Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Status fra værkstedet

Kære læsere,

Vi lider en del under kulden i øjeblikket - det er jo desværre hvad der følger med om vinteren i et uopvarmet værksted. Ikke desto mindre foregår der masser af ting som altid, selvom det ikke det hele, der umiddelbart ligner eller er rocket science.

Forberedelser til Nexø II

Efter at have langt Nexø II lidt på is her i efteråret er vi godt i gang med forberedelserne til sommerens opsendelse. Der var et par udeståender som vi ikke helt havde tid til at fikse i efteråret, men nu hvor vi har tiden til rådighed vil det jo være dumt ikke at få dobbeltchecket så meget som muligt. En af de ting vi så var nogle så lækager i højtrykssystemet, så Nexø II var en tur på operationsbordet her i sidste weekend, hvor der blev lavet lækagesøgning. Operationen fortsætter iøvrigt i den kommende weekend.

Illustration: Thomas Pedersen,CS

Jacob, Rune og Scott har den store lommelygte fremme og leder efter utætheder.

Processen for det er meget simpel. Man sætter tryk på systemet og gennemgår så alle samlinger, rør og ventiler med lommelygte, lup og sæbevand for at finde evt. steder der ikke er helt tætte. Når problemet er identificeret er der så ikke andet at gøre end at skille tingene ad, pakke om, og så starte forfra. På den måde er der ikke den store forskel på om det er en raket eller en radiator i dagligstuen - måske lige med undtagelse af trykket.

Det andet "store" udestående, er endnu en test af al Nexø rakettens software. Vi nåede at udføre en SAT test, med raketten på rampen og alle systemet i efteråret, men som alle der nogensiden har arbejdet med software nok ved så skader det aldrig at have lagt tingene væk i et par måneder, lave et grundigt review, tilrette og så teste grundigt igen. Indrømmet, især på software delen var der mange ting der først blev færdige i sidste øjeblik, så nu får det hele en tur mere så vi forhåbentlig kan få en perfekt flyvning med Nexø II til sommer. Vi kender ikke launchvinduet endnu, men vi arbejder stadig mod den første del af sommeren.

Som bekendt er DPR systemet den store opgradering fra Nexø I til II. Vi har testet DPR i prøvestanden flere gange, men vi har ikke fløjet med det. Derfor går vi lige pt. og overvejer at køre end statisk test af Nexø II rakettens flight kode, med DPR i prøvestanden. Der er stadig debat om hvorvidt det er nødvendigt, men det er pt. en mulighed der er på bordet.

Listen over udeståender ser pt. således ud:

  • Finner skal skærpes for at reducere modstand
  • Lækagesøgning fuldføres.
  • Isolering af LOX tank testes igen.
  • Op/afladnigns test af onboard batterier
  • Nye batterier i reefer
  • Statisk motortest for at teste DPR software
  • Timerstyring, poweroff af raket
  • Små mekaniske ændringer af MC boks
  • Test af Videosender/Videomodtager kode - mere, Scott/Alex
  • Motortiming og sekvensstyring - pre flight review
  • Lox dipper genkalibrering
  • Software opdatering aht. data til brug for streaming
  • Evt. efter DPR burn test samt ny integrationstest

Og hertil kommer så selvfølgelig alle de ting der altid er på listen som klargøring af skibe, eftersyn af materiel og så videre. En af de list større ting har været renovering af Sputniks tårn. Det har længe været på listen af tårnet skulle af og have en tur med stålbørsten og efterfølgende frisk maling. I forbindelse med arrangementet ved Ingenørens hus i efteråret hvor vi havde taget salig HEAT-2X med som udstillingsobjekt sprang der den svejsesøm på launchrailen. Det bevirkede at den nederste del vred sig en hel del, og eftersom det jo er kritisk at launchrailen er helt lige blev det så årsagen til at projekt "pil tårnet af Sputnik" blev flyttet op på prioritetslisten.

Video om Sputnik, hvor man kan se tårnet ligge i værkstedet. Vi er i de sidste måneder begyndt at producere en masse små info-videoer om alle de forskellige ting vi arbejder med. Ideen er at de skal gøre vores website endnu bedre og gøre det nemmere for "nytilkomne" at forstå hvad CS er for en størrelse.

Nu ligger hele tårnet i værkstedet, er blevet rettet op og har fået en gang frisk maling. Så afventer vi blot bedre vejr så det kan komme på igen.

BPM-100, Spica og ny prøvestand

Spica projektet begynder at tage form og fart. Vi har fået bygget rammen til den store vandteststand der bliver afgørende for at konstruere og teste injektor til BPM-100. Næste skridt er at få bygge tanke og rørsystem. Tankene bliver bygget af rustfri standardrør for al holde omkostningerne nede, men selvom det er den billigeste løsning skal der alligevel lægges omkring 20.000Kr i materialer, og med en opsendelse lige om hjørnet bliver vi nødt til at tage den omkostning i nogle bidder.

Kapselgruppen knokler derudaf for at få den første Spica mockup færdig. Det kommer der mere nyt om lige om lidt.

Illustration: Sarunas Kazlauskas

Et af de tidlige forsøg med vores egenudviklede "robot" til rundsøms svejsning.

Der er efterhånden så trangt på Refshaleøen at motortest ikke længere er en mulighed. Vi satster på at kunne køre den eller de sidste nødvendige BPM-5 tests herude, men test af den store motor er udelukket. Vi er pt. i forhandlinger med bla. Sorø kommune om et nyt sted at teste BPM-100. Tanken er at lave et fast "testsite", men lade selve prøvestanden være opbygget i containerstørrelse så vi kan arbejde på den i værkstedet og efterfølgende transportere den til teststedet. Vi håber meget at der snart falde en løsning på plads, men det ser lovende ud!

MadsWilson
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.

Men jeg kunne ikke finde andet et sted at skrive det end i kommentarsporet.

> "Ikke desto mindre forgår der masser af ting som altid, (...)"

Jeg håber da ikke at der er masser af ting, der forgår: foregår

> "selvom det ikke det hele der umiddelbart ligner eller er rocket science."

selvom det ikke er det hele, der umiddelbart ligner eller er rocket science.

Undskyld

  • 1
  • 14

Det er jo ikke et lauch site CS mangler, men derimod et sted , hvor de kan teste de nye store motorer i en mere eller mindre permanent stand, og helst ikke for langt fra Refshaleøen.

  • 4
  • 0

For at kunne teste motorer i en skala som CS begynder på nu, skal der stilles skrappe krav til sikkerheden.
Derfor er Vandel , Værløse,Faxe kalkbrud og Jægerspris skydeterræn gode steder.
Man skal have styr på mulige fragmenter hvis der opstår en CATO, man skal have sikkerhed for at der ikke pludselig står en tilskuer klods op af en motor under count down, begge dele er erfaringer jeg er bekendt med.
Jægerspris og Halk er steder som man kan leje, og som har en fint defineret fareområde, og man kan let holde styr på tilskuer og presse.

  • 11
  • 2

hvis der opstår en CATO


Men hvis man bare risikerer en Soft CATO, så kan man vel godt lade motoren stå og køre frit uden indskærmning mens der gøres klar til en festival rundt om motortesten. Ikke sandt?
Tommy, du har nok ikke den største troværdighed når det gælder faktuel viden, og brug af samme, omkring sikkerhed ved motortests.

  • 5
  • 13

Tommy, du har nok ikke den største troværdighed når det gælder faktuel viden, og brug af samme, omkring sikkerhed ved motortests.

Med det indtryk jeg har af Tommy's nuværende erhverv vides det at der indehaves et særdeles professionelt forhold til ting der kan ekspandere ekstremt hurtigt med eller uden varsel.

At der har været tilfælde i et nu afsluttet projekt hvor der ikke har været styr nok på sikkerheden er en anden sag. Se svaret ovenfor hvad dette angår.

  • 10
  • 0

Som jeg skriver: Jeg har erfaring med det. Derfor syntes jeg at Halk og Jægerspris er et par gode steder.
De 2 nævnte episoder var test hvor jeg IKKE havde viden om at der skulle testes, derfor ingen organiseret sikkerhed.
Motortest i den størrelse som der nu skal planlægges, svarer til sprængning i kanonrør, med sikkerheds afstande i fredstid for udækket personel på 1000 meter mod fragmenter.

  • 14
  • 0

Det er rigtig fint af jer at komme med forslag, men det er jo ikke noget der kommer som en overraskelse for os. Med andre ord, så har vi været i gang med søgningen i meget lang tid, og gjort et grundigt forarbejde. Desværre har det været svært at finde et sted, der opfyldt så mange kriterier som muligt.
Som Wilson skriver, så håber vi at få en aftale på plads, så vi kan sætte endnu et hak i todo-listen :-)

  • 5
  • 0

Hej Lars,

Soft Cato er ikke et begreb vi opererer med :-) Enten eksploderer den eller også gør den ikke. Som Tommy rigtigt siger så er vi nødt til at designe efter en fuld "rapid unscheduled disassembly". Vi må planlægge efter det værst tænkelige scenarie, så vi sikrer mandskab, udstyr og omgivelser.

/Wilson

  • 3
  • 0

Et kriterie der ikke har været nævnt er adgang til store mængder vand. Helst ferskvand. Vi kommer til at skulle bruge vand til lyddæmpning, men der tales også om at køre de første injektortests i et vandkølet brændkammer.

Der ud over har vi som fast procedure ved ALLE motortests at der udlægges brandslanger med mindst 2 mand stående klar til at bemande. Ikke så meget for at slukke en evt. brand i selve motoren - den går ret hurtigt over - men mest for at kunne inddæmme ilden og for at kunne begrænse skader og "nedvande" personer hvis nogen skulle være så uheldige at antænde. (Og her skal antænde tages bogstaveligt - temperament gælder ikke :-) )

  • 4
  • 0

Et kriterie der ikke har været nævnt er adgang til store mængder vand. Helst ferskvand.

Der ud over har vi som fast procedure ved ALLE motortests at der udlægges brandslanger med mindst 2 mand stående klar til at bemande.

Hej Mads,

Rigtig god pointe, og noget der er let for os udeforstående at overse.
Jeg ved at det har været fremme før, men det er længe siden, så kan du hjælpe min hukommelse?

Hvilke krav har i test et givent test-område (ikke opsendelsesområde)?

PFT :)

  • 0
  • 0

Antallet af dislikes antyder jo, at bemærkningen ikke er velset på dette sted. Bortset fra det, så er det interessant at se, hvor meget det lille e betyder i en lang række ord, hvor man kan komme grueligt galt afsted. Eksempler:
foregive/forgive; foreslå/forslå; foregribe/forgribe; udestå/udstå og mange flere.

Det var off-topic, så jeg foretrækker.

  • 3
  • 0

I Faxe Kalkbrud er der ferskvand ad libitum. Førhen sprang man kalken løs i bruddet så der foreligger måske allerede godkendelser og procedurer for den slags?

  • 2
  • 0