Sidste motorcykel fra dansk imperium

MZ lukker og slukker, skriver Berlingske. Æv!

Nostalgi I: Æv fordi det gamle MZ var dygtige til at lave motorcykler, som til en billig penge bød på rimelig transport og tilmed kunne både styre og bremse. Til prisen var de langt bedre end dagens kinesiske billigbras.

Nostalgi II: Tilmed er MZ stort set de sidste rester af et danskbygget fabriksimperium. Nemlig Jørgen Skafte Rasmussens DKW, som blev til Auto Union, som gav Audi de fire ringe, som Berlingeren korrekt skriver.

Men detaljerne har avisen ikke for godt fat i. En nyere dansk bog, som vi her i Ingeniøren har anmeldt, er mere retvisende, for eksempel våset omkring DKW = Dampf Kraft Wagen og fabrikkens og fabrikantens knapt så lyse historie i 1930'ernes Tyskland (host!).

Nostalgi III: Min første motorcykel var en fem år gammel MZ ES150 (model lyse-ligeud) købt for 400,- kr inkl. nyere dæk. Derpå synet uden bemærkninger, indregistreret og fuldt kørende mange, mange kilometer. Selv om vinteren kørte den - bare der var strøm på batteriet.

Æv.

Kommentarer (8)

Lys lige ud modellen hed ES, har stadig sådan en gammel fætter, selv om den ikke har været ude at køre en rum tid.

I disse dage med en benzin prisen der nærmest eksplodere, at sådan en gammel svend køre over 25 km/l selv når den bliver kørt meget sportsligt. Normalen er 33 og kan fåes op over 40 km/l.

mvh Rasmus

  • 0
  • 0

Det måtte jo komme. Fabrikken har haft lidt problemer i en årrække.

Men det er faktisk flere år siden, at Motorradwerke Zschopau byggede deres sidste 2-takter. De satsede i stedet på en 1000 cm3 V2-motor.

For nostalgikerne eller retro-folket er der så vidt vides fortsat muligheder: 2-takteren hedder nu Kanuni MZ, fremstilles på licens i Tyrkiet og er set som ny for ca. 27.000 kroner i Danmark.

mvh Claus

  • 0
  • 0