phloggen

Svensk Cykelbil

Det her er for godt til ikke at dele:

Mikael Kjellman's cykelbil

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen der kender lovgivningen på området godt nok til at udtale sig om hvorvidt den er lovlig i Danmark?

Den er simpelthen for fed :-)

  • 4
  • 0

"I want one!" faktoren er ret høj i denne her, mest fordi den opfylder stort set alle krav til små køretøjer:

  • Den er let og smal nok til at gå ind ad en almindelig dør
  • Lukket af for vind og vejr
  • Aerodynamisk
  • Eldrevet indenfor EU lovens rammer
  • Kan køre vinterkørsel i sne, offroad og stærkt bakket terræn
  • Lavt tyngdepunkt og vælter ikke, når den har 4 hjul
  • Affjedring
  • Kan håndtere bagage og småbørn (dog ikke i den viste prototype)
  • Samme højde som en bil, og derfor lettere at få øje på
  • Den ligner noget fra en børnebog, venlig og flink

Minusser er at der er kun lidt hyldevarer i den, og det er åbenbart lidt af en udfordring at skulle masseproducere stofafskærmningen. Jeg håber stærkt på, at den vil koste under 20.000 kr.

  • 2
  • 0

Er der nogen der kender lovgivningen på området godt nok til at udtale sig om hvorvidt den er lovlig i Danmark?

Jeg tror den går - umiddelbart kan jeg se den består disse punkter, som jeg ser som de væsentligste forskelle fra en alm. (el-)cykel: § 3. En cykel må ikke være indrettet til flere end tre personer. Dog kan der derudover være plads op til og med fire børn ikke ældre end 7 år, jf. § 25. Stk. 2. En cykel må højst have fire hjul. Påhængsvogn til cykel må højst have to hjul. § 5. En cykel må hverken i belæsset eller ubelæsset stand have en større bredde end 1 m, dog må en cykel med mere end to hjul have en bredde på indtil 1,25 m. Betjeningsgreb og spejle medregnes ikke i cyklens bredde. For cykel med mere end to hjul, der er taget i brug inden den 1. januar 1998, må sporvidden mellem hjul på samme aksel dog være indtil 1,25 m, og bredden dog være indtil 1,6 m. Stk. 3. En cykel må hverken i belæsset eller ubelæsset stand have større længde end 3,5 m. § 27. En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer. Stk. 2. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W. Stk. 3. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder. Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidigt betjenes.

  • 7
  • 0

Lad os bruge et enkelt minut på at mindes Sinclair C5, som må betegnes som disse batteri-elektriske pedalkøretøjers bedstefar (fra 1985).

En efterfølger - Sinclair X1 - blev annonceret sidst i 2010.

Så større er nyskabelsen altså heller ikke.

  • 1
  • 4

Tror godt du kan nok rolig mere end fordoble de 20.000kr i pris. Har selv været involveret i at bygge en 3 hjulet håndcykel der kunne begå sig i skov og på mark og den har en pris på 25.000kr og alle komponenter i drivlinien er hyldevare og stellet bygget af standart rør. Så en pris på 40-50.000 dkr vil ikke overraske mig tvært imod vil jeg se det som utrolig billig.

  • 3
  • 0

PodBike ser ud som en god gang estetisk design og grafik. Jeg synes det er lidt mistænkeligt at de ikke har nogen billeder af en prototype, når de nu skal have produktet klar til salg i 2017, 3. kvartal.

  • 4
  • 0

Sælge Fossil Audien inden den bliver 0 kr værd. Hvis den norske Podbike koster 50.000kr vil den være betalt ud efter 3-4 år i forhold til hvad det koster at pr år at eje Audien. jeg ved efter 4 år med el-cykel at jeg kan dække næsten al min daglige kørsel med en sådan (jeg bor 5 km fra KBH centrum). Jeg har oplevet hvordan det at bruge el-cykel i stedet for bil, har givet mig meget mere tid, måske fordi jeg ikke fylder min dagligdag med den mere stressfyldte/håbløse/idiotiske bil kørsel. Har jeg andre behov kan jeg tage en movia BMW i3. Om 5 år kan jeg kalde på en hvilken som helst bil jeg ønsker.

Meeen jeg slår lige koldt vand i blodet! egentligt er jeg sku lun på denne her når den fås i EL-version, og så håbe på en hård vinter med masser af sne. Så skal i se en køre stor grinende på arbejde :-) http://import-danmark.dk.kajak-import.dk/l... Det med at beskytte sig mod kulde og regn på en el-cykel har jeg lært, det er meget nemt.

  • 2
  • 0

Lad os bruge et enkelt minut på at mindes

Det værste ved Sinclair C5 var, at designet var noget helt eklatant lort i den genkendelige "Sinclair Flair", hvor man død og pine holder fast i nogle designprincipper, uanset hvor lidt de giver mening.

Hvem vil sidde smaskvåd i regnvejr i den britiske trafik i en åben kabine og sniffe udstødning fra bilen, der kører foran?

Det er ikke noget under, at C5 var en dundrende fiasko, ja næsten ligeså gennemført torskedum en idé som Reliant Robin:

https://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8

Komforten og køreegenskaberne i Podride må være lysår bedre.

  • 1
  • 1

kæde/diverse tandhjul/gearskiftere og kabler/gearvælgere, det er der på den norske Podbike. Det giver en meget simplere produktion og brugeren er fri for at vedligeholde det traditionelle olie svinende cykel gear system. Det er så vidt jeg er orienteret ikke lige så effektivt som kæde/tandhjul, men hvad gør det egentligt batterier til el-cykler bliver bedre og billigere i fremtiden.

Men må man så køre stærkere end 27 km/t hvis man som på en kæde drevet el-cykel træder til. De få velo mobiler jeg har set køre ubesværet 30-35 km/t på grund af den kraftigt nedsatte vind modstand.

  • 1
  • 2

Den er bare skrækkeligt tung. 70 kg er sq lige i overkanten. En Leitra der principielt kan det samme vejer 30kg. Smider man 12 kg motor og batterier på Leitraen, så er det stadigvæk kun 42 kg man skal kæmpe med. Det må kunne gøres meget bedre, selv for små midler.

  • 3
  • 0

Det er der også Podbike reklamere med 50 kg. men ligesom med el-cykler så er de gammel kendte problemer ikke mere et problem vi har batteri kraft i rigelige mængder. Du havde vel ikke tænkt dig at slæbe den op i lejligheden. Når ordet cykel siges dukker der med det samme en masse gamle billeder op i folks hoveder. Vægt/aerodynamik/regnvejr/modvind/kulde/sved/kort rækkevide/lav hastighed/punkteringer/tyveri.

Slet med det samme dem alle sammen med undtagelse af tyveri, de eksistere ikke mere, de kan alle løses ved at montere et batteri og en motor.

  • 0
  • 1

Det som Podride må vinde på, må være manøvredygtighed og at være rimeligt brugbar i ujævnt terræn. Desuden er designet efterhånden godt afprøvet, så selv en umodificeret kopi af prototypen ville være tilfredsstillende at køre i.

De 4 hjul er med til at reducere bredden til 75 cm uden at ofre vindstabilitet. Han siger selv, han har ikke problemer med at komme rundt i hård kuling. Det er også nødvendigt, da den er 35 cm højere end Podbike og vil have et større vindfang.

Man kan også se at de betingelser, som Mikael har stillet til Podride er opfyldt i prototypen, om passende siddehøjde, dimensioner, tilstrækkelig kørekomfort, osv.

På videoerne ser det også ud til, at han har meget god kontrol over cykelbilen med kontrollerede udskridninger.

Podbike hjemmesiden skriver intet om drejeradius, men det er altså også fordi, der ikke er bygget en prototype endnu. Her er Podride nede på 3.5 meter, hvilket er tæt på det bedste i Mikael's egen liste over velomobiles:

http://www.jmk-innovation.se/wp-content/up...

Det her spørgsmål fra FAQ'en på Podbike hjemmesiden fandt jeg dog lidt morsomt:

Can I bring my husband/wife?

Theoretically yes, but then you are likely in legal trouble as the passenger has to be not older than six years. We suggest that you instead use one each, that also gives you greater flexibility.

  • 1
  • 0

Hvem vil sidde smaskvåd i regnvejr i den britiske trafik i en åben kabine og sniffe udstødning fra bilen, der kører foran?

C5 var et alternativ til at sidde smaskvåd i regnvejr i den britiske trafik, på en traditionel cykel, og sniffe udstødning fra bilen foran - uden en motor til at supplere pedalkraften. Og til at sidde i en bil en varm sommerdag og sniffe udstødning fra bilen foran, samtidig med man selv bidrager til den usunde forurening.

Jeg er slet ikke uenig i at C5's manglende succes taler for sig selv - men det du kritiserer ved den, finder du også ved de alternativer som den skulle supplere.

Dvs den kunne sagtens have haft samme berettigelse som alm. elcykler har i dag. Høj pris og lav højde ser jeg som det der har diskvalificeret den. Dette kunne man måske have levet med hvis den havde haft et tag eller en lukket kabine, men jeg er ikke overbevist.

  • 1
  • 0

Mikael Kjellman's cykelbil

På de billeder kan det godt være at du kun ser en sjovt udseende elcykel, men jeg er sikker på at skatteministeren ser en elbil med hjælpepedaler der er 40% afgift belagt efter nytår! ;-)

  • 0
  • 0

I denne uge, får min snart 14 år gamle Leitra el-motor, den er 'ultra-let' 32 kg, + motor ca.10 kg. ca. 140 km pr opladning. Men de lette køretøjer er vindfølsomme, stærk vind er den største hindring.

  • 2
  • 0

Der er indsamlet data på mere end 50 design af kabinecykler, trike og kabinescootere i Facebook gruppen "kabinecykler", hvis man vil læse mere om alternativet til "automobilet" ;) Den største udfordring for udbredelsen af kabinecyklen, er købsprisen som ligger fra 35.000kr til 75.000kr med danske afgifter.

  • 1
  • 0

Komforten og køreegenskaberne i Podride må være lysår bedre.

Næh - for den findes stadigvæk ikke. De roder stadig med noget selskabskonstruktion(!) - og en 3D computer-model af køretøjet er næsten færdig.

C5 har eksisteret siden firserne, og PodRide er stadig et luftkastel, så C5 fører stadig på alle parametre. Desuden har Grant Sinclair samlet stafetten op efter sin onkel, Sir Clive Sinclair, og han sælger en slags efterfølger til C5 (selvom han klogeligt nok har droppet alle henvisninger til C5-navnet). Den hedder IRIS eTrike og kan bestilles nu med levering i Q2 2018.

  • 1
  • 0

Nå, hvad berettes der så om i PodRide News and Indiegogo Update #23, her snart 2 år efter Mikael Kjellman fik sine Indiegogo penge til at bygge en cykel for?

Jo, han kan såmænd proklamere at nu har han oprettet et selskab på British Virgin Islands: "Updiggity is incorporated in the British Virgin Islands (BVI). Some people may incorrectly believe this was done to avoid tax or is “dodgy”. Let us assure you that this IS NOT the case. We will be paying all required taxes, and operating and complying with all laws and regulations, and we have legitimate reasons for choosing to incorporate in this jurisdiction."

  • 0
  • 0

På de billeder kan det godt være at du kun ser en sjovt udseende elcykel, men jeg er sikker på at skatteministeren ser en elbil med hjælpepedaler der er 40% afgift belagt efter nytår! ;-)

Hvis den skal konkurrere med en brugt Aygo eller lignende som transportmiddel, så er det vel vigtigt at prisen ikke overstiger 15 - 25.000 kr. Ellers vil den ikke opnå megen udbredelse. Og så er det naturligvis vigtigt at den er karakteriseret som en cykel, så den ikke belastes af forsikringer og afgifter, ligesom knallerter, motorcykler og biler. Derved bliver den næsten gratis at eje og bruge når den først er anskaffet. Ellers går det som med de billigste knallerter og motorcykler, der hurtigt ryger til skrot på grund af de løbende udgifter, som på få år kan overstige anskaffelsessummen!

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten