close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

T minus 100

Kære læsere,

Efter at have overstået flyvningerne med Nexø I & II er det nu på høje tid at geare op til noget større.

Meget større.

Det er på høje tid at vi rigtig får angrebet Spica-raketten og alle de underprojekter som den vil føre med sig. Det er mig derfor en stor fornøjelse at annoncere det seneste projekt i CS; et ganske ambitiøst projekt som for alvor skal kickstarte arbejdet frem mod den første flyvning med Spica. Vi kalder projektet:

“BPM100 på 100 dage”

Målet er ganske håndgribeligt. Det er simpelthen at designe og bygge den første prototype af en 100 kN motor på 100 dage!

Og nej, der er (så vidt vides) ikke nogen af CS’erne der er gået til at drikke af natpotten, vi mener det rimelig alvorligt. Men kan det lade sig gøre at designe og bygge første version af verdens kraftigste amatør liquid bi-prop på 100 dage? Mjaaa altså, hvis man ikke prøver kan det i hvert fald ikke lade sig gøre… så nu prøver vi og så får vi at se.

Om alt går vel står vi altså med en testbar motor om 100 dage. Så kommer den til at mangle en teststand. En teststand i den kaliber er et projekt for sig, så den er bestemt ikke indeholdt i nævnte projekt, omend den naturligvis er nødvendig for at bruge den første motor til noget særligt.

Hvordan angriber man så overhovedet at designe så voldsom en motor på så kort tid. Jo, man er desværre nødt til at starte med at gå et skridt baglæns og kigge på designet af hele raketsystemet. Nok har vi indtil videre kaldt motoren for en 100 kN motor, men det er jo baseret på et efterhånden lidt aldrende præliminært design af Spica-raketten. Vi er nødt til at have et solidt og detaljeret overblik over hele systemet for at kunne bestemme den samlede masse. Husk, rumfart er langt henad vejen en avanceret kamp mod tyngdekraften og i den forbindelse er masse altafgørende.

Dermed har vi for tiden tre store arbejdspakker i CS. Først og fremmest kigger vi på hele Spica-raketten og det samlede opsendelsessystem som den er en del af. Vi forsøger altså via en Work Breakdown Structure at definere alle systemer og de væsentligste krav til dem. Derefter kan man nemlig kigge på hvilke komponenter disse systemer skal bestå af og derfra kan man så estimere deres vægt og endelig den samlede vægt af systemet.

Først derefter kan man reelt dimensionere den endelige motor. Vi kan dog for nuværende godt kigge på overordnet design af motoren. Med overordnet design mener jeg at vi blandt andet kan kigge på noget så væsentligt som fremstillingsteknologier. At fremstille et dobbeltvægget brandkammer i den dimension er nemlig ikke helt trivielt.

Men meget mere om det i løbet af de næste 100 dage, her til morgen vil jeg blot dele den store nyhed med jer. Jeg håber at rigtig mange af jer vil tage med os på en spændende rejse de næste mange uger frem mod motoren der skal sende CS’s astronaut i rummet.

T minus 100

ThomasPedersen
er civilingeniør fra DTU fra 2006 og har en Ph.D. indenfor mikro- og nanoteknologi fra DTU Nanotech, og er nu ansat samme sted som seniorforsker. Thomas har bygget raketter siden 1999 og blev en del af Copenhagen Suborbitals i 2009. Han er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.

Jeg får det iøvrigt kun til ca. 1500 dage. Hvordan rammer du 2000?

Du har ret. Der kom halvandet år for meget på.

Men vi kunne også have taget den sidste succesfulde test af en stor motor (TM65) tilbage i 2012. Så er vi over 2.000 dage. Hvis jeg da husker rigtigt. I har desværre taget en del informationer væk fra jeres hjemmeside. HEAT-1600 er helt væk, såvidt jeg kan se.

Pointen er bare, I har et tough crowd, og det er først den dag, I overgår TM65, at der for alvor kan komme lidt skub i euforien igen. Og, det har vi ventet længe på.

I er jo overhalet lidt indenom af både de studerende i Holland og Nammo (privat virksomhed ganske vist).

Men I er naturligvis tilgivet den dag, I sender en person over Karman linjen.

  • 1
  • 10

That's exciting news, it's going to be interesting. I'm glad you seem to be going forward with regenerative cooling. I was a bit uneasy about ablative. Also I'm looking forward to getting more information about the Nexo II mission, especially regarding the early MECO. Cheers, Urs

  • 4
  • 0

Det er lige netop sådan en melding fra CS jeg og sikkert også mange andre har gået og ventet på i lang tid. Og så er meldingen tilmed langt mere ambitiøs end jeg havde turde håbe på. Det er virkeligt godt at høre!

Jeg er imponeret over at parallelplade designet tilsyneladende kan strækkes så langt som til en 100 kN+ motor. I den forbindelse tænkte jeg om man måske kunne anvende en tandhjulslignende kobling mellem indre og ydre kappe? Disse samlelister loddes eller svejses på og dernæst samles kappens dele og svejes sammen til et komplet brændkammer. Der skal uden tvivl være ekstra forstærkninger uden på den ydre brændkammervæg for at motoren kan holde til presset jævnfør tidligere Jonas blog om motordesign.

Jeg må indrømme at rørløsningen også tiltaler mig. Kunsten her er at forme alle rørene konsistent. Måske man kunne lave en slags presse hvor rørene varmes op nok til at rørene kan presses i den form de skal have og dernæst køles ned igen på passende vis.

Ingen af processerne er naturligvis særligt enkle!

Lige et sidespring: gad vide om man kunne sætte to ballute/faldskærme samt oppustelige luftpuder på boosteren således at den lander og kan mere eller mindre genanvendes fordi elektronik og andet teknisk udstyr ikke får havvand. Dette kunne være interessant.

I alle tilfælde er det virkelig gode nyheder at I nu tager fat på det store projekt. Der skal nok komme nogle ordenlige motorbrøl og måske også noget uplanlagt flyvende metal ud af denne process. Og naturligvis en flyvende Spica raket en dag!

En ting er dog helt sikkert: det bliver særdeles spændende at følge.

Tusinde tak!

  • 6
  • 0

You are not the only one who would much prefer a regeneratively cooled engine. However, it have previously been said that ablative cooling may give less extreme failure modes and given that a human will one day fly in a rocket powered by such an engine there may be a point in ablative.

  • 3
  • 0

Lige et sidespring: gad vide om man kunne sætte to ballute/faldskærme samt oppustelige luftpuder på boosteren således at den lander og kan mere eller mindre genanvendes fordi elektronik og andet teknisk udstyr ikke får havvand. Dette kunne være interessant.


Det er overhovedet ikke et sidespring, men noget der konkret diskuteres. Udfordringen er - ikke overraskende - massebudgettet. At bringe 1000+ kg til en langsom landing vil tilføje meget vægt i bløde materialer. Vi håber at der bliver plads til det, men lad os se hvad den kommende tid bringer :-)

  • 8
  • 0

Det er overhovedet ikke et sidespring, men noget der konkret diskuteres. Udfordringen er - ikke overraskende - massebudgettet. At bringe 1000+ kg til en langsom landing vil tilføje meget vægt i bløde materialer. Vi håber at der bliver plads til det, men lad os se hvad den kommende tid bringer :-)

Det lyder rigtigt godt, Mads! Der er en ekstra udfordring: det geografiske budget. For hvis boosteren lander uden for skydeområdet kunne der opstå komplikationer. Såfremt der ikke er råd til at lande boosteren forsigtigt kunne man jo sikre at den lander et veldefineret sted inden for skydeområde. Her kunne styrefinder og thrusters være en mulig vej frem.

Så vidt jeg kan se er det bedst at lande boosteren vandret i vandet. Måske kunne man gøre nogle af dækpanelerne til styreflader som udfoldes på vej ned? Måske det kunne reducere vægtkravet til faldskærmene?

Der er naturligvis en mere vild metode: et lifting body design der i teorien kunne give en lavere landingshastighed og dermed kræve mindre faldskærme. Nuvel, det er en anden diskussion.

  • 1
  • 0

Der er ikke så meget at sige andet end at det lyder vildt! Glæder mig meget til at se resultatet og følge med i udviklingen. Good luck!

  • 3
  • 0

af de 100 dage er gået.
Er det muligt at én har tid til at smide nogle korte status updates hver 14. dag
Det behøver jo ikke at være super gennemarbejdede blok indlæg.

bare top 5 vigtigste design beslutninger

  • 1
  • 0