Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Sikken en uge.....

Da jeg lørdag aften havde en sludder med Peter, gik det op for os begge at det har været en fantastisk uge. Der er mere fart på projektet end nogensinde og det gælder om at holde tungen lige i munden.. Vi er glade, optimistiske og kan næsten ikke vente på at det igen bliver hverdag i raketbutikken (om ca 12 timer)! Hip hurra.

Sidste uge bragte følgende herligheder:

  • Begge HATV raketter er samlet og kampklar. De skal nu males og er ved at få monteret launch-lugs. Payload er på fuld tryk ved at blive udviklet af Sonny og Thomas.

  • Den 1.3 tons store affyrringsrampe blev færdigtegnet på en uge. Bestående af 5 meter sektioner kan den bruges både til opsendelse af både HATV og HEAT, samt til test af HEAT-boosteren her i Kbh. Selve konstruktionen går i gang med det samme.

  • Et par nye sponsorer har meldt sig. Velkommen til dem og tak.

  • Der er (yderst) positiv tilbagemelding fra de involverede mht til opsendelse af HATV, til sommer, fra en helt ny destination. Der kommer mere om det senere og det skal være en overraskelse.

  • HATV launch manifest er påbegyndt og godt igang. Den regnes med at være klar inden for et par uger. Den indeholder alt der er relevant for opsendelse, motor/raketspecs, tegninger, beregninger af center of mass & center of pressure, downrange, risiko-beregninger og meget andet guf.

  • Rumkapslen fik en make over og har nu fået et ydre varmeskjold. Vi begynder test af varmeskjoldets egenskaber meget snart.

  • Vi har fået kontakt til masterrigger Dan Vendelbo, som kan konstruere faldskærme og har stor kendskab til sele og fastspændingssystemer i ekstremsitutationer.

  • Vi har fået kontakt til Jens Adler fra DTU, der nu er i besiddelse af alle relevante data på rumkapslen, så han kan gå i gang med at lave en matematisk model for opvarmning af denne, når den genindtræder i atmosfæren. Vi håber på at dette arbejde også kan lede til designet af dragsystem på rumkapslen, der skal sikre en korrekt orientering i forhold til G-kræfter og passageren. Velkommen Jens.

  • De første inputs fra rummediciner Niels Foldager på alt det fysiologiske samt sædedesign og G-kræfter er kommet. Vi ser frem til et samarbejde med ham omkring dette.

  • XLR-2 motoren blev testet igen, og det var en stor succes. Injektor systemet var det interessante her og vi kan nu bruge test-data til HATV-motorerne. XLR-2 er nu samlet igen og sat i et hjørne som pensionist. Den har tjent os godt.

  • Virgin Galactic havde fokus på vores projekt til en stor præsentation fra deres CEO Will Whitehorn. Dejligt at se at ordet om vores arbejde spredes derude i verden.

Jeg synes der var lidt mere.... men jeg kan ikke lige huske hvad..

Kristian von Bengtson

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten