Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Stop nu al den snak om Formel 1 i KBH - sats i stedet på Formula E

Nu må al snak om Formel 1 i det indre København snart stoppe.

Jeg skrev i en tidligere blog, at jeg var splittet - det er jeg ikke mere.

Med de nye Formula E-biler til 18/19-sæsonen er der ingen tvivl i mit sind om, at København ikke er stedet for forbrændingsmotorer. Vi skal selvfølgelig have den nyeste el-teknologi!

Derfor, lad de fantastiske Formel 1-biler køre rundt på alle de traditionelle racerbaner - det er helt fint med mig og jeg vil stadig sidde foran TV-skærmen og følge med.

Men når det gælder København, så kan der ikke være tvivl om at det skal være elektrisk.

Heldigvis er mange af de store bilproducenter enige i, at der er en fremtid for eldrevne single-seater racerbiler. Senest har Porsche meddelt, at de vil deltage i den kommende sæson.

Så Helge Sander, Lars Seier og Frank Jensen: drop nu Formel 1 og kom i gang med Formula E.

Illustration: Formula E
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu må idiotiet altså holde op. Ingen gider Formel-E. Hvorfor skulle vi spilde resourcer på det? Hvis vi vil noget så skal vi gå all-in med Formel 1. Det vil i det mindste give noget markedsføring af København for pengene.

  • 18
  • 26

Det er, har altid været og vil altid være en uskik at lave væddeløb på offentlig vej og gade, uanset om det sker med Frank Jensens billigelse eller ej. Dem, der betaler for anlæggene bliver hindret i at færdes på dem. Og det gælder også cykelløb.

Nu regner jeg helt sikker med en masse thumbs down - fra folk, der synes det er OK at lege julemand med andres penge!!! :-(

  • 21
  • 19
  • der er doemt til at uddoe.

Forberaendingsmotorerne er bare ikke fremtiden.

Det er saa vidt jeg ved Liberty Media der ejer baade F1 og FE, saa paa et eller andet tidspunkt vil de smelte sammen, saa FE vil blive det nye F1.

Det vil vaere klogt af KBH at satse paa den opkommende hest. Glem F1

  • Men i oevrigt enig med Peter Bue Westh. Hold dem paa lukkede baner.
  • 15
  • 16

Nu må idiotiet altså holde op. Ingen gider Formel-E. Hvorfor skulle vi spilde resourcer på det? Hvis vi vil noget så skal vi gå all-in med Formel 1. Det vil i det mindste give noget markedsføring af København for pengene.

Hvis Danmark og København vil markedsføres som steder hvor uddøende og forurenende teknologier er fremtiden, er det en rigtigt god markedsføring af få Formel 1 til byen.

Hvis det bliver FormulaE i stedet, kan vi lige holde os fast med neglene i bordkanten som et fremsynet land med en fremsynet hovedstad.

  • 12
  • 12

Det er, har altid været og vil altid være en uskik at lave væddeløb på offentlig vej og gade, uanset om det sker med Frank Jensens billigelse eller ej. Dem, der betaler for anlæggene bliver hindret i at færdes på dem. Og det gælder også cykelløb.


Aha, så dem der kører cykelløb, og har en bil og betaler skat, og dermed har været med til at betale for vejene, de må altså gerne, eller hvordan er det du forestiller dig din verden. Eller har du helt alene betalt for alle vejene i DK?
Det er det mest forstokkede indlæg jeg har set!

  • 13
  • 5

Det er saa vidt jeg ved Liberty Media der ejer baade F1 og FE, saa paa et eller andet tidspunkt vil de smelte sammen, saa FE vil blive det nye F1.

Det er det ikke nej og der heller ingen planer om at Formel 1 skal være helt elektrisk.

  • 4
  • 2

when you stick your neck out...
dit indlæg lader til at bære præg af, at du har særinteresser i sagen. Jeg finder din argumentation irrationel og ulogisk og vil tillade mig herefter at ignorere den. Men jeg havde forudset den slags indlæg.
venligst
Peter Bue Westh

PS: elsker motorløb, har selv kørt minirally.

  • 4
  • 4

Det er det ikke nej og der heller ingen planer om at Formel 1 skal være helt elektrisk.

Undskyld - Det er et søsterselskab under John Malone - Liberty Global der sammen med Discovery commmunications (Også John Malone) har majority. Det er vist en teknikalitet om det er den ene eller den anden.

Jeg har ikke sagt at F1 skal være helt elektrisk - men på et tidspunkt er der ikke flere bilfabrikanter der ønsker at lave forbrændingsmotorer, og dermed deltage i F1. Hvis der ikke er nogen biler at kigge på bliver det lidt tamt.

Disclaimer: Jeg ser også F1 - men kun pga magnussen. Jeg gider ikke se på dem oppe foran. Jeg kan ikke engang huske hvem der vandt sidste år.

  • 4
  • 0

Formula E skal køre i Rom i den kommende weekend. Hvor mange tilskuere sammenholder drivmidlet ( el eller benzin) med lokationens (her Rom) holdning til samme?
Tror at det er de færreste.

Nu er tro jo en sjov ting. Selv tror jeg at du undervurderer holdningen hos de mennesker der har købt en e-dyt, og som går til Fe løb. De vil da 'naturligvis' ikke synes at en stinkende og støjende benzinfræser er politisk korrekt. Hvis det så kobles med en storby der har et erklæret mål om at nedbringe emmisioner, skal du nok få en succes.

Det er sjovt som denne debat ( og debatten om elbiler i det hele taget) minder mig om dengang rygning blev forbudt på værtshuse. Jeg har en ven her i Bruxelles der ejer en musikcafe. Han var stjernetosset dengang rygeforbuddet blev indført. Han byggede også et rygeaflukke for en masse penge. Jeg sagde at han ikke skulle være bange, fordi et røgfrit udskænkningssted ville tiltrække andre kunder der (ligesom mig selv) foretrak at blive væk hvis der var for meget røg.

Der gik et halvt år - så kom han tilbage og sagde at jeg havde ret. Han havde nu flere kunder (rigtigt mange nye) - og de købte oven i købet for flere penge. Hans rygerum stod tomt, og nu har han fjernet det igen.

Jeg tror (der var den igen) det vil blive det samme med Fe. Det vil tiltrække et andet klientel. Men også de mange der har har fået udskiftet benzinen i blodet med strøm - man kan jo faktisk få nogle ganske sjove biler med el. Min fætters Tesla er da noget sjovere (læs hurtigere) end noget andet jeg har prøvet i samme prisklasse.

  • 8
  • 1

Nu er tro jo en sjov ting.

Må nok omformulere mig.
Hvem køber en billet til Formel 1 eller E med bagtanke i drivmidlet?
Jeg mener at de fleste køber billet til et løb med spænding og en teknik, som kører på det yderste af negl . . . fælgene :-) Det gør Formel 1
Tænk blot på alle de myriader af parametre, som skal optimeres for at komme på skamlen om søndagen. Hvorvidt de så drives af el eller benzin er blot en af de mange detaljer.

  • 3
  • 1

Kan der overhovedet designes en by-bane i Kbh., der giver mulighed for ordentlige overhalinger og med ordentlige afkørselsmuligheder m.m.?. Meget kan siges om f.eks Monacos Grand Prix, men specielt spændende har det godtnok aldrig været at se på.

  • 5
  • 1

at sammenligne F1 og Fe - der er tale om biler med ekstremt forskelligt ydeevne. Hvis man skal sammenligne FE med en ICE racer, skal man ned i helt andre klasser. En hurtig go-cart ville vel kunne outperforme en FE?

Så længe FE ligger langt efter F1 i performance er hele denne diskussion overflødig - og F1 vil overleve endda rigtigt fint i den tid.

Selvom jeg ville elske at se F1 i Kbh, er jeg nødt til at bakke op om dem, der mener, at det ikke er rimeligt at lukke en by ned pga en sportsaktivitet - oplever det selv heroppe i Nordsjælland, hvor vi bliver dirigeret ud på kæmpeomveje, når der holdes cykelløb og triatlon.

Også helt enig med Per Tolbøll ovenfor: Bybanerne i F1 er absolut de kedeligste: Man behøver ikke at gå længere end denne sæsonstart, hvor Melbourne havde var det ikke kun 5 overhalinger i alt, mens Dubai var et rigtigt underholdende løb, hvor der bl.a. var en trippleoverhaling :o)

Bybanerne bliver også ofte præget af lange safety car perioder, der tilføjer et uønsket lotterispil til sporten.

mvh Flemming

  • 7
  • 2

Lyden, der er så høj, at man kan føle den på kroppen...


Den slags kan klares i eget hjem med lukkede døre og store højtalere.

Der er absolut ingen grund til at lyd forurene ALT og alle der opholder sig inden for 5-8 km radius.
Ej heller nogen grund til at udlede forbrændingspartiker midt i en storby.

Dertil kommer så alt det med afspærring af vores infrastruktur.

IMHO, hvis vi skal lukke infrastruktur ned grundet bil væddeløb, så skal det være el biler.
Helst foretrækker jeg at det kun ske som følge af muskelbaserede væddeløb, som maraton/ironman/cykelløb/ og ligende.

  • 1
  • 6

Det er meget muligt at om 20 år er F1 er en dinosaur og Formel E har taget over. Men se nu i øjnene, at i NUTIDEN er det Formel 1, som har al fokus. Formel E har 1/25 af Formel 1's seere. Hvis der skal bruges resourcer på et af løbene, så vælg da det, som giver mening NU.

  • 7
  • 4

Det er påfaldende så politisk korrekte og snerpede vi er blevet herinde. Der bliver brugt termer som "stinkende", "dinosaur" og "uddøende". ..men alligevel sætter de fleste af os ind i en diesel eller bezinbil når vi skal hjem fra arbejde. Vi starter endda bilen op i tomgang om vinteren mens vi skraber is'en af ruderne, eller holder i tomgang for at holde fødderne varme om vinteren (mens vi venter på et-eller-andet).

F1 er toppen af poppen når vi snakker motorløb, ja det larmer, ja det lugter, ja det forurener - men hvorfor skal alting lukkes ned i politisk korrekthed? Lad os dog få hele cirkusset til byen - inklusive støjen, lugten og generne. Hvorfor er det reserveret de "politiske korrekte arrangementer" at lægge beslag på byen? Er vi virkelig blevet så snævertesynde og politisk korrekte at vi ikke kan acceptere en weekend med ændret fremkommelighed i byen?

F1 til Kbh og med fuld udblæsning! Al opmærksomheden og reklameværdien kan vi bruge til at promovere CPH. Tænk også på de indtægter der kommer under event'et - og efter.

Formula-e er bare ikke spoændende, det er muligt det er fremtidens teknologi - men det kan på nuværende tidspunkt slet ikke konkurrere med F1, end ikke tæt på. Påstår man anden, så vil jeg mene at man misforstår en meget stor del af motorsport.

  • 13
  • 5

Det er påfaldende så politisk korrekte og snerpede vi er blevet herinde. [...] F1 er toppen af poppen når vi snakker motorløb, ja det larmer, ja det lugter, ja det forurener - men hvorfor skal alting lukkes ned i politisk korrekthed?

Du har en valid pointe i, at der kan være et misforhold mellem at tale F1 ned som "stinkende" og "forældet", når de fleste af os sikkert selv kører i en fossil-brænder.

Men, der er andre argumenter mod F1 i København end de politisk korrekte og snerpede. Rå økonomi er fx et:

Lad os se på australske Grand Prix (for at tage et byløb , der er blandt de mere sammenlignelige).

Ifølge artikler i Sydney Morning Herald beløber omkostningerne pr år til mellem 95 og 110 millioner AUD. Når indtægter (sponsorer og entre) trukket fra, bidrager skatteyderne med omkring 60 millioner AUD pr år.

Så er der det noget vanskeligt kvantificerbare argument om værdien af tilrejsende turister og "omtale".

I Australiens tilfælde har Ernst og Young beregnet, at den samlede værdi af dette kan opgøres til ca. 30 millioner AUD.

Det efterlader, i runde tal, 30 millioner AUD som rent tab, der er finansieret af skattemidler. Det er, groft omregnet 150 millioner danske kroner, der i så fald skal tages ud af de offentlige budgetter. Hvert år. Og normalt binder en arrangør sig kontraktligt til FOM for 3 - 5 år.

Jeg ved godt, at de danske arrangører har en ide om, at de kan afholde et Grand Prix for væsentligt mindre end australierne. Men da omkring halvdelen af omkostningerne er licens til Formula One management og den kapitalfond, der ejer FOM (Liberty Media), er det noget af en dagdrøm at tro, at man kan gøre det til den halve pris af hvad Australierne kan. Eller at man kan skaffe 300 millioner kroner mere i sponsorindtægt end hvad Australierne kan.

Så, vi taler, best case, om 1/2 milliard kroner.

Forstå mig ret - jeg ville elske at se F1 i Danmark. Men jeg vil ikke være med til at tage yderligere 150 millioner ud af offentlige budgetter hvert år til brød og skuespil.

/Bo

ps. Og i øvrigt er løb på bybaner næsten altid kedelige!

  • 4
  • 1

jeg ville elske at se F1 i Danmark. Men jeg vil ikke være med til at tage yderligere 150 millioner ud af offentlige budgetter

Umiddelbart skal København sørge for et frisk lag asfalt og nedtagning/opsætning af helleanlæg og lysmaster ved lyskrydsene.

Derudover oplyses det ang. offentlige midler:

  • Økonomisk forhandling med regeringen. For ud over privat finansiering skal der også offentlig støtte til. Regeringen bakker op om projektet, men pengene er ikke bevilget endnu, og derfor skal der forhandles med regeringen om økonomien, hvor man vil slå på den store brandingværdi, et Formel 1-løb kan have for Danmark.

Ifølge Lars Seier forventer man, at det offentlige vil få indtægter ind via det forbrug, der kommer fra tilskuere, turister og andre, hvilket forventes at blive i størrelsesordenen 1- 2 mia. kr.

https://www.dr.dk/sporten/formel1/overblik...

  • 1
  • 2

FE varer kun få dage (løb 1 dag og få dages opstilling), FE fylder mindre gadeplads end F1, FE er noget billigere end F1, Nico Rosberg ser ud til at være ny kører i FE, et FE løb med tilhørende udstillinger og konferencer om el-biler, miljøvenlig transport, smartcities teknologi kan sætte fokus på København som en by i hurtig grøn udvikling, interessen for FE bland især unge mennesker stiger med imponerende hast.
Nåe ja: København har fået tilbudt afholdelse af FE i 2019 og detaljeret planlægning er allerede udført: http://www.copenhagen-eprix.dk/

  • 3
  • 4

Det er kun DR der kan være så dum at betale 120 mill kr for Melodi GRand Prix hvor man hylder idioti, dårlig smag og kopi-musik. Af politiske årsager.
Lad os droppe politik og gøre noget intelligent.
E Formel til KBH NU!!!!!!! :-)

  • 0
  • 5

Formula E skal køre i Rom i den kommende weekend. Hvor mange tilskuere sammenholder drivmidlet ( el eller benzin) med lokationens (her Rom) holdning til samme?
Tror at det er de færreste

Det vigtige er sådan set ikke om tilskuerne til løbet har interesse i drivmidlet. Det interessante er hvilken brandingværdi det giver ude i verden.
Med alle de knallerter der futter rundt i Rom, kan man måske nok mene, at det er falsk greenwashing. Men det er det Romerske bystyre nok ret ligeglad med, når bare de får folk til at forbinde byen med at være moderne, trendy og grøn.

  • 0
  • 0

Før man ser på om det skal være den ene eller den anden slags Formel-1/E så kig lige på de københavnske veje. Med den tilstand de har vil de lave køretøjer jo ikke komme helskindet gennem første omgang....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten