close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Slip for Slagelse

På lørdag indvier nogen politikere den nye omfartsvej syd/vest om Slagelse:

Illustration: Privatfoto

Dermed slipper en masse billister og lastvogne for den traditionelle "så kør vi rundt i en rundkreds af lyskryds, rundkreds af lyskryds, rundkreds af..." oplevelse som er så arketypisk for danske provinsbyer.

Der bliver noget forskelligt tjam tjam (pdf!) lørdag formiddag og fra frokosttid bliver vejen officielt åbnet, inklusive forbud imod fodgængere, cykler, hundeluftere, heste mv.

Jeg tillader mig, som det er kutyme i dansk presse, at anmelde omfartsvejen inden den officielle åbning, således at enhvert overraskelsesmoment på forhånd ødelagt.

Hvis man begynder fra nord, fra Kalundborgvej, ligner det på alle måder en omfartsvej, høje golde volde på begge sider, forskellige broer, autoværn, rundkørsler og som et særligt kendetegn for netop denne omfartsvej: To lyskryds hvormed billister kan flygte op på motorvejen.

Den for omfartsveje karakteristiske udsmykning, grafitti, plastikposer, øldåser og tabte plastikhavemøbler, bliver antagelig eftermonteret, sammen med de dertil hørende buske, ved en senere lejlighed. Det er ikke anmelderen helt klart om manglen skyldes at det var en del af Pihl og Søns entreprise.

Umiddelbart syd for Slagelse ligger Slots Bjergby der har har sit efternavn med rette -- det er stedet man ser op til fra hele det Sydvestsjællandske Bondeplateu.

Den ny omfartsvej passerer her nord for to fortidshøje "Hashøj", "Galgebakke" samt Geodætisk Instituts Fixpunkt & Postamente, alle tre er et besøg værd på en sommerdag, og syd for Post&Telegrafvæsenets aldrende betontransmissionstårn, der kun kan besøges hvis man kender de rette TDC folk.

Transmissionstårnet er naturligvis bygget ved Hashøj for at udnytte højdekoten på 70-75m over daglig vande.

Blot 2½ km videre mod øst, ender omfartsvejen i en ny rundkørsel ved Anvorskov kaserne, i en for landsdelen langt mere typisk kote på ca. 30m.

En Bullitt ladcykel kan, meget apropos, køre 55 km/h ned af en god bakke.

Uden at det på nogen måde skal tages som en opfordring til ulovligheder, vil jeg erindre om at man fra rundkørslen ved Anvorskov kaserne meget bekvemt kan cykle tilbage til Slagelse på den tidligere Slagelse-Dalmose jernbane-tracé, nu Naturstyrelsens sti "Fodsporet", der er praktisk taget vandret og højt hævet over lyskryds og indfaldsveje inde i byen.

Overordnet er det mest bemærkelsesværdige, at man fra praktisk taget hele omfartsvejen absolut intet kan se af Slagelse by.

Det ville have glædet vores Nationalæventyrdigter usigeligt og eg vil derfor gerne foreslå, at den ny omfartsvej officielt døbes "H.C.Andersens Lettelse".

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Alene henvisninger til postamenterne, som jeg ikke kendte før, var det hele værd. Efter nærstudie af stillingsbetegnelser anvendt i det offentlige lønsystem havde jeg egentlig overvejet at blive båkepasser, men nu må jeg se om ikke postamenteobservatør er med på listen :-)

  • 1
  • 0

"hele omfartsvejen absolut intet kan se af Slagelse by"
Er byens borgere glade for at der er noget imellem dem og omfartsvejen, så dens støj og bilflimmer mindskes?

I middelalderen gjorde man sig store anstrengelser for at bygge ringmure. Nu får Slagelse et buestykke, men er åben for gylleangreb fra nordøst.

  • 4
  • 0

Endelig kom omfartsvejen i begge faser, det første forslag var kun en fase fra Kalundborgvej til Skælskørvej. For dem som nu kører gennem Slagelse i myldretiden vil få en klar hurtigere mere sikker tur forbi Slagelse.

Vedrørende udsigt er den faktisk ret fantastisk udover ådalen mod Korsør,

Så derfor en super god ting for Slagelse kommune.

  • 1
  • 0