ingternt bloghoved

Svar på spørgsmål om mediehusets digitale udvikling

I en tråd om trådede debatter blev der rejst nogle spørgsmål omkring vores data-politikker og redesign. Den debat prøver vi at flytte herhen efter ønske fra flere af debatdeltagerne. Men også fordi det er vores ambition at blive Danmarks mest transparente mediehus. Jeg fortæller derfor lidt om, hvad vi arbejder med lige nu, og så kan vi tage en dedikeret debat herunder.

Vi er et team af udviklere i Ukraine, og i Danmark en digital designer, projektleder, product owner, IT- og udviklingschef og udviklingsdirektør - med masser af samarbejdsflader til mediehusets andre afdelinger. Dagligt arbejder vi med at udvikle vores medier både teknisk og forretningsmæssigt, samt løse fejl og problemer. Vi vil rigtig gerne have feedback på vores arbejde.

Om vores brug af adfærdsdata:

Det er rigtigt, at når man har en profil på Ingeniøren eller Version2, gemmer vi hvad man læser, når man er logget ind. I modsætning til andre, syr vi ikke adfærdsdata fra ikke-indloggede brugere sammen med tredjepartsdata med henblik på at målrette indhold eller annoncer til ikke-indloggede brugere.

Data hjælper os med at matche indloggede brugere med relevant indhold, for eksempel jobannoncer, og med artikler i det personaliserede nyhedsbrev, vi sender ud hver fredag, til brugere der har valgt at modtage det.

Vi viser al brugerdata vi indsamler i en tidslinie på brugerprofilen, hvor man kan slette det igen. Her ser I et billede af min tidslinje lige nu:

Illustration: Teknologiens Mediehus

Under punktet Tilladelser på brugerprofilen kan man slå til eller fra, om man ønsker at gøre brug af personaliseringen:

Illustration: Teknologiens Mediehus

Generelt har vi skrevet om vores principper her.

Vi har valgt at være helt åbne omkring, hvordan vi eksempelvis personaliserer jobannoncer og artikler.

Illustration: Teknologiens Mediehus

Vores øvrige politikker kan læses her.

Om loginproblematik

Vi har i 2019 lavet et single-sign on mellem Ingeniøren, Version2 og Jobfinder. Vi arbejder på at få PRO-medierne med hurtigst muligt. Man kan oprette sig som bruger eller logge på med sit IDA-login, hvilket over 20.000 brugere har valgt at gøre. Vi har prøvet at gøre det så nemt som muligt at tilgå PLUS-indhold og løbende forenklet paywall og login. På det seneste har vi desværre haft nogle udfordringer med, at brugere bliver logget ud for ofte.

Vores IT- og udviklingschef Lars-Emil Christensen siger her lidt om hvad det skyldes, og hvad vi gør i den henseende: Vores login system for ing.dk, version2.dk og jobfinder.dk ligger på auth.tekhus.dk (tekhus er kort for teknologiens mediehus) som i en bred cookie-fortolkning er et tredjepart site. Browsere som Safari og Firefox overholder af den årsag ikke udløbsdato på vores login-cookie, og det betyder, at man oplever at blive logget ud for tidligt i disse browsere. På mobil har vi en lignende udfordring - hvis man åbner link fra vores nyhedsbrev, så åbner nogle mobiler en “in-app” browser, som heller ikke husker login cookie (afhængigt af hvilken mail-klient og operativsystem man bruger).

Der er forskellige tekniske scenarier, vi arbejder med for at løse udfordringen med glemt login. Vi ser pt. på justering af vores arkitektur, “same-site” cookies og tweaks for at forbedre brugeroplevelsen. Vi kan ikke ændre, hvordan en browser fungerer, men vi kan tilpasse vores systemer til at matche de muligheder, som fungerer i browserne i dag.

GDPR og cookielovgivning

Vi arbejder på daglig basis med at forholde os til GDPR og cookie-problematikker som mange andre danske virksomheder.

Christina Blaagaard, administrerende direktør for Teknologiens Mediehus skriver her, hvorfor vi har cookies. Vi bruger Cookiebot, og har eksperimenteret med forskellige settings, og alt vedrørende cookies nu i det åbne for brugeren. Vi kigger meget på, hvad andre især medier gør og hvad Datatilsynet angiver i deres vejledninger, som løbende opdateres. Vi prøver at minimere antallet af cookies og indgår fx ikke i annoncenetværk, og er meget varsomme med hvilken tracking, vi bruger. Ligesom vi i øvrigt heller ikke kører med hverken retargeting eller programmatisk annoncering.

Indhold som bliver indlejret (embedded) såsom videoer, infographics eller opslag fra sociale medier, sætter også cookies på den pågældende artikelvisning - men disse optræder i cookiebot som generelle cookies for hele sitet. Det er lidt misvisende, da det kun er en lille procentdel af vores indhold, som bruger disse indlejringer.

Vi vil gerne beholde disse indlejringer, da vi mener det beriger indholdet og læseoplevelsen. Så for at beholde indlejringer men samtidig kun sætte cookies når nødvendigt, undersøger vi muligheden for at pakke disse indlejringer ind, så de kun indlæses på de pågældende artikler, hvis du som læser aktivt giver tilladelse til det.

Vi har en GDPR-gruppe, som mødes mindst en gang om måneden, men hvis man som bruger har konkrete spørgsmål, kan man altid skrive til privacy@ing.dk, så får man hurtigt svar.

Om Ingeniørens PLUS og PRO-medier

Vi har skrevet om PLUS-indhold, og hvorfor vi har valgt at gøre noget indhold lukket. Der er omkring 500 kommentarer i den debat og både redaktionschef og chefredaktør er kommet med indlæg. Meget af debatten handler om mediehusets nye PRO-medier, som er medier rettet mod virksomheder. Jeg har selv været med til at udvikle dem, så jeg synes, at det er en god ide, og at de har manglet i Danmark.

Prisen er høj, fordi virksomhederne køber års-adgang til en række medarbejdere af gangen, og fordi indholdet kræver meget at skrive. Det har betydet, at en række gode historier ikke kan læses af alle, og heller ikke debatteres af alle. Det kan jeg godt forstå er irriterende. Vi har lavet om i vores politik omkring deling, så udvalgte PRO-artikler nu kommer bag PLUS-mur, så de kan læses af flere.

Derudover kigger vi på, hvordan PLUS-abonnenter kan få adgang til enkelte PRO-artikler, og forbereder en test omkring “credits”. Input hertil er velkomne.

Omkring redesign og CMS - og input omkring trådet debat

Vi bruger i dag fire forskellige installationer af Drupal CMS til vores sites i Teknologiens Mediehus. Vi skal indenfor den nærmeste fremtid have konsolideret det på den nyeste udgave af Drupal, så alle journalister skriver i det samme system, at indhold kan flytte rundt, at alle sites bruger samme billeddatabase og tag-system, og alle brugere kan logge ind på tværs.

Derfor har vi nogle arbejdsgrupper i huset - blandt andet en om debat systemet, hvor vi indsamler ønsker fra brugerne og fra moderatorer og redaktører for at forbedre debatsporet ved det kommende redesign, som følger med sammenlægningen af vores CMS-systemer.

Vi diskuterer blandt andet, som nævnt i Ingternt blogindlægget her, om debatten skal være trådet, at fjerne downvote muligheden fra debatindlæggene og at give redaktionen mulighed for at fremhæve gode kommentarer, som man blandt andet også gør det på theguardian.com.

Vi er meget glade for den aktive debatkultur, der er på vores sites og vil gerne give den de bedste vilkår. Derfor tager vi gerne imod gode forslag og kommentarer.

Udviklingsdirektør på Teknologiens Mediehus siden 2017. Udvikler Teknologiens Mediehus' platforme og forretninger. Uddannet cand.scient.pol og har siden 2005 haft erfaring med udvikling af Altinget.dk.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På det seneste har vi desværre haft nogle udfordringer med, at brugere bliver logget ud for ofte.

Jeg abonnerer på Politiken, inkl. digitalt indhold. Her bliver jeg aldrig logget ud, uanset browser og platform. Når Politiken kan leve med det, så kan I også. Login processen hos jer er langsom og hamrende irriterende.

Og hvad er formålet med at man skal trykke "Se alle" for at se alle debatindlæg på ing.dk? Version2 behøver det ikke; så gør ing.dk heller ikke.

  • 19
  • 1

Og hvad er formålet med at man skal trykke "Se alle" for at se alle debatindlæg på ing.dk? Version2 behøver det ikke; så gør ing.dk heller ikke.

Det er også et dagligt irritationselement hos mig. Specielt fordi funktionen med at hoppe til sidste indlæg (ved at trykke på ikonet med antallet af indlæg af en eller anden grund ikke virker når jeg er logget ind. Men virker fint når jeg ikke er logget ind...

Version2 s udgave af oversigten over nye svar i debatten er til gengæld håbløs - fuldstændig afkoblet fra den originale artikel. Det er ikke et eksempel til efterlevelse.

  • 11
  • 0

Vi prøver at minimere antallet af cookies og indgår fx ikke i annoncenetværk, og er meget varsomme med hvilken tracking, vi bruger. Ligesom vi i øvrigt heller ikke kører med hverken retargeting eller programmatisk annoncering.

Og alligevel er een af de cookies min blocker fanger Google Publisher Tags...

  • 8
  • 0

"Du kan altid til- eller fravælge personaliseret indhold."

Når jeg klikker på 'til- eller fravælge' sker der ingenting.

Kan I ikke lave en knap der sletter alt i Tidslinien - og mulighed for at der aldrig bliver tilføjet nyt?

  • 9
  • 0

Kan I ikke lave en knap der sletter alt i Tidslinien - og mulighed for at der aldrig bliver tilføjet nyt?

Helt enig! Jeg vil gerne have slettet hele min historik ved tryk på en knap, et sted - ikke med flere tryk udfor hver aktivitet.

Jeg kan se at der er dukket en liste op med de kommentarer jeg har skrevet. Helt i orden.

Men også fordi det er vores ambition at blive Danmarks mest transparente mediehus.

Man er ikke transperent, når det er nødvendigt at have en cookie-liste med 132 enheder. Det tjener kun et formål - at fjerne fokus. Desuden skal det være lige så enkelt at sige ja som nej til cookies. Knappen: "cookies -Nej tak" mangler.

  • 15
  • 3

Det kan jeg godt forstå du undrer dig over. Vi bruger dog kun Google Publisher aka Google Admanager aka Google dfp til levering / visning af egne bookede kampagner. Ingen kampagner kommer fra annoncenetværk eller tredjepartssystemer. Vi har medarbejdere som manuelt booker hvert eneste banner ind i systemet.

  • 4
  • 1

Personaliseringen, som du kan slå til og fra, sker lige nu kun på de jobannoncer, du ser på artikelsiderne på ing.dk og version2.dk. Ikke på forsiden af medierne. Derudover kan man slå et personaliseret nyhedsbrev til, der kommer hver fredag kl. 10. Dog kan man også se de personaliserede artikler der bliver foreslået under "interesser" i brugerprofilen.

Og jeg kan se flere foreslår, at man nemt kan slette alt adfærdsdata i tidslinien. Det er noteret, og vil blive overvejet.

  • 4
  • 0

Man kan undre sig lidt over hvad dette komplicerede cirkus skal gøre for. Der bruges åbenbart mange ressourcer på det. Jeg vil langt foretrække at det er som en bog. At alle ser det samme uden såkaldt personalisering. Jeg mener jeg er gammel nok til at tage mine egne valg. Hvis man faktisk vil viser mig det man tror et spændende for mig får jeg aldrig set alt det andet jeg ikke har set før og som jeg ikke endnu ved er spændende... Og så kunne sparede penge på www "udvikling" istedet bruges på det journalistiske. Det andet er - lidt hårdt sagt - tidens svøbe. Det er faktisk lidt at se ned på folk og kun give dem det man mener de har brug for. Lad os selv vælge. Og så kunne man helt fjerne alt det tracking som hænger mig og nok også en del andre langt ud af halsen.

