close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
DTU roadrunners blog hoved

Teknisk inspektion kaster lys over problemerne

Prototype

I går, på førstedagen af den tekniske inspektion, fløj PT’en igennem de første mange steps i inspektionen. Især godkendelsen af drejeradius og rollbar/brandvæg var en stor succes for holdet. De eneste to mangler var, at forhjulene kunne skrabe mod skallen ved fuldt udslag og en for blød brændstofslange. Førstnævnte blev fikset omgående og derefter godkendt, og sidstnævnte kom der styr på senere på dagen, således at dette kunne godkendes onsdag morgen. Stemningen i prototypens paddock var rigtig god hele dagen, og selv da klokken nærmede sig de senere aftentimer, forblev stemningen positiv. Hele holdet var enige om, at man nu kun kunne håbe på godt vejr frem for alt, således at prototypen, Nede Mette, og bilens kørere endelig kunne vise, hvad de virkelig kunne præstere på banen. Kl. 08:30 i morges kom prototypen igennem den sidste del af den tekniske inspektion, der havde været et udestående fra dagen forinden. Nu er bilen klar til at køre sit første løb, men inden da skal der køres så mange test som muligt...

Prototypebilen under teknisk inspektion

Urban Concept

I går, på den første dag for den tekniske inspektion kom også Urban Concept bilen, DTU Dynamo aka ’Fede Mette’ også godt fra start. Hun viste sig nemlig heldigvis ikke at være så fed, som navnet ellers måtte antyde, og den frygtede bredde test gik derfor flyvende. Der var dog enkelte komplikationer undervejs i inspektionen. Til eksempel fungerede lys, horn og vinduesviskere ikke optimalt. Derudover røg UC’erens brændstofsslange i første omgang heller ikke igennem godkendelsen, da officials mente, at denne var af et for blødt materiale. Ellers kom bilen fint igennem de andre tekniske prøvelser, hvilket efterlod holdet fortrøstningsfulde efter inspektionen. Derudover blev der lavet en venlig aftale med Shell om, at bilen får lov til at rykke op i køen til den tekniske inspektion, der foregår i dag, hvilket giver blot en smule mindre tidspres på holdet…

Urban Concept bilen under teknisk inspektion

Fokus på de uforudsete forhindringer

Op til den tekniske inspektion, lå der også en smule øvelse for kørerne. Der gjaldt blandt andet regler om, at toppen af kørerens hjelm skulle være 5cm under toppen af den øverste skal på bilen, samt at alle kørere skulle kunne komme ud af bilen på egen hånd på under 10 sekunder. Mht. højden var holdene bag begge biler en smule nervøse, da målkravet ikke blev overholdt under det opstillede testforsøg, der havde været sat op i DTU Roadrunners' paddocks. Dette endte dog med at gå uden videre problemer til inspektionen. Alle kørere klarede sig også fint ud af bilerne på de under 10 sekunder, uden meget øvelse inden, og den langsomste udstigningstid var på lige over de 8 sekunder, hvilket stadig efterlader tidsrum til både komplikationer og forbedringer på den front. Alle kørerne er fortrøstningsfulde omkring at skulle begynde testkørslen snarrest, men først og fremmest skulle banen nærstuderes, for uforudsete forhindringer…

Øvelse gør mester, når det kommer til at kunne nå ud af en økobil på under 10 sekunder

I løbet af formiddagen, var folkene bag energimodellen og den nærmere analyse af den brændstoføkonomiske kørsel ude og gå banen rundt med kørerne, for at forklare dem, hvor der skulle burnes, hvordan svingene skulle tages og generelt bare for at se, hvordan banen så ud. Der blev taget en masse brugbare notater, der nu skal indkorporeres på det store overbliksbillede af banen, så denne kan blive kortlagt ned til mindste detalje.

Kørerbanen trackes af mange af holdets deltagere

Der blev derudover også kørt rullefeltstest med prototypebilen ved forskellige omdrejningstal, der gav klare tegn på, at bilen så småt er ved at være klar til at køre.

Selv ikke regn stopper DTU Roadrunners i dagene op til de afgørende løb

Nu er alting så småt ved at være klart til de gældende køredage. Den næste fase, der er et helt nyt felt for holdet, der endnu ikke har testkørt mere end en time, er nu kommunikationen på banen. Her ligger holdets største frygt i, om både kørere, kommunikatorer og observanter når at få nok øvelse med blot 2 dage til det første gældende løb. Prototypebilen er netop nu sendt afsted i kø til de første testkørsler, så nu skal det blive spændende at se, hvordan det hele kommer til at forløbe…

Marie Ulricke Kristensen
er 21 år og 4.-semesters studerende på Produktion og Konstruktion (Mechanical Engineering), DTU Mekanik. Roadrunners-relaterede projekter: pr-, kommunikations- og mekanisk arbejde på Økobilen DTU, deltagende ved Shell Eco Marathon 2016.

En fin blog med en flot præsentation af hvad i går og laver!

Herligt at se sådan en flok unge med så meget gå på mod! Håber i når de samme mål som de foregående år! Det er med til at udvikle ingeniører der kan bruges i erhvervslivet.) Det er også fedt at i, i et sådant miljø, er lykkedes med at få en flok 'tøser'* med i teamet. Det har vi brug for i ingeniørverden! Det lover godt for fremtiden.
*) Dette skal ikke ses nedværdigende, tvært imod, jeg har en enorm respekt for mine kvindelige kollegaer.

Pøj pøj fra en 'gammel' E-er der hastigt nærmer sig pension.

Et udtryk som "at bilen så småt er ved at være klar til at køre", på dette tidspunkt, indikerer dog en til tider optimistisk tidsplan. ;-).

  • 6
  • 0

Hvor er vi glade for at høre, at du synes om både præsentation og præstation!

Vi er bestemt glade for at den gode arbejdsmoral, der er på holdet - det bunder nok mest af alt i den store fælles interesse for projektet, og det at hele holdet klinger så godt sammen! Det giver bestemt også en god dynamik, at vi er hele tre tilmeldte 'tøser' på kurset og to andre kvindelige kørere fra DTU. Det giver lidt adspredelse, der fungerer super godt på holdet :-) og vi håber bestemt at interessen omkring kurset vil stige, også for det kvindelige køn fremover.

Haha, jeg vil give dig helt ret - men der ligger dog en del arbejde i at få bilerne klar til at køre hernede, da de først skal igennem den tekniske inspektion, der ikke altid går lige let ;-)

  • 4
  • 0