Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Tanker fra Singapore.

Illustration: ITS Verdenskongressen

Så er jeg på vej hjem fra den årlige ITS Verdenskongres, som i år var i Singapore. Mere end 10.000 har deltaget i den store videns og erfaringsudveksling.

Det var den 26. ITS Verdenskongres.

Der er gennem årene sket en voldsom udvikling af indholdet i ITS kongresserne. Fra for 15-20 år siden at være stolt over at kunne fremvise en boks, der kunne blinke og gøre lidt mere - til i dag at være en præsentation af samlede systemer, der kan forbedre mobilitet, miljø, sikkerhed og trængsel. Vi er gået fra teknik til anvendt teknik.

Og hvad er der så af nyt indenfor intelligente transportsystemer.

Ja der var måske ikke de store nyheder bortset fra en Volocopter. En flyvende taxi.

Det var nok mere en forstærkning af de tendenser vi har set de senere år. Vi skal være mere multimodale og anvende alle transportmidler. Så vi skal alle som trafikanter skal ændre adfærd.

Der blev vist mange mobil baserede app-løsninger, og det er nu efterhånden mange steder blevet fulgt op af strategisk mobilitetsplanlægning.

Og det er byerne vi her snakker om, og Ikke hvordan i skal løse mobiliteten i yderområderne.

Der er jo også i byerne vi har langt de største muligheder for at forbedre mobiliteten med ny teknologi.

Det var et gennemgående tema at vi skal til at transportere os anderledes. Vi skal kombinere vore rejser så vi bevæger os mere miljøvenlig

Og der er i mange lande udviklet informationssystemer der kan hjælpe de rejsende med at kombinere gang, cykler, bil, bus og tog.

Og så var det også kendetegnende at vi i langt højere grad skal involvere brugerne i udviklingen af de nye ITS systemer.

Der var også mange sessioner der drøftede hvorledes vi bedre kan anvende data og services.

Og jeg må desværre konstatere at vi herhjemme slet ikke er foran de lande vi normalt sammenligner os med.

Og en af grundene er, at der i mange lande i langt højere grad gennemføres forsøg med de nye teknologier. Der er bl.a. med førerløse biler.

Der blev på flere af sessioner efterlyst visioner og politisk mod.

Et af de steder de tør anvende de nye teknologier er i Singapore. Her er der bl.a. 10 forsøg i gang med selvkørende biler og de har i mange år haft kørselsafgifter. Det her hidtil væres baseret på registreringer langs vejene. Men de går nu faktisk over til GPS baseret betaling, hvor en boks i bilerne skal registrere bilernes kørselsmønstre.

De starter faktisk her sidst på året med at rulle det nye system ud.

Vore politikerne herhjemme er desværre ikke så tilbøjelige til afsætte midler til at gennemføre forsøg.

Men hvis vi ser på Asien og Amerika så er de faktisk efterhånden længere fremme end os i Europa. De gennemfører test i stor stil, mens vi herhjemme forsøger at tænke os frem til hvordan vi skal gøre det.

Håndteringen af forsøg med selvkørende biler herhjemme er et godt eksempel. En storstilet og højt profileret lovgivning for et par år siden skabte en detaljeret lov for forsøg - som skal overholdes. Det har betydet, at der i skrivende stund ikke er fungerende forsøg. (Aalborg er på vej med det første forsøg). I udlandet dispenseres der til forsøg og de blomstrer mange steder og det giver langt hurtigere viden og erfaring.

Så lige et par refleksioner her på i flyveren hjem fra Singapore:

Vi skal fortsætte med at udvikle vore multimodale systemer, vi skal i højere grad involvere brugerne gennem større test og forsøg.

Og kære politikere – I skal have mod til at lave forsøg så vi kan blive klogere.

Og det kan fx ske ved at politikerne i de kommende forhandlinger om en ny transportplan afsætter en større pulje til forsøg, som kan anvendes til at medfinansiere projekter. Og der skal også være større vilje til i forsøg at dispensere fra gældende regler.

Og forsøg med brugerdeltagelse kan få gøre de nye systemer mere brugervenlige og hermed få trafikanterne til at acceptere dem og bruge dem

Vi kan med forsøg også langt hurtigere indhente nyttige erfaringer og viden til forbedring af klima og mobiliteten.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er løsningen ikke at få flere til at kører sammen - samkørsel - i 1998 startede det i DK - men VD har ikke vaeret gode til at udvikle området. Og minibusser til alle via en flad afgift - så vi kan have 8 passagere med til og fra jobs. Tror løsningerne findes med staerke sektor interesser arbejder imod.

  • 1
  • 0

Hvor er ideerne, visionen, i artiklen ?
jeg havde forventet en jublende artikel: "I Xbordingstan har det to meget lovende forsøg kørende som lige passer til danske forhold. Det er SÅ lovende, at vi snarest burde .......
Der er store fordele som omfatter ......".

Og det kunne være fint.

Jeg har den helt lavpraktiske tilgang, at vi "bare" - med kendte teknologier - skal få hele transportsystemet til at fungere.
Noget så simpelt som "fødesystemet", som omfatter løbehjuls-, cykel- og bilparkering ved ALLE stationer og andre knudepunkter. Sikkert i form af et "hus" / "hul i jorden", som opbevarer trafikmidlerne OG har dem udleveringsklar efter bestilling (app).
Måske ville tog og busser så blive benyttet.
Og i den anden ende, ved afstigning, også "opbevaring" af løbehjul og cykler.

Een ting er at de regionale tog ikke kan moderniseres fordi ..... gab, alle ved det, men at fødesystemet - begge ender - IKKE fungerer FORDI forskellige myndigheder (kommune, kommune, region, BaneDanmark, Movia) kun har delansvar og INGEN gennemtvinger en helhedsplan.

I min kommune, med S-tog og regionaltog, findes et jordareal, som BaneDanmark har opgivet (læs solgt). Der BURDE selvfølgelig være parkeringshus (cykler, biler); istedet bliver det boliger - som vil brokke sig over togstøjen. Planlægning ? Nej, vel.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten