opfinderbloggen blog

Sourcing i den tidlige fase - få hjælp til det du ikke selv kan klare

Sourcing er et af tidens store mantraer. Globaliseringen og større gennemsigtighed i markedet på grund af informationsteknologien har gjort konkurrencen stærkere, men også skabt nye muligheder. Etablerede virksomheder i Danmark fokuserer i stigende grad på at outsource funktioner til udlandet for eksempelvis at sænke produktionsomkostninger, driftsomkostninger mm.

Men er sourcing kun noget for den etablerede virksomhed? Rummer sourcing af produkter og tjenesteydelser også gode muligheder for opfindere og iværksættere som er i færd med at opbygge nye innovationer og virksomheder? Svaret er ja!

De fleste opfindere og iværksættere kan nikke genkendende til én ting - det de har mest brug for er kapital, men det er samtidig ofte det de har mindst af. Derfor er der grund til at tro at opfindere og iværksættere i de tidlige faser er endnu mere omkostningsfokuserede end mere etablerede virksomheder.

I sidste uge havde jeg en spændende dialog med en tidligere medstuderende som har et antal virksomhedsopstarter bag sig. Og hans fortælling satte sig fast i min bevidsthed.

Fortællingen handlede om at lykkes i den tidlige fase - i den fase hvor forretningsidéen er under opbygning og hvor midlerne er små. Hvordan kan man spille kortene rigtigt og sørge for, at der sker en udvikling uden at man løber tør for finanser på halvvejen? Hvordan kan nå dobbelt så langt til den halve pris?

Svaret har I nok gættet - det handler om sourcing. Specifikt handler det om sourcing af tjenesteydelser. I den tidlige udviklingsfase har de fleste opfindere og iværksættere behov for hjælp til eksempelvis: webudvikling og programmering, grafisk udvikling og design, teknisk tegning, patentsøgning og mange andre ting. Alle disse ydelser kan man naturligvis få adgang til - men sjældent uden at skulle have tegnebogen langt op af lommen.

Heldigvis skinner globaliseringens lys også på opfindere og iværksættere i den tidlige fase. Og kontakten til lyset sidder lige for enden af fingrene takket være de informationsteknologiske landvindinger. På nettet finder du et meget rigt udbud af hjemmesider og portaler, hvor kontakten mellem kunde og udbyder formidles. Det virker nemt og intuitivt at 'opslå' opgaver - man laver en beskrivelse af sit behov, hvad opgavens budget og så er det ellers bare at vente på at interesserede byder ind med deres løsningsforslag/budget for opgaven. Kontakten mellem kunde og tjenesteudbyder foregår via hjemmesiden og med inspiration i eksempelvis ebay's ratingsystem er det muligt at læse information om de forskellige tjenesteudbydere - hvilke ophaver de har lavet tidligere, kundernes tilfredshed og feedback på tidligere udførte opgaver. Ydermere er det muligt at se en portfolio eller eksempler på tidligere arbejde. Der skulle således være rig mulighed for at få et godt indtryk af de forskellige tjenesteudbydere så man kan vælge den rigtige.

Nedenfor links til et lille udsnit af af de muligheder som findes - måske sidder din nye grafiske samarbejdspartner i Pakistan og tryller med Illustrator eller din nye app-udvikler i Indien.

http://www.elance.com http://www.guru.com/ http://www.freelancer.com/ https://www.mturk.com/mturk/welcome

Vi hører meget gerne om erfaringer - gode som dårlige - fra alle Jer brugere. Har du links og tips til hvordan man kan benytte sourcing aktivt og med et godt udbytte så deltag endelig i debatten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten