisk når et sådan felt kom ned for enden af langsiden. Selv udstødningen med nødvendig kvalitetsolie lugtede godt.

  • 3
  • 2

......og det vil kun tage til fremover, da de billigere versioner ikke engang har været mulige at bestille i Europa før nu.

"The Tesla Model 3 achieved yet another milestone as it continues its international ramp. Over the first quarter, the electric sedan from Silicon Valley successfully rocketed past other popular electric cars in Western Europe, taking its place at the top of the region’s list of best-selling EVs."

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-ou...

  • 1
  • 0

Det er kun hjulstøj, der er bl.a. ikke nogen lydisolering bag på de forreste inderskærme der er af ren hård plast, og giver et "fint" resonasrum imellem de rene (e-coatede) metalflader over disse.
Der skulle være en del db at skære af niveauet, forholdsvist nemt fremover.

Der er en enorm forskel på støjniveauet, i forhold til de forskellige vejbelægninger. En glat sort asfalt, er en stille, ren lise for øret.

Kunne sagtens forestille mig der kom tredjepartsløsninger på markedet.

PS;
Der er også stor forskel på støjniveau på forskellige dæk, og der er dæk mærket til 6db lavere lydniveau end de fine leverede Michelin på 18" standard fælgene

Ja, men det er så ofte med et tilsvarende tab i holdbarhed. Dvs. du skal skifte dæk oftere.

  • 0
  • 1

Synes faktisk at det lyder hyggeligt

kædesav og buskrydder hyggeligt?
Damn!
Jeg foretrækker, til hver en tid, fuglesang eller stilhed.

Man kan faktisk få 4 takts buskryddere og de larmer og lugter noget mindre. Måske man skulle fremelske færre kvalitetsprodukter og låne sig lidt frem, i stedet for at sælge mange dårlige, larmende og lugtende gennemsnitsprodukter, som skal stå og rådne op i enhvers haveskur.
Desuden kan lydpotter gøre en kæmpe forskel. Mine forældres Jonsered havetraktor lød helt vildt i forhold til naboens, som var ½ år yngre, men ellers helt samme model. Forskellen lå i at Jonsered havde opgraderet lydpotten - og forskellen var voldsom - til det bedre. Af andre årsager skulle der skiftes toppakning og her stillede jeg ventiler og undersøgte spillerummet til vippetøjet. Herefter larmede den faktisk noget mindre og startede nemmere. Så igen er mit mantra, at man bør få udført service og nødvendigt vedligehold på sit maskineri, hvis man ønsker at gøre en forskel lige nu og her.

Så har man måske ikke råd til den nyeste Iphone, rejsen til Maldiverne og glipper et par afsnit af den store kagedyst og X-faktor- men alt andet giver til gengæld lidt mere mening i det lange løb - IMHO.

  • 4
  • 1

Aspen syntetisk benzin fjerne det meste af den dårlige lugt fra 2-taktere og så starter maskinerne også noget nemmere. Prisen er desværre også derefter. Jeg bruger det til motorsav og plæneklipper.

Er 100% enig i at 2-takt knallerter og lign. burde afgiftreguleres så hårdt at de forsvinder fra gadebilledet. Støjen alene burde være stærkt nok argument for det og i dag kan man sagtens få gode og prisvenlige el- eller 4-taks alternativer.

  • 8
  • 0

Er der nogen producenter af elektrisk havegrej der har indført at man, som bruger, kan kontrollere SOC på batteriet? Når man i længere tid ikke bruger et Li-ion batteri så bør det opbavares ved omkring 50% SOC - det er bare svært at vide når opladeren ikke kan indstilles til det. Man kunne forestille sig to indstillinger for opladning. "Opladning til brug - 100% (4,1-4,2V pr. celle)" og "Opladning til opbavaring - 50% (3,7-3,8V pr. celle)" På den måde vil batteriet holde længe - det er måske bare ikke i producentens interesse - de sælger ikke så mange ekstra batterier. Samme historie med mobiltelefoner.

  • 2
  • 0

Man kan faktisk få 4 takts buskryddere og de larmer og lugter noget mindre

Ja men også de skal forbydes til fordel for eldrevne alternativer. Der simpelthen ikke nogen grund til at holde fast i benzindrevne haveredskaber.


Tror dog stadig der er få steder og f.eks firmaer, der har brug for den benzindrevne til nogle opgaver, så længe kapaciteten stadig er begrænset for batterierne. F.eks på Stihl's hjemmeside er der stadig rigtig mange benzinversioner og priserne variere en del.
Men det er stadig lidt en jungle, hvad man skal vælge og hvilke kombinationer der giver hvilken ydelse. Og når først man skal have batteri, lader og måske et ekstra batteri. Så begynder det stadig at løbe op.
4-takts versionen af buskrydderen var noget jeg prøvede at få mine forældre til at købe til deres gård i stedet for 2-taktsversionen, for 15 år siden. Men ellers enig - i dag er det en anden sag.

  • 1
  • 0

Hvorfra kommer den information?

Egen erfaring og ligeledes andres observation, på nogle af de første leveret i DK

Envidere er der elskemaer over model 3 på nettet, hvori ingår betegnelser til træk.

(som før nævnt her, har Tesla også typegodkendelser liggende til EU, efter al sandsynlighed til TM3)

  • 5
  • 1

Der er ingen "Wear and Tear" problemer med Tesla som der ikke er i andre biler! Spørg dem som har ejet i mange år.

Min Model S rullede af samlebåndet som nummer 19.000-et-eller-andet i 2013 og blev solgt i Tyskland i 2014 og runder 280.000 om et par uger. Jeg skænker det overhovedet ikke en tanke, at det efterhånden er en gammel bil, men sætter trygt kursen syd over Alperne, og glæder mig dagligt over, hvor billigt og behageligt det er at køre elektrisk. Bevares, der er begyndende slid på lædersædet i førersiden, 12V-batteriet skal snart skiftes, to dørhåndtag har drillet (Tesla klarede dem pr kulance), forhjulslejerne er skiftet (easy DIY), men bremser og skiver er stadig originale.
PS: Jeg er ikke blind Tesla fanboy, og har faktisk aldrig brudt mig om store biler eller amerikanerbiler i det hele taget. Jeg er snarere erklæret BMW-fan, og selv om de var tidligt ude med den ret fantastiske i3 (for ikke at nævne i8), er der er bare ikke sket noget spændende siden 2013, så det er ikke længere BMW, der leverer de biler, jeg helst vil køre i. Det gør Tesla. Og kvaliteten er rigelig god.

  • 12
  • 2

Hej.

Den gamle Tesla S er en smuk og flot bil. Men efter min mening er Tesla S - og ikke mindst Tesla X - for store, for tunge og for dyre. Så jeg har aldrig været fan af Tesla.

Så på baggrund af dette synes jeg, at Tesla 3, der vejer lidt mindre og er lidt kortere en Tesla S, efter min mening er en "bedre" elbil end Tesla S og Tesla X. Og Tesla 3 er er også en flot og smuk bil.

Lige som de andre Tesla biler er Tesla 3 så dyr, så der er mange folk der ikke har råd til at købe en Tesla 3 som ny. Dette er en af grundene til, at det kunne være godt, hvis Tesla lavede en elbil på størrelse med en VW Golf. Sådan en bil ville jo være mindre, lettere og billigere end Tesla 3.

Jeg er til de elbiler med store batterier, der tilhører Golf-klassen. Det vil sige de to nye fra Kia og den nye fra Hyundai . En mellemting mellem disse 3 biler ville for mit vedkommende være det bedste bud på den perfekte elbil. Jeg ved dog godt at flere af disse stort set vejer det samme som Tesla 3.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 1

Tilsyneladene ikke efter tommelfingrene at dømme.
Hvis man ser på relevansen ellers i flere indslag i forhold til denne artikels emne, og niveauet af humor generelt, ja så skyder jeg nok noget over målet, med en så alvorlig hændelse med en utrolig heldig mand.
Hvis ikke man kan bruge dette til eftertanke og andet, så opfattes det som usmageligt åbenbart.

Beklager hvis jeg gav eventuelle RUF tilhængere en skuffelse.

  • 0
  • 5

"Samlet vurdering:

Det var alt i alt en meget positiv oplevelse at teste Model X med trailer. Bilen er prismæssigt i overkanten af, hvad de fleste vil kunne bruge på en bil. Men Tesla viser vejen frem og inspirerer. I fremtiden vil der helt sikkert komme mange flere elbiler med mulighed for at trække en trailer. Det ser vi frem til.

Oplevelse som passager:

Som passager føler man sig hensat til første klasse.

Man mærker næsten ikke, at der er stor trailervægt koblet på.

Fordele:
Stort bakkamera, hvor man kan se traileren, også når det går fremad.
Masser af trækkraft ved alle hastigheder.
100kWh batteriet lader vanvittigt hurtigt: Maks ladehastighed var. ca 112kW og gennemsnit på en af ladningerne var over 90kW

Ulemper:
Det er meget svært at montere strømstik samt sikkerhedsline på bilen. Man skal helt ned og kravle på jorden.
Bilen er for dyr for de fleste."

Elbiler på markedet i Danmark med mulighed for træk:
Audi e-Tron
Jaguar I-Pace
Kia Niro Electric – Stadig usikkert, men det forlyder, at den kommer med træk.
Nissan Evalia 5 personer
Renault Kangoo Z.E.
Renault Kangoo Z.E. maxi
Tesla Model X
https://fdel.dk/elbiltest-trailer-koersel-...

  • 2
  • 0

Rækkevidde

De nævner nu ellers elbilers manglende trækkraft som use case. De fleste ved at elbiler ikke mangler trækkraft, foruden at en bil naturligvis ikke må trække mere end den er godkendt til, uanset om traileren hjælper til eller ej.

Der er intet problem i at køre sydpå med en Tesla Model X trækkende på en campingvogn.

Når Tesla Model 3 snart bliver godkendt til træk, så bliver det kun til 910 kg. Det kan du trække en meget lille campignvogn eller en camplet. Men der er så absolut ikke vægtbudget til at traileren også har batterier med! - og hellere ikke brug for det.

  • 1
  • 0

Måske kan vi kommer udenom en del af diskussionen omkring træk, når næste uges testbil løber ind.

Det er en Audi e-tron Advanced 55 Quattro og den må trække 750 kg i anhængervægt (uden bremser).

Det er selvfølgelig ikke meget, hvis man vil trække en campingvogn, en hestetrailer eller den store speedbåd - men turen til genbrugspladsen skulle være sikret.

(ok, jeg glemte, at der folk, som har brug for at køre to tons murbrokker til genbrug, hver anden dag - sorry)

  • 6
  • 0

Når Tesla Model 3 snart bliver godkendt til træk, så bliver det kun til 910 kg. Det kan du trække en meget lille campignvogn eller en camplet. Men der er så absolut ikke vægtbudget til at traileren også har batterier med! - og hellere ikke brug for det.

Der er heller ikke nogen der får mig til frivilligt at tage hus med på ryggen, og nej vi vil næppe se TM3 godkendt til påløbsbremse vægtklassen.

Andre biler kunne komme på tale, også TMY, og det er jo forstudier til kommende kundebehov.
Rækkevidden bliver næsten halveret ved en påhængsvægt svarende til bilens, alt efter luftmodstand og rullemodstand (se Tesla X tests)
Vi går stadig imod lettere, billigere batterier, og campingvogne ofres der rigtig mange penge på.
Jeg ville heller aldrig selv investere i firmaets fremtid, men en Campingvogn, der giver længere rækkevidde på ferieturen, og tilkobling til husstandens solceller/elnet når man er hjemme, hvem ved.

.

Som du skriver er det næppe trækkraften de skal sælge den på. Hvis en bil ikke har trækkraft nok til at trække en given vægt, kan den jo ikke blive godkendt til at trække den, og så er man ude i noget der kræver speciel godkendelse af den pågældende bil, med netop den campingvogn.= Urealistisk

  • 1
  • 3

Hvis vi skal ud over problemer med elbilers trækevner

LOL!😂
Hvad, i alverden, mener du med elbilers "problemer med trækevne"???

Elbiler trækker, med alle hk og moment fra 0 omdrejninger, hele vejen til max.
Damn, Hans Jørgen!!
Hvis du virkelig mener elbiler har "problemer med trækevne", så se lige denne Tesla X trække båd op ad et bjerg. Vægten af båd + trailer 2.250 kg. Teska X må max trække 3.600 kg.
- Dét kræver så bare du har stort kørekort. ;-)
P.S.: Spring 6:10 ind i videoen, hvis det alene er trækevne der interesserer dig.
Ca. Hvor Bjørn Nyland siger "Hammertime"! ;-)
https://youtu.be/op2JZi7zMbM

  • 6
  • 3

Min kammerat lokkede mig til at booke en testtur i en Model 3 og ja, den er dæleme hurtig og sjov.
Meeen... Jeg kommenterede over for sælgeren, der var med på demoturen, at jeg syntes der var meget vejstøj allerede ved almindelig bykørsel. Han var særdeles hurtig til at forklare at det skyldes at det var Performance udgaven med bl.a. 20" hjul og hård affjedring. Det hurtige svar efterlod mig med et indtryk af, at jeg vist ikke var den første til at påpege dette. Så må vi jo bare tro på at den almindelige version er bedre.


De tunge og store elbiler har efter mine oplevelser stort set samme støjniveau som ICE biler.
Jeg har to helt konkrete eksempler:
1.)
Vi bor på landet og har hestefold ud til en rimeligt trafikeret forbindelsesvej.
I forbindelse med pasning af hestene og folden har jeg lagt mærke til at jeg stort set ikke kan høre forskel på en større bil ala min egen Ford Mondeo og en Tesla S som kører forbi med omkring 70-80 km/t.
Dækstøj er så langt overvejende det som støjer på en bil.
2.)
Forleden var jeg flagpost ved et cykelløb i den klub som vores datter kører i og i den forbindelse passerede der blandt anden en Tesla S med omkring 20 km/t (der var et vejbump tæt ved) og jeg var meget overrasket over at den stort set "larmede" ligeså meget som alle de andre ICE biler som havde passeret.

  • 3
  • 1

Så skete det!
Fra idag kan Model 3 (ikke Performance) bestilles med træk, op til 910 kg.

Man kan også få 7500 SuC km med i bestillingen, samt et lod i puljen til en Model Y eller Roadster, hvis man benytter en referal code fra en nuværende ejer. Hvis I ikke kender andre, skal I være velkommen til at benytte min, jeg får samme fordele som jer. (https://www.tesla.com/da_DK/referral/nikol...)

  • 9
  • 0

Forleden var jeg flagpost ved et cykelløb i den klub som vores datter kører i og i den forbindelse passerede der blandt anden en Tesla S med omkring 20 km/t (der var et vejbump tæt ved) og jeg var meget overrasket over at den stort set "larmede" ligeså meget som alle de andre ICE biler som havde passeret.

Dæk størelsen (breden) har meget at sige for støjen. Mine oplevelser med el-biler ved 20 km/t er at de er bemærkelsværdigt stille, så meget at jeg lægger mærke til det. Specielt BMW i3 med sine smalle cykel hjul. Jeg bor lige ved siden af en mini rundkørsel og det er meget tydeligt at de ikke brummer når de accelere ud af den.
Jeg køre selv med smalle dæk på grund af benzin økonomi og støj. Jeg kunne sagtens undvære den lavfrekvente brummen fra min fossil motor når jeg køre langt. Nogen gange køre jeg med høre værn fordi det trætter mig.

  • 6
  • 0

Hvad, i alverden, mener du med elbilers "problemer med trækevne"???

Nu har vi jo i masser af indlæg læst at mange elbiler ikke kan fås med trækkrog, eller at de kun må trække ganske lidt. Så kan du selvfølgelig smide en Tesla X ind i debatten, men den er vist en del over gennemsnit. Jeg kom så med modellen Rivian, og den overgår endda Teslaen (er det forresten gangbart at overbyde en Tesla med en anden elbil??)
Tilbage står hvad priserne er for disse, og jeg ved det faktisk ikke, men de er givetvis dyre.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten