Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Sluk bare tørsten i benzin

Den nye Audi A3 Sportback 1.4 TFSI er på mange måder et billede på, at benzinbiler stadig vil være dominerende motorteknologi, når Hr og Fru Jensen i fremtiden skal indkøbe nyt trækdyr til indkørslen.

Inden jeg går videre, kan jeg hurtigt sætte et par ord på mig selv, hvis min byline skulle være dig ubekendt. Jeg hedder Henrik Nordstrøm Mortensen, og jeg er journalistpraktikant på Ingeniøren.

Biler er et følelsesmæssigt vigtigt område for mig som person, og derfor er det mig en stor fornøjelse at låne Bjørn Godskes blog til at få luft for mine tanker om, hvor bilbranchen er på vej hen.

Godt. Og så tilbage til den nye benzin-Audi. 1.4 TFSI-motoren med 122 hp og 200 Nm ved 1.400-4000 omdrejninger er en af de biler, som er med til at give benzinbiler en renæssance.

Et skarpere design end forgængeren bringer den nye Audi A3 Sportback op på fuld højde med det øvrige modelprogram. Jeg synes, bilen er smuk. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Selv Greenpeace bakker mig op! En ny rapport fra den grønne interesseorganisation viser nemlig, at hvis vi stræber efter et loft på eksempelvis 60 gram CO2 pr. kørt kilometer for nye biler solgt i EU i 2025, vil 52 procent af alle nye slæder stadig være enten benzin- eller dieselbiler.

På tre dage har jeg kørt godt 600 km i den nye Audi A3, og jeg har ligget på 15 km/l i snit (officielt 18,9) - hvilken præcis CO2-udledning, det giver, ved jeg ikke. De officielle tal fra Audi lyder på 123 gram.

Og du griner sikkert hele vejen til tankstationen i din økoflipper-Lupo med mit snit i baghovedet. Men taget i betragtning af, at meget af min kørsel foregik i og omkring København, er jeg en smule imponeret. Samtidig leverer 1.4 TFSI-værket en motorgang, som dieselbiler kun kan drømme om, og med 200 Nm savner man heller ikke bundtræk.

Den 4-ringede bil cementerer også, at man ikke alene behøver motorer med så lavt slagvolumen, at enhver mand kan mærke klokkeværket skrumpe, hver gang han fortæller naboen om sin nye tocylindret Multiair Fiat-motor på 0,9 liter - aldrig har en stor bedrift været mindre, men Audi viser, at man stadig kan mere med de godt 1.4 liter, som vel klinger en smule bedre i mandeforsamlingen.

Den turboladede 1.4 TFSI-motor med 122 hp og 200 Nm. Benzinen får sin renæssance Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Et par hurtige ord på den nye A3 Sportback i forhold til køreoplevelse. Bilen er en af de første, som VW-gruppen har bygget på Modularen Querbaukasten' (MQB)-konceptet. Kort fortalt betyder det, at Audi A3 deler platform med blandt andre Golf VII, den mindre Polo, SUV'en Tiguan, Seat Leon og Skoda Octavia.

Her interiøret på Audi A3 med fuld udstyrsliste. Audi Drive Select giver dig mulighed for at skfite mellem brændstoføkonomisk, komfort og en mere sportslig oplevelse. Kvaliteten er høj, og siddekomforten god, selv til lidt længere ture. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Bilerne kan så tilpasses individuelt i forhold til den ydre skal, akselafstand og så videre. Eksempelvis har Audi A3 2.601 mm mellem akslerne. Golf VII har 2.636 mm. Men undervognen er fast, det samme er styringen i Audis ‘dynamic mode’, som er af mulighederne i Audi Drive Select, der bestemmer servorens villighed, speederresponsen og gearskiftene, hvis man kører med Audi S-tronic, dobbeltkoblingsgearkassen.

Baglygterne er mere LED, som også pryder frontpartiet. Pladsen på bagsædet er ikke imponerende, men tilpas. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

En prisseddel på små 350.000 danske kroner er dog at stramme den, men i forhold til, hvilken rolle Audi A3 spiller i Volkswagens Groups katalog, kan den vel forsvares.

Så lad du blot din bil slukke tørsten i benzin fremover også, for langt de fleste kørere vil stadig køre rundt med oktan i blodet om 30 år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De downsizede motorer er en måde at spare en smule benzin på. Men der er en slem ulempe: TSI og TFSI motorerne spreder ultrafine partikler i betydelige mængder, hvilket sundhedsmæssigt er meget uheldigt.

Bent.

  • 1
  • 0

Det kunne være rart at vide præcis ved hvilken omdrejning den giver dette, for den har næppe en hel flad momentkurve?

  • 1
  • 0

Hej Henrik.

Jeg har læst din interessante artikel. Den var spændende at læse.

Du nævner den gamle øko - VW LUPO , der kørte et stykke betydeligt over 30 km / liter diesel. Dette var den teoretiske og virkelighedsfjerne værdi. Hvor meget den kunne køre i virkelighedens verden, ved jeg ikke.

Personligt har jeg aldrig været særlig imponeret eller begejstret for denne Lupo. Jeg synes nemlig, at den er alt for lille.

Jeg er mere til større biler. F.eks venter jeg spændt på den nye VW Golf Blue Motion. Denne er betydelig mere end ½ meter længere end den gamle VW Lupo 3 L. Den nye VW GOLF er nemlig ca. 425 cm lang, hvis jeg husker rigtigt.. Og det vil sige, at Golfen har en fin størrelse.

En af modellerne af VW Golf Blue Motion kører ca. 31 km /l diesel. Så den vil have et betydeligt lavere CO-2-udslip end din Audi. Til gengæld slås diesel-biler jo med partikler. Men den grønne version af Golf vil have betydelig færre partikler end en dieselbil, der kun kører 20 km /l diesel

Jeg tror ikke, at denne Golf bliver dyrere end din Audi. Så hvorfor mener du, at din Audi er bedre end den kommende VW Golf Blue Motion? Ok. Jeg ved selvfølgelig godt, at Audi mærket er et godt mærke.

Jeg har ikke noget imod benzin-økonomiske biler. Og jeg har ingen økonomiske interesser i VW.

Hvis jeg havde råd, ville jeg måske købe den nye blå / grønne Golf. Men først skal der vist lige være penge til et kørekort. Hi Hi.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
(og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 0

For mange år siden havde jeg i flere år en Uno Turbo på 1,3 liter. Ved blandet kørsel i DK kom jeg ALDRIG over 11 km/l, så jeg troede ikke mine egne øjne da jeg på en tur til Stockholm kørte 17 km/l. Så på vejen hjem tjekkede jeg igen, med samme resultat til følge.

Lidt tankevækkende mener jeg!

  • 0
  • 0

Kære Jens Faurbye.

Tak for dit interessante svar. Det var spændende at læse om VW Lupos forbrug af diesel.

Jeg mente nok at kunne huske, at det hang sådan sammen, som du beskriver det. Men jeg turde ikke skrive det, da jeg alligevel ikke var helt sikker på, at jeg huskede rigtigt.

Det overrasker mig, at det var realistisk at nå den teoretiske værdi på ca. 33 km / l diesel. Men det er en for mig positiv overraskelse.

Og så var overraskelsen måske alligevel helller ikke så stor. For ifølge et TV-program i 2012 var forskellen mellem den teoretiske værdi og værdien i virkelighedens verden relativ lille for datidens biler. ( Men i de senere år er denne forskel desværre blevet betydeligt større ). Om dette passer, ved jeg ikke. Men det var, hvad de påstod i TVudsendelsen.

FDM, journalisterne eller nogle andre påstod også noget andet i denne TV-udsendelse.

Det blev påstået, at dersom en af nutidens biler kan køre meget langt på literen ifølge den teoretiske værdi, ja så er der stor sandsynlighed for, at der er meget stor forskel mellem den teoretiske værdi og værdien fra virkelighedens verden.

Så hvis en af nutidens biler kører BETYDELIGT over 20 km / l brændstof, ja så er der betydelig risiko for, at der er - omend ikke snydt - så "pyntet på resultatet".

Derfor er det da også med bange anelser, at jeg venter på test i virkelighedens verden af den kommende VW Golf Blue Motion. En af udgaverne kører nemlig over 30 km /l diesel, mens en anden udgave køre over 31 km / l diesel. Det er de teoretiske værdier.

Set i lyset af overstående kan det jo godt være, at der er "pyntet på dette resultat". (Det er måske dårligt formuleret)

Jeg håber, at den i test kommer til at køre mindst 25 km / l diesel. Hvis den gør det, vil jeg ikke blive skuffet.

Henrik Nordstrøm Mortensen er vild med den benzin-drevne Audi A3 Sportback 1.4 TFSI. Og da jeg i mange år har været vild med Audi, synes jeg også, at den er en meget spændende vogn. Og jeg synes også, at den er smuk. Men måske er den miljøvenlige blå / grønne VW Golf et lige så godt valg.

Audien er nemlig kun 5-6 cm længere end Golfen. Jeg har lige tjekket det igen. Audien er 431 cm lang og Golfen er 425-426 cm lang.

Måske er Henriks version bedre udstyret og med bedre materialer indendørs. Det må man selv undersøge. Men for de 350.000 kr, som Henriks Audi koster, får man nok godt med udstyr i den kommende blå /grønne Golf. Og Golfen vil nok udlede mindre CO-2 end Audien.

Venlig hilsen
Jan, Projekt s og T

  • 0
  • 0

Jeg kan sagtens forstå hvorfor den 1.4 TSI bliver rost så meget, har selv en Golf VI med den "samme" motor + DSG, og har i det store hele været rigtig tilfreds med den. Motoren trækker fantastisk, men ja, det er da teoretiske værdier der påstår at den kan køre 16.7 km/l, realistisk med vores kørselsmønster ender vi nærmere 14-14.5 km/l. Men slipper man den løs på landeveje eller lign. så er det slet ikke urealistisk at opnå 17-18 km/l over længere strækninger.

Det illustrere desværre også ulempen ved de downsizede motorer, de har nogle flotte teoretiske tal men er noget følsomme overfor specielt kørselsmønster og hastighed. Kommer man op i volumen så er min erfaring at så bliver variationen på forbruget noget mindre næsten uanset kørselsmønster.

At VW koncernen har haft nogle problemer med netop denne motor kan man så heller ikke løbe fra, men det er jo ikke som sådan teknikkens skyld, hvis de ville ofre bare lidt mere på knastkæden, så var det ikke sket. Vi har fået skiftet kæden da vi syntes den larmede mere end den skulle, VW gav en OK kulance (det kostede os ca 1800 kr at få skiftet, resten betalte VW) og det løste vores problem.

Der er ofte mange som straks farer i flint når man roser en benzinmotor der yder godt uden at bruge voldsomme mængder brændstof, og samme personer vil ofte straks sige at en diesel bil er meget bedre og mere økonomisk og forurener (måske?) mindre, men når man så snakker om kørselsmønster så er det bare ikke alle der vil have fordel af en diesel i hverdagen. Her gør en turbobenziner det meget bedre, den er ikke ligeså følsom med koldstarter som en tilsvarende diesel og den har stadig fornuftig trækkraft som man normal skulle op i en 2.0+ liter benziner for at få noget der bare lugtede ligeså godt (som oftest så foregår ved 4000+ omdrejninger).

Jeg håber også der i fremtiden bliver bygget benzinbiler med kræfter og fornuftigt forbrug, så kan alle få en bil som kan give smilene på læben :-)

  • 0
  • 0

I disse interessante bil tider, som vil lever i, kommer der mange tekniske udviklinger i øjeblikket.

Ovenstående motor og den FORD har, ligesom en lille diesel i KIA rio der kan køre 31.3 km/l.

Også det forhold af de i Norge, vist har ændret garantien således der nu er 7 år for både KIA og Hyundai biler købt i Norge. Interessant hvis det også sker i DK.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten