close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Skib søges

Der er to store hurdler før vi kan opsende NEXØ-II:

Raket færdigtestet

Vi skal have raketten og al dens udstyr helt færdig og testet helt færdig. Det arbejder vi på.

Der er travlhed i flere afdelinger. Vi er på godt dansk bagud.

De seneste knap to ugers begivenheder har ikke gjort noget godt ved denne situation, men været en stor distraktion.

foto: Thomas Pedersen/CS

Skib til at afsøge havområdet for fartøjer og være platform for rømningen af området

Vi skal have fundet en erstatning for MHV 903 Hjortø, for de har desværre måttet melde afbud.

Hjortøs opgave, som vi nu skal finde et andet skib til at løse, går ud på at afsøge havområdet pr. radar, AIS og kikkert, kalde skibe op på VHF for at forklare om raketopsendelsen og anmode dem om at forlade området (ofte på flere sprog, Polsk og Tysk er det en fordel at beherske) samt koordinere indsatsen for de deltagende fly og RIB både der bruges til at afsøge periferien af området og til at tage direkte kontakt til skibe som ikke reagerer på VHF opkald. (En polsktalende person i en RIB der sejler ud til fiskekuttere og taler med dem ansigt til ansigt, har tidligere år vist sig effektivt).

Marinehjemmeværnet havde allerede i den allertidligste sommer varslet at ud af de weekender der var mulighed for, var den 26-27. August tvivlsom for deres vedkommende pga. planlagt ferierejse hos nøglepersoner i besætningen. De ville forsøge at låne folk fra andre egne af landet hvis det blev opsendelsesweekenden, men da det er nogle af de centrale poster hvor kun få er kvalificerede, kunne det godt blive svært.

Her for et par uger meldte Marinehjemmeværnet så endeligt afbud til 26-27. August, fordi det ikke var lykkedes at skaffe en fuldtallig besætning. Vi har derfor måttet afstå fra at opsende den weekend, idet vi ikke har kunnet finde et alternativt skib i tide.

Den næstfølgende weekend 2-3. September, har de lige fra starten af været forhindret af et andet arrangement.

Efter den weekend kommer der en langvarig NATO øvelse i området. Efter øvelsen er vi henne i slutningen af September hvor vejret erfaringsmæssigt er vanskeligt at forudsige og tenderer til at være for hårdt til opsendelse. MHV 903 Hjortø har både et værftsophold og et længere øvelsestogt i den periode, så selvom vejret skulle være med os er de forhindret i at deltage.

Marinehjemmeværnet vender heldigvis tilbage i 2018. Vi har været meget glade for dem og deres indsats alle årene og ser frem til at fortsætte det gode samarbejde i mange år ud i fremtiden.

foto: Carsten Olsen/CS

Men til dette efteråres opsendelse søger vi nu efter et andet skib som kan løse opgaven med at afsøge området med radar og AIS, samt kalde fartøjer op på VHF og overtale dem til at forlade området.

CS sætter et par mand ombord på fartøjet som har erfaring fra de tidligere års opsendelser i hvordan den opgave løses. Så det er et skib med en grundbesætning vi søger. Selve opgaven med at kalde op og overtale skibe til at forlade området løser vores folk.

Området er stort og der skal være rækkevidde udover området, så man kan opdage skibe på vej ind mod området. Vi rømmer et cirkulært havområde med radius 8 sømil og centrum i Sputnik.

For at kunne overvåge området behøver vi derfor et fartøj med radarantennen placeret mindst 10 meter over havets overflade for at have tilstrækkelig rækkevidde og en radar i god kvalitet. Den skal kunne se et godt stykke udover de 8 sømil for at erkende mål på vej ind i området. Det stiller krav som de færreste normale fritidsbådsradarinstallationer kan leve op til.

VHF og AIS modtager skal ligeledes være med gode antenner placeret højt. Gerne 10 meter eller mere. Igen er årsagen at der skal være god dækning langt ude. Vi skal kunne se AIS målene og vi skal kunne kalde op på VHF og gå klart og tydeligt igennem også på lang afstand.

Der skal være to gode fastmonterede VHF radioer med højt placerede antenner og AIS signalet skal vises på en kortplotter med en god stor skærm.

foto: Mads Stenfatt/CS

Vi kan ikke udføre opgaven med Vostok af flere årsager.

Dels er den allerede fyldt helt op med folk og udstyr til livestreaming, mission control og telemetri.

Dels så er vi nødt til at slukke radaren på Vostok fordi den forstyrrer de mange radiosystemer vi bruger til at styre raketten og overføre livestreaming signalet. Af samme årsag kan vi ikke løse opgaven med en lånt radar placeret på toppen af Sputniks tårn.

Endeligt er masten på Vostok for lav til opgaven. Radarantennen sidder for lavt til at signalet kan række langt nok og i øvrigt er Vostoks radar en træt gammel 1980'er model, der ikke længere sender med fordums styrke.

Vi undersøger derfor mulighederne for låne et egnet fartøj og har spurgt flere steder. Et Bornholmsk fartøj ville være optimalt.

Vi hører meget gerne fra folk som kan tilbyde et fartøj der kan løse opgaven og kan være til rådighed i weekenden 2-3 September.

Skriv til contact@copsub.dk med et telefonnummer, så ringer jeg.

Kristian Sørensen
er Formand for Copenhagen Suborbitals

Hvis det nu viser sig at det ikke kan lade sig gøre at opsende i år på grund af manglende skib til kontrol af området sker der vel ikke det store ved at vente til næste år.

For mig at se virker det som om at CS har rigeligt travlt med at gøre raketten færdig og der skal ikke komme mange problemer i forbindelse med integrationstestene før opsendelsen alligevel bliver udskudt.

Så en alternativ plan kunne være at gøre integrationstestene færdige, lave en plan for hvad der skal laves når Nexø II opsendes næste år og så eller gå igang med BPM-100 udviklingen herunder teststand(e) hertil.

Naturligvis ville det være skønt at se Nexø II opsendt i år. Men der er også vigtigt at passe på sin arbejdskraft.

Desuden er vejret jo ikke særligt samarbejdsvilligt og medierne støjer ganske meget omkring mindre charmerende ting som sagtens kan tage fokus fra den den positive nyhed som opsendelsen er.

  • 1
  • 4

Hvorfor kan i ikke bruge flyet til at opspore skibe der er / er på vej ind i zonen? Der kan vel også sættes en AIS modtager på flyet (der er antennen da ihvertfald i god højde).
Fly kan kalde skibe op i hele området og dirigere RIB hen til skibe der ikke reagerer.
Håber da godt nok i får NEXØ II i luften i år.

  • 8
  • 0

Fiks ide! Det kræver naturligvis en god radio, en god GPS og mindst to personer om bord så sikker flyvning kan ske samtidig med at skibe overvåges og kommunikeres med. Men det kunne meget vel også kræve en ekstra RIB til at kontakte skibene direkte mens en anden RIB står for persontransport mellem skibene.

  • 0
  • 0