Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Skodbutikker på nettet

Nu har de erhvervsdrivende haft ti år til at øve sig på at få velfungerende butikker til at fungere i cyberspace. Men jeg taber ikke ligefrem taber pusten af begejstring over lette indkøb med få museklik.

Der er dog funklende stjerner i form af onlineauktioner i ind- og udland, veteraner som Amazon.com og nykomne som Apples iTunes.

Men mange steder er browserbaserede indkøb skoleeksempler på dårligt brugergrænsefladedesign og særdeles tålmodighedskrævende på linie med Nettos kassekø.

Et skramlende eksempel er SAS' onlinebooking af flyture. Bookingen af en tur til Stockholm tog omkring et kvarter. Den ene webside efter den anden klikker man sig igennem. Sproget er meget internationalt - en blanding af danske og svenske tekster for endelig, når det sidste bestillingsklik falder, at skifte til en "error 40002" serveret direkte fra SAS skjulte databasemainframe. Som en røst fra dybet gennem lag af middel- og applikationssoftware.

Så kan man sende en irriteret mail og to døgn senere modtage et svar, hvor man bliver bedt om at svare med flere oplysninger om hvordan fejlen skete og en høflig opfordring om at forsøge igen. Det er ikke godt nok. Det kan jo gøres simpelt - Sterling har et nemt og ubureaukratisk system.

Men problemet er ikke kun knyttet til traditionsrige virksomheder med it-systemer i supertankerklassen, som kun med besvær kan manøvreres ind i på internettet. Vrimlen af småbutikker er et veritabelt klondyke, hvor det ser ud til at lokale computerhajer har imponeret bossen med et kludetæppe af inkonsistente indkøbsprocedurer baseret på skjulte felter på websiderne og manglende validering af input. Her er der garanteret mange timers morskab gemt for amatørhackere blot ved at eksperimentere med at sende defekte urler retur under indkøbene. Og direkte pinligt for udviklere og udbydere, når fejlmeldinger som regel serveres ufiltreret direkte fra den Odbc-driver, der limer blingbling-siderne til en luntende Access-database.

Min profeti er, at url-hacking af webapplikationer bliver den helt store sport i 2005. Det handler ikke blot om økonomisk bedrag men også om ulovlig adgang til persondata i netbutikker og ikke mindst i de offentlige systemer, der efterhånden som digital forvaltning vinder frem, bliver nærværende på internettet.

Når gamle kommunale it-systemer skal dresses op med web-gevandter, bliver det interessant at se, hvor stramt datadisciplinen vil blive håndhævet og om flere hundrede års forvaltningspraksis kan omsættes til digital sagsbehandling. Her lurer flere skandaler.

Men den gode julestemning skal dog ikke forbitres af et digitalt indkøbshelvede. Decembersolen skinner i mit hjerte, når jeg får en mail fra den solide jyske computer-netbutik shg.dk. De vil blot minde mig om, at en af mine indkøbte gadgets nu er næsten to år gammel. Hvis der er noget galt med varen, bør jeg henvende mig inden min to års reklamationsret udløber om en måned. Så jeg stadig har mulighed for at få udbedret fejl uden selv at skulle betale!

Det er da både formidabel kundeservice og et klart signal om en virksomhed, der har styr på kundedata og bruger teknologien i et formidabelt forretningsøjemed.

Derfor tænkte jeg på shg.dk, da jeg få dage senere skulle bestille årets gadget-julegave - i dette fortrolige forum kan jeg afsløre, at det drejer sig om fire styk Powerball, som er god træning, når håndleddet skal løfte juleflasker.

Bestillingen var eksemplarisk - afsending af varer samme aften, direkte links til Post Danmarks track & trace-system og dagen efter var varerne parat på det lokale postkontor. Sådan skal det gøres.
/kurt

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Min erfaring med netbutikker og nethandel er generelt fremragende - og handlerne er sjældendt utroværdige. Men der er stor forskel fra butik til butik.

Den velkendte boghandel Amazon.com kan f.eks. en hel masse med at huske, hvad man er interesseret i og kan derfor give rigtig gode råd. Ebay.com er der delte meninger om, men jeg er meget positiv til det system og den måde at handle på.

Mange af de mindre danske netbutikker er ret løse i fugerne - man får sin vare og bliver ikke snydt - men som Kurt beskriver, ser det ikke altid kønt ud.

Men Kurts beskrivelse af nogle af netbutikkerne og deres sammenhæng med bagvedliggende it-systemer bringer helt andre systemer ind i mine tanker. F.eks.:

  • Statens bilinspektions system til at finde synsrapporter mm. på lignende biler. Det kunne let gøres kønnere. Hvorfor ikke lave færdige statistiksider ud fra brugerens ønsker?

  • Told og skats system til at finde vurderinger, hvis man vil importere en bil. Data er der, og de er meget interessante. Men lette at få fat i eller præsenteret med overblik, det kan man ikke sige, at de er.

--- og sådan kunne man blive ved med mange af "de offentlige netbutikker". Disse serviceorganer har meget at hente... eller man kunne måske sige det på den måde, at deres potentiale for forbedringer er stort!

/Rolf

  • 0
  • 0

Nu har Ingeniøren haft ti år til at øve sig på at få velfungerende debatter til at fungere i cyberspace. Men jeg taber ikke ligefrem pusten af begejstring over den lette navigering med få museklik.

Dette er en let omskrivning af din egen tekst. Helt ærligt så bør man nok ikke kaste med sten, når man har en så rodet debatside.

Fra forsiden kan vælges de 50 hhv. 100 sidste indlæg, men det er ofte vidt forskellige indlæg, der bliver oplistet, og i mange tilfælde er de 50 seneste indlæg taget fra en enkelt af debatterne.

Kommer man endelig frem til et emne, viser det sig, at de enkelte indlæg ikke står sorteret tidsmæssigt. Skal man følge med i debatten for et emne, så skal man læse først indlæg nr 1, så nr 4, derefter 3, 6, 5 for så at finde at indlæg nr 2 er det seneste.

Jeg har selv prøvet at skrive et indlæg, men efter nogen ventetid, så får man blot en fejlmelding, og det viser sig at indlægget ikke er medtaget.

Jeg ser frem til et indlæg fra dig, hvor du prøver at forklare, hvorfor det er så svært for Ingeniøren at få debatten til at fungere.

  • 0
  • 0

Jeg synes da sagtens man kan kaste med sten selvom man bor i glashus.

Jeg har faktisk forholdt mig til noget af den skrøbelige skal du omtaler.
Hvis du læser tidligere indlæg i bloggen vil du eksempelvis se, at jeg er alt andet end begejstret for vores publiceringssystem. Jeg deler også dine synspunkter hvad angår debatsystemet her på Ingeniøren - det er ikke godt nok, og nogle ting er katastrofalt dårlige.

Men jeg ved også, at der foregår et arbejde for at få forbedret de ting, du med rette kritiserer.

Men, men. Når det nu er sagt forstår jeg faktisk godt dfin pointe :-).

Jeg har selv investeret meget tid i vores nu hedengangne gamle debatsystem og set fra et rent systemudviklersynspunkt gemmer der sig faktisk en meget sjov historie omkring de problemer, du omtaler. Det handler blandt andet om hvilken udviklingsmetode man anvender og hvilke eksterne samarbejdspartnere man vælger.

Den personlige vinkel vil jeg gerne dele med jer, hvis der er interesse for det. Ikke lige nu, men senere (jeg lover det).
/kurt

  • 0
  • 0