close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Tak for en fantastisk Kulturnat!

Kære læsere,

Det er mig en fornøjelse at kunne overbringe et stort tak fra CS, for det fine fremmøde på Kulturnatten 2017, hvor Copehagen Suborbitals og var inviteret ind til Ingeniørhuset og deres havnefront, for at vise vores skibe og materiel frem. Nu fik vi jo desværre ikke Nexø 2 sendt op denne sommer, så vi var stålsatte på at gøre noget ekstra ud af kulturnatten. - Det synes jeg (med al respekt) lykkedes over al forventning! Man kan jo også med et lille glimt i øjet nævne, at CS medbragte omkring 40 ton udstillingsgenstande ind til Ingeniørhuset.

Følelsen ugen op til Kulturnatten var lidt den samme, som når vores rumstrateger, marineafdeling, vejrtjeneste og "myndighedsafdeling" enes om at den kommende weekend skal være en opsendelsesweekend. Så snart det signal udsendes, så overgår hele CS-maskineriet til en uhørt dynamisk og næsten selvbevist tilstand, som på besynderlig vis minder lidt om en form for biologisk organisme. Hvis man har overskud til at tage to skridt tilbage og betragte fænomenet lidt på afstand, så er det faktisk ganske facinerende. Ved første øjekast kan det virke kaotisk. Det er det ikke. Der er bare mange ting, der parallelt planlægges og eksekveres. Følgende beretning prøver at give et indblik i hvordan det føles, når man står midt i det.

Det starter i dagene op til Kulturnatten...

Selv sene aftener kan man udenfor raketværkstedet se det blå-hvide skærende lys fra svejseværkernes arbejde aftegnet på HABs gamle støvede sidelysplader. Man kan nede på kajen møde mørke formummede siluetter, hvis flakkende lyskegler fra pandelamperne ses i gennem støvregnen og mørket, arbejdende på en ekstra lille overraskelse til Kulturnatten. Forlægningsplaner med militær præcision, mønstring af besætninger, skibsklargøring, allokering af radiokanaler, koordinering af broåbninger, afsøgning af destinationskajpladser, forplejningsplaner, pakkelister, landstrømskoordinering og deslige opstår og distribueres ud i CS' kollektive bevisthed. Der er en bred opfattelse af at Nexø 2, verdens måske mest avancerede amatørraket, så absolut skal vises frem for alle støtter og nysgerrige, såfermt det overhovedet er muligt. Andre stemmer maner med god grund til yderste forsigtighed, da selv hærdede raketfolk får et fokuseret blik og en anelse koldsved, når tankerne falder på hvor mange ting der egentlig kan gå galt, ved at tage en syv meter lang flyvefærdig og gennemtestet raket med på udstilling. Der ligger så mange timer og så meget hjerteblod i Nexø 2, så man kan få helt ondt i maven ved tanke om hvad der kan ske, hvis et hjul på rakettens transportskinne glider ud over kanten på lastbilens hydrauliske lift eller det der er værre.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Hvis man var ude og gå en aftentur på Refshaleøen i dagene op til Kulturnatten, så ville man have opdaget sære aktiviteter på Sputnik, til langt ud på aftenen.

Om torsdagen kører planlægningsprocessen og koordineringen for fuld kraft

  • En CS'er råber op: Det er ikke nemt at finde en lastbil med mindst otte meter lastrum og hydraulisk lift, der henter og bringer en samlet raket til og fra Kalvebod Brygge sent fredag nat. Der er lige brug for lidt ekstra rygdækning.
  • To mand skifter fokus og kommer til hjælp: Flere vognmænd ringes op. Det er stadig ikke nemt. Mere tvivlsomme nødplaner formuleres, baseret på en stor autotrailer og helt alternativt en svæveflyver-trailer. Alle håber at situationen ikke ender ved ibrugtagning af en af nødplanerne.
  • Bingo! Tredje mand melder ind med bekræftelse på vognmand, afhentningssted, tidspunkt for afgang og returnering, kontakttelefonnumre og praktiske detaljer. Så er der pludselig 100% styr på (den) situation.
  • Nyt potentielt problem. Er vi sikker på at vi kan få en 7 meter samlet raket sikkert ombord i en lastbil med en 2,5 x 2 meter hydraulisk lift? Geometrien sætter klart visse begrænsninger. En ti-trins lastvogns-læsseprocedure for Nexø 2, skala-korrekt og typisk "over-engineered", indløber lidt over midnat. Planen siger at det kan lade sig gøre, men også at der er ikke mange centimeter til overs.

Sådan så et enkelt glimt af torsdagen ud. Der var mange andre aktiviteter og planer der faldt på plads. Tropperne var ved at være på plads og i CS-bevistheden bredte følelsen sig af, at vi egentlig havde ret godt styr på situationen. Det skulle nok blive en god Kulturnat!

Foto: Copenhagen Suborbitals

En uddrag af en typisk ingeniørsløsning, når man vil sikre sig at man ikke havner i en pinlig læssesituation: Frem med SolidWorks og angrib problemet med rettidig omhu. Her vist Trin 1 (af 10) af resultetet: Nexø 2 læsseproceduren og kunsten at får en 7 meter lang raket op i en konventionel lastvogn med 2 meter lift og en høj palleløfter, uden at skulle splitte hele raketten ad.

Så er det pludselig fredag - og alvor.

Kulturnatten nærmer sig hastigt, mens folk er på arbejde. CS'ere med ekstra overskud haster tidligt af sted fra arbejde og mødes i værkstedet for fysisk at pakke alle tingene på listen med udstillingsgrej. Ekstra projektører, forlængerledninger, borde, stole, foldere, pavilioner, roll-ups og masser af andet grej læsset i paller og køres i stilling på den store læsseplads foran værkstedet, sammen med Nexø 2. Lastbilen svinger om hjørnet. Læsse-sjakket står klar i halv-hurtig tomgang.

  • Flere af de CS'ere, der endnu er på arbejde, ved godt at Nexø 2 skal læsses lige omkring kl 16 og sidder og venter lidt nervøst på at en opdatering tikker ind på telefonen.

  • [16:07] Pling! Melding: Læsse-operationen gik som smurt! Håndholdt fotografisk bevis rundsendes. Nexø 2 er sikkert ombord på lastbilen og på vej mod IDA. Mange ånder lettet op. Nu er en fjerdel af Nexø 2's tur i felten vel overstået.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Emil ånder lettet op, da Nexø 2 er vel ombord i lastvognen.

CS'ere støder til ved Ingenørhuset. Klokken er næsten 18 og meldingen er allerede nået rundt om at Nexø 2 er landet sikkert og at CS-flåden er på vej i gennem et udvalg af de københavnske "vindebroer". Et sælsomt syn viser sig i den indre del af havnen, som først Vostok, der med sit karakteristiske arsenal af raket-relaterede antenner, styrer mod kajen og lægger til.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Et sjældent syn i de indre dele af Københavns Havn: CS Mission Control ship 'Vostok' gør klar til at lægge til ved (bogstaveligt talt) Ingeniørhuset dørtrin på Kalvebod Brygge.

Kort efter stævner den rød-brune katamaran-affyringsplatform Sputnik ind mod kajen, med en ti meter lang, gammel, hvid kending.

Til ære for kulturnattens gæster har et hold frivillige CS'ere slæbt gamle hedengangne HEAT-2X ned til Sputnik og rejst denne udstillingsraket op på launch-railen. De første meldinger fra Sputnik besætningen er da også, at de har set et utal af hvide glimt fra kamertelefoner, som de i det tiltagende tusmørke er sejlet længere og længere ind i Københavns Havn. Det er lidt tankevækkende at HEAT-2X i sidste ende alligevel nåede frem til den tiltænkte plads på affyringsrampen, omtrent tre år efter den udbrændte fatalt på VTC-3 teststanden under en motorfejl. Til gengæld indvarsler den på fornemmeste vis det næste kapitel i CS' historie: Nexø 2 er efter planen den sidste "lille" raket vi flyver på den kritiske vej. Herefter skal CS tilbage til de rigtigt store raketter, der i sidste ende kan tage vores ubeskriveligt modige astronaut med ud på den rejse, vi alle i sidste ende drømmer om. Det er den samme drøm vi altid vender tilbage til. Drømmen om bare et kort øjeblik vriste os fri af klodens tunge lænker, kaste et blik op over kanten af vores vugge og se den uendelige frihed over os.

Vel tilbage på jordens overflade kan man kan retteligt argumentere for at HEAT-2X reelt bare er et hvidmalet gammelt vrag fra en svunden tid, men alene størrelsen og den måde den dominerer dækket på Sputnik gør, at vi er mange der har en vis kriblen i fingrene for at komme tilbage til de helt store raketter.

Kulturnatten er i gang!

De sidste dages mange forberedelser og virvaret af logistik er faldet fundstændigt i hak. Stort set alt og alle i CS, der kan gå, stå, sejle og flyve, har bidraget til processen på den ene eller den anden måde og rigtigt mange CS'ere står klar på kajen til en god kulturnat. To CS'ere har endda taget Nexø 1, Tycho og en del andre raket-effekter med til Århus Maker Fair. Det kunne vi også lige klemme ind, så CS er repræsenteret i begge ender af landet, på samme aften. Selvom mange af vores folk først møder hinanden på kajen, da når besætninger og standpersonel knapt nok at trykke hænder og udveksle tilfredse smil, før de kulturglade gæster for alvor begynder at strømme til.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Mange glade kulturgængere besøgte CS standen og i særdeleshed Nexø 2 i løbet af kulturnatten. Der var mange af de små kulturgæster, der alligevel (under behørigt opsyn) fik lov forsigtigt at klappe Nexø 2 alligevel.

Kulturnatten er i gang. Vostok bader Sputnik og HEAT-2X i projektørlys og tager velvilligt alle nysgerrige ombord. Det virker først som om folk er lidt tøvende og usikre. Må man virkelig godt gå ombord på de her to skibe? For CS'erne, der jo ofte omgås skibene, så er tanken om at Vostok måske kan virke lidt intimiderende på folk, med dens størrelse og bemaling, jo slet ikke noget der er faldet os ind.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Vostok ER en gammel tysk rednings-"krydser" og er uvurderlig for vores opsendelser i rollen som Mission Control Ship. Varmluftballon-folkene sparede heller ikke på noget, i forsøget på at bidrage til stemningen ved kajen.

Jo, selvfølgelig må alle komme ombord! Det er jo hele grunden til at vi er her. Mange folk når i løbet af aftenen at kravle ned af lejdere og op ad luger, og opleve det sælsomme gamle og chamerende skib Vostok både indefra og udefra. Der er så mange særheder og kringlekroge i Vostok, så man kunne bruge lang tid på at gå på opdagelse i skibet. Skipper Vostok, hygger sig da også gevaldigt et par gange, med at give folk lidt af en ekstra oplevelse, når han (med behørigt opsyn af kulturgæsterne) vækker Vostoks store rumlende dieselmotor til live. Alene smilene på folks ansigter i maskinrummet er det hele værd, når det hele begynder at rumle, hoppe og vibrere. For de lidt mindre kulturgæster er Vostok bestemt en af de større oplevelser.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Udstillingsraketten HEAT-2X var i anledningen af Kulturnatten sat på Sputniks lauch rail, indvarslende at tiden for store CS raketter nu igen er nær.

Sputnik trækker også konstant nysgerrige gæster ned på dækket af et af Danmarks mest besynderlige skibe. Stående på elefantrist-dækket, med det sorte vand næsten ubemærket en halv meter under deres fødder og en hvid raket, der tårner sig ti meter op over dem, byttes der masser af røver- og rakethistorier i kulturnatten. Kulturnatten må være en af de nætter, hvor absolut flest danskere, for første gang, står på en helt reel flydende raketaffyringsplatform. Der er faktisk ikke ret mange andre steder i verden man overhovedet kan opleve det. Den erkendelse kan faktisk godt bringe et lille smil frem.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Mange kulturgæster glemte alt om det kolde sorte vand en halv meter under deres fødder og elefantristene, mens de lagde hovedet godt bagover. (Prøv at klikke på billedet, da thumb-nail'et ikke yder CS fotograferne retfærdighed)

Der er travlt på Nexø 2 standen og skibene. Folk er nysgerrige og ivrige og stiller det ene spørgsmål efter det andet. Det er helt fantastisk! Vi oplever stort set alle slags mennesker, lige fra dem der ikke anede at vi eksisterede, til mangeårige støtter. Der bliver snakket, grinet, stillet spørgsmål og fortalt historier, så det er lige før vi mister pusten. Der er mange mennesker, der lige bliver lidt eftertænksomme, når det går op for dem at Nexø 2 er den ægte vare. Faktisk så ægte og autentisk som det kan blive. Nexø er blevet testet på kryds og tværs efter at vores launch-vindue lukkede, så det er helt reelt en gennemtestet og flyveklar raket, der ligger lige der på transportskinnen. En tilslutning af batteriladekassen til Nexø 2, et par knap-tryk og så kunne vi spinne alle Nexø 2s computere, radioer, telemetri- og guidancesystemer op på rakettens interne batterier. Det er den tilstand Nexø 2 er i på Kulturnatten.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Nexø 2 tog sig rigtigt godt ud. Opsendelsen ligger så tidligt i 2018, som praktisk ladsiggørligt.

Kurturaftenen går på held

Alle gode ting har en ende, herunder kulturnatten. Godt ud på aftenen begyndte der til sidst at blive stille. Mange hilste lige på på vejen hjem, som udstillere og håndværkere begyndte at pakke sammen for aftenen. Da "bro-servicen" ikke er grænseløs, så havde marineafdelingen i CS faktisk ikke så travlt med at komme hjem. Da der var bestilt broåbning lørdag formiddag, så kunne man lige så godt læne sig tilbage og nyde natten. Hvor Nexø 2 hurtigt blev læsset på lastbilen, kørt hjem til HAB og læsset af igen, så kunne skibene ikke komme nogen vegne. Natforplejningsansvarlige Jesper havde begået en genistreg og havde fået sit lokale supermarked til at endevende deres lager, til en halv palle med engangs-grills blev fundet bagerst i et hjørne. Dertil havde han sikret pølser, brød og flere slags hjemmelavet ketchup, så vi fik en hyggelig omgang natmad på IDA's kaj, mens vi byttede historier og erfaringer fra en meget vellykket Kulturnat 2017. Slutteligt gik en del af besætningen ombord på Vostok og blev blidt vugget i søvn.

Foto: Copenhagen Suborbitals

Nexø 2 sikkert hjemme i HAB igen, efter en ordentlig bytur. Nu mere populær end nogensinde og ikke så meget som en skramme!

Copenhagen Suborbitals lever i bedste velgående og har store ambitioner for de kommende års amatørrumfart. Jeg håber vi på Kulturnatten 2017 fik kommunikeret det klart og tydeligt ud.

Tak for denne gang! Vi har allerede gået og lavet lidt sjov med hvad vi skal tage med til Kulturnatten 2018, hvis chancen byder sig.

Jacob Larsen
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.