Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Skal vi virkelig have sådan en bil ud på de danske veje?

Hvis rygtet taler sandt, så sidder de lige nu hos Renault og regner på om det kan betale sig at lancere den rumænsk byggede Dacia på det danske marked.

Men mon ikke de lige overvejer det en ekstra gang efter, at have set de sidste resultater fra Euro NCAP?

Her får bilen, som den eneste ud af 15 testede biler, sølle tre stjerner. Alle de andre får fem stjerner.

Det er over hele paletten, at Dacia'en dumper. Det gælder både sikkerheden for voksne, børnesikkerhed, sikkerheden for gående og mængden af sikkerhedsudstyr i bilen.

Så spørgsmålet er, skal vi virkelig have sådan en bil ud på de danske veje, når der er masser af alternativer i samme klasse, som scorer fem stjerner?

Javist, den er måske billig og hvis alternativet er en brugt bil fra slutningen af 1990'erne, hvor sikkerhedsniveauet måske er sammenligneligt, så er den måske ikke så tosset.

Men hvis vi mener det alvorligt med sikkerhed, så har Dacia'en ingen fremtid på de danske veje.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

3 stjerner for Dacia er ikke godt, men i statistikken i årene fremover vil mikrobiler med 5 stjerner heller ikke klare sig godt. Vent og se statistikken.Biler uden deformationszoner bagest koster liv.Der er ingen chrach test for disse typer ulykker, selv om de ikke er så hyppige.

  • 0
  • 0

Bilen har få stjerner, men er jo de indiske og billige kinesiske biler langt overlegne. Selvfølgelig viser en NCAP test noget om sikkerheden, men hvor meget betyder det i det virkelige liv. Hvor meget større er risikoen for at komme alvorligt til skade?

  • 0
  • 0

Tja, du er selv inde på modargumentet: Sammenlignet med en brugt bil til tilsvarende pris er Dacia'en måske lige så sikker.

Typisk vil køberne køre mindre og langsommere end gennemsnittet. Hvad er farligst:
1) En Dacia med 80 km/h
2) En BMW med 130 km/h

Hvis bilen overholder de minimumsstandarder, der gælder i EU, så har den vel en plads på markedet.

  • 0
  • 0

Darcia har været her tidligere. De 3 stjerner er jo ikke så underlige, for det er jo gamle Renaultmodeller der er sendt på aftægt på den Rumænske fabrik.
Og hvem ved - måske den ved lidt yderligere forretning og lidt platformssamarbejde mere med Renault over nogle år kan begynde at lave billige Renaulter af nyere modeller end nu
(Gentage Skoda historien).

  • 0
  • 0

Ncap testen kan ikke bruges overalt... bor selv på grønland(nuuk). her er masser af airbags og Deformationszoner ikke så vigtigt... bedre med en solid konstruktion... ulykkerne er som regel i lav fart... og bilerne ender på hovedet. har selv en Volvo heroppe den skal ikke skiftes til noget nyere!!!! måske er sådan en Dacia bedre på nogle områder. den er jo nok ikke programmeret til en bestemt Test. Hvem ved???? har ikke lyst til at være testperson :-)

  • 0
  • 0

En BMW årgang 1998 som der findes tusinder af på de danske landeveje, ja den fik 1.5 stjerne i NCAP og det var endda efter den gamle målemetode.

Så 3 stjerner efter den nye målemetode der samtidig er målt med en højere crash hastighed er da bedre.

Så længe vores socialistiske regering ikke ønsker at gøre noget er resultatet at vi alle kører rundt i små farlige kineserbiler som det eneste land i EU.

Jeg gætter på at i alle har set Fifth Gear testen af den gigant store Volvo 940 st car versus den lille men nyere Renault Modus ?
Hvor resultatet var at chafføren i den Volvo døde af sine kvæstelser...

  • 0
  • 0

Lige meget hvad, så vil jeg hellere ryge ud over fjeldet i en ældre Volvo, end i en Ny Vw Up(min er forresten også en 940 st :-)
) ved godt at forholdene heroppe ikke kan sammenlignes med de danske(EU) men ikke altid nyt er godt.... hvad godt er der ved en ny sikker bil.. hvis der er et julelys af advarselslamper(abs, Esp, Airbag Osv.) der lyser, så vil jeg mene en ældre bil (stor konstruktion) er bedre, vel at mærke hvis alt virker(min er i tiptop stand)

  • 0
  • 0

Sjovt for 20 år siden var en volvo toppen af poppen.... nu er den lige pludselig farlig... heroppe ryger der gamle Hiluxer af vejen tit..... men sjovt nok de overlever..... den kan klare en tur på taget!!!

  • 0
  • 0

... får politikkerne for konsekvent at tage beslutninger, der fører os frem til verdensrekorder i skatter, afgifter og formodentlig antal døde og tilskadekommende i trafikken og ikke mindst verdensrekorden i udledning af forurenede stoffer i atmosfæren pr kørt kilometer.

Hvem der have ressourcer til at lave en cost-benefit-risiko-analyse på, hvor mange menneskeliv, og uproduktive personer med varige mén, det har kostet at vi danskere altid har kørt i gamle udslidte æsker med den højeste gennemsnitsalder i hele EU og den laveste totale sikkerhed - og ikke mindst hvor meget vi med ditto høje emissionsværdier har forurenet atmosfæren siden registreringsafgiften blev indført i 1924...

Mon ikke "besparelsen" samlet set kunne have dækket de mia. skiftende finansministre hver år har glædet sig over at have på budgettet?

Hvis velfærd defineres som måden hvorpå man behandler de svageste i samfundet - hvor meget velfærd er det så lige at køre i en 10 år gammel bil, der uheldigvis tørner i mod fx en tysker i en spritny Mercedes ;)

  • 0
  • 0

... at folk ville stoppe med at have så pisse travlt med hvad andre skal bruges deres penge på, for nej, måske har den kun fået 3 stjerner, og hvad så??? Hvis alternativet er en gammel bil, så er det da bedre at få en fabriksny Dacia på vejene, tyskerne køber dem i stor stil, så hvorfor skulle vi ikke gøre det? Jeg har selv en 16 år gammel Hyundai Elantra, og jeg tror da nok hvad jeg helst vil køre galt i, og det bliver sgu nok rumæneren fremfor koreaneren... Men okay der jo stadig en vis prisforskel, men for dem der brændende ønsker sig en ny bil, med den sikkerhed (garanti etc.) der følger med i forhold til en brugt bil, så synes jeg det er en god ide, og den er jo nok mere miljøvenlig end end tilsvarende brugtbil...

Om jeg selv kunne finde på at købe en Dacia? Ikke til mig selv, men måske til et familiemedlem, ene og alene af den grund at jeg ikke tror jeg vil føle mig til rette i den... Men kan jeg sidde godt i den, så ville jeg ikke tøve hvis der ikke var et bedre alternativt som evt var brugt, daj eg ikke går skide meget op i om bilen er fabriksny eller ej ;-)

  • 0
  • 0
  • er som bekendt sandsynlighed gange konsekvens.

De mange stjerner ændrer noget ved begge, men jeg savner virkelig at se nogenlunde troværdige "risiko per krone" udregninger.

Jeg fornemmer at førerens kørestil betyder mange gange mere for risikoen end antallet af stjerner. Personligt ville jeg hellere spare en formue ved at være på bagkant af de nyeste sikkerhedsgimmicks og "betale" med en forsigtigere kørestil for at opnå samme - eller mindre - risiko.

  • 0
  • 0

Det er tankevækkende at Bjørn Godske,finder det problematisk at Dacia Lodgy kun har opnået 3 stjerner og ikke mener at denne bil skal ud på de danske veje.
Mikrobiler som vw up, skoda citygo og seat mii, vil kun opnå 3 stjerner idag, efter de nye regler. Men de havde travlt med at få den godkendt inden de nye regler trådte i kraft.

  • 0
  • 0

Det er tankevækkende at Bjørn Godske,finder det problematisk at Dacia Lodgy kun har opnået 3 stjerner og ikke mener at denne bil skal ud på de danske veje.
Mikrobiler som vw up, skoda citygo og seat mii, vil kun opnå 3 stjerner idag, efter de nye regler. Men de havde travlt med at få den godkendt inden de nye regler trådte i kraft.

Det er også værd at bemærk at de fysiske ikke kan ophæves. Energi tabes ikke men ændrer kun form
Euro NCAP har altså sin begrænsning i forhold til sammenstød mellem biler af forskellig vægt og konstruktion.
Dette har de svenske forsikringsselskaber fundet ud af i deres analyser.
F.eks. Får en Chrysler Voyager relativ dårlige resultater ved Euro NCAP, men alligevel er det en af de mere sikre biler, når man ser på de faktiske uheldsstatistikker.
Simpelthen fordi denne bil er stor og tung og i et sammenstød i trafikken oftest vil møde en bil som er lettere.
Alt andet lige kan man altså også konkludere at i et sammenstød med andre biler vil en stor og tung bil være forholdsmæssig sikrere end en lille og let bil.

  • 0
  • 0