projekt globalt bloghoved

Skat på internationale finansielle transaktioner på dagsordenen i New York

Norge, Frankrig, Spanien, Belgien og Japan presser på for nye veje til at øge finansiering af 2015 målene på et FN topmøde, hvor nyhederne ellers synes små.

De sidste par dage har præsidenterne Sarkozy, Zapatero og andre højtstående repræsentanter fra Norge, Frankrig, Spanien, Belgien og Japan argumenteret for visionære forslag omkring at indføre en global skat på internationale finansielle transaktioner for at skaffe ekstra penge til at bekæmpe fattigdom og klimaforandringer. Herunder ressourcer til den teknologi overførsel, der er så meget brug for til fattige ulande.

Forslagene har ikke aktiv opbakning fra statsminister Lars Løkke Rasmussen. Men efter hans hidtil negative holdning, overraskede statsministeren i går tirsdag ved på et pressemøde at sige: "Vi er rede til at diskutere Tobin skat, under forudsætning af det bliver globalt og der kommer et reguleringsregime, så ingen kan smyge sig uden om".

Dette hilses velkommen af Henrik Stubkjær, som er generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp:

- Det er positivt, at Danmark ikke blot blankt afviser et sådant innovativt forslag op, som ville sikre nødvendige ekstra penge udover de allerede afgivende bistandsløfter.

Nye finansieringskilder er især vigtige, fordi de rige lande igen har svigtet deres løfter om at leve op til målsætningen om at give 0,7 % af bruttonationalindkomsten i udviklingsbistand.

Leading Group on Innovative Financing for Development

En vigtig kraft under topmødet i New York har været "the Leading Group on Innovative Financing for Development", som har støtte fra 60 regeringer. Dette initiativ har fremlagt flere rapporter med forslag til finansiering.

På et "side-event" i går tirsdag i New York fremhævede udenrigsministerne fra Spanien, Frankrig og Belgien:

"The technical and legal feasibility of such a levy on international financial transactions for development is now widely recognised. Today, we must show that it is politically relevant. We call on all members of the Leading Group and beyond to commit to adopting a small levy of this kind on the largest possible scale".

De tre udenrigsministre henviste til ekspert rapporten: "Globalizing solidarity. The Case for Financial levies", som indeholder analyser af de foreslåede mekanismer. Dette gælder: i) international currency transaction levy for development, ii) an international development solidarity tax og iii) a financial transactions tax.

Andre muligheder kunne være beskatning af brændstof til fly og skibe, som i dag er fritaget for afgifter. Initiativet blev også støttet af Japans udenrigsminister Seiji Maehara, som har indkaldt "Leading Group" til et nyt møde i Tokyo d. 16-17 december.

Kort baggrund om 2015 målene

Topmødet 20.-22. september i New York har til opgave at gøre status for 2015-målene i forbindelse med FN's generalforsamling. Danmark har en fremtrædende rolle på topmødet, idet den danske FN-ambassadør, Carsten Staur sammen med Senegals FN-ambassadør har ledet forhandlingerne om 31 siders slutdokumentet.

2015 målene blev opstillet i år 2000, hvor verdens statsledere blev enige 8 mål for udvikling. Mål som skal nås inden år 2015. På engelsk de såkaldte 'Millennium Development Goals'. Det helt afgørende ved disse mål er, at de er gjort målbare gennem 48 indikatorer. Disse tal blev fundet fra en række FN topmøder i 90'erne, hvor det Sociale Topmøde i 2005 i København har bidraget med næsten halvdelen af målene (indenfor sundhed, uddannelse og ligestilling).

I tidligere Blog fra i søndags blev gennemgået status for status for 2015 målene kan læses i en ny rapport fra Verdensbanken med den sigende titel "Unfinished Business".

Hans Peter er rådgivende ingeniør med speciale i udviklingslande og skriver om globaliseringen og dens konkrete betydning for udviklingen.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Folkekirkens Nødhjælp optræder som nyttige idioter i dette filfælde.

Det er klart, at hvis skat på finansielle transaktioner bliver indført, er det IKKE med nødhjælp i kikkerten på den lange bane - det vil i stedet blive endnu en skatteskrue, der kan holde verdens (og DK's) befolkninger i skak.

Man tager sig til hovedet.

  • 0
  • 0

Som sædvanligt er jeg enig med dig i målet. Som sædvanligt synes jeg, du er naiv i din udvælgelse af midlerne.

Nobelpristageren i økonomi, James Tobin langerede under en forelæsning i 1972 et forslag om en skat på 0,5 til 1 % på valutatransaktioner. Grunden var, at da Amerika året før "gik fra guldet" startedes en valutaspekulation, der var ødelæggende for international samhandel - og især kunne ruinere små fattige lande. - Tobin selv regnede for øvrigt tanken som uigennemførlig.

Nu kender finansverdenen til metoden - som i størst omfang blev brugt af George Sores - så i kombination med verdens største "institutionelle investor" Kinas dominerende rolle, så er den egentlige begrundelse for en Tobinskat faldet væk.

Den er da blevet relangeret som betaling for u-hjælp af "retfærdighedsbevæglser", der jo altid har benyttet enhver anledning til at "stikke kæppe i hjulet" på kapitalismen, som de betragter som "årsag til al uretfærdighed".

De store og rige europæiske landes politikere støtter nu skatten. - Det kan man jo forstå, da de så kan flytte udgifterne til u-hjelp over til alle verdens handlende - og især dem fra små lande, der jo altid har større udenrigshandel i forhold til størrelsen, end de store.

Heldigvis er Obama nu imod en sådan finansiering, og "The Asia-Pacific Economic Cooperation Business Advisory Council" har nu kraftigt taget afstand fra ideen, selv om mange af pengene ville gå tilbage til dem. - Begrundelsen er, at den bedste "uhjælp" er mere samhandel, og da er det jo bagvendt at lægge skat på den.

Det er helt afgørende for alle - ikke bare de rige landes indbyggere - at fattigdom og social usikkerhed reduceres til et minimum, så alt, hvad der kan gøres for at bekæmpe fattigdom er godt anvendte anstrengelser.

Store globale organisationer (FN) har vist, at de har begrænsede muligheder for at engagere sig på andre områder end katastrofebekæmpelse. Det skal også gøres, men den store indsats skal gøres ved udviking af samhandel - og deriblandt produkter, infrastruktur og produkter.

Du skrev i sidste blogg, at teknologien var eneste område, hvor 2015-års målene var mere end nået. - Dette især pga. den fantastiske udbygning af mobilnettet i u-lande. - Er det statlige eller private aktører, der har stået for det? - Og er det nationale eller internationale?

Svaret er, at netop mobilteknologien gjorde det muligt for internationale private virksomheder selv at opbygge en infrastruktur, det før var op til nationale statlige myndigheder at gøre.

Lad os tage ved lære af det. Lad os lægge vægt på at fjerne de dårlige bieffekter ved udenlandske og private opbyggede anlæg giver. - Et godt råd: "Look to China".

Mvh Peder Wirstad

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten