true cousins

Silver Bullitt - Europas hurtigste el-motorcykel

Illustration: Privatfoto

Silver Bullitt og Alexandra på Scandinavian Custom Show 2011

Silver Bullitt er den tredje, batteridrevne drag racing motorcykel, som vi har bygget siden 2008. Men før vi fortæller mere om Silver Bullitt, kommer her første afsnit om:

Hvordan det hele startede

Vi havde lige set den fremragende film "The Worlds fastest Indian". Glenn sagde "vi skal snart bygge noget med el, hvad med en motorcykel?" og kørestillingen var som taget lige ud af filmen. Ved at søge lidt på nettet fandt vi frem til NEDRA (www.nedra.com), som siden 1997 har udviklet sig til hovedorganisation for elektrisk drag race og optagelse af verdensrekorder inddelt efter voltklasser i spring på 24 volt.

Konstruktøren (Glenn) på den første mock-up, visionen er klar...

Vi startede i den laveste klasse (24 volt), fordi vi vidste at dette ville kræve færrest ressourcer og penge. Vores hovedfilosofi var at bygge ud fra en teori om, at alt skulle være så let og småt som muligt (= Dwarf) for at kunne slå den daværende verdensrekord. Derfor blev stellet og batterikassen den samme konstruktion - altså ingen profilrør, batterikassen i aluminium (= Silver) var stel på samme tid.

Stellet blev således bukket af 3 mm alu-plade (sponseret af ACV http://www.acv-industri.dk) og forsynet med en startmotor fra en Mercedes diesel fra 1966. Mange af delene var genbrug fra scootere, f.eks. forgaffel, hjul og bremser. Vores første motor-controllere blev også fremstillet til formålet og der var tale om "trial and error", da flere af dem brændte af for os - bl.a. med en 15 cm lang stikflamme i hovedet på undertegnede under et startforsøg.

Controller fra Silver Dwarf, bemærk spor af brændte transistorer

Batterier

De første batterier var (ligesom el-motoren) genbrug fra Bagsværd Jernhandel og de var både tunge ift. deres ydelse og ikke så gode, kunne vi se ud fra de første tider efter test-kørsler.

Vi blev derfor nødt til at finde nogle nye og bedre batterier og vi fandt hurtig ud af, at det amerikanske firma Enersys, havde de suverænt bedste bly-batterier på markedet. Typen er såkaldt starved electrolyte, hvor der ikke er flydende syre i batteriet (ligesom det også er tilfældet med gel-blybatterier).

Vi kontaktede importøren Danbat (http://danbat.com) og hørte om vi kunne få sponseret 2 stk. PC680 i Odyssey-serien, som er startbatterier specielt udviklet til motorer med store startmomenter såsom eksempelvis US biler m. V8, Harleyer eller Ducatier med V2.

Klar til test kørsel, forår 2008

Operationen lykkedes, men efter en ny prøvetur kunne vi se, at vi manglede power, så vi ringede igen til Danbat og fik dem til at sende 2 batterier mere, så vi nu havde i alt 4 (2 parallelt og 2 i serie). Rekorden vi skulle slå, var på 13,3 sek. på 1/8-mile og med de nye batterier var vores tider (målt på almindelig vej) kommet ned omkring de 14,5 sekunder, så der var et godt stykke vej tilbage uanset, hvordan vi gearede biken (ved skift af størrelsen på bag-kædehjulet).

Automat gearkasse

Flere batterier ville ikke forbedre tiderne, så den eneste udvej der virkelig kunne ændre på noget var at lave et ekstra gear - lettere sagt end gjort. Men via et planetgear fra et indvendigt Shimano gear, blev en gearkasse og en lille kobling fremstillet, udvekslingen mellem 1. og 2. gear blev 2, hvilket sammenlignet med eksempelvis springet mellem to gear i en bil, er ret meget. Gearskiftet foregik automatisk via et pneumatisk system, hvor elektronikken sørgede for at åbne en magnetventil ved en forudbestemt hastighed. Koblingen var forbundet hertil og gik i indgreb, når den kom under tryk. Et friløbsnav sørgede for friløb til 2. gearet, når 1. gear var drivende.

Gearkassen set nedefra

De næste prøvekørsler viste en dramatisk forbedring og vi var nu klart nede under 13 sek. - vi var med andre ord meget tæt på den verdensrekord - vi skulle bare lige have den officiel via 2 kørsler den samme dag på en rigtig drag race bane, NEDRAs krav til en rekord.

Tæt på, men nej

Men der var efterhånden gået 4 måneder med alle forbedringerne og uheldigvis viste det sig, at rekorden i mellemtiden var blevet forbedret kraftigt - til 10.95 sek!, en uhørt stor forbedring indenfor drag race. Øv.

*Sommeren 2008: Vores låne-kører på Malmö Raceway, Marcus Christiansen, der i 2011 blev nr. 2 i skandinavisk mesterskab i ProTwinBike *

Undertegnede på ca. 88 kg inkl. alt køreudstyr blev, efter eget initiativ, midlertidigt udskiftet med en knægt på 14 år og vel 50 kg (Marcus Christiansen, lige nu MEGET stort dansk drag race talent) . Han opnåede den bedste tid nogen sinde på Silver Dwarf på 11,43 sek., men altså 0,5 sek. fra rekorden.

Så der blev ingen rekord i 2008 - det var med andre ord tilbage til start og forfra med en ny strategi - der skulle tænkes i helt andre baner: POWER! Og ideen om Silver Giant tog form, læs mere i næste afsnit...

Vores første video med Silver Dwarf fra 2008

Hans-Henrik Thomsen, True Cousins fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selvom jeg nu altid have været mere til 4 hjul frem for 2, så kommer i med et kanon fedt blog-indlæg!

Meget spændende, jeg glæder mig til de næste :-)

Spørgsmål: Har i tænk over på sigt at udnytte jeres erfaringer til at bygge en el-motorcykel eller kabine scooter til pendlerne ?

Kravene er selvfølgelig meget anderledes, ca 80 km/h nødvendig + ca 100 km rækkevidde ville være en god start !

  • 0
  • 0

Tak for de pæne ord.

Vi kan jo nok glæde dig med at vi jo også har el-bilen TC9 Hornet, som bliver rigtig hurtig til foråret, når den er færdig. Der er også tale om et køretøj bygget om til drag race. I de kommende blogs kommer der meget mere om denne superbil, men du kan se den allerede her www.wroum.dk

Det med at bygge et køretøj, der skal kunne godkendes til gadebrug er desværre en - på det nærmeste - umulig opgave i Danmark. Det er direkte dræbende for folk der enten vil bygge noget nyt eller konvertere noget gammelt til el og det er også årsagen til at vi ikke har prøvet at gøre mere på det område. Det er ikke kun et spørgsmål om manglende vilje, men også manglende evner, da Danmark ikke har eksempelvis Tyskland eller Sveriges traditioner for at bygge biler og motorcykler.

Men som du nok allerede ved, kan man allerede nu købe el-scootere (der er godkendte) hos f.eks. theebikecompany.dk eller Harald Nyborg til 45 km/h.

Mere interessant er firmaer som Brammo, som har lavet et par meget spændende modeller – jeg synes bedst om Impulse, se her www.brammo.com Det undrer mig meget at ingen af de store MC-producenter er kommet med noget endnu for teknologien er til det og har været det i et par år - alle afventer nok hvad de andre gør. Det vildeste indenfor MC til vejen er nok den her: http://youtu.be/9DL995528IM men den kan vist ikke købes endnu og starter på 15.000,- EUR.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten