close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Skoleveje og fartsyndere

Jeg var i den forgangne uge sammen med Danmarks Radio ude at afprøve bilgadgeten Saphe. Saphe er udviklet til at advare bilisterne om, at de er ved at køre i en fartkontrol, så de kan nå at sætte farten ned for at undgå en bøde.

Baggrunden for køreturen var, at Aalborg Kommune har indledt et samarbejde med producenterne bag gadgeten, så den får informationer om alle skoleveje i kommunen. Der kommer så en advarsel hvis der køres for hurtigt ved en skole.

Den første reaktion jeg havde da jeg i sin tid hørte om Saphe var - som hos mange andre – at brugerne nu kan køre hurtigere på vejene og så blot sænke farten når de møder en fartkontrol. Firmaet bag Saphe siger, at det ikke er tilfældet. Brugerne blive i stedet mere bevidste om hastigheder og hastighedsgrænser og kører mere sikker. Jeg savne bevis for denne påstand.

Men det gode ved Saphe er at den efterhånden er installeret i 150.000 biler, og det giver mulighed for også at advare om andre forhold til en større gruppe bilister. Det er i første omgang om uheld og nu om skoleveje i Aalborg kommune.

Saphe kan give en advarende lyd og mobilen kan vise hvorfor den gør det. Det er ikke særligt trafiksikkert – især ikke hvis mobilen ikke er fast installeret.

Kommunikationen skal i fremtiden være audio. Vi skal kunne høre hvorfor der kommer en alarm, og bilens lydanlæg skal samtidig dæmpes. Men her savner vi åbne standarder. Tredjepartsprodukter har så vidt jeg ved vanskeligt at kommunikere trådløst. Og bilproducenterne er her meget fodslæbende med at tillade det.

Vi skal i fremtiden have langt flere målrettede informationer til trafikanterne så de løbende kan vejledes, men det skal være audio og systemerne skal i højere grad integreres med bilerne. Og der skal åbnes mere op for integration med tredjepartsprodukter.

Saphe er et skridt på vejen, med den skal videreudvikles og kan med tiden blive en del af en sammenhængende informationsplatform, som både kan skabe bedre trafiksikkerhed og mobilitet.

Svend Tøfting
er trafikekspert hos IDA, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og er ansat i Region Nordjylland. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.

er jo underbemandet og presset. Hvorfor ikke bare slå ned på dem der ikke kan følge de ret så simple regler, som foreskriver at man sørger for at tallet der står på skiltet, har samme værdi, som det nålen peger på i instrumentbordet. Det er ikke raketvidenskab og burde være ganske nemt at overholde. Ellers er der offentlig trafik eller cykler til rådighed.
Hvorfor skal det adviceres når der er fartkontrol. Du skal jo altid kører ordenligt.... og ikke kun når nogen kigger. Gud findes ikke, så uanset om loven ser dig over skulderen eller ej, så må du selv tage ansvar for at overholde fornuft, etik, moral og gældende lovgivning.
Efter min mening er det en total faliterklæring at udvikle en masse systemer til overvågning og kontrol, når vi dårligt nok kan holde styr på de tosser der allerede ligger og kører dødskørsel hver dag.

  • 12
  • 5

Politiet er ikke nødvendigvis underbemandet. Men desværre bliver det misbrugt til at passe på fodboldproletarer eller spille paspoliti ved Kruså. Alt sammen politiske prioriteringer.

  • 10
  • 5