  • 30
  • 1

Gæt: Det fanges ikke af diverse søgemaskiner.

Skulle det ligefrem være motivationen for at have den forhadte knap? Den er du nok nødt til at forklare nærmere.

Hvem har fordel af, at indholdet ikke er indekseret af søgemaskinerne?

Jeg har i hvert fald ikke. Jeg har utallige gange stået i den situation, at jeg skulle bruge en information, som jeg tidligere havde set i en debatkommentar her på ing.dk. Før i tiden kunne jeg bare google mig til artiklen ved at søge på "blablablah site:ing.dk". Men efter at udfoldningsknappen blev indført, sker det alt for tit, at Google ikke har indekseret indholdet af debatten under artiklen, og så kan jeg ikke søge på et ord fra debatten. Det er hamrende irriterende.

  • 15
  • 1

Kunne det overvejes at alle PRO medierne udgår af "seneste nyt" kolonnen på forsiden af ing.dk. Lige nu er der 1 ud af 15 overskrifter der ikke er til et PRO medie. Det er en smule irriterende at man ikke kan bruge "seneste nyt" til at navigerer efter artikler man ønsker at læse. Som det er nu fremstår den lidt som en reklame søjle for PRO medierne og ikke som en funktionalitet der er målrettet plusabonenter eller andre brugere af sitet.

  • 20
  • 0

For mig er problemet ikke design eller funktionalitet, det er forretningsmodel.

At der bliver mindre og mindre tilgængeligt indhold, og det tilgængelige indhold bliver mere og mere cut&paste og mindre og mindre teknisk solidt behandlet, gør, at diskussionen om form på indholdet bliver mindre væsentlig.

I har gjort det klart flere gange, at I har foretaget det valg, at flytte hovedparten (ikke mindst kvalitetsmæssigt) ind bag forskellige niveauer af betalingsmur. Det er I i jeres gode ret til at gøre, og hvis I mener, at det er den måde, I kan få forretningen til at løbe rundt på, så er der vel ikke så meget tilbage at diskutere om det.

For mig personligt betyder det, at ing.dk ikke længere rigtigt er en del af min daglige surfing, som det ellers har været i en del år. I dag kommer jeg her kun sporadisk fordi vanen stadig sidder der, jeg går hurtigt igen, og der bliver længere og længere imellem besøg.

Det er ikke noget ubærligt tab, hverken for mig eller for Teknologiens Mediehus.

  • Efterhånden som mere og mere stof (og, ikke mindst, debat, der efterhånden har været det primære attrative indhold) flytter bag betalingsmur er udbyttet aftagende for mig, så tabet er ikke stort længere.
  • For Mediehuset har jeg kun været en marginal indtægt i form af reklamevisninger, så ej heller der er der noget væsenligt tab.

Jeg synes måske, at det er en overvejelse værd, at det tilsyneladede for mange (herunder mig) har været læsernes eget producerede stof i form af debatten, fremfor jeres journalistiske arbejde, der har været det primære attraktive indhold på sitet.

Nogle medier (I nævner selv The Guardian) stiller deres indhold til rådighed, og opfordrer ikke-abonnenter til at give et frivilligt bidrag. Som "casual reader" betaler jeg selv til flere medier på den måde fordi indholdet er i orden.

De valg, I har truffet, er I i jeres gode ret til. For mig betyder det, at mediet her er blevet uinteressant. Men jeg håber oprigtigt for jer, at I vil få succes med den valgte forretningsmodel.

ps. Og hvis I gerne vil have noget, I kan anvende til noget, så vær'go': fjern tommel-ned, eller i det mindst gennemtving, at man skal begrunde en tommel-ned, så det bidrager til debatten. Og nej, jeg har aldrig givet en tommel-ned (men har fået min del!)

/Bo

  • 21
  • 2

Når jeg logger ind fra min arbejds-computer får jeg altid besked om at jeg bruger annonce-blockere.

Det gør jeg ikke, men jeg tror min arbejdsgiver er ret kritisk med hvilke scripts fremmede får lov at køre på en pc med adgang til fortroligt materiale.

Så Jeg er ikke helt sikker på at jeres udviklere har styr på hvilke 3. parts scripts og plugins de bruger og om disse overholder almindelige privacy guidelines.

  • 7
  • 0

Er jeg den eneste der undrer mig over at et dansk mediehus der er talerør for en dansk faglig organisation outsourcer udviklingsarbejdet til Ukraine?

-

Jeg har nu læst uden at være logget in i 20 dage. Og har holdt mig væk fra debatten. Jeg har dog fuldt lidt med ovre på V2, hvor PHK stadig holder til. Jeg kan nu se at alle mine aktiviteter på V2 er logget på ING profilen. Så jeg skal altså også holde mig væk derfra.

EDIT: Der er i øvrigt forbavsende mange kokke indvolveret: * Udviklingsdirektør * Udviklingschef * Productowner * Projektleder * Digital designer * og så et ukendt antal udviklere i Ukraine

Så kan 35 Mio kr hurtigt få ben at gå på.

EDIT 2: Jeg brugte bulletpoints fra jeres menu, men alligevel blev bullets noget kludder.

  • 19
  • 1

skal vi så ikke også holde op med at bruge danske ingeniører ? :-) nåh - spøg til side - selvom det også er lidt seriøst ment...

Men hvis resourcerne bruges på "at profilere" brugerne - det er vel det man gør når man vil give "personlig" betjening på hjemmesiden, så synes jeg disse penge er fuldstændigt spildt. Hellere en journalist mere en web udvikler for at skære den lidt hårdt.

Jeg frygter lidt at ing.dk har skudt fuldstændig forbi mange af ing.dk's brugere.

Flimmer, personalisering osv er fuldstændig spild af resourcer. Det er ligesom år man har søgt på nettet efter en plæneklipper og så de næste uger konstant bliver overfaldet med plæneklipperreklamer endda også på cnn.com abcnews.com osv. Det er faktisk en verdensdækkende svøbe. Det kan vi faktisk godt være foruden på ing.dk

Det er lige før at format ala reddit vil være nok, eller bare et alm cms hvor selv de pro er gratis.

Nogle vil opfatte dette som brok, men jeg skriver det mere for at få lidt argumenter frem og lidt forslag. De betyder jo nok desværre at meget at det man har idag så burde i den store wastebasket og så lidt enklere og mere gennemskueeligt system.

Og sluttelig. Der er en stor fanskare af ing.dk hvor mange nok en gang imellem gerne vil vride en artikel af sig - duen omkostninger (dvs ingen løn).

mvh Jens

slut herfra i denne diskussion. Jeg kunne godt tænke mig at høre ing.dk's argumenter for hvordan VORES ing.dk er endt sådan her.Vi andre er her "con amore" husk nu det !

  • 23
  • 2

Der må ligge referater tilgængelig over møder hvor udviklingen af Ing. dk er diskuteret? Jeg gætter på at dem der har fået til opgave at administrere Ing.dk ikke har kompetancerne til det. Det er meget svage svar der er kommet på de forslag og kritikker der er rejst i debatten og der sker intet på sitet for brugerne.

  • 8
  • 1

Det er formentligt helt rigtigt at der er meget få og muligvis slet ikke nogen, som efterspørger målrettede kampagner eler andet personaliseret indhold og at udgifterne til alle med det i deres jobbeskrivelse kunne konverteres til ing-journalister og måske endda et par udviklere, så man også kunne understøtte programmeringsopgaver og kompetenceopbygning i Danmark i stedet for i Ukraine. Særligt kunne man vel bede om at betalende medlemmer af foreningen i det mindste kunne slippe for at blive "cooket" over skuldrene! Ang. Transparensen - hvor meget af ing.dks indtægt kommer fra salg af personaliserede annoncer? At alle vil se flere end de første tre kommentarer er vel en nobrainer i en størrelsesorden sig sig selv. Måske kunne man starte med de 20 første (efter evt trådet valg) hvis der er gode grunde til ikke bare altid at vise alle.

  • 9
  • 0

At alle vil se flere end de første tre kommentarer er vel en nobrainer i en størrelsesorden sig sig selv. Måske kunne man starte med de 20 første (efter evt trådet valg) hvis der er gode grunde til ikke bare altid at vise alle.

En endnu bedre ide vill være at vise de 10 nyeste, evt i kombination med de første tre, med mindre man bruger tracking til at holde øje med at en given bruger har læst de første svar. Selv samme tracking kan så også bruges til at indikere for en bruger hvilke indlæg der er nye siden hun sidst besøgte siden.

  • 0
  • 0

Der er i øvrigt forbavsende mange kokke indvolveret: * Udviklingsdirektør * Udviklingschef * Productowner * Projektleder * Digital designer * og så et ukendt antal udviklere i Ukraine

Ja der knækker filmen også fuldstændigt for mig, for hvad i alverden laver alle disse personer?

Der er jo ikke sket den helt store udvikling på hverken V2 eller Ingeniøren de sidste par år, selv banaliteter som udfoldning eller debatoversigten på V2 har man ikke magtet at fikse.

Så det er mig vitterlig en gåde hvad dette store persongalleri beflitter sig med - jeg lavede for nogle år siden teledebatten - et hyggeprojekt der nu er nedlagt, men som i sin tid blev lavet da en vis teleanalytiker forpestede V2 og CW i en så høj grad at det var nødvendigt med et andet forum.

Jeg brugte ene mand et par måneder på at lave et totalt debatsystem fra bunden, som jeg vil påstå at, hvis jeg hev det frem fra skuffen og brugte et par måneder på at støve det af og modernisere det, ville sparke røv i forhold til Ingeniøren - men så kan det selvfølgelig ikke spore brugerne i hoved og røv.

Og så tilbage til hvad jeg også skrev i debatten om en eller flere tråde, som Henrik Heide luskede ud af, da han ikke tåler modargumentation (er nødt til at gentage, da direkte linking som regel heller ikke virker):

"Skal dette være en kold og kynisk forretning, så meld det ærligt ud og kør linen helt ud, men så vil jeg som ingeniør meget gerne have mig frabedt på nogen måde at kunne associeres med foretagendet, dvs. navnet Ingeniøren skal frigives!"

Så enten må IDA beslutte sig for om man vil have et rent fagpolitisk organ, og så må Teknologiens Mediecirkus stå 100% på egne ben, fair nok - men så lad være med at komme og klynke over hvor hårdt det er at drive forretning når man retter begge løb på jagtgeværet mod fødderne, eller også må man gå den anden vej, og gøre det interessant for den målgruppe man gerne vil henvende sig til, ikke gøre alt hvad man kan for at skræmme den væk og tale ned til den.

  • 18
  • 1

Jeg noterer mig, at I fortsat insisterer på at sende nyhedsbreve med links:

hvis man åbner link fra vores nyhedsbrev

Og at I mener, at det er evt login-problemer, som evt. er den største hurdle.

så åbner nogle mobiler en “in-app” browser, som heller ikke husker login cookie

Der mangler fuldstændigt en reflektion over at modtageren af mail ingen chance har for at verificere at mails kommer fra jer. Og at I ved at vænne folk til at "klikke på links" er med til at åbne en klar angrebsvektor mod jeres egne kunder. Det vil være super-simpelt at lave et skriv, som ligner noget fra ing.dk, og så kaste nogle andre links i, som leder til nogle ubehageligheder. Det gør det selvfølgelig bare værre, at links peger til tredie-parts-steder som fx: one-lnk.com, med dybe uoverskuelige link-navne, som på ingen måde kan verificeres af brugeren. Kunne I ikke godt lade være med at putte links i nyhedsbreve? Og hvis I absolut vil inistere på det, så sørg i det mindste for, at de henviser til ing.dk eller v2.dk, og ikke tredieparts-side.

Som det er nu, er I med til at udbrede usikker brug på nettet. Jeg skammer mig ærlig talt over, at bidrage økonomisk til den adfærd. Og det er nok til at jeg seriøst overvejer, om jeg skal melde mig helt ud af IDA eller blot arbejde aktivt for at IDA stopper med at støtte "Teknologiens Mediehus" som I kalder jer i disse tider. (Og nej, outsourcing til Ukraine hjælper heller ikke på sagen).

Kom nu ind i kampen og beskyt jeres brugere.

  • 16
  • 1

Man er ikke transperent, når det er nødvendigt at have en cookie-liste med 132 enheder. Det tjener kun et formål - at fjerne fokus. Desuden skal det være lige så enkelt at sige ja som nej til cookies. Knappen: "cookies -Nej tak" mangler.

Med vores nuværende løsning er det lige så enkelt at sige nej eller ja til cookies. Du har en "kun nødvendige cookies knap", som vælger alt fra undtagent dem der er krævet for systemerne virker. En nødvendig cookie er f.eks. den cookie der lader dig være indlogget mens du skriver et debatindlæg her i tråden.

Cookiebot, som er vores nuværende Cookiemanagement platform, fungerer ved at systemet skanner ing.dk og alle indholdssider. Indholdssider der f.eks. har indlejret indhold fra eksterne kilder, kommer til at optræde i cookiebot med en cookie fra den kilde.

Historisk set har vi rigtigt meget indhold med indlejret materiale. Infographics, videoklip, mm. hvorfor du ser mange cookies i oversigten. Du får reelt ikke sat alle cookies ved at besøge ing.dk samt at acceptere cookies - medmindre du simpelthen besøger samtlige indholdsider og ser alle indlejringer, infographics, videoer mm. (det gør selv den mest flittige søgemaskine nok ikke engang).

Vi laver løbende oprydning, og undersøger pt. mulighed for at indkapsle cookies fra indlejringer, så vi kan nedbringe antallet du bliver spurgt om at afvise eller acceptere i vores cookie vindue.

  • 2
  • 0

Med vores nuværende løsning er det lige så enkelt at sige nej eller ja til cookies. Du har en "kun nødvendige cookies knap", som vælger alt fra undtagent dem der er krævet for systemerne virker.

Hvor i har forhåndsmarkeret alt - i strid med GDPR. Men det bliver vel fikset ca. samtidig med at DBA får en bøde for samme opførsel.

Og lad os så se på de nødvendige cookies: Oversigten siger (19) - men jeg kan kun tælle 18 i deklerationen.

Så er der de problematiske:

  • _gid [x7]
  • *Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden. *
  • Ingeniøren, Infogram, Københavns Universitet, rockcontent.com, Scribd, Sketchfab , Ted

Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan statestik over besøgende kan betegnes som nødvendige for funktionaliteten. Jeg vil tro at min oplevelse af siden er ca. den samme om Københavns Universitet laver statestik på mig eller ej.

  • bb_uuid
  • teknologiensmediehus
  • Indsamler data omkring brugeren på tværs af hjemmesider - Dette gøres for at optimere annoncers relevans.

OK, igen har jeg svært ved at se hvordan den funktionelle del er afhængig af dette. Jeg kan godt se at teknologiensmediehus kan tjene flere penge på målrettede reklamer, men igen er det vidst at trække begrebet funktionel lidt langt.

  • SESS# [x3]
  • Bevarer brugertilstand på tværs af sideforespørgsel

Lyder reelt nok, men så er der listen over hvem:

  • Ingeniøren
  • IDA
  • New York Times

hvor den sidste springer i øjnene som noget speciel...

  • 11
  • 0

SESS# [x3] Trods vi klassificerer cookies fra f.esk. New York Times som andet end Nødvendige; har vores CMP (cookie management platform) "sammenlagt" cookies hvis de deler et navn. Men altså sammenlagt i visningen, og ikke praktisk.

Det finder vi uhensigtsmæssigt, og giver et forkert billede af hvilke cookies der rent faktisk sættes under nødvendige. Det arbejder vi på at løse sammen med vores CMP. Reelt er det kun vores egne som sættes under nødvendige.

New York Times' cookie vises i vores CMP fordi, vi har en enkelt artikel med indhold indlejret fra New York Times. Trods, den ikke er klassificeret som nødvendig cookie.

Som jeg har nævnt tidligere, ser vi på en løsning der indkapsler cookies fra indlejringer, som dette er et eksempel på.

bb_uuid Er en cookie som sikrer korrekt visning af teknologiensmediehus' jobs på ing.dk fra vores site jobfinder.dk. Teksten kan godt opdateres for at være bedre forståelig, det er taget til efterretning.

_gid [x7] Jeg ved ikke hvorfor du ser den under nødvendige cookies. Jeg ser den selv under statistik. Uanset gælder det samme her som "SESS#[x3]" (som beskrevet herover) at de sammenlægges fordi de har samme navn.

  • 4
  • 0

Der mangler fuldstændigt en reflektion over at modtageren af mail ingen chance har for at verificere at mails kommer fra jer. Og at I ved at vænne folk til at "klikke på links" er med til at åbne en klar angrebsvektor mod jeres egne kunder. Det vil være super-simpelt at lave et skriv, som ligner noget fra ing.dk, og så kaste nogle andre links i, som leder til nogle ubehageligheder. Det gør det selvfølgelig bare værre, at links peger til tredie-parts-steder som fx: one-lnk.com, med dybe uoverskuelige link-navne, som på ingen måde kan verificeres af brugeren. Kunne I ikke godt lade være med at putte links i nyhedsbreve? Og hvis I absolut vil inistere på det, så sørg i det mindste for, at de henviser til ing.dk eller v2.dk, og ikke tredieparts-side.

Det er komplekst og kostbart at drive og udvikle nyhedsbrevssystemer i den kaliber vi har behov for, så derfor bruger vi en mailudbyder til netop dette formål. Vores mailudbyder har et stort verdensomspændende netværk af servere, og derfor du ser links som f.eks kunne hedde noget a'la ing.us6.list-manage.com - disse servere følger et strengt regelsæt, for overhovedet at kunne levere dit nyhedsbrev.

For at vores mailudbyder kan sende et nyhedsbrev til dig på vegne af os, har vi forinden godkendt mailserven med en DKIM nøgle på ing.dk.

Vi har ydermere tilladt mailudbyderens afsender-servere i vores SPF på ing.dk.

Skulle nogen forsøge at misbruge os som afsender, har vi også gjort vores for det ikke sker. Vi har opsat DMARC med en policy der fortæller din mailserver den skal smide mailen i skraldespanden hvis nogen forsøger at udgive sig for os, eller ikke overholder vores opstætning.

Det betyder du kun modtager mails fra ingeniøren, som teknologiens mediehus har godkendt.

Når du så klikker på et link i nyhedsbrevet der videresender dig til ing.dk, har vi sikret ing.dk med et SSL certifikat som krypterer din forbindelse mellem din terminal og vores hjemmeside. Derudover som et af de få mediehuse i danmark har vi også indført DNSSEC på domænet. Det betyder at ondsindede personer ikke kan bruge vores ing.dk domæne til at lave phishing angreb.

Under forudsætningen at vi ikke selv driver mailudbyderen, vil jeg faktisk mene vi har reflekteret en del over sikkerheden, så du ikke selv behøver verificere mails du modtager af os.

Er du alligevel i tvivl om en mail rent faktisk kommer fra os, skal du være velkommen til at videresende mailen, samt en beskrivelse af din bekymring til support@ing.dk

  • 4
  • 4

Når du så klikker på et link i nyhedsbrevet der videresender dig til ing.dk, har vi sikret ing.dk med et SSL certifikat som krypterer din forbindelse mellem din terminal og vores hjemmeside. Derudover som et af de få mediehuse i danmark har vi også indført DNSSEC på domænet. Det betyder at ondsindede personer ikke kan bruge vores ing.dk domæne til at lave phishing angreb.

Er du helt sikker på, at du har forstået den kritik, du svarer på?

Eller svarer du med vilje på noget andet?

Det er jo fløjtende irrelevant, om I har sikret jeres webserver nok så godt. Det hjælper intet, hvis folk modtager en falsk email med et link, som leder dem til en anden webserver.

Det hjælper heller ikke noget, at I har sikret jer, at afsenderdomænet ikke kan benyttes i en falsk email. Så benytter afsenderen jo bare et andet afsenderdomæne i den falske email, som i øvrigt ser grafisk osv. ser ud til at komme fra jer.

Og som Bjarne Büchmann gør opmærksom på, er I selv i gang med at vænne modtagerne til, at ikke alt, der har med ing.dk at gøre, nødvendigvis bruger ing.dk's domæne. Så hvorfor skulle en bruger dog undre sig over, at emailen kommer fra et andet domæne?

Bjarnes kritik handler om, at I vænner brugerne til en farlig adfærd. Den kritik har du ikke taget stilling til, men nu har jeg forhåbentlig skåret den tilstrækkeligt skarpt ud.

  • 18
  • 0

Jeg vil gerne lige svare på nogle af de spørgsmål og overvejelser I er kommet med omkring personalisering. Som en del af et større projekt med brugerbase-sammenlægning, redesign af brugerkonti og SSO-udvikling, har vi haft et mindre projekt, der har handlet om personalisering. Vi har kørt nogle tests og præsenteret det for forskellige grupper, herunder IDA-medlemmer. Det er ikke planen eller et ønske at personalisere forsiden af ing.dk, hverken fra et udviklingsperspektiv, et kommercielt perspektiv og slet ikke fra redaktionens eller udfra de input vi har fået fra brugere. Personalisering skal være et ekstra tilbud, det skal være transparent og er bygget med det udgangspunkt. Der er mange forskellige slags brugere af ing.dk og Version2.dk, og ikke alle er superbrugere, som jeg dels fornemmer og dels antager I er. Vores ønske har været 1) At gøre det nemmere at vælge at se relevante jobannoncer, og færre irrelevante, og 2) at få en slags opsamling på tværs af Teknologiens Mediehus’ medier hver fredag med de artikler, man ikke har læst, og som matcher de data, man selv har valgt at afgive - og nemt kan rette i igen. Jeg har i blogindlægget delt links til hvordan vi regner relevans ud, så man kan selv påvirke det.

Derudover vil jeg gerne slå fast, data og adfærd i vores brugersystem ikke har en forbindelse til vores bannerstyringssystem. Derudover indgår vi ikke i annoncenetværk. Vores eget udgangspunkt er, at vi ikke vil have at vores brugere skal følges andre steder, af adfærd de har haft på vores sites. Ligesom vi ikke ønsker at folks adfærd andre steder på nettet, skal følge dem på vores sites.

  • 2
  • 0

Emil skriver: Kunne det overvejes at alle PRO medierne udgår af "seneste nyt" kolonnen på forsiden af ing.dk. Lige nu er der 1 ud af 15 overskrifter der ikke er til et PRO medie.

Det kigger vi på - nok med et link til ing.dk/nyheder hvor PRO ikke er med.

  • 2
  • 0

Fra artiklen: """Det har betydet, at en række gode historier ikke kan læses af alle, og heller ikke debatteres af alle. Det kan jeg godt forstå er irriterende."""

@Mette Vindfeld Rosendahl

"Irriterende" er bare slet ikke det rette ord. Jeg opfatter snarere ”pro-medierne” som gidseltagning og afpresning af IDAs medlemmer. Det er således fuldstændigt uacceptabelt, at journalistik ud af IDAs regi, - som i høj grad opfattes som baseret på ingeniørernes indsats og troværdig - ikke frit kan tilgås af IDAs medlemmer. Vi skal betale ekstra for at kunne opdage og kommentere/rette fejl og misforståelser på vore egne arbejdsområder!

Dette er for mit vedkommende termisk bioenergi/-kraftvarme, som Ingeniørens redaktion længe har gjort sig store anstrengelser for at miskreditere overfor vore politikere, hvilket desværre synes at være lykkedes i en grad, så mange politikere opfatter, at biomasse/bioenergi og især effektivt elproducerende biokraftvarme er noget negativt og midlertidigt, som vi hurtigst muligt skal bort fra. Redaktionen synes at opfatte, at alle organiske restproduktstrømme ophører, som følge af mere "vind og sol" og at alternativ tilpasning af fluktuerende elproduktion til det varierende forbrug med sikkerhed vil være billigere.

Med bl.a. kulørte og/eller negativt vinklende overskrifter, som artiklernes indhold typisk ikke giver ordentlig belæg for, søger redaktionen tilsyneladende at gøre journalistikken mere interessant for både politikere og nye abonnenter, der ikke lige er ingeniører o.l. Dette bl.a. ved at gøre VE til en kulørt krig mellem fluktuerende og brændselsbaserede VE-teknologier, selvom det i stedet er oplagt at optimere og integrere begge typer VE-bidrag i et vel sammenspillende system, der både tager højde for behovet for forsyningssikkerhed og for at organiske restprodukter kan være en kilde til bl.a. lugt, stærke klimagasser, sygdomsspredning, ophobning af miljømæssigt problematiske stoffer på markerne, overbelastning af følsomt vandmiljø og livstruende samt iskapperne sortsværtende naturbrande. Sådanne emner dække Ingeniøren også, men sjældent i sammenhæng med termisk bioenergi.

Forestil dig at nogen i journalistforbundets regi forsøgte at puste en stor journalistisk forretning op på at spille journalistiske arbejdsområder ud mod hinanden og dette endda i høj grad bag en ekstrabetalingsmur, som selv journalistforbundets medlemmer skulle betale for at forcere. Måske var nævnte ”nogen” endda ingeniører, som - trods manglende journalistuddannelse - frimodigt opfordrede især ”særligt professionelle” journalister til at følge sig dybt ned i (journalistisk!) faglighed, selvom målgruppen reelt snarere ville være medie-politikerne og nogle af Ekstrabladets læsere, fordi det både er lettere og sjovere at polarisere/skandalisere og politisere, når man reelt ikke har så meget forstand på journalistik som journalisterne.

Der ville næppe komme ret mange penge i kassen, før en sådan in-house journalistik forretning blev pålagt – i det mindste - at give journalistforbundets medlemmer fri adgang til at kunne kommentere/rette, ligesom den påståede uafhængige journalistik løbende ville være nødt til at skifte til ca. samme politiske ”kulør” som journalistforbundets ledelse, så ledelsen ikke ser det kulørte som et problem.

Dermed også sagt, at vi bør ruske IDAs ledelse for om nødvendigt enten at få kaldt mediehuset til orden, eller at få det helt ud af IDAs regi.

Hvis ovenstående forklaringer ikke rækker, kan flere af mine lignende tidligere beklagelser og forklaringer læses i debatsporene her: https://ing.dk/blog/ingenioeren-faar-plus-... og her https://ing.dk/artikel/ingenioeren-lancere... .

  • 12
  • 0

Jeg forstår ikke hele snakken om hele tiden at ville vise jobs. hvis jeg vil se jobs, så bruger jeg jobfinder eller andre jobsites. Jeg bruger ing.dk for at læse nyheder. ingeniørnyheder.

Ingeniører har det med at sige tingene som det er, også selvom det er firkantet - men det gamle slogan 'Gør det du er bedst til' virker meget godt her. Kunne i ikke bare koncentrere jer om ingeniørnyheder og så lade andre om det der med jobs?

Og - bare fordi jeg ikke aner hvor jeg skal skrive det eller hvem jeg skal skrive det til: 1. Kunne i ikke ansætte nogle ingeniører til at skrive artikler? Der er virkelig mange der efterlyser høj faglighed og flere ingeniørvinkler på jeres artikler 2. der er opstået et par 'huller' der nok bliver svære at fylde ud - i form at nogle meget prominente skikkelser der tidligere har genereret en stor relevant indhold. 3. for himlens skyld - i må ikke ødelægge bagsiden!

  • 15
  • 0

Personaliseringen, som du kan slå til og fra, sker lige nu kun på de jobannoncer, du ser på artikelsiderne på ing.dk og version2.dk.

Der er flere overfor der har skrevet at hele ideen med at personalisere i bedste fald er spild af tid - et synspunkt jeg kan tilslutte mig.

For sjov var jeg inde og se på jobannoncerne. Normalt ser jeg ingen reklamer eller får nyhedsbreve, men jeg ville da gerne se hvordan annoncerne så ud.

Hvis i bruger de samme klassificeringstags til at personalisere som der bliver brugt på at inddele jobannoncer efter søgeord er mit råd simpelt:

Stop.

Et eksempel (inden for min verden)

jobfinder.dk:

Aktive filtre: Digitale kredsløb

Resultat:

1) Specialist i energimodellering

2) BIM Managers til Cowis store infrastrukturprojekter COWI A/S

3) Erfaren Projektleder til Cryptomathic (kunne have været relevant, men nej, softwaremanager...)

... for en perfekt score på 3 ud af 3 komplet irrelevante resultater.

Den slags får blot ens løsning til at se inkompetent ud.

(Og så virker 'insert horizontal line' ikke. Men det er vel meget symptomatisk at basal funktionalitet ikke fungerer)

  • 9
  • 0

Det er så meget til højrebenet, at det med garanti har været oppe mange gange før, men så må det være for Prins Knud.

Hvornår kommer der muligheder for at indlægge billeder og tabeller i indlæg? I et teknisk tidskrift/forum, er det e........ mærkeligt, at den mulighed ikke helt naturligt er tilstede!

  • 6
  • 0

Hvad med at i aktiverer IPv6 for jeres sites? Specielt for Version2 burde det være det rigtige signal at sende. Og så er det totalt trivielt at gøre.

Hvorfor er det kun de amerikanske tech giganter der kan finde ud af at støtte op omkring IPv6 på indholdssiden?

  • 3
  • 0

1) Jeg ønsker at den nyeste kommentar til et indlæg vises øverst. 2) Jeg ønsker at en kommentar til en anden kommentar klæber til hinanden. Ligesom jeg har lavet det på nabochat.dk. Jeg stiller PHP og Javascript gratis til rådighed. 2) er nemlig tricky for kommentar til kommentar skal flytte begge øverst. Jeg møder gerne op og laver en demo.

  • 0
  • 6

Prøv at tænke over, hvad jeg lige skrev om ned, op, ned, op. Det gælder også, selv om du læste nogle kommentarer i går. Hvis der er tre nye indlæg siden i går kommer du til at læse ned, op, ned, op, ned. .

Den rigtige måde at angribe det her på er nye kommentarer nederst, kombineret med automatisk scrollning ned til første ulæste indlæg. Så kan man læse de nye indlæg kontinuert nedad.

  • 8
  • 0

Den rigtige måde at angribe det her på er nye kommentarer nederst, kombineret med automatisk scrollning ned til første ulæste indlæg. Så kan man læse de nye indlæg kontinuert nedad.

Fuldstændig enig!

Jeg har aldrig nogensinde kunnet fatte, hvorfor nogle debatfunktioner er sat til at starte med nye indlæg øverst. Det trodser enhver logik for, hvordan man ellers normalt læser sig igennem ting.

Det må være lavet sådan, fordi det er nemmest at programmere det sådan, for det kan da aldrig nogensinde have været af brugerhensyn.

  • 6
  • 0

Forståelsesmæssigt har rækkefølgen af kommentarer ingen betydning.

Javel ja, men så kan de jo bare hældes ind et arbitrært sted.

Det drejer sig kun om at finde dem man ikke har læst

Og hvordan finder man lige dem man ikke har læst?

Og hvordan skal kronologien være hvis man ikke har været på debatten før?

Men bortset fra det, så er det, i forhold til spørgsmålet om hvad mediehuset egentlig vil, en ret lille og ubetydelig detalje, som kunne være valgfri, hvis ellers man var i stand til at skrue en ordentlig hjemmeside sammen.

  • 5
  • 0

Når jeg for nuværende læser underkommentarer til hovedkommentarer, så forstår jeg ikke en pind, for der henvises til en persons navn eller noget tekst, helt ude af kontekst med den foregående læsning, hvor det hele er kronologisk. Nu ser jeg i en anden blog, at dette emne behandles i en ophedet debat hvor det kaldes "trådet" henholdsvis kronologisk. Andre siger, at det er ligegyldigt indtil nogle udefinerede overordnede ting er på plads, hvilket er noget vrøvl. Men tilbage til trådet. Det er jo slet ikke entydigt, hvad "trådet" er. Trådet kan fungere idiotisk, men det kan også fungere genialt, med funktioner der dækker ens specifikke behov. Her er eksempler på alt afgørende alternativer. Trådet eller kronologisk debat kunne jo for det første være valgfri som mange har foreslået. Alt kunne vises med overskrifter som også er foreslået (og evt et par linier af brødteksten), som man man folder ud, så man undgår at scrolle 127 gange for at komme i bund. Hovedkommentarer til et indlæg i trådet kunne både vises kronologisk eller efter nyeste underkommentar. Det kunne være valgfrit. Der kunne være søgefunktion efter nøgleord blandt alle kommentarer. Der kunne være visning af kommentarer fra en bestemt person. Jeg vil jo gerne finde det, som jeg ikke har læst hidtil. Hvis siden skal holde styr på, hvad jeg har set og ikke har set, så vil databasen komme til at veje mange tons, så teknisk er det måske ikke så godt. Jeg tror dog Facebook gør det. Det kan gøres, og i så fald kunne de ulæste være markerede.

  • 1
  • 1

Vedrørende Ukraine. Jeg har i en menneskealder i mange tilfælde arbejdet med udlændinge "remote", og sprogbarrieren og kulturbarrieren er enorm. At bringe nye designting over bordet er en enorm opgave. Og det kræver faktisk at modtageren er en uopfindsom person. Og det er naturligvis samtidig uønskeligt, men dem er der mange af, også i Danmark, men med udlændinge "remote" opdager man det ikke i tide. Her er hvad der sker når en IT-udvikler ikke er mindste smule opfinder. Min hustru måtte som socialrådgiver lide med et IT-system. Hun skulle slå klienter op. Nu var det sådan, at sådan, at klienter ikke typisk hed Lars Jensen, men snarere for eksempel Zowiensqui MacQuoid. Systemet ville kun acceptere fulde navn stavet korrekt og startende med stort bogstav. Systemet burde have præsenteret en liste ved indtastning af zo, Zo, ma, eller Ma. Når vi taler "trådet", så er kompleksiteten en faktor 10 højere.

  • 1
  • 0

Re: Når jeg for nuværende læser Det slog nok hovedet på sømmet. Der var ingen uenige, for alles behov blev dækket. Jeg hjælper gerne med at skrive et designdokument som kan sendes til Ukraine. Jeg bidrager også gerne med PHP og Javascript kode.

  • 1
  • 1

Hvis man prøver at læse debatten på en tablet på højkant, så ligger der "Læs på forsiden" som overlay, så man intet kan læse.

  • 2
  • 0

Patenter er beviset på opfindsomhed, noget som der er brug for mange steder. Jeg gav et eksempel på manglende opfindsomhed, hvilket der er alt for meget af alle mulige steder

  • 2
  • 0

ING er begyndt med nummerering og absolut tidsstempling af indlæg. Det var tiltrængt og tak for det.

Imidlertid lider nummereringen af en skavank: fjerner redaktionen et indlæg, rykker nummereringen af de efterfølgende indlæg én plads ned. Dvs. at evt. efterfølgende nummer-referencer ikke stemmer.

Det kan let udbedres, hvis redaktionen efstatter det fjernede indlæg med et dummy indlæg.

  • 3
  • 0

Det skyldes at udvikleren kun har noteret selve ønsket om nummerering, men ikke forstået årsagen til ønsket. Sådan kan det gå når der skal kommunikeres til Ukraine. Men det kunne også ske i et rent dansk team. Det illustrerer meget godt hvor vanskelig softwareudvikling er. Og hvorfor det bliver dobbelt så dyrt som man troede.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten