Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Spica faldskærmstest - I er inviteret

OPDATERET Se i bunden af bloggen

Kære læsere

Den største og mest komplekse faldskærmstest i CS' historie nærmer sig!

Det er for alvor en dag jeg har glædet mig til i rigtig mange måneder. I skrivende stund ser det nemlig ud til at vi på søndag kan foretage den første test af sin slags i Danmark!

Illustration: CS

Det er et syn i stil med dette vi forventer at se over Odense Lufthavn på Søndag. Foto: NASA

Afdelingen For Langsomt Dalende Ting har de sidste mange måneder arbejdet på to opgaver henimod efteråret og vinteren:

  • Spica: 1. test af hovedfaldskærmssystemet

  • Testverifikationer i vindtunnel

Testverifikation i vindtunnel

Vi er af DARE blevet inviteret med til at deltage i en række vindtunnelforsøg i december. Det har vi selvfølgelig takket ja til, for på den måde at få mere præcise målinger på de forsøg vi har lavet hos Copenhagen Air Experience.

Illustration: DARE

Vindtunnelen vi sammen med DARE skal benytte. Foto: DARE

Det giver os blandt andet mulighed for at teste nogle skalamodeller af næste iteration af hovedfaldskærme, som Benjamin er ved at lave i USA. Det, at tvinge faldskærmene til at have en mindre åbning end de er designet til kaldes reefing. Det bruges i starten af åbningsforløbet, så de ikke bremser for hårdt op for hurtigt. Det er denne proces vi håber at skyde os mere præcist ind på, så vi bedre kan beskrive hvordan hovedfaldskærmene opfører sig mens de er reefede, og dermed mere præcist kan designe åbningsforløbet så det bliver så skånsomt som muligt for astronauten og resten af systemet.

Illustration: Ashley Graybeal

Én af tre skalamodeller af næste version af hovedskærm til Spica. Foto: Ashley Graybeal

Vi vil ligeledes også teste om vi kan forbedre designet af balluten, og til det har vi et par forskellige designs med, som vi vil prøve af.

Illustration: Mads Stenfatt

Ny udgave af luftindtag til ballute. Foto: Mads Stenfatt

Det er en blog værd i sig selv at skrive fyldestgørende om vindtunnelforsøgene, så dem gemmer vi til en anden gang, men nu ved I, at det er på vej. Besøget i Holland finder sted i midten af december.

3 faldskærme i luften

På søndag vil vi for første gang teste tre hovedfaldskærme på én gang i luftrummet over Odense lufthavn, og jeg lover jer, at det bliver smukt!

Forberedelserne har været undervejs i noget tid.

I kan blandt andet læse om den seneste faldskærmstest her.

Blandt nogle af de vigtige opgaver har været at splejse 192 øjer på de 96 faldskærmsliner der hver er 8 meter lange.

Illustration: Mads Stenfatt

Splejsning af 192 øjer tager tid... Foto: Mads Stenfatt

Ja, 768 meter faldskærmsline har været rullet frem og tilbage hjemme i stuen :-)

Normalt er det seletøj, en faldskærmsspringer bruger, koblet til en firkantet skærm. Det giver så lidt udfordringer, når man skal have den forbundet til faldskærmssystem der mødes i ét punkt, idet springeren vil blive "klemt inde" mellem de stropper der går fra hans skuldre. Vi har derfor været nødt til at designe et system der kan koble en normale faldskærmsrig til de tre hovedfaldskærme. Det giver også en anden gevinst - nemlig muligheden for at montere flere kameraer, så vi bedre kan dokumentere begivenhederne.

Illustration: Jonas Stenfatt

Systemet der kobler de tre faldskærme til en normal sportsrig. Foto: Jonas Stenfatt

Efter at mange delkomponenter var designet, bygget og testet, var det så på tide at pakke det hele sammen. Her ses en af hovedfaldskærmene med de to bokse der skal styre åbningsforløbet. De orange pølser er vægte til at kontrollere at stoffet og linerne ikke stikker af under pakningen.

Illustration: Mads Stenfatt

De tre faldskærme er blevet pakket efter alle kunstens regler. Foto: Mads Stenfatt

Bo Brændstrup er manden bag den boks der muliggør at vi kan kontrollere faldskærmenes åbningsforløb. Det er en kasse der virker i nogle få og simple etaper:

Illustration: Mads Stenfatt

Reefing-timer-cutterens indmad. Foto: Mads Stenfatt

Timer-boksens forløb:

  • Boksen tændes når et stik trækkes ud af en af faldskærmslinerne

  • Når snoren i bunden af faldskærmen strammes til aktiveres en timer

  • Efter et forudindstillet tidsinterval klippes snoren, hvilket muliggør større udfoldelse af faldskærmen

I nedenstående video demonstrerer jeg hvordan det forløber:

Gennemgang af Reefing-timer-cutterens funktionalitet. Video: Mads Stenfatt

I er inviterede!!!

Det er ikke så tit vi kommer vest for Storebælt, men når vi gør, så synes vi også at vi skal mødes, og hilse på hinanden. I er derfor meget velkomne til at kigge forbi hos Faldskærmsklubben Center Jump på søndag. Som det ser ud nu, så forventer jeg at delegationen fra Copenhagen Suborbitals ankommer ved 10-tiden. Når vi afgår med flyet går der naturligvis noget tid inden vi forlader det igen for selve testen. Den tid kan bruges på at køre hen til et sted vi forventer at overflyve med faldskærmene.

Illustration: Hans Jørgen Buhrkall

Spica-faldskærmen ved sidste test. Foto: Hans Jørgen Buhrkall

Nedenfor har jeg lavet en grafik der viser den forventede rute for faldskærmssystemet, baseret på vejrudsigten tre dage før selve testen. Jeg forventer at opdatere denne side med en grafik aftenen før, hvis I vil have en god ide om hvor det kan betale sig at placere sig, for den bedste fotomulighed.

Forventet rute for faldskærmene som det så ud 3 dag før selve flyvningen. Grafik: Mads Stenfatt

Stiller I jer ud for at følge testen skal I ikke blive forskrækkede når springeren pludselig "falder ud" af faldskærmen. Regelsættet for test af faldskærme dikterer nemlig, at han ikke må lande med vores faldskærme. Derfor forlader han senest i 1.500 meters højde vores faldskærme, for så at åbne sin egen faldskærm, der kan bringe ham til sikker landing. Det kan måske forskrække nogen der ikke er vant til synet, så nu er i advarede :-)

Illustration: Mads Stenfatt

Her sidder jeg klar med de tre faldskærme, som kommer til at fylde en del i flyet. Foto: Mads Stenfatt

Jeg håber at vi kan møde rigtig mange af jer på søndag, så I kan se at vi fortsat kører for fuld damp med at gøre Danmark til den fjerde nation, der kan bringe en astronaut ud i rummet.

HOLD OP hvor vi glæder os til testen...

OPDATERING

Vi regner stadig med at teste i morgen, søndag, og planen er fortsat at vi ankommer ved klubhuset omkring ved 10-tiden.

Nedenfor kan I se hvilken rute vi her til aften forventer at faldskærmen vi flyve. Dette ændrer sig naturligvis en smule til i morgen, men det bliver ikke meget, da vejrudsigten omkring vinden har været pænt stabil det sidste døgns tid.

For at få de bedste billeder af faldskærmen i luften kan I køre til Serupvej/Tåstrupvej, men der burde også blive godt udsyn ved Odense Lufthavns parkeringsplads.

Det bedste foto fra jorden af faldskærmene vil blive præmieret med en plakat af Nexø I-opsendelsen! Vi lukker denne konkurrence ugen efter at faldskærmen er landet :-)

Illustration: Mads Stenfatt

Faldskærmenes forventede rute, beregnet aftenen før testen. Grafik: Mads Stenfatt

Flyet lækker olie

Mads Stenfatt

MadsStenfatt
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog. Mads er ansvarlig for udviklingen af faldskærmssystemerne.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Glædeligt at raket-danmark stadig klør på!

Som gammel modelflyver skræmmer det mig at batterierne i boksen sidder i en almindelig holder med fjedre. Det tør vi ikke engang i en fjernstyrings-sender. Det er opskriften på løse forbindelser.
Jeg anbefaler at I sliber batterierne lidt på polerne og lodder dem sammen med en stor loddekolbe, så I hurtigt får varmet metallet op uden at ødelægge kemien indeni.

Angående udløsermekanisme, så kan I tilsvarende lade jer inspirere af udløsermekanismen til modelsvævefly.
Kig f.eks. her:
https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-...
eller her:
https://www.iflytailies.com/store/tow-rele...

  • 1
  • 0

Angående udløsermekanisme, så kan I tilsvarende lade jer inspirere af udløsermekanismen


Tak for tippet.
Det minder rigtig meget om den originale udløsermekanisme der fulgte med faldskærmene, men den du henviser til er lidt mere elegant. Vi har dog valgt cutteren til, da den fylder og vejer mindre end de mekaniske, og da vi har oplevet at der kan være en tidsforskydning på hvor hurtigt de mekaniske slipper. Til vores brug er det ekstremt vigtigt at timingen er ens for alle faldskærme, så derfor har vi valgt cutteren.

  • 2
  • 0

@Bo B.
> Lodde? På lithiumthionylkloridbaserede primærbatterier?
> Det har jeg bestemt ikke lyst til.

Jeg kan blot konstatere at jeg har set mere end et modelfly falde til jorden
pga. billige begynder-sendere med batteriholdere med fjedre.
De pågældende modelpiloter kunne derefter godt se pointen i at have loddede pakker.

Man kan købe masser af færdigloddede pakker, hvis I ikke tør at lodde dem selv.
Du kan også få den aktuelle slags batterier med loddeflige. F.eks. her:
http://uk.farnell.com/saft/lst14500cnr/bat...

En dårlig batteriforbindelse ville godt nok være en ærgerlig årsag til at få skadet sine fine skærme -
og det som hænger under dem.

  • 5
  • 0

Hey Mads. Har ikke lige dit nummer, men står med en britisk journalist, der er ved at skrive om raketmiljøet og, hvordan det stadig er i fuld gang trods.....du ved......Tænker det er noget lige for jer at deltage i. Han vil enormt gerne dække faldskærmstesten. stik mig en mail på thd@ing.dk, så kan jeg sætte jer i forbindelse.
- Thomas Djursing

  • 4
  • 0

På Youtube findes masser af simple gør-det-selv punktsvejsere til netop dette formål.
Og nej - strømmen løber kun mellem to tætsiddende elektroder, ikke gennem batteriet!

  • 1
  • 0

Man må beundre de talentfulde deltagere i CS, der stadig klør på, men hidtil end ikke er lykkedes med at eftergøre von Braun’s raketforsøg fra 1944 - for 73 år siden.

Må det være tilladt at gøre opmærksom på, at den tidligere SS-officer i amerikansk regi i 1969 - for 48 år siden - lykkedes at transportere mennesker til Månen og sikkert tilbage til Jorden.

En skelsættende videnskabelig bedrift, i betragtning af datidens teknologiske formåen.

Det er morsomt at fyre raketter af, men CS’s aktiviteter er ren hobby og uden enhver videnskabelig betydning.

Aktiviteten minder mest af alt om lavkomiske vittighedstegninger af futtogs-entusiaster, der iført hedengangne jernbanekasketter kører med elektriske fut-tog.

Af ukendte årsager optræder medlemmerne af CS ikke med fut-togs-kasketter, men med plastic-hatte. Formentlig er de foret med sølvpapir?

Sker der snart noget af betydning?

  • 2
  • 21

Det er morsomt at fyre raketter af, men CS’s aktiviteter er ren hobby og uden enhver videnskabelig betydning.


Det er sådan set helt rigtigt.
Vi stræber ikke efter at gøre noget der ikke er gjort før, men MÅDEN vi gør det på er anderledes. Målet er at gøre Danmark til den 4. nation i verden der kan sende et menneske i rummet. Midlet er en raket bygget af en lille gruppe mennesker i deres fritid.

eftergøre von Braun’


Nu har vi heller ikke samme budget, bemanding, tid eller politisk/miltær nødvendighed.
En løs servietberegning indikerer, at vi opererer med et budget på cirka 10% af NASA's kaffebudget.

Formentlig er de foret med sølvpapir


Nej, men vi modtager meget ofte beskeder fra folk der i den grad tilhører den kategori. Eksempelvis fra folk der mener at vi - en gang for alle - kommer til at kunne bevise at der er rumvæsener. Vi takker selvfølgelig for tilliden, men tvivler på at det lykkedes, så kort tid vi vil være i rummet.

  • 16
  • 0

Er du stadig sur, fordi jeg fik slettet nogle (andre) af dine tåbelige indlæg herinde Henrik?

Som Benny vil jeg råde dig til at dyrke andre fora med mere ligesindede, dette latterligt amatøragtige niveau er helt indlysende ikke så godt for mavesår.

;-)

God weekend

  • 12
  • 0

Jeg syntes faktisk det er en rigtig god observation og meget velbegrundet bekymring Anders kommer med og han kommer også med en rigtig god og nem løsning.
Hvad tænker du?

Min holdning er at man ikke nødvendigvis kan sammenligne en løs batteriholder som der anvendes her, med en "del af kassen"-batteriholder på en billig RC-sender. Vi har ikke haft problemer med batteriholderne. Dernæst plejer jeg at bruge BA2AAW-ND fra digikey, men den var ikke lige tilgængelig da denne portion timere blev samlet. Denne portion timere skal heller ikke anvendes ved en raketopsendelse, men ved en faldskærmstest - der er forskel.
Færdige batteripakker, med den type batterier, der anvendes i timeren, har jeg aldrig set. Jeg har selvfølgelig heller ikke ledt efter dem, så måske de findes.
Hvad angår den rigtig gode og nemme løsning, kræver den at jeg enten laver batteripakkerne selv, med hvad det indebærer af indpakning, og får dem sat godt fast, eller at jeg laver printet om, så cellerne med loddeflige kan monteres direkte i printet.
Og det opstillede fejlscenarie? Hverken skærme eller springer tager skade af at reefinglinerne ikke bliver klippet over ved denne test. Der er i øvrigt andre, måske mere sandsynlige fejlkilder der kan foranledige at reefinglinerne ikke bliver klippet ved denne test. Vil de være mindre ærgerlige at komme ud for? Det mener jeg ikke.

  • 1
  • 2

Hvad angår den rigtig gode og nemme løsning, kræver den at jeg enten laver batteripakkerne selv, med hvad det indebærer af indpakning, og får dem sat godt fast, eller at jeg laver printet om, så cellerne med loddeflige kan monteres direkte i printet.
Og det opstillede fejlscenarie? Hverken skærme eller springer tager skade af at reefinglinerne ikke bliver klippet over ved denne test. Der er i øvrigt andre, måske mere sandsynlige fejlkilder der kan foranledige at reefinglinerne ikke bliver klippet ved denne test. Vil de være mindre ærgerlige at komme ud for? Det mener jeg ikke.


Syntes at fejl uanset grund er ærgerlige. Hvis noget fejler som man egentligt godt vidste ikke var optimalt er det dog efter min mening en hel del mere ærgerligt end den fejl som ingen har kunnet forudsige inden testen.
Du har konkluderet at batteriholdere er fine og har gennemtænkt at slag og rystelser under faldskærmsåbning ikke er et issue uanset om du bruger den normale batteriholder eller reservetypen.
Håber du generelt holder dig til "Test what you fly, fly what you test" / "Test Like You Fly, Fly Like You Test" frem for at tænke i den her test er der ingen der kommer til skade hvis timeren ikke virker.

Håber vind og vejr er med jer i dag. Held og lykke med testen.

  • 3
  • 0