forskningsingeniøren bloghoved

(Slut med voksende stakke på skrivebordet!)^2

Som beskrevet i et tidligere indlæg er jeg ved starten af min ph.d. gået over til udelukkende at have litteratur, primært videnskabelige artikler, i elektronisk form. Dokumenterne opbevares i Dropbox, organiseres i JabRef og PocketBib og læses og annoteres i GoodReader på iPad.

Det fungerer glimrende, og jeg sætter pris på at slippe for stakke og mapper fyldt med udprintede artikler. Endvidere er det fleksibelt at have hele biblioteket med på farten, så jeg eksempelvis kan bruge transporttid til læsning.

Jeg overvejede også at gå over til håndskrevne noter på elektronisk form, bl.a. inspireret af denne anmeldelse af en række skitse- og note-apps til iPad, men havde i første omgang besluttet, at det formentlig ikke ville fungere optimalt og fleksibelt. Jeg var også en smule skeptisk omkring at bruge en stylus, måske pga. Steve Jobs' aversion for disse.

Men for et par uger siden spiste jeg frokost med en bekendt, og han viste mig en række af de apps og funktionaliteter, han anvender sin iPad til. Heriblandt var der en note-app, Note Taker HD, og da jeg så, hvordan det fungerede, blev jeg alligevel interesseret i at teste noteskrivning på min iPad.

Så jeg købte en stylus, én af de billigste jeg kunne finde, og brugte et par timer på at undersøge udbuddet af note-apps; Jeg besluttede mig for at prøve Notability. Denne app har gode anmeldelser, er relativt billig og, ganske vigtigt for mig, kan synkronisere med Dropbox.

Lad mig starte med konklusionen: Jeg er blevet vildt begejstret for at håndskrive noter, udledninger, beregninger mv. i Notability. Det fungerer fuldstændig gnidningsfrit, og noterne har i store træk samme udseende, som de ville have, hvis jeg skrev dem på papir.

Notability har en lang række funktionaliteter, f.eks. håndskrivning og tastaturskrivning, forskellige typer af papir, forskellige farver og skrifttykkelser, synkronisering til alle de mest udbredte cloud-tjenester, men den vigtigste er måden, man håndskriver noter i app'en.

Illustration: Jakob Rosenkrantz de Lasson

Ved at trykke på forstørrelsesglasset (se billedet ovenfor) fremkommer området, hvori man skriver, forneden; Dette gør det nemt at skrive og tegne detaljeret. Det man skriver i dette område fremkommer i boksen oppe på selve dokumentet.

Når man skriver ud i det grønne område til højre, flytter boksen sig automatisk, og når enden af linjen nås, springer den ned til starten af næste linje. Ligeledes kan boksen rykkes rundt på siden og gøres større eller mindre.

Teksten ovenfor er skrevet med fingeren; Det bliver pænere, når det skrives med en stylus. Min billige stylus (70 kr.) fungerer i øvrigt upåklageligt, og jeg har ingen planer om at investere i en dyrere model.

Et eneste minus ved Notability er størrelsen på de eksporterede filer. Den eksporterer noterne i PDF og med vektorgrafik, hvilket gør, at de ovenfor omtalte små detaljer kan ses klart, hvis blot man zoomer i PDFen. Men det virker til, at kvaliteten af vektorgrafikken er sat lidt for højt, hvilket giver store filer.

Et eksempel på en testnote, jeg skrev, før jeg gik i gang med at bruge Notability i mit arbejde, kan ses her. Skitserne er lavet i Notabilitys indbyggede tegne-værktøj. Ligningerne var lidt svære at se, når de havde samme farve som den øvrige tekst, så jeg er gået over til at skrive alle ligninger i blå (som det kan ses på billedet ovenfor).

Så nu er håndskrevne noter på fysisk papir også blevet droppet til fordel for elektroniske håndskrevne noter.

Og så er det helt slut med voksende stakke på skrivebordet!

Jakob Rosenkrantz de Lasson er civilingeniør og ph.d. i nanofotonik fra DTU. Jakob bloggede fra 2012-2022 om forskning, fotonik og rumteknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Spændende indlæg - jeg havde selv afskrevet at tage håndskrevne noter på en iPad, men jeg har så ikke prøvet at bruge en Stylus på den - det kunne godt se ud til, at det skal afprøves...

  • 0
  • 0

Rigtig gode indlæg! Og rigtig spændende i forhold til at minimere spildt plads og arbejdsproces. Jeg er humaniora-studerende, men læser primært pdf'er i forbindelse med kommende speciale.

Jeg overvejer derfor selv kraftigt at tage skridtet og digitalisere mit akademiske liv med en Ipad, men jeg er tvivl om selve rytmen man/du bruger din Ipad og om det vil fungere:

For at jeg virkelig skal være produktiv skal jeg nemlig føle, at det "spiller", at der ikke er irritationsmomenter som afbryder rytmen fordi det ikke lige fungerer eller hvor jeg undgår at gøre ting fordi det er for besværligt.

Jeg forestiller mig, at min rytme (på Ipaden) bliver at læse mine pdf'er og så markere/underline med en stylus løbende, hvorved jeg undgår at skulle skifte mellem programmer og får det simpleste og mest 'rene" arbejdsflow. Men hvis nu der skal laves f.eks. en længere teksnote, så tænker jeg, at den mentale energi der skal lægges i at bruge en stylus, vil bryde rytmen, og at det simpelthen går for langsomt hvis onscreen tastaturet skal bruges.

Så jeg vil egentlig bare høre dig om du selv har oplevet nogen ting der irriterer dig mere end hvad godt er? Eller noget andet i processen, hvor du synes du har mistet noget ved at gøre det hele digitalt?

  • 0
  • 0

@Rasmus:

Tak for interesse, kommentarer og spørgsmål. Jeg går ud fra, at du har læst de tidligere indlæg om iPad, apps og litteratur-workflow; Eller kig her:

http://ing.dk/artikel/132947-ipaden-som-ar... http://ing.dk/artikel/134041-slut-med-voks...

Overordnet vil jeg sige, at det for mig har været forbundet med relativt små barrierer at skifte til et elektronisk workflow. Udelukkende at have dokumenter elektronisk krævede lidt tilvænning, men det er det hele værd. Håndskrevne noter har været helt gnidningsfrit; Det fungerer præcis som at skrive på papir, og med synkronisering til Dropbox har jeg noterne på computeren, som jeg ville have med noter på papir, til når jeg skal arbejde ud fra dem.

Netop til PDF'er synes jeg, at et elektronisk workflow fungerer godt. Jeg bruger som beskrevet i indlæggene GoodReader til at læse PDFer, og jeg laver alle overstregninger og noter i dokumenterne med fingeren, dvs. ikke med en stylus. Det kan nok givetvis gøres endnu mere præcist med en stylus, men det fungerer udmærket uden. Folk læser og annoterer dokumenter forskelligt, men til de formål, jeg har - overstregninger i forskellige farver samt pop-up noter - har jeg ikke en finger at sætte på GoodReader. Og så synkroniserer GoodReader med Dropbox, således at jeg altid har dem opdateret deri og f.eks. kan åbne dem, inklusive overstregninger og noter, på min computer.

Man har naturligvis ikke mulighed for at sprede en hel masse dokumenter ud på sit skrivebord for at danne sige et overblik over dem, men det behøver jeg personligt heller ikke. Sommetider har jeg flere dokumenter åbne i forskellige faner i GoodReader, hvis jeg behøver at skifte imellem dem, og det er ikke forbundet med nogen irritationsmomenter. Der er i øvrigt en del funktionalitet i GoodReader, som jeg ikke har sat mig ind i - man kan sikkert en hel masse fancy ting udover det, jeg bruger app'en til:-)

Så jeg føler, at det kører gnidningsfrit, og at jeg hurtigt har kunnet vænne mig til et elektronisk workflow. Og som jeg skrev afslutningsvis i et af blogindlæggene: Gør det helhjertet; Hvis man prøver det halvt, men beholder de gamle vaner med printede dokumenter mv., tror jeg ikke, at man rigtigt kommer til at sætte pris på styrkerne ved det elektroniske.

  • 0
  • 0

Jeg smed bøger og papir ud i 1998, og har siden kun anvendt digitale materialer. Intet nyt under solen.

Men det er der, som du måske har bemærket, en del andre, som ikke har. Så generelt er det nyt under solen.

Men måske kan du, i din egenskab af foregangsmand på området, fortælle os, hvordan du gør, og hvad der fungerer for dig - anvender du en tablet, eller kører det hele på en computer? Og hvordan har dit elektroniske workflow ændret sig siden 1998?

  • 1
  • 0

...anvender du en tablet, eller kører det hele på en computer?

  • jeg er stadig absolut novice på tablet-feltet, men har i årevis 'lavet det meste' på en computer, hvor jeg især påskønner muligheden for at have flere ('mange') dokumenter på skrivebordet samtidigt: Hvis man anbringer dem nogenlunde hensigtmæssigt (fx. således, at der altid 'stikker en snip frem' af hvert enkelt dokument), kan man lynhurtigt flytte information på kryds og tværs. Dén mulighed savner jeg på 'tabletten', hvor man selvfølgeligt kan bruge [b]faneblade[/b] - men det synes jeg (endnu?) ikke giver den samme fleksibilitet og hurtighed.
  • 0
  • 0
  • jeg er stadig absolut novice på tablet-feltet, men har i årevis 'lavet det meste' på en computer, hvor jeg især påskønner muligheden for at have flere ('mange') dokumenter på skrivebordet samtidigt: Hvis man anbringer dem nogenlunde hensigtmæssigt (fx. således, at der altid 'stikker en snip frem' af hvert enkelt dokument), kan man lynhurtigt flytte information på kryds og tværs. Dén mulighed savner jeg på 'tabletten', hvor man selvfølgeligt kan bruge [b]faneblade[/b] - men det synes jeg (endnu?) ikke giver den samme fleksibilitet og hurtighed.

Det er sandt, og en vigtig pointe er, at det ikke er "one size fits all": Nogle mennesker har behov, hvor en skærm på mindre end ti tommer er uhensigtsmæssig.

Jeg har selv i en lang periode primært arbejdet på en MacBook (13 tommer skærm), så der er ikke stor forskel i skærmstørrelse derfra og til min iPad. Men på mit kontor har jeg en stor skærm (22 eller 24 tommer), og her er der naturligvis stor forskel. Når jeg sidder ved mit skrivebord og arbejder, har jeg ikke dokumenter åbne på iPad'en, men på computeren, idet jeg, som du er inde på, nemmere kan jonglere med mange forskellige ting på én gang. Til gengæld kan jeg ikke tage den store skærm med, hvis jeg for adspredelsens skyld vil væk fra mit kontor og læse et dokument eller lignende.

Så jeg ser nok primært iPad'en som et kærkomment supplement til computere, idet den nemt kan tages med rundt, og at jeg på mere kompakt vis kan have mange relevante dokumenter med overalt hermed.

Men ang. noteskrivning mener jeg ikke, at man taber noget i sammenligning med at skrive på papir - og så har man, med synkronisering til sin foretrukne cloud service, også dem med sig overalt.

  • 0
  • 0

Tak for (det hurtige) svar, det er værdsat.

Og godt at høre, at netop PDF'er fungerer godt med den strategi. Som jeg nævnte, så er det de små ting for mig - såsom om det bliver irriterende, at skulle operere med faner - der kommer til at afgøre hvor godt det fungerer. Og da du skriver "Udelukkende at have dokumenter elektronisk krævede lidt tilvænning" forstår jeg det som, at de små ting der eventuelt vil være, i hvert fald ikke er permanente.

Så jeg springer med på vognen :-)

  • 0
  • 0

Så jeg ser nok primært iPad'en som et kærkomment supplement til computere...

  • ja, så er jeg helt enig. Det helt fantastiske har for mig været oplevelsen af, at 'tabletten' er 'oppe lige med det vuns' - så når man bare lige skal tjekke et eller andet, er det herligt at slippe for at afvente 'opvågnen'/boot! :)
  • 0
  • 0

Hej Jakob, du bruger JabRef og Pocketbib til at håndere dine referencer, dem kender jeg ikke. På mit arbejde bruger jeg Endnote og jeg venter stadigvæk på en version til iPad. Så indtil videre bruger jeg Mendeley på min iPad, den er gratis hvilket mine samarbejdspartner sætter pris på, den fungere på lInux og iPad og mange andre platforme. findes der nogen sammenligning af disse programmer? Det er træls at skrive artikler med flere partner som hver har deres egen favorit program til refencer, ingen af dem er helt kompatible!

Og så bruger jeg Notes Plus med stylus, jeg er stadigvæk noget famlende overfor det. Men jeg har lig ekøbt logitechs tastetur til iPad og det fungere meget fint, og så er det utroligt dyrt...

  • 0
  • 0

[quote]Jeg smed bøger og papir ud i 1998, og har siden kun anvendt digitale materialer. Intet nyt under solen.

Men det er der, som du måske har bemærket, en del andre, som ikke har. Så generelt er det nyt under solen.

Men måske kan du, i din egenskab af foregangsmand på området, fortælle os, hvordan du gør, og hvad der fungerer for dig - anvender du en tablet, eller kører det hele på en computer? Og hvordan har dit elektroniske workflow ændret sig siden 1998?[/quote]

Jeg udgav alt materiale på et websted. I de første år anvendte jeg som alle andre en pc. Nu om dage bruger jeg en blandet landhandel af pc, tablets og smartphones.

I 90'erne begik man en brøler af rang ved at lade folk tage pc-kørekort til office-pakken. Man skulle i stedet havde sendt folk på kursus i at opbygge webportaler.

Ved at udgive tingene på en webportal laver man samtidig vidensdeling, og alle har adgang ril materialet hvorsomhelst nårsomhelst.

Af andre kommunikationsværktøjer bruger jeg Skype og join.me.

  • 0
  • 0

Så jeg springer med på vognen :-)

God fornøjelse med det. Og skriv endelig om gode og dårlige oplevelser, når du er kommet i gang.

[quote] Så jeg ser nok primært iPad'en som et kærkomment supplement til computere...

  • ja, så er jeg helt enig. Det helt fantastiske har for mig været oplevelsen af, at 'tabletten' er 'oppe lige med det vuns' - så når man bare lige skal tjekke et eller andet, er det herligt at slippe for at afvente 'opvågnen'/boot! :) [/quote]

Enig, det bruger jeg også min iPad til. Men jeg vil gerne opponere imod den opfattelse, at tablets alene er leisure-gadgets, som man kun kan bruge til at læse nyheder, tjekke Facebook osv, og hvis eneste fordel i forhold til en computer er størrelsen. Det er en opfattelse, jeg flere gange er stødt på, og jeg mener - som beskrevet i dette og flere tidligere blogindlæg - at man kan få meget glæde af en tablet i arbejdssituationer - og at den kan gøre visse af disse ting bedre end en computer.

Hej Jakob, du bruger JabRef og Pocketbib til at håndere dine referencer, dem kender jeg ikke. På mit arbejde bruger jeg Endnote og jeg venter stadigvæk på en version til iPad. Så indtil videre bruger jeg Mendeley på min iPad, den er gratis hvilket mine samarbejdspartner sætter pris på, den fungere på lInux og iPad og mange andre platforme. findes der nogen sammenligning af disse programmer? Det er træls at skrive artikler med flere partner som hver har deres egen favorit program til refencer, ingen af dem er helt kompatible!

Hvad skriver du og dine samarbejdspartnere dokumenter i - LaTeX eller Word? Eller noget tredje? Og hvordan har I behov for at dele referencer?

Jeg skriver personligt artikler, rapporter mv. i LaTeX, og det er i den forbindelse, at jeg er begyndt at bruge JabRef - som er en BibTeX-editor. Så min litteraturdatabase er "bare" en BibTeX-fil, som jeg kan bruge som referenceliste i LaTeX-dokumenter. Den har dog en del funktionalitet, så jeg synes, at den fungerer glimrende som egentlig litteraturdatabase (f.eks. link til PDFer, så de kan åbnes direkte fra JabRef). Og ja, så kan jeg bruge den direkte i mine dokumenter.

Jeg har - som diskuteret i kommentarerne til et tidligere indlæg (http://ing.dk/artikel/134041-slut-med-voks...) også overvejet Mendeley. Men har i første omgang valgt at blive på min JabRef-løsning. Jeg har hørt (men har ikke selv testet), at Mendeleys iPad-app ikke er helt optimal. Hvad er dine tanker om det; Savner du noget funktionalitet, eller fungerer nogen dele af app'en dårligt?

  • 0
  • 0

Kan man skifte tegnsæt? Hvis jeg 'BCCer' en mail - sendt fra min webmail - til mig selv, ser den 'underlig' ud på iPad (iøvrigt også på iMac!). Bruger Apple et specielt tegnsæt som standard?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten