Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
digiliv blog

SteamOS: En Linux-baseret spilplatform til stuen

Valve har løftet sløret for deres første af tre annonceringer. SteamOS er, som navnet antyder, en spilplatform baseret på Linux og distribueringssystemet Steam. Platformen er tænkt til ‘livingroom’ brug og dermed kommer den også til at skulle konkurrere med etablerede hjemmeunderholdningssystemer Playstation og Xbox om spillernes opmærksomhed.

Med SteamOS er det Valves tanke, at dem der har lyst, kan lave bokse, der kører på platformen, som giver adgang til spil via Steam. Brugerne kan så eventuelt tilpasse hardware og software efter behov.

hjemmesiden for operativsystemet, oplyser Valve, at SteamOS betyder, at spillerne ikke behøver opgive favoritspil, online venner og andre Steam-features, blot for at spille på 'den store skærm', altså fladskærms-tv'et i stedet for pc'en.

Systemet er ikke færdigt endnu, men skulle ifølge Valve komme 'snart'. Indtil videre har Valve efter eget udsagn opnået betragtelige forbedringer inden for grafikhåndtering, og nu koncentrerer virksomheden sig om lyd og reduktion i latency - forsinkelse over netværk - på det, Valve kalder et operativsystems-niveau.

Ifølge Valve er spiludviklere allerede ved at udnytte mulighederne i SteamOS i forhold til kommende udgivelser.

Med annonceringen var der altså ikke tale om en egentlig hardware-spilbox, den såkaldte Steambox. Det kunne det tilgengæld meget vel være ved næste annoncering, hvor symbolet for SteamOS-annonceringen, et O, er sat i en ... boks [O ]

Jakob Møllerhøj er datamatiker og journalist på Ingeniøren og blogger om software, hardware og forbrugerelektronik.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
  1. SteamOS (Linux,TV baseret) Spil på TV er afsløret.

  2. En billig færdig box (hardware) der kører SteamOS (Leverandør HP/ASUS/Intel/Marvel outsider Sony)

  3. Et TV apparat med det hele indbygget.

  • 0
  • 0

Det er fedt med mere konkurrence, men jeg tror det bliver op ad bakke for Steam at kæmpe mod både Xbox og Playstation.
Jeg har svært ved at se fordelen ved Steam OS frem for de to store konsolmærker, der allerede er etablerede og har et kæmpe udvalg af spiltitler.

  • 0
  • 0

Jeg har svært ved at se fordelen ..


Hvis Steam OS körer PC-spil har Valve öjeblikkeligt tusinder af spiltitler som er direkte irriterende at spille på konsoller - fordi man egentligt behöver både et keyboard for at spille HELE spillet som designet samt et svin af et grafikkort for at få alle effekterne med. PC-spil ported til konsoller er desvärre alt for ofte "blege efterligninger" af det rigtige spil ;-)

Half-life og en hel del andre spil körer i dag via Steam-for-Linux. På normal hardware.

De kan torpedere Windows: Rigtigt mange teenagere köber kun en Windows PC for at spille spil, resten af deres computerbehov däkkes fint af en tablet, generisk laptop og/eller en i-Noget.

Jeg ser et billede af "Rome, Total War". Jeg kender mindst een teenager som vil downloade Steam OS.

  • 3
  • 0

De kan torpedere Windows: Rigtigt mange teenagere köber kun en Windows PC for at spille spil, resten af deres computerbehov däkkes fint af en tablet, generisk laptop og/eller en i-Noget.

Ja... det der specielt kan ske er at spillene kommer til at køre hurtigere og mere flydende, så skal der nok ske noget sjovt.

  • 0
  • 0

Ja... det der specielt kan ske er at spillene kommer til at køre hurtigere og mere flydende,

Problemet ligger i, at Steam først skal få distributørerne med på vognen. Mange udvikler stadig kun til DirectX, og med de nye konsoller som har DirectX-kompatible grafik processorer og software, bliver det en tung vogn og vende.

Der er ingen der gider at udvikle et spil i OpenGL, når konsolmarkedet stadig er klart det største marked for spil.

  • 0
  • 0