Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

T- 12 dage, 15 timer...

Vi er nu gået ind i sidste fase med arbejdet på HATV raketterne. I øjeblikket passerer vi det punkt hvor vi bygger dele - og ind i den fase hvor vi måler og verificerer.

Den 8. marts afprøver vi HATV 01 på jorden og forløber det uden anormaliteter vil næste skridt være flight. Det er et fuldburn i nøjagtigt den konfiguration motoren skal flyve i.

På M/S Halfmachine er vi nu i gang med at rense og fuldkommen affedte de raket dele der skal i kontakt med oxidations midler. Vi gennemfører hydrostatisk tests af de trykbærende dele - specielt de der skal være under tryk op til testen.

Brandkammeret har fået påført en særlig ablativ ( varmebeskyttende ) pasta gennem dysen på indersiden af dens feltsamlinger. De skete med særlig assistance fra Louise Tang Kirk, hvis hænder var små nok til at komme ind af dyseåbningen. Belægningerne er blevet inspiceret og ser ud til at være i fin form.

Metoden som de "små" HATV raketter støbes efter svarer nøjagtigt til metoden som skal bruges på HEAT. Små i citationstegn fordi en HATV stadig med sine 140.000 Newton sekunders totalimpuls er 70 gange kraftigere end en typisk amatør raket i Europa ( En MINIDARK Zn/S pulver som eksempel er på ca. 2000 Ns, en DSC SSRV-1 er på ca. 2500 Ns )

I Næstved hos JF Smedeservice svejses de to meget kraftige bukke som skal fastholde motoren under testen, og i Ringsted har Christian Ravn fundet lastcellen frem.

Vi har fået tilladelse til at bore i testområdet så vi kan sætte motoren meget solidt fast. Den bliver boltet med limankre til et 30 tons fundament i armeret jernbeton.

Torsdag er der besøg hos en faldskærms bygger som skal hjælpe med de dele - og seletøj til rumkapslen.

Ugen kommer også til at indholde at medlemmer af CS tager på en rejse til et opsendelsesområde, og med lidt held vender hjem med godt nyt. Dette er mindst lige så væsentligt for projektet som HATV testen.

Kort sagt, nedtællingen er i gang. Personligt forventer jeg ikke mit hjerte arbejder normalt fra omkring T- 60 sek til T + 35 sek...

Peter Madsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med stor respekt for hvad i forsøger at opnå - har i tænkt over konsekvensen af at to "almindelige mennesker" når ud i rummet på egen hånd?

I er ikke de eneste private i verden med dette formål, faktisk syntes der at være en trend på vej for privat rumfart. Men, hvis to danskere (og deres trofaste hjælpere) ikke lader sig binde af Janteloven, og gør netop dét som burde høre hjemme i børnebøgernes fantasiverden - hvad er så umuligt? Hvis himlen ikke længere er grænsen, er der så nogen begrænsning for hvad en gruppe entusiaster kan opnå? Har vi så brug for en regering eller enorm pengetank for at nå ambitiøse mål og løse kriser?

Prøv og tænk over hvad den forste månelanding gjorde ved den kollektive bevidsthed, og hvad jeres tur vil gøre ved en verden der tror den er i dyb krise fordi den er afhængig af en gumpetungt og forvirret stryre.

Må i nå jeres mål, sikkert og med glans! Flyv op og kast en stor sten i den kollektive bevidsthed - det kan være det er lige dét vi har brug for for at komme op af stolen på samme tid!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten