true cousins

TC-X premieren - roadbook og nye billeder (ADVARSEL: stødende billede)

Illustration: Privatfoto

I stedet for nu at gentage alt der allerede er skrevet om begivenhederne ved DHB 2015, vil jeg foreslå at I først læser de artikler, som ing.dk har skrevet om os. Jeg vil supplere med en rejse- og turbeskrivelse samt nogen nye billeder. Her er de 4 relevante artikler:

TC-X er næsten færdig

Interaktiv model - TC-X

TC-X kører af banen

Opsummering

Det har været et erklæret mål, at vi skulle nå til DHB 2015. Det der manglede til sidst for at bilen kunne køre var, at batteripakkerne blev færdige og monteret i bilen. Og det lykkedes lige akkurat. Vi nåede på (det nu certificerede) rullefelt hos Jan Kisling tirsdag aften til kl. 01 og fandt flere kritiske fejl på det elektriske system omkring kontrollerne, der ville have været en show-stopper. Onsdag blev der fra os og DHBs presseansvarlige Ebbe Sommerlund udsendt pressemeddelelse om at vi ville komme til DHB 2015 og køre med TC-X.

Undervejs

Vi kørte afsted torsdag morgen mod Vandel og blev ringet op undervejs af P4 Trekanten, der ville have et direkte interview om eftermiddagen - men først skulle vi lige igennem det efterhånden obligatoriske uheld - denne gang en seriøs skade på et af campingvognens dæk - hele slidbanen havde besluttet sig for at forlade resten af dækket, men dækket var teknisk set ikke punkteret, men heller ikke til at fortsætte på.

Glenn forsøgte først at skifte dækket til det ekstra han havde med men måtte opgive, da vi ikke havde noget brugbart værktøj.

Jeg og Motornissen m. kæreste lå foran i hver vores bil og måtte derfor vende i Ringsted og køre tilbage til Borup, vende igen og derefter komme frem til rastepladsen, hvor Glenn var med campingvognen. Det blev besluttet at Nissen kørte videre til Vandel for at sikre gode pladser i pitten. Jeg tog turen til Ringsted igen, fandt et dæk-værksted, vendte om og kørte mod Borup og vendte igen og så var jeg endelig fremme med det nye dæk. Vi mistede vel halvanden time på den konto.

Videre gik det mod Vandel. Vi holdt ind mens interviewet blev givet til P4 ved 16-tiden. Vi ankom tæt på kl. 17.30 til Vandel og begyndte straks at sætte lejren op. Om aftenen viste det sig, at P3 Lågsus sendte direkte fra DHBs festområde og UT blev inviteret indenfor. Jeg spurgte - lidt naivt, om de havde et glas vand til at smøre stemmen, men der var helt som forventet kun ½-liters Tuborg - det virkede sørme også. Superflinke fyre må jeg sige.

Team Lågsus og jeres udsendte

Show time

Fredag morgen, kørsel på 402 m begynder v. 10-tiden. Vi tager det roligt, der er kørsel helt til kl. 18. Pludselig ringer TV2 og siger de vil komme og lave et indslag med os. Jeg spørger lige en ekstra gang om det er lokalt TV2 eller hvad. Den er god nok: Nationalt TV er på vej helt fra KBH, det betyder for dem 250 km kørsel i kassevogn. Jeg orienterer Glenn og de øvrige om nyheden. Jeg prøver derefter straks at få baneledelsens accept af, at vi kan springe over og komme forrest i køen af øvrige deltager biler, da vi jo ellers skal bruge tid på både at lade OG holde i kø. Det er ok.

Jeg bliver lige oppe i startområdet og ser en hurtig V8er, der kører 9.09 s. Ser altså ret hurtigt ud, tænker jeg for mig selv - det er jo også noget lignende det vi selv skal køre. Men ca. 500 meter ude ser det ud som bilen foretager et skarpt højresving og kører ud i græsset. Speakeren siger først ikke noget, men jeg er overbevist om at noget er gået galt. Og pludselig kører flere rednings- og utility-køretøjer afsted. Så kommer meldingen; motoren er eksploderet, da et stempel pludselig har bestemt sig for at ville ud igennem motorblokken. Resultat: mindst 8 liter motorolie er løbet ud på banen (Ahhrgh, typisk forbrændingsmotorer). Og selv om det er på nedbremsnings-delen af banen skal det renses 100% op.

Oprydningen tager lige halvanden times tid og medfører, at vi kun når ét forsigtigt prøveløb inden TV2 holdet er der. Og da de skal hjem til KBH noget før 19-nyhederne, så de kan nå at redigere indslaget, er der kun tid til at filme to runs. Jeg forklarer dette til Glenn, men af uforklarlige årsager, tror han (viser det sig bagefter), at der kun er tid til ét løb. Starten går og TC-X virker klippe-stabil de første meter, men så går det som bekendt galt og TC-X forårsager en mindre markskade på sin vej ind igennem rapsmarken.

Det er alligevel ikke helt skidt...

Som Glenn siger efter uheldet: "Ja, det gik jo ikke helt som det skulle". Men helt klart en meget, meget heldig afkørsel. Skaderne er minimale, kun lidt glasfiber reparation og så er der ellers kommet jord og planter ind ALLE tænkelige steder, herunder i motorerne og batterikasserne. Og var uheldet sket på Malmö banen, havde rapsmarkerne været afløst af stålbarrierer, der nok havde været lidt mindre tilgivende, såvel kosmetisk som mekanisk.

Men vi har altid sagt, at hvis det går galt, ville det være mega ærgerligt, hvis vi ikke fik det på video. Og med alt TV gælder det jo, at dramatik og ulykker sælger flere billetter end ting der går efter planen. Så fra et RENT markedsføringssynspunkt kunne det ikke have været bedre:

- Vi fik præsenteret bilen og vores mission på nationalt TV.

- Bilen kørte af med 180 km/h, men heldigvis næsten uden skader.

- Der er lagt op til en - nu endnu mere spændende - fortsættelse (alle ved det gik galt sidst, går det galt igen eller lykkes det?)

Om aftenen tager vi over til Team MANs notorisk berygtede brænderplads, hvor det ene efter det andet køretøj kommer ind i to op-ad-hinanden liggende runde arenaer for at brænde deres dæk af indtil de eksploderer - kun afbrudt af striptease og hjælpere, der skal bringe de nu knap så kørbare biler m.v. ud.

Vi har i flere år haft back stage passes (All Acces Motherfucker-skilte) og på et tidspunkt er jeg inde i teltet, hvor man kan hente drikkevarer. Der sidder en flok piger og én spørger om jeg ikke vil sidde ned. Vi snakker lidt om, at piger fra KBH er kedelige og piger fra Jylland ikke er så sippede. Pigerne overfor (jyder) har i mellemtiden indledt en intern diskussion om hvem, der kan holde en øldåse mellem brysterne. DET var nok ikke lige sket i København. Men da de så omsætter diskussionen til en egentlig konkurrence, bliver UT fanget i dilemmaet mellem at skulle gå forarget derfra eller blive og holde synet ud. Jeg valgte det sidste, og da jeg tænkte at ingen ville tro på mig bagefter, var jeg nødt til at dokumentere sagen.

Jeg skal beklage det lidt uskarpe billede, men var lidt ukoncentreret i det øjeblik

Som aftenen skrider frem og vi bliver lidt mere kåde, overvejer vi, om vi skal forsøge os med at køre om lørdagen, men da det bliver morgen, opgiver vi tanken endegyldigt og det var en god beslutning. Beslutningen blev endnu bedre, da Glenn her til aften (torsdag) fik motorerne skilt ad og set mængden af jord indeni...

Inde i kabinen efter uheldet

Resten af arrangementet gik med at svare de rigtig mange der kom forbi for at høre om bilen, uheldet osv. Og så følge Jan Kisling vinde for andet år i træk i en klasse hvor break out var 10 sek. (betyder at man skal komme så tæt på, men ikke under, 10 sekunder) Jans tid: 10,0000! Utroligt. Måske en ingeniør her kan regne ud, hvor stor chancen er for at ramme denne tid, hvis man regner fra 10,10 sek. Om søndagen kørte Motornissen (Klaus Nissen) sin elektriske invalidescooter til endnu en en verdensrekord i hastighed. Rekorden er officielt optaget i Guiness Book of Records og lyder nu på 155 km/h! Som et kuriosum kan det nævnes at han kører med de litium-batterier som vi i sin tid havde i Silver Giant II - meget bæredygtigt...

Glenn skubber Nissen frem til startlinien, Jan K. bevarer som altid overblikket

Af sporene ses det tydeligt at bilen mest har kørt på 2 ud af 4 hjul i udskridningen

Kort før start i den såkaldte line-up

Du kan også støtte TC-X og få dit navn på bilen for kr. 500,-

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Godt at jeres uheld ikke gik værre! :-)

I den forbindelse kunne det være interessant at vide hvor hurtigt I satser på at kunne accelere bilen på sigt. Som jeg husker det ligger den nye Tesla "Insane mode" på omkring 0.9G. Så den burde være let at slå. Har I mulighed for at kommer over 3G? Det kunne være blæret med en el-bil der accelererer med 5G!

Angående billedet der skiller sig ud kan man jo bare konstatere at det er en del af motorsporten og for nogle måske ligefrem hovedattraktionen. Der skal som nok være nogen her på ing.dk som famler febrilsk efter betjeningsvejledningen ved sådan et syn mens andre blot bliver fornærmede. Intet nyt under solen!

  • 0
  • 0

Hans-Henrik, Stort tillykke med jeres fantastiske elbil! Er accelerationen begrænset af grip, eller motorerne? Venligst, Flemming Nyboe

  • 0
  • 0

Det kommer an på flere faktorer. Men på en vel-præpareret bane, er det nok motorerne der først bliver problemet, da vi som bekendt har rigeligt med power i batteripakken. Vi ved ikke endnu hvordan motorerne vil reagerer når vi skruer helt op - foreløbig begrænser vi motor ampere til 300 V, selvom de ud fra det høje antal af com-bars på commutatoren burde kunne klare det - det var derfor vi valgte netop disse motorer. Vi regner med at filme ned i begge motorer under de fremtidige kørsler, så vi kan konstatere om der er for meget gnistdannelse.

  • 0
  • 0

Angående:

"foreløbig begrænser vi motor ampere til 300 V"

Kan du komme nærmere ind på hvordan I gør det? - det er virkelig gennembrydende!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten