Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Sputniks returrejse til København

Kære læsere

(Opdateret 12:54)

Som vi tidligere har skrevet, så har vi brug for at bringe opsendelsesplatformen Sputnik retur fra Nexø til København, for at den kan deltage i de sidste prøver inden opsendelsen om få uger.

Det brave hold som i disse minutter er ved at bringe Sputnik tilbage fra Nexø har bedt mig opdatere lidt om deres rejse undervejs. Selvom jeg selv er på en sommerlejr på Feddet, så vil det være synd, hvis ikke I fik mulighed for at følge med i rejsen, så nu vil jeg prøve at holde jer opdateret efter bedste evner.

Holdet der sejler med Sputnik er:

  • Kristian Elof Sørensen

  • André Christensen

  • Martin van der Bijl

  • Carsten Olsen.

Sputnik kan følges på AIS: Marinetraffic

og på radioamatørenes APRS på: APRS

Illustration: CS

Skipper Elof og styrmand André på vej i toget!

Vel ankommet til Nexø efter afhentning af et af vores lokale CS medlemmer, Morten Olsen.

Næsten Klar til afgang!

3/4 crew klar til afgang

Panorama

Vel undervejs

Vi hugger os fremad mil for mil med 3 knob

Sol(nedgang) over Gudhjem. Første skifte er ovre og halvdelen af besætningen går til køjs.

23:10:

Motorproblemer!

Ud for Gudhjem gik Styrbords motor pludselig ud. Det viste sig at det var manglende brændstoftilførsel der var årsagen. Grovfilteret var tilstoppet. Efter en hurtig udskiftning på begge motorer gik det hastigt videre igen.

05:08

Det har været en halvhård nat hvor bølgerne slog indover siderne. Ikke fedt at vågne af at man bliver våd. Nu hænger alt til tørre...

Næste skifte har bygget deres egen roma-lejr så de kan sove tørt!

11:02

Søen er løjet lidt af og solen skinner. Nu bliver sengetøj, overtøj og sokker tørret.

Alt bliver tørret nu da solen endelig skinner!

13:40

Martin vores rookie har lige tilset motorerne.

15:55

Kontrol panetlet af Sputnik. Overvejelsen går på om vi skal gå gennem Falsterbo kanal. Vi gider ikke den her bølgegang længere. Vi ligger i stærk modvind og strøm. Bølgerne er er ikke høje men de slår ind over Sputnik konstant og vi bliver våde...

Langsomt fremad...

Et lille kuriosum er at vi får batteri alarm når vi laver skippers kaffe.

Det kan vores inverter ikke lide. Samtidig kan vi mærke omdrigningstab på bagbords motor.

Konklusion: vi sparede på pengene da vi købte vires inverter.

Skipper tanker diesel. Vi kom lidt tæt på to færger i rutefart. Vi lagde os stille og udnytter tiden til at helde lid diesel på begge maskiner.

Vejret et klaret op og solen skinner fra en skyfri himmel. Alt er tørt igen og nu er Andre gået til køjs.

17:36

Slipper Elof har selv overtaget kommandoen og nyder en skinnende solklar udsigt!

20:58

Så er øresundsbroen i sigte

21:38

Endnu en dag går på hæld

Motorproblemer igen... endnu et grovfilter.

Så fik vi besøg og en varm velkomst af vores naboer: Rescue Lynetten syd for Amager.

Sune Og Rune fra DSRS blev vel modtaget af Andre der også er en aktiv del af Dansk Søredningsselskab i sin fritid.

Mads
Stenfatt
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog. Mads er ansvarlig for udviklingen af faldskærmssystemerne.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

APRS virker vist ikke helt efter hensigten.

Efter den ligge OZ9SPT-12 stadigvæk i Nexø

marinetraffic.com viser +/- Gudhjem, så det ser rigtigt nok ud

God tur ud i natten.

PS: Hvornår forventer I ankomst CPH?

  • 2
  • 0

Sounds like an adventurous journey! That diesel sure likes to clog up. Are there any oversized filters you could add to mitigate that problem? I hope the cooling is OK now that the pipes have been cleaned? Smooth sailing for the rest of the trip! Cheers, Urs

  • 5
  • 0

Jeg har aldrig forstået hvorfor I gang på gang lever med vandsprøjt på Sputnik.
Slå et telt op, eller lav et "lukaf" evt. med halvtag, som hurtigt kan af- og påmonteres.

  • 4
  • 0

Det ville vi også have gjort og vi har telt med men det har blæst for meget til et telt.

Vores træværk skal ikke være for meget da vi piller det ned til test lige straks for igen at montere det til tilbage sejladsen til Nexø. For så at pille det ned til Nexø II missionen.

  • 3
  • 1

I må sætte nogen med tid tilovers her i sommervarmen, igang med at lave en lille mandskabscontainer, som hurtigt kan på- og afmonteres. (Er der ikke en kran på Sputnik der kan klare det lille løft?)

  • 3
  • 0

Vi lanede i Københavns havn ved 02:30 tiden her til morgen hvor vi blev modtaget af Bulskov på kajen. Vi fik rigget af, pakket og bragt alt i HAB.

Derefter var det i seng... personligt er jeg lige vågnet efter at have sovet i 10 timer ud i et. Det har jeg ikke gjort siden før jeg fik børn. Jeg tror de andre har det som jeg. Jeg har ferie og bare tage en dag på sofaen mens et par af de andre fra besætningen skulle møde på deres arbejde her til morgen.

Det har været en god tur med hård. Tak fordi I har fulgt med!

  • 7
  • 0

Så kom de sidste billeder på fra en begivenhedsrig tur.

Er det mig, eller er det første gang der har være så stort behov for filtre?

  • 4
  • 1

Det er vist første gang vi har brugt så mange filtre. Filteret er et forfilter til det store vandudskiller-dieselfilter. Elof ved det helt præcis.

Vi havde en mistanke om at en af vores Jerrycans som var meget rusten inden i er synderen og den blev der heldt disel fra undervejs. Tragten vi bruger til påfyldningen har også et filter og der sad mange rustflager tilbage. Vi kan se at Jerrycanen er meget rusten og vil blive kasseret. Møget i filteret ligner rustgrums. Så mon ikke det er sammenhængen?

Det skal vi have undersøgt nærmere...

  • 4
  • 0

Sounds like an adventurous journey! That diesel sure likes to clog up. Are there any oversized filters you could add to mitigate that problem? I hope the cooling is OK now that the pipes have been cleaned? Smooth sailing for the rest of the trip! Cheers, Urs

Will man nicht diesel sauber machen, muß man filtern auswechselen.

Der sidder et lille billigt indstiks "knallert filter" først i dieseltilførslen som for/grov-filter. Det tager det grove snask. Der er et foto i bloggen hvor jeg holder et i hånden.

Efter det sidder et fancy og dyrt Racor Marine Diesel filter model 500fg10. Det er en kombineret enhed hvor dieselen først køres igennem en vandudskiller og skidtbundfælder, derefter igennem et 10 micron filterelement med vandblokerende egenskaber.

Efter den tur er dieselen klar til at løbe ind i motoren.

Forfiltrene gjorde deres arbejde på turen og filtrerede det grove skidt fra. Der var bare for meget skidt.

Det skyldes formentligt rust der er dannet indvendigt i en tank eller dunk henover vinteren. Den ene side var langt hårdere angrebet end den anden, så det kan sagtens vise sig at være en enkelt dunk der er rustet indvendigt henover vinteren, som er årsagen.

  • 4
  • 0

Kristian, thanks for the explanation! That's a very thorough filter setup, which clearly is necessary. I'm glad the adventurous journey ended well. It's always interesting to follow your activities. Cheers, Urs

  • 5
  • 0