Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Taycan eller Tesla: Hvad ville I vælge?

BBC's Top Gear-magasin har haft fingre i en Porsche Taycan og Tesla Model S. For nu skal slaget slås: Kan tyskerne slå Tesla på Teslas egen elektriske hjemmebane?

Vi har at gøre med en Taycan Turbo S - til knap 2,1 millioner kroner, 0-100 på 2,8 sekunder, maksimalt drejningsmoment op til 1.050 Nm (!)

Teslaen er en Model S P100D, som på papiret klarer 0-100 endnu hurtigere end Taycan og tilmed koster det halve.

Så er Porsches elbil mon spitzenklasse nok til at kunne konkurrere med Tesla?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg ville vælge Tesla S. Mere praktisk og rummelig. Mere økonomisk. Længere rækkevidde. Man sidder ikke helt nede på asfalten. Og vigtigt, ingen helt unødvendig gearkasse. Og så koster Tesla S tilmed kun det halve.

  • 28
  • 11

Begge ! På hver deres måde to fantastiske biler som viser top-of-the-line for elektriske biler. Den ene en Gran Touring bil til langture, den anden forsøgt lagt så tæt på en sportsvogn som man kan med 2+ tons totalvægt. Giver håb om at udvalget af el biler som almindelige dødelige har råd til vil blive større, jo før jo bedre.
Ville så gerne prøve en tur i en af de to !!

  • 8
  • 0

Jeg ville vælge Tesla S. Mere praktisk og rummelig. Mere økonomisk. Længere rækkevidde. Man sidder ikke helt nede på asfalten. Og vigtigt, ingen helt unødvendig gearkasse. Og så koster Tesla S tilmed kun det halve.

Sådan er vi så forskellige. Jeg ville naturligvis vælge Porschen, da den vinder på langt de fleste parametre, men det skal selvfølgelig nævnes at den koster over det dobbelte.
Porsche har lagt vægten primært på at den skal føles som en traditionel Porsche at køre, og det kan de færreste med interesse for biler have noget imod.
Hvorvidt det er godt eller skidt at sidde lavt har ændret sig med hypen om SUV'er. Personligt bryder jeg mig ikke om at "køre på stylter", og jeg føler at jeg med min motorik og alder (64) sagtens kan smyge sig ned i en sportsvogn. Sjovt nok forekommer det mig at rige mennesker (ikke mig) har et bedre helbred, da de åbenbart også nemt kan sætte sig ind i deres sportsvogne :-)

Vi har tidligere haft diskussionen om gearkasser, og nu viser det sig at Porsche har valgt det til Taycan'en. Ville Tesla mon være kommet ud som vinder i duellen, hvis de også havde en?
Det bliver fremhævet at Porschen har markant bedre køreegenskaber end Teslaen, men i den konkurrence behøver Tesla nok ikke have noget at skamme sig over.
Hvis man køber bil for rummelighedens skyld vælger man nok noget helt andet, især fordi man uanset valget mellem de to modeller signalerer, at man har råd til en ekstra bil.

Bemærk at jeg ikke skriver at Teslaen er dårlig, Porschen er bare bedre til det som disse biler signalerer.

  • 13
  • 4

Du er godt klar over at Porschen er elektrisk ikke?
Men så vil du måske ikke have den, da det ikke er en ICE?

  • 1
  • 7

Sjovt som folk på denne debatside ikke kan give Tesla kredit for noget som helst.

Mon de overhovedet nogensinde har kørt i en EL-bil?

Det er jo en ren fornøjelse, min næste bil bliver EL, det kan der ikke være nogen tvivl om. Lange tur igennem Europa bliver så meget bedre. Lidt flere pauser á 30-40 minutter. Og man bruger virkelig ikke mange flere timer mere ved at køre på EL. Og så er det jo kun et par gange om året.

Det er så lækkert at køre EL, de korte ture det bliver til i hverdagen. Bare komme hjem og sætte bilen til opladeren og så køre dagen efter. I stedet for at skulle forbi en tank station og fylde det lort op..

  • 21
  • 4

Er lidt uklart hvad pointen er med denne artikkel? Der sammenlignes pære og bananer og kunne lige så godt have forblevet et klip på youtube..
Hvis nu den journalistiske tilgangsvinkel have højsæde kunne der f.eks. vælges, at enten bekræfte eller afkræfte påstanden om, at de oplyste data er genbrug fra tidligere - se link til youtube klip længere oppe i kommentarer.

  • 4
  • 1

Ingen af dem.
Jeg tror aldrig jeg får økonomi til at jeg får trang til at binde så mange penge i en bil. Jeg har rigeligt med de penge der er bundet i mine nuværende køretøjer - og ja det er selvfølgeligt en el-bil. Jeg kender ingen der har kørt el som siger at de hellere vil tilbage i en fossilbrænder.

Jeg synes det er latterligt at Porche giver en elbil modelnavnet "turbo". Det er lidt lige som den gang VW ville have at deres diesel modeller skulle greenwashes med modelnavne som "green-line".
Det sidste blev heldigvis stoppet af myndighederne.

  • 25
  • 1

Jeg ville vælge Tesla. Af de årsager som Jens Olsen oplister.
Min bil er et værktøj, ikke et legetøj. Om den kan gå fra 0 til 100 på to eller fem sekunder rager mig en høstblomt, og det samme om tophastigheder på 250 eller 300 km/t.
Hvad fanden skal jeg bruge det til - i et land hvor maksimalt tilladte hastighed er 130??
Nej, selvkørende egenskaber og god transportøkonomi ligger absolut højest på min liste, og dér tror jeg Tesla er længst fremme i skoene.
Der er sikkert nogen som mener der er mere 'køreglæde' i en porche. Det er der sikkert, det ved jeg ikke noget om. Men når man har tilbragt de sidste 30 år på vejene i myldretid dag ud og dag ind, 60 kilometer hver vej, så er 'køreglæde' nærmest et oxymoron.
Jeg skal fra A til B. Så hurtigt, nemt og billigt som muligt.
Bilen slår alt, stort set på alle parametre. Derfor bruger jeg en bil.
Det eneste som kan stikke en bil, er teleportation. Og det er ikke helt opfundet endnu.

  • 19
  • 5

Det er så lækkert at køre EL, de korte ture det bliver til i hverdagen. Bare komme hjem og sætte bilen til opladeren og så køre dagen efter. I stedet for at skulle forbi en tank station og fylde det lort op..


Jeg ville så gerne køre elbil men nogle ret store ting forhindrer det.
Prisen som punkt et, de er simpelthen for dyre.
Ville gerne have vores bil nummer 2 blev ren elbil men selv en lille bitte elbil er alt for dyr.
Punkt 2:
Vores primære bil skal kunne trække en del da vores ene datter har pony og rider en del, både træning og stævner og der er ikke ret mange elbiler som må trække de omkring 1500 kg+ som er nødvendigt.
De få der er, er ubetalelige for os.
Jeg har intet problem med rækkevidde eller udsigten til at skulle lade.

  • 6
  • 4

Ja, jeg tror, til BBC's forsvar, at det er vigtigt at skelne mellem tv-programmet og magasinet Top Gear. Sidstnævnte værner, som jeg oplever det, mere om sin journalistiske troværdighed, end de glade drenge Clarkson, Hammond og May gjorde i sin tid, hvor det blev lige lovlig infantilt til tider.

Når det så er sagt, er det en potentielt speget sag, som mediet Jalopnik afdækker her: https://jalopnik.com/elon-musk-is-beefing-...

  • 5
  • 0

Hej Thor,

Tak for din kommentar. Hvis det er første gang, du læser med her på bloggen, kan jeg oplyse, at indholdet her varierer i længde og form, som du måske kender det fra andre blogs. Der er ikke tale om artikler i traditionel forstand. Vi tillader os her at samle og nedskrive vores personlige tanker og oplevelser om de (motor)emner, min kollega Bjørn og jeg er optaget af, med det formål at dele dem med jer. Det er i høj grad også jeres (læsernes) arena, hvor vi tilskynder til en fri og saglig debat. Ikke mindst fordi vi ved, at mange her på siden har en stor viden om de emner, vi skriver om, og den viden vil vi gerne have jer til at dele.

Vh
Christian

  • 7
  • 0

Skal man vælge med hjertet, er der ingen tvivl: Porsche, men det kræver, at man har en anden bil til at løse de behov, hvor der bare ikke er plads i Porschen.

Jeg har ikke prøvet at køre en Taycan, men stort set alle andre Porscher, og de ligger så langt over Tesla i køreglæde, at en sammenligning nærmer sig det absurde

Så til spørgsmålet "er Taycan spitzen . . ."?:

Et rungende JA - på samme måde som en 911 turbo S er det i forhold til f.eks. en Nissan 350 - men igen: Jeg finder sammenligningen på grænsen af det absurde

  • 14
  • 5

Jeg mener ikke det er helt fair at sammenligne de 2 biler 1:1 da der er stor prisforskel.
Hvis der skal laves en ordentlig sammenligning, må vi vente til den nye roadster kommer ud. De matcher meget bedre i pris (hvis man køber founders edition), og geometrien er meget mere ens i forhold til plads og højde.

Hvis man ser bort fra pris og at det eneste de har til fælles er at de kører på el, ville jeg stadig vælge tesla'en da deres infotainment system er bedre + de har på nuværende tidspunkt et langt bedre netværk af opladerstationer.
Så går jeg gerne på kompromis med køreegenskaber.

  • 14
  • 1

Har ikke prøvet Taycan men efter en tur i en Model 3P og S vil jeg da vælge en Tesla. Sammenligningen er dog svær, da prisforskellen er for stor. Totaløkonomisk set giver det god mening at skifte til el nu på trods af den store anskaffelsespris, men en Tesla Model Y som kommer om et år tid, ser mere praktisk ud for familien.

  • 11
  • 5

Tesla til hver en tid! Vw koncernen er 8 år bagud!


Spændende udlægning, 8 år bagud i forhold til hvad?

VW blev grundlagt i 1936 og Tesla i 2003.
Så man kunne jo argumentere at Tesla er bagud med mindst 67 år, alt efter hvilke briller man burger.

Nu beskæftiger VW jo også kun 600.000 personer mod Teslas 12.000.
Mon ikke VW har flere inginører på lønningslisten end Tesla har ansatte?
Det er jo David og Goilat og dette er ikke et eventyr, beklager.

Om få år er Tesla ligesom alle de andre Amerikanske biler fuldstændigt uinteressante i Europæiske sammehæng. Tesla skal nyde deres status nu for den holder ikke ved særligt længe underordnet deres succes.
De har nydt godt af deres monopol lignende markesforhold men det stopper senest 2021.

Og hvis ikke de Tyske, Koreanske eller Japanske fabrikkanter overhæler dem indenom, skal Trump nok ødelægge deres success med en handelskrig.

  • 7
  • 21

Nu beskæftiger VW jo også kun 600.000 personer mod Teslas 12.000.
Mon ikke VW har flere inginører på lønningslisten end Tesla har ansatte?
Det er jo David og Goilat og dette er ikke et eventyr, beklager.

Tesla havde 45.000 ansatte i 2018.

Tesla har langt flere ingeniører ansatte, der arbejder med elbiler og batterier til dagligt end VW. De skal ikke lønne folk, der arbejder med benzin og dieselmotorer.

I den sammenhæng er Tesla Goliat'en.

  • 20
  • 6

Hvis jeg kan spare en million kr., så ville jeg nok tage Tesla... det har jeg faktisk allerede gjort.

Også fordi den har bedre rækkevidde, bedre ladenetværk og meget stor bagageplads, samt op til 7 sæder. Det er faktisk en rigtig god familiebil.

Så det er egentlig meget mærkeligt at sammenligne den med en meget dyr racerbil. Hvis man har brug for en racerbil og uendelig mange penge, så kan jeg godt se, at det er relevant at sammenligne.

Men hvor mange har det?

  • 17
  • 1

Jeg ville vente på en lettere model Taycan om 5-10år hvis jeg skulle have en.

Kan ikke lide kabinen i en Tesla, så det er også en af grundene.
Er rimelig sikker på at undervognen på Taycan er mere europæisk end Teslaen.
Mere føling med vejen, mindre krængning i sving og generelt mere føling med hvad bilen foretager sig.
Vælger til en hver tid en bil der er god i sving fremfor 0-100km/t, men det er bare ikke målbart på samme måde.
Håber der kommer en lettere model i fremtiden en gang, når batterierne bliver bedre.

  • 5
  • 6

Jeg ville vente på en lettere model Taycan om 5-10år hvis jeg skulle have en.

Kan ikke lide kabinen i en Tesla, så det er også en af grundene.
Er rimelig sikker på at undervognen på Taycan er mere europæisk end Teslaen.
Mere føling med vejen, mindre krængning i sving og generelt mere føling med hvad bilen foretager sig.
Vælger til en hver tid en bil der er god i sving fremfor 0-100km/t, men det er bare ikke målbart på samme måde.
Håber der kommer en lettere model i fremtiden en gang, når batterierne bliver bedre.

Det fremgår af tråden at disse biler, trods deres udstråling, henvender sig til to helt forskellige målgrupper. Porsche har altid været en drivers car, og de vil næppe promovere bilens eventuelle evner til at køre selv ret meget. Hvis jeg kom i besiddelse af sådan en krabat ville jeg da heller ikke frarøves muligheden for at køre den selv.
Tesla folket ser til gengæld ud til at hylde alskens hjælpemidler til at tage rattet ud af hænderne på ejeren; De skal "transporteres" fra A til B med mindst mulig "besvær". Man kunne godt få den tanke at en VW (nåh-nej - et andet mærke) Transporter - eldrevet forstås indrettet med en chesterfield sofa, og for alt i verden internet OG privatchaffør i virkeligheden er Drømmen for visse bilejere. Vi taler om et land som ligger langt fra Porsche.
Prøv at se denne video https://www.youtube.com/watch?v=39qT5d3NhOo - især den sidste halvdel fra optankning. Her beskrives de dyder som man ønsker sig i Porschen. Testkøreren mener ikke at Porsche er helt i mål, blandt andet på grund af den høje vægt, men døm selv. Jeg har ikke gennemtrawlet nettet efter en tilsvarende beskrivelse af Teslaer, men jeg ved at der er folk her som har. Kan vi få et link til en video med Teslas tilsvarende og afgørende handling?

  • 6
  • 2

Er porschen ikke lidt langsom ud af starthullerne?

Den kan til gengæld gøre det igen og igen

Ikke forstået!?

Der hentydes til at Tesla Model S har et kølesystem der ikke er dimensioneret til banekørsel. Den vil derfor begrænse effekten for at forhindre overophedning.

Iagttagelser på Teslas nylige prøvekørsel på Nurburgring tyder på at den næste Model S vil få et opgraderet kølesystem, så at det snart er historie med effektbegrænsning. Den Model S prototype er i øvrigt hele 20 sekunder hurtigere på Nurburgring i forhold til Porsche Taycan. Det er meget.

  • 11
  • 2

Vores primære bil skal kunne trække en del da vores ene datter har pony og rider en del, både træning og stævner og der er ikke ret mange elbiler som må trække de omkring 1500 kg+ som er nødvendigt.
De få der er, er ubetalelige for os.

Den ville jeg så vende om, og sige at den primære bil er en elektrisk persontransporter, der skal æde rigtigt mange kilometer på daglig basis. Driftsøkonomien slår på alle parametre.

Når så jeg skal køre med trækker, kunne det sagtens være en gammel diesel dims som sekundær bil - evt en gammel varebil på gule plader. Dem kan du få smidt i nakken for små penge - især i de kommende år.

  • 9
  • 0

Har du da et andet billede?
Spørgsmålet gælder alle.

Jeg tænker lidt ligesom dig HJN.

Det er lidt sjovt at læse Tesla folkets fokusering på købspris, hvor Tesla'en koster det halve af Porsche Taycan..
Det har ellers hidtil været god latin hos os elbilsejere, at fremhæve den samlede kost for ejerskabet, og ikke kun kikke på prisskiltet alene.

Kikker man nu 15-20 år frem, så vil Teslaen, med bedagede selvkørende funktion, kun være skrotprisen værd, mens Porsche´s første elbil som en "drivers car", vil holde værditabet nede og måske endda være dyre end den er idag.

At service udgifterne på porschen nok også stikker af i forhold til Teslaen, ændre ikke meget i det store billede.

Havde jeg penge til bil i den prisklasse, valgte jeg Porschen. Det vil være den bedste inverstering i det lange løb.
Det skal så gerne være topmodelen Turbo S

  • 5
  • 11

Havde jeg penge til bil i den prisklasse, valgte jeg Porschen. Det vil være den bedste inverstering i det lange løb.

Biler er ikke investeringsobjekter og i særdeleshed ikke biler i Porsche klassen. Værditab er enormt. Folk der er købere af disse er ligeglad med begreber som totaløkonomi.

De har i øvrigt også mere end en bil, så svaret er naturligvis at man køber begge biler, hvis man finder dem interessant. De kan noget forskelligt. Den ene er to personers blær. Den anden en stor slæde til de gange, hvor bilen skal være lidt mere praktisk.

  • 7
  • 6

Det er hævet over enhver tvivl, at Porsche har bygget en fantastisk elbil og har bevæget sig ind i Tesla Territory. Det er virkelig flot og alle Porsche dyderne følger tydeligvis med.
TopGear har måske ikke været helt fair ved Tesla'en (2017 model - ikke den nutidige Raven model, Launch control ikke aktiveret, Full Ludicrous + mode ikke aktiveret, måske i Range Mode?). Der er næppe tvivl om, at Model S P100D Raven er hurtigere end Taycan Turbo S, og at Porsche skal ryste ærmet, hvis de vil være med på Teslas næste "Plaid" upgrade, hvor Tesla allerede har vist 20s forspring på Nürnburg Ring. Lidt mere Plaid info her: https://www.youtube.com/watch?v=dzS8sLI6Xo4
Uanset hvad, så er begge biler er latterligt hurtige (og dyre), så det egentlige take away her er snarere Porsches to-trins gearkasse, som Tesla også introducerede på de første Roadsters, men gik væk fra. Er vi enige om at se et gearskift ca 1:03-1:05 inde i videoen? Der ses ved at Teslaen kortvarigt rykker fra Porschen, og kort efter ses Porschen at rykke vedvarende fra Teslaen ved de høje hastigheder op opnå en imponerende udgangshastighed.
At dømme efter lyden lige ved take off, rasper en af bilerne dæk. Det plejer Tesla at have alt for godt styr på sin motorstyring til ikke at gøre, men jeg kan heller ikke se, at det skulle være Porschen. Kunne Porsche vinde 1/10 sek her?

  • 10
  • 0

I øvrigt ville jeg besøge Porsche for en prøvetur i Taycan Turbo S og derefter vælge en Tesla Model 3 Performance med Track mode til mig selv, en Model Y Long Range Dual Motor med anhængertræk til det praktiske og en Model 3 Standard+ til hver af ungerne og sætte resten af pengene i banken

  • 11
  • 1

Der er lidt skriven rundt på Tesla forum omkring Raven modellen, som ikke helt lever op til de høje forventninger der har været.
Der er software versioner hvor den stærkere Raven motor forand laver forholdvis meget julspind, sammenlignet med den tidligere motor.
En software opdatering hjalp på den lidt dovne antispind styring, så dagen efter opførte bilen sig anderledes, med en traction control der var lidt mere vågen.

Der findes også teorier der siger, at batteriet ikke kan drive de 2 motorer, når begge har adgang til godt vejgreb og optimale forhold, så den stærkere Raven motor giver ikke den ydelse den kunne have gjort.

Det er meget svært at lave ordenlige sammenligninger, når opdateringer ændrer bilen fra en dag til en anden og udbredelses til de forskellige biler virker tilfældigt, udfra en privat persons synspunkt.
Der findes også de versioner, som har fået neddroslet deres batteri på grund af brandfare, hvis man er uheldig at købe sådan en, ændrer det også på resultaterne.

  • 4
  • 1

Hans Jørgen Nielsen skal der kun laves 39 eksemplarer af Porsche Taycan? Der er nogle få biler der ender med at holde værdien men de masseproducerede er ikke dem

Spørgsmålet er så i hvilken katagori Porsche Taycan kommer i.
En Porsche 2,2t med 125HK fra 1970 kan købes idag på bilbasen til knap 600.000kr.
Der blev produceret godt 80.000 Porsche 911 fra 1965 til 1973. Altså pænt flere end dine 39 stk
På en engelsk hjemme side står der at ny prisen i 1969 var £ 2110.
Idag er prisen estimeret til mellem £ 25.000- 35.000.

Jeg siger ikke at Taycan opnår helt samme kultstatus som 911, men jeg er ikke i tvivl om at den kommer til at holde en god pris i det lange løb.
Måske Tesla's kommende nye Roaster også vil holde prisen, men jeg tvivler stærkt på at Tesla S eller 3 vil.

  • 6
  • 1

Jeg siger ikke at Taycan opnår helt samme kultstatus som 911, men jeg er ikke i tvivl om at den kommer til at holde en god pris i det lange løb.

Ja men så investerer du bare din pensionsopsparing i en Porsche Taycan og får en god bil at køre i. Jeg tror jeg beholder en anden strategi for min opsparing.

Porsche laver 200.000 biler årligt. 99% af dem bliver skrottet efter 15 år ligesom alle andre biler. Selv den 911 fra 1969 er der næppe så mange tilbage af og det i sig selv hjælper på værdien af de få der er tilbage.

En bil som Taycan er ikke dyr nok til at være i den rigtige superbil kategori. Den er dømt til at få en afskrivning på 200.000 kr årligt, dog ikke linæert. Det meste er i starten, så om et par år kan du købe en 2-3 år gammel Taycan til halvdelen af nyværdien. Ja det gælder også de dyre Tesla'er. Man skal ikke købe biler i den prisklasse hvis ikke man har råd til værditabet.

  • 8
  • 5

En Porsche 2,2t med 125HK fra 1970 kan købes idag på bilbasen til knap 600.000kr.

Sælgeren vil gerne have 600.000kr måske, sålænge bilen ikke er solgt endnu er bilens værdig ikke 600.000kr.
Ligesom dårlige tider får luksus genstande til at ændre pris, vil en gemt Porsche stige og falde i pris, i takt med hvad købere vil ofre på en luksus genstand, som en 30-40 år gammel Porsche eller Tesla vil blive.
Det er som at trække et nr. i tombolaen, bliver bilen en success, vil fremtidige ejere have en sådan bil om 30-40 år?, har man penge nok til at ofre penge på en ting man ikke må bruge, for at holde værdien oppe?, kan bilen overhoved gemmes med success?

Tror ikke umiddelbart at batteriet kan gemmes og holdes ved lige over lang tid, som en forbrændings motor kan det.
Efter opbevaringen kræver bilen en stor gennemgang, for at kunne komme ud og køre igen. Alt gummi og pakninger skal skiftes, da det ældes med alderen og ikke kun kørsel. Det morderne veganer falske læder, tåler det opbevaring i lang tid? skal hele kabinen skiftes ud, fordi den ikke er lavet til at holde i 30 år og forsvinder bilens værdi sammen med din pension så?

EDIT:
Quote Tror du selv på det du skriver?
At en bil til over 2 mil. bliver skrottet efter 15 år
Dit udsagn viser med al tydelighed, at er man først inficeret med Tesla dillen, så mister man sin realitetssan.

Tag en tur til Tyskland og tæl hvor mange 15 år gamle biler der er, og tæl så hvor mange der er bevaringsværdige af dem.
Jeg er bestemt ikke en Tesla fan, men har svært ved at se hvor relevansen er mellem Tesla Dillen og gennemsnitsalderen på biler.

  • 8
  • 1

Ligesom dårlige tider får luksus genstande til at ændre pris, vil en gemt Porsche stige og falde i pris, i takt med hvad købere vil ofre på en luksus genstand, som en 30-40 år gammel Porsche eller Tesla vil blive.


Det lyder for mig for lidt som en langsigtet inverstering.
Det har Porsche 911 vist sig at være

https://blog.bilbasen.dk/bilbasens-begynde...

Jeg tvivler på Tesla S

Angående Tesla dillen, så kan jeg bare konstatere, at da Baldur kørte Golf GTE, var jeg enige i det meste af hvad han skrev, mens efter han fik sin Tesla 3, er jeg nærmest uenig i det meste.
At skrive at 99% af Porsche´s biler er skrottet efter 15år tager nok prisen for Tesla tunnelsyn indtil nu.

  • 6
  • 1

Prøv at søg på Porsche og værditab. Alle er enige. Eksempelvis:

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/...

"Når man alene kikker på værditabet i pct. klarer Porsche 911 Carrera 3.8 S Tiptronic cabriolet sig flot. Et værditab på 37,8 pct. over tre år er med afstand det bedste blandt de udvalgte biler.

Men så er der lige det med anskaffelsesprisen på godt 2,4 mio. kr. Dermed runder værditabet over tre år de 900.000 kr. Det er trods alt en pris at betale for beundrende blikke."

Regner i to med at Taycan klarer sig bedre?

  • 6
  • 3

Regner i to med at Taycan klarer sig bedre

Det er jo kropumuligt at svare på, men dette forum er jo fyldt med orakler, som frejdigt spår om dette og hint årtier frem, så måske skal vi spørge dem.
Imens kan vi se på bilpriser på bestemte modeller. Jeg kan nævne E30 M3, Kadett C, ja endda en traditionel Folkevogn. Her ville pensionsopsparingen være bedre placeret, hvis man havde været forudseende - og heldig.

  • 3
  • 1

Selv kultbilen 911 holder investeringen normalt ikke. de £2100 bliver med inflationen til £15000 (uden at medregne en i investeringsøjne øsnket rentegevinst). Opmagasinering, lad os sige billigt DKK 5000/år, giver over de 50 år DKK 250.000. Samtidig skal den bevæges en del og serviceres, speciel modeller med insprøjtning skal bruges hvis de stadig skal virke efter 50 år mm. Der er rigtig mange dele tilgængelig til Porscher fra 70erne med de er alligevel relativ dyrt. En Porsche fra dengang kan stadig holdes i gang stort set i garagen af almindig begavede ejere, og rigtig mange dele kan repareres/reproduceres.
Hvordan ser det mon ud med moderne biler. Skærm, CPU, lygter, karrosseri .... der skal nok bruges en replikator fra det gode skib USS Enterprise.
Kan I huske historien om McLaren F1 (fra 90erne) hvor man kun kunne bruge en speciel Compaq bærbar til at tilgå elektronikken?

  • 6
  • 1

Er vi enige om at se et gearskift ca 1:03-1:05 inde i videoen? Der ses ved at Teslaen kortvarigt rykker fra Porschen, og kort efter ses Porschen at rykke vedvarende fra Teslaen ved de høje hastigheder op opnå en imponerende udgangshastighed.


Er der egentligt andre lande end Tyskland (og Rusland for oligarker), hvor der er fri hastighed på motorvejene.

”Over 70 percent of all Porsche vehicles ever built are still on the road today.“


Det er imponerende. For 20 år siden kunne man måske sige det samme om B&O fjernsyn. Siden er der sket et teknologisk skift. Jeg købte en B&O plasma skærm i 2006, den bruger vi endnu, men kun fordi vi ikke bruger den så meget. Teknologisk er den fuldstændigt outdated.

På samme måde er der komme euro normer for fossil biler, højere brændstofpriser o.s.v.
Bil parametrene kommer til at ændre sig, og udgangshastighed vil måske ikke være så vigtig fremover.
Og så kommer bilerne også til at mangle det der VROOUM!

  • 4
  • 0

Hvis jeg er inkluderet i “I to”, må jeg melde hus forbi. Jeg har udtalt mig om din urealistiske skrotningsprocent, ikke andet. Mener du, at dit link modsiger, hvad jeg har skrevet?

Ok det var måske ramt ved siden af, selvom jeg ikke tror på hverken 60% eller 97% og begge tal har da også kun Porsche som kilde.

Men pointen var at der er et kæmpe værditab og jeg mener nu at have vist at værditab er en størrelse så du på Porschen taber hele nyværdien af Teslaen på få år. Det hele kom af en snak om totaløkonomi og jeg siger bare at det er totalt irrelevant for købere af disse biler.

  • 4
  • 3

Men pointen var at der er et kæmpe værditab og jeg mener nu at have vist at værditab er en størrelse så du på Porschen taber hele nyværdien af Teslaen på få år

Min Pointe er så bare, at for nogen biler, Porsche 911 f.eks, så har de måske et stort værditab de første år, hvorefter værditabet går istå, eller endda blive mere værd som årene går.
Mit udganspunkt var iøvrigt, at selv om Taycan er dobbelts så dyr som Tesla S, kan det værditab der skulle komme på Taycan vise sig at være så meget mindre end på Tesla S, at den faktisk er billigere på den lange bane.

Noget andet, som vi slet ikke har været inde på, er at i en dansk kontekst, bliver Taycan´en næsten ubetagelig når registringsafgiften stiger fra 20% til 40% i 2020, 65% i 2021, 80% i 2022 og endelig 100% i 2023.
allerede om 2 måneder stiger den over 300.000 i afgift.

  • 2
  • 3

Dan,

så har de måske et stort værditab de første år, hvorefter værditabet går istå, eller endda blive mere værd som årene går.

Dette kunne i særdeleshed også gælde Tesla Model S. Ikke at det fremgår lige nu, men i takt med at det går op for markedet, at den ikke ruster (100% alu) og har gratis SuperCharging for life. Tesla Model S har beviseligt lav TCO og det betyder noget for en hverdagsbil. Desuden er den allerede så meget kult og så udbredt, at det er ganske usandsynligt, at den skulle blive svær at servicere. Mange dele er fra Mercedes. Jeg skiftede selv forhjulsleje til 1300kr og Brembo skiver og klodser fra 2013 er stadig originale efter 300.000km.

registringsafgiften stiger fra 20% til 40% i 2020, 65% i 2021, 80% i 2022 og endelig 100% i 2023.

90% i 2022

  • 6
  • 2

Det er dybest set en tåbelig sammenligning - det er to vidt forskellige biler med to vidt forskellige målgrupper.

Lad os hellere sammenligne pærer med pærer og æbler med æbler.

  • 9
  • 0

Sjovt som folk på denne debatside ikke kan give Tesla kredit for noget som helst.

Mon de overhovedet nogensinde har kørt i en EL-bil?

Det er jo en ren fornøjelse, min næste bil bliver EL, det kan der ikke være nogen tvivl om.

"Ikke at give Tesla kredit for noget" og "nogensinde har kørt i en EL-bil" har jo intet med hinanden at gøre. Tesla er imo. noget alt for dyrt skrald (plastik-barbie biler som de fleste US biler) men jeg venter spændt på Honda E og en Kona er da også en fin bil. Min næste bil skal nok også være en elbil men ikke en Tesla. Bevares, den har da et smart party trick ved at være hurtig men det er så også det. Hvis jeg fik en Tesla ville jeg sælge den og købe en anden elbil. Jeg er simpelthen for vandt til kvalitet da jeg køre i "livsstilsbil" til hverdag til at jeg vil gå ned til Tesla niveau medmindre den koster som den køre.

  • 5
  • 8
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten