close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Slip for Slagelse

På lørdag indvier nogen politikere den nye omfartsvej syd/vest om Slagelse:

Illustration: Privatfoto

Dermed slipper en masse billister og lastvogne for den traditionelle "så kør vi rundt i en rundkreds af lyskryds, rundkreds af lyskryds, rundkreds af..." oplevelse som er så arketypisk for danske provinsbyer.

Der bliver noget forskelligt tjam tjam (pdf!) lørdag formiddag og fra frokosttid bliver vejen officielt åbnet, inklusive forbud imod fodgængere, cykler, hundeluftere, heste mv.

Jeg tillader mig, som det er kutyme i dansk presse, at anmelde omfartsvejen inden den officielle åbning, således at enhvert overraskelsesmoment på forhånd ødelagt.

Hvis man begynder fra nord, fra Kalundborgvej, ligner det på alle måder en omfartsvej, høje golde volde på begge sider, forskellige broer, autoværn, rundkørsler og som et særligt kendetegn for netop denne omfartsvej: To lyskryds hvormed billister kan flygte op på motorvejen.

Den for omfartsveje karakteristiske udsmykning, grafitti, plastikposer, øldåser og tabte plastikhavemøbler, bliver antagelig eftermonteret, sammen med de dertil hørende buske, ved en senere lejlighed. Det er ikke anmelderen helt klart om manglen skyldes at det var en del af Pihl og Søns entreprise.

Umiddelbart syd for Slagelse ligger Slots Bjergby der har har sit efternavn med rette -- det er stedet man ser op til fra hele det Sydvestsjællandske Bondeplateu.

Den ny omfartsvej passerer her nord for to fortidshøje "Hashøj", "Galgebakke" samt Geodætisk Instituts Fixpunkt & Postamente, alle tre er et besøg værd på en sommerdag, og syd for Post&Telegrafvæsenets aldrende betontransmissionstårn, der kun kan besøges hvis man kender de rette TDC folk.

Transmissionstårnet er naturligvis bygget ved Hashøj for at udnytte højdekoten på 70-75m over daglig vande.

Blot 2½ km videre mod øst, ender omfartsvejen i en ny rundkørsel ved Anvorskov kaserne, i en for landsdelen langt mere typisk kote på ca. 30m.

En Bullitt ladcykel kan, meget apropos, køre 55 km/h ned af en god bakke.

Uden at det på nogen måde skal tages som en opfordring til ulovligheder, vil jeg erindre om at man fra rundkørslen ved Anvorskov kaserne meget bekvemt kan cykle tilbage til Slagelse på den tidligere Slagelse-Dalmose jernbane-tracé, nu Naturstyrelsens sti "Fodsporet", der er praktisk taget vandret og højt hævet over lyskryds og indfaldsveje inde i byen.

Overordnet er det mest bemærkelsesværdige, at man fra praktisk taget hele omfartsvejen absolut intet kan se af Slagelse by.

Det ville have glædet vores Nationalæventyrdigter usigeligt og eg vil derfor gerne foreslå, at den ny omfartsvej officielt døbes "H.C.Andersens Lettelse".

phk

Poul-HenningKamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Alene henvisninger til postamenterne, som jeg ikke kendte før, var det hele værd. Efter nærstudie af stillingsbetegnelser anvendt i det offentlige lønsystem havde jeg egentlig overvejet at blive båkepasser, men nu må jeg se om ikke postamenteobservatør er med på listen :-)

  • 1
  • 0

"hele omfartsvejen absolut intet kan se af Slagelse by"
Er byens borgere glade for at der er noget imellem dem og omfartsvejen, så dens støj og bilflimmer mindskes?

I middelalderen gjorde man sig store anstrengelser for at bygge ringmure. Nu får Slagelse et buestykke, men er åben for gylleangreb fra nordøst.

  • 4
  • 0

Endelig kom omfartsvejen i begge faser, det første forslag var kun en fase fra Kalundborgvej til Skælskørvej. For dem som nu kører gennem Slagelse i myldretiden vil få en klar hurtigere mere sikker tur forbi Slagelse.

Vedrørende udsigt er den faktisk ret fantastisk udover ådalen mod Korsør,

Så derfor en super god ting for Slagelse kommune.

  • 1
  • 0

Jernbanen gik fra Slagelse til Naestved, Dalmose var blot en station blandt mange. Jeg rejste mange gange i 50´ erne med mine foraeldre fra Dianalund til Sandved, som var en station paa naevnte bane.

Leif/Caracas

  • 0
  • 0

Jernbanen er som nævnt nedlagt, en mangeårig politisk proces, som jeg deltog helt tilbage i starten af 90erne.

Nordea gik endeligt med ind i projektet og Fodsporet blev skabt. En fantastisk ide med rigtig mange brugere, som løber, cykler og går i naturen. Derfor en unik mulighed for at få en god cykeltur på landet og se det på en helt anden og rolig måde end cykling på en smal hovedvej.

Sådanne cykelveje er afgørende infrastruktur, såfremt man vil rykke folk over på cyklen.

  • 3
  • 1

De tandhjul vil jeg gerne se. Hvem arrangerer et åbent hus.
Tårnet kan vel også betegnes "en mobiltelefonmast, der er sikret mod fremtidige tyfoner".
Ladcyklen må du arbejde på at elektrificere. Den kører jo åbenbart langsommere end den tilladte hastighedsgrænse uden for byzone.

God anmeldelse.

  • 0
  • 0

Hørte engang under et offentligt møde i ingeniørforeningen den daværende (?) direktør for Høng-Tølløse jernbanen udtale, at han havde søgt trafikministeriet om tilladelse til at køre på strækningen til Næstved. Han fik aldrig et svar retur, men jeg erindrer et eller andet om at det dengang ville have reduceret rejsetiden mellem Slagelse og Næstved med en pæn del.
Det må have været engang i slutningen af 80'erne eller beg. af 90'erne.
Så meget for at få bedre kollektiv transport!

PS! Titlen på dit blogindlæg varsler forhåbentlig ikke en slutning på PHBlokken, vel?

  • 1
  • 1

Thomas Vesth :"Sådanne cykelveje er afgørende infrastruktur, såfremt man vil rykke folk over på cyklen."

I sommers cyklede jeg Langåbanen. Klip fra wiki: "Langåbanen mellem Silkeborg og Langå åbnede 12. november 1908 og var i drift frem til 23. maj 1971, hvor skinnerne blev taget op og banestrækningen lavet om til cykelsti."

Det var den vildeste luksus cykelsti jeg nogensinde har prøvet. Der var en strid vind fra vest, men på toppen af bakkerne var banen nedgravet i terræn (læ) og i dalstrøgne var banedæmningen overgroet af et læ-bælte. Stigningsprocenterne var promiller og oversigten var god 200 meter frem. Beam me up Scotty, hvor kom jeg hurtigt frem. Langå til Randers var også med et grin på læben, derefter sluttede festen, også fordi jeg gik sukkerkold. (Riis siger at det må man godt, hvis altså man først har ofret sig;).

Supercykelstier til og fra Kbh. Phyyy!
-En nedlagt jernbane, se dét er en supercykelsti ;). Prøv det!

Mvh Ras

  • 5
  • 0

¨Nej, Dalmose var stationen hvor banen forgrenede sig til Næstved/Skælskør¨.

Ja, der var netop en forgrening i Dalmose til Skelskoer, men banen var mest kendt som Slagelse Naestved.

Leif/Caracas

  • 0
  • 0

Jernbanestrækningen var i så ringe stand, at togdrift ville have kostet rigtig mange penge på skinnesystemet.

Jernbanen blev opretholdt i mange år af militære hensyn, således der kunne flyttes materiel på skinner mellem Næstved og Slagelse, men disse hensyn ebbede heldigvis ud da muren faldt.

Som bosiddende i området over 20 år tror jeg simpelthen ikke på, at togdriften vil have haft en chance. Skinneføringen har en ret speciel historie, idet den er ført forbi flere byer i området.

Så derfor er Fodsporet bare det optimale.

  • 1
  • 0

Hvorfor det?

Jeg tror faktisk at jeg ville sætte grænsen i samme lag efter at have kørt elcykel i nogen tid: Vi skal ikke have bedstemødre og småbørn til at "cykle" hurtigere end deres evner i trafikken rækker til.

Det er ikke ulovligt at have en elcykel der kører hurtigere, den bliver bare opfattet som en knallert rent juridisk.

  • 0
  • 0

Jernbanestrækningen var i så ringe stand, at togdrift ville have kostet rigtig mange penge på skinnesystemet.

Jernbanen blev opretholdt i mange år af militære hensyn, således der kunne flyttes materiel på skinner mellem Næstved og Slagelse, men disse hensyn ebbede heldigvis ud da muren faldt.

Ok - tak - jeg kender ikke området (ud over en enkelt kanotur på åen) - og husker nok også mere jernbanedirektørens udtalelse som drillerier vendt mod transportministeriet (som også var tilstede)!

Broen over åen (Suså må det være) er i øvrigt ganske køn når man ser den nede fra åen - mellem træerne og solen ellers falder (ikke regnen)!

  • 0
  • 0

Jeg tror faktisk at jeg ville sætte grænsen i samme lag efter at have kørt elcykel i nogen tid: Vi skal ikke have bedstemødre og småbørn til at "cykle" hurtigere end deres evner i trafikken rækker til.

Det er ikke ulovligt at have en elcykel der kører hurtigere, den bliver bare opfattet som en knallert rent juridisk.

Jeg har ikke set et eksempel på en elcykel der var registreret som knallert, men jeg mener at man vil være underlagt regler om stærkere bremser (og bremselys?) og muligvis et par andre detaljer udover grænsen på 30km/t.

Men ellers var der for nylig nogen der i Facebookgruppen 'Liggecykler i Danmark' linkede til en kabinecykel på Den Blå Avis som var indregistreret som bil. så den slags muligheder er der altså også (men det er sikkert dejligt bureaukratisk og dyrt).

  • 0
  • 0

Når jernbaner blev nedklasseret til godsbaner, så stoppede vedligeholdelsen af sporet.

Dalmose - Skelskør blev godsbane i 1950, og ifølge wikipedia betjent indtil 1975.

Derefter veteranbane indtil ca 2012

Næstved - Dalmose - Slagelse havde persontrafik indtil 1971 og godstrafik på Slagelse - Sandved indtil ca 1990.

Da persontrafikken blev opgivet, var man nået halvvejs med en sporforstærkning.

  • 0
  • 0