close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Spica faldskærmstest - I er inviteret

OPDATERET Se i bunden af bloggen

Kære læsere

Den største og mest komplekse faldskærmstest i CS' historie nærmer sig!

Det er for alvor en dag jeg har glædet mig til i rigtig mange måneder. I skrivende stund ser det nemlig ud til at vi på søndag kan foretage den første test af sin slags i Danmark!

Det er et syn i stil med dette vi forventer at se over Odense Lufthavn på Søndag. Foto: NASA

Afdelingen For Langsomt Dalende Ting har de sidste mange måneder arbejdet på to opgaver henimod efteråret og vinteren:

  • Spica: 1. test af hovedfaldskærmssystemet

  • Testverifikationer i vindtunnel

Testverifikation i vindtunnel

Vi er af DARE blevet inviteret med til at deltage i en række vindtunnelforsøg i december. Det har vi selvfølgelig takket ja til, for på den måde at få mere præcise målinger på de forsøg vi har lavet hos Copenhagen Air Experience.

Vindtunnelen vi sammen med DARE skal benytte. Foto: DARE

Det giver os blandt andet mulighed for at teste nogle skalamodeller af næste iteration af hovedfaldskærme, som Benjamin er ved at lave i USA. Det, at tvinge faldskærmene til at have en mindre åbning end de er designet til kaldes reefing. Det bruges i starten af åbningsforløbet, så de ikke bremser for hårdt op for hurtigt. Det er denne proces vi håber at skyde os mere præcist ind på, så vi bedre kan beskrive hvordan hovedfaldskærmene opfører sig mens de er reefede, og dermed mere præcist kan designe åbningsforløbet så det bliver så skånsomt som muligt for astronauten og resten af systemet.

Én af tre skalamodeller af næste version af hovedskærm til Spica. Foto: Ashley Graybeal

Vi vil ligeledes også teste om vi kan forbedre designet af balluten, og til det har vi et par forskellige designs med, som vi vil prøve af.

Ny udgave af luftindtag til ballute. Foto: Mads Stenfatt

Det er en blog værd i sig selv at skrive fyldestgørende om vindtunnelforsøgene, så dem gemmer vi til en anden gang, men nu ved I, at det er på vej. Besøget i Holland finder sted i midten af december.

3 faldskærme i luften

På søndag vil vi for første gang teste tre hovedfaldskærme på én gang i luftrummet over Odense lufthavn, og jeg lover jer, at det bliver smukt!

Forberedelserne har været undervejs i noget tid.

I kan blandt andet læse om den seneste faldskærmstest her.

Blandt nogle af de vigtige opgaver har været at splejse 192 øjer på de 96 faldskærmsliner der hver er 8 meter lange.

Splejsning af 192 øjer tager tid... Foto: Mads Stenfatt

Ja, 768 meter faldskærmsline har været rullet frem og tilbage hjemme i stuen :-)

Normalt er det seletøj, en faldskærmsspringer bruger, koblet til en firkantet skærm. Det giver så lidt udfordringer, når man skal have den forbundet til faldskærmssystem der mødes i ét punkt, idet springeren vil blive "klemt inde" mellem de stropper der går fra hans skuldre. Vi har derfor været nødt til at designe et system der kan koble en normale faldskærmsrig til de tre hovedfaldskærme. Det giver også en anden gevinst - nemlig muligheden for at montere flere kameraer, så vi bedre kan dokumentere begivenhederne.

Systemet der kobler de tre faldskærme til en normal sportsrig. Foto: Jonas Stenfatt

Efter at mange delkomponenter var designet, bygget og testet, var det så på tide at pakke det hele sammen. Her ses en af hovedfaldskærmene med de to bokse der skal styre åbningsforløbet. De orange pølser er vægte til at kontrollere at stoffet og linerne ikke stikker af under pakningen.

De tre faldskærme er blevet pakket efter alle kunstens regler. Foto: Mads Stenfatt

Bo Brændstrup er manden bag den boks der muliggør at vi kan kontrollere faldskærmenes åbningsforløb. Det er en kasse der virker i nogle få og simple etaper:

Reefing-timer-cutterens indmad. Foto: Mads Stenfatt

Timer-boksens forløb:

  • Boksen tændes når et stik trækkes ud af en af faldskærmslinerne

  • Når snoren i bunden af faldskærmen strammes til aktiveres en timer

  • Efter et forudindstillet tidsinterval klippes snoren, hvilket muliggør større udfoldelse af faldskærmen

I nedenstående video demonstrerer jeg hvordan det forløber:

Gennemgang af Reefing-timer-cutterens funktionalitet. Video: Mads Stenfatt

I er inviterede!!!

Det er ikke så tit vi kommer vest for Storebælt, men når vi gør, så synes vi også at vi skal mødes, og hilse på hinanden. I er derfor meget velkomne til at kigge forbi hos Faldskærmsklubben Center Jump på søndag. Som det ser ud nu, så forventer jeg at delegationen fra Copenhagen Suborbitals ankommer ved 10-tiden. Når vi afgår med flyet går der naturligvis noget tid inden vi forlader det igen for selve testen. Den tid kan bruges på at køre hen til et sted vi forventer at overflyve med faldskærmene.

Spica-faldskærmen ved sidste test. Foto: Hans Jørgen Buhrkall

Nedenfor har jeg lavet en grafik der viser den forventede rute for faldskærmssystemet, baseret på vejrudsigten tre dage før selve testen. Jeg forventer at opdatere denne side med en grafik aftenen før, hvis I vil have en god ide om hvor det kan betale sig at placere sig, for den bedste fotomulighed.

Forventet rute for faldskærmene som det så ud 3 dag før selve flyvningen. Grafik: Mads Stenfatt

Stiller I jer ud for at følge testen skal I ikke blive forskrækkede når springeren pludselig "falder ud" af faldskærmen. Regelsættet for test af faldskærme dikterer nemlig, at han ikke må lande med vores faldskærme. Derfor forlader han senest i 1.500 meters højde vores faldskærme, for så at åbne sin egen faldskærm, der kan bringe ham til sikker landing. Det kan måske forskrække nogen der ikke er vant til synet, så nu er i advarede :-)

Her sidder jeg klar med de tre faldskærme, som kommer til at fylde en del i flyet. Foto: Mads Stenfatt

Jeg håber at vi kan møde rigtig mange af jer på søndag, så I kan se at vi fortsat kører for fuld damp med at gøre Danmark til den fjerde nation, der kan bringe en astronaut ud i rummet.

HOLD OP hvor vi glæder os til testen...

OPDATERING

Vi regner stadig med at teste i morgen, søndag, og planen er fortsat at vi ankommer ved klubhuset omkring ved 10-tiden.

Nedenfor kan I se hvilken rute vi her til aften forventer at faldskærmen vi flyve. Dette ændrer sig naturligvis en smule til i morgen, men det bliver ikke meget, da vejrudsigten omkring vinden har været pænt stabil det sidste døgns tid.

For at få de bedste billeder af faldskærmen i luften kan I køre til Serupvej/Tåstrupvej, men der burde også blive godt udsyn ved Odense Lufthavns parkeringsplads.

Det bedste foto fra jorden af faldskærmene vil blive præmieret med en plakat af Nexø I-opsendelsen! Vi lukker denne konkurrence ugen efter at faldskærmen er landet :-)

Faldskærmenes forventede rute, beregnet aftenen før testen. Grafik: Mads Stenfatt

Flyet lækker olie

Mads Stenfatt

Mads Stenfatt
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog. Mads er ansvarlig for udviklingen af faldskærmssystemerne.

Glædeligt at raket-danmark stadig klør på!

Som gammel modelflyver skræmmer det mig at batterierne i boksen sidder i en almindelig holder med fjedre. Det tør vi ikke engang i en fjernstyrings-sender. Det er opskriften på løse forbindelser.
Jeg anbefaler at I sliber batterierne lidt på polerne og lodder dem sammen med en stor loddekolbe, så I hurtigt får varmet metallet op uden at ødelægge kemien indeni.

Angående udløsermekanisme, så kan I tilsvarende lade jer inspirere af udløsermekanismen til modelsvævefly.
Kig f.eks. her:
https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-...
eller her:
https://www.iflytailies.com/store/tow-rele...

  • 1
  • 0

Angående udløsermekanisme, så kan I tilsvarende lade jer inspirere af udløsermekanismen


Tak for tippet.
Det minder rigtig meget om den originale udløsermekanisme der fulgte med faldskærmene, men den du henviser til er lidt mere elegant. Vi har dog valgt cutteren til, da den fylder og vejer mindre end de mekaniske, og da vi har oplevet at der kan være en tidsforskydning på hvor hurtigt de mekaniske slipper. Til vores brug er det ekstremt vigtigt at timingen er ens for alle faldskærme, så derfor har vi valgt cutteren.

  • 2
  • 0