close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
engineer the future

Teknik eller Coca-Cola?

Ingeniørbranchen vil gerne forny sig, og initiativet med Engineer the future rammer plet! Men jeg spekulerer på, hvor mange ingeniørvirksomheder der for alvor selv griber til handling, og på, om mangel på handling måske er et udtryk for, at de ikke rigtig ved, hvad de skal gøre?

Ingeniørbranchen har om noget meget af det, som andre virksomheder misunder dem: høj faglighed, medarbejdere med lange uddannelser og en pæn gennemsnitlig ansættelseslængde. Derudover er mange ingeniørtunge virksomheder også konservative i klassisk forstand – altså de har nogle af de gode gamle værdier som omhyggelighed, kvalitet og i det hele taget gode manerer. Alle disse værdier er et kæmpe plus, om end det ikke er nok i dag. Der skal mere til.

Jeg tror, at en af udfordringerne er ingeniørvirksomheders selvforståelse og kommunikation af samme. Det italesættes fra ingeniører, til ingeniører og om ingeniører. Man taler så at sige til sig selv og om sig selv og ikke så meget til markedet og kunderne. Mange virksomheder er helt sikkert præget af de markedsvilkår, som de har været underlagt, og som stadig er gældende. Projekter og opgaver kommer i udbud, og dem svarer man så på, hvorefter man bliver vurderet på kvalitet, timing og pris.

Men bliver fremtidens medarbejdere tiltrukket af det? Er det nok?

Ingeniørvirksomheder kunne med fordel rette blikket indad og kigge lidt på deres selvforståelse. Hvem er vi i dag, og hvor vil vi gerne hen? Hvad tilbyder vi, og hvordan forestiller vi os fremtiden? Er vores forretning gearet til fremtidens marked? Men vigtigst af alt: Hvorfor er vi her?

Alene det at turde stille disse spørgsmål er et vigtigt første skridt. Det er en simpel øvelse, men den er bestemt ikke nem, fordi man risikerer at sidde fast i det, man plejer at mene. Man har måske ikke tålmodighed til at gå undersøgende til værks, men er mere optaget af at finde en hurtig løsning. Derfor skal der en god portion mod og tålmodighed til for at komme i mål. Til gengæld tør jeg godt love, at det ikke er forgæves, og at man kommer til at se sin virksomhed med nye briller. Et lille tip er at huske på, at selvom man kigger indad, skal man sørge for at gøre det udefra og ind. Det handler nemlig om at være i øjenhøjde med markedet og omverdenen. Misser man det, risikere man, at der er en kløft mellem selvopfattelsen i organisationen og markedets opfattelse. Det dur ikke.

Derefter skal det ud over rampen og kommunikeres. Lad mig give et par eksempler på, hvad jeg mener med det:

  • Det er måden, vi taler om os selv (virksomheden) på. Ikke bare i virksomheden, men også privat.
  • Det indtryk, vi giver, når vi som medarbejdere møder kunder og samarbejdspartnere til møder.
  • Den webside, vi præsenterer, når folk klikker sig ind.
  • Måden, vi fortæller en historie på i en brochure eller på en messe.
  • Måden, vi laver en Powerpoint-præsentation på og formidler den.
  • De meninger, vi har i pressen. Tør vi tage ordet? Tør vi have en mening?

Det handler ikke så meget om, hvad vi siger, men mere, hvordan vi siger det. Og så handler det om at sætte sig selv og sin virksomhed i spil.

Gode hjerner og fremtidens arbejdskraft går efter potentialet i en virksomhed. De har ambitioner. De vil noget for sig selv og for den virksomhed, de skal arbejde for. Så dur det ikke, at møde omverdenen udelukkende med lange tekniske forklaringer, men i højere grad fortælle om, hvad man som virksomhed har af ambitioner.

Kan du skabe en vision og en retning for din ingeniørvirksomhed, hvor du tør kigge ud i fremtiden? Tør du sætte din forretning på spidsen? Tør du gå forrest og være anderledes? Tør du fortælle historier i stedet for at gemme dig bag teknikken? Mulighederne er der, men det kræver også, at ingeniører forstår, at der er et reelt behov for det.

Så kære ingeniør og kære leder: Engineer the future har kastet bolden op og servet flot, men I skal selv være med til at vinde kampen. Vær forandringsparat. Kig på jeres virksomhed, og vær ikke bange for at genopfinde jer selv. Tro på, at tingene måske kan gøres på end anden måde, end I plejer at gøre. Vis, at I tør gøre noget andet.

Psst! Coca-Cola er oprindelig udviklet af en amerikansk farmaceut, John Stith Pemberton, som medicin mod træthed, hovedpine og depression. Produktet skulle dog forholde sig til en række udefra kommende begivenheder og forandringer, før det blev til læskedrikken Coca-Cola.

Forandring og udvikling er muligt og helt nødvendigt.

Gad vide, om Coca-Cola havde opnået samme succes, hvis John Stith Pemberton selv havde stået bag kommunikationen …..? ;)

Ann Sophie Friis