Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Selvkørende biler: En kvalmende tanke

Ved et festligt arrangement forleden betroede en ven af familien mig, at han var glad for at være blevet født i en tid, hvor man stadig havde lov til selv at køre bilen. Han hentydede selvfølgelig til al den snak om selvkørende biler, som han gennem sit arbejde som bilforhandler var stødt på.

Pointen var, at han faktisk rigtig godt kunne lide at køre bil. Det med selv at kunne bestemme farten, accelerere ud af et kryds og følge den snoede landevej, var med til at gøre det hele til en køreoplevelse og dermed en dejlig dag.

For et par år siden skulle en anden bekendt have ny bil, og den model hun havde kastet sin kærlighed (og pengepung) på, kunne også fås med et moderne automatgear af dobbeltkoblingstypen. Jeg rådede hende til at købe bilen med automatgear, for det fungerede virkelig fint og gav bilen ekstra værdi. Men nej, hun skulle ikke have nogen automatik til at bestemme, hvornår der skulle skiftes gear. Hun kunne faktisk godt lide at skifte gear, det gjorde køreoplevelsen mere nærværende og gav en fornemmelse af at have kontrol. Så selvom hun skulle vente tre måneder på at få bilen med manuelt gear, så ved jeg, at hun ikke et øjeblik har fortrudt.

Og jeg forstår godt, hvad det er de mener, også selvom jeg ikke vil lægge helt så hårdt ud. For man kan meget nemt blive kategoriseret i oldingeklassen af vrangvillige gnavne mænd og kvinder, der ikke vil være med til nogen som helst forandring: “Bjørn, du ville også have foretrukket hestevognen dengang automobilen blev moderne for over 100 år side”. Måske, men jeg mener, at der er en forskel. For jeg havde kontrol over hesten (håber jeg) og jeg har haft kontrol over min bil. Men jeg har ikke kontrol over en selvkørende biler og lige netop det tager oplevelsen fra mig (Ja, jeg ved godt at Metroen under København er selvkørende og det fungerer fint) .

Og selvom, at vi har fået tudet ørene fulde af, at når de selvkørende biler kommer, så vil antallet af ulykker falde til noget nær nul, og så kan man jo ikke være bekendt at køre i en dødsens farlig bil, som man selv har kontrol over - det vil forsikringsselskaberne og politikerne slet ikke tillade, så holder jeg faktisk af, at køre i bil. Bevares, lange stræk på motorvejen er udmattende, og det vil være helt fint med mig, hvis en automatik tager over. Men hvis vi taler om selvkørende biler i kategori 4-5 stykker, hvor det bare er at trykke på et bestemmelsessted ind og så kører hele baduljen selv derhen - ja, så er jeg også glad for at leve i en tid, hvor det stadig er mig der styrer.

Lad os med det samme tage et helt andet problem op, nemlig KØRESYGE. Jeg lider, sammen med cirka 10 procent af befolkningen, af en udpræget tendens til alle former for transportsyge. Jeg har prøvet utallige mere eller mindre videnskabelige råd og teknikker og min erfaring er, at det eneste som virker er sløvende søsygetabletter, hvilket i længden er en uholdbar løsning.

Men én ting virker næsten lige så godt: At styre selv. Følelsen af at have kontrol og vide hvornår vi drejer og stopper og accelerer, kan på en eller anden måde hjælpe hjernen til at holde fast i sammenhængen mellem hvad mine øjne ser og hvad min mave oplever (eller en eller anden balancenerve i det indre øre). Når jeg alligevel siger "næsten", så er det fordi, at jeg sagtens kan blive køresyg, hvis jeg virkelig giver den gas på en bane eller i en gokart.

Så for at holde maven i ro, har jeg i utallige tilfælde siddet på forreste række i turistbussen og holdt krampagtigt fast i et imaginært rat. Jeg har i flere tilfælde stået i stævnen af både store og små skibe, og forestillet mig, at jeg havde fuld kontrol over kursen. Jeg har sågar opbygget et virtuelt cockpit rundt om mig på et ordinært rutefly og landet en Airbus 320 sikkert i Kastrup - alene for at holde en begyndende søsyge i ave.

Det er også derfor, at jeg altid insistere på at sidde i førersædet, når familien eller vennerne skal på tur. Jeg vil derfor hade, at være overladt til en selvkørende bil, hvor der hverken er rat eller pedaler. Det vil være alt for anstrengende i længden og jeg vil komme frem med en mave på kvalmens rand og grøn i hovedet, hvilket ingen som ønsker at opleve - allermindst mig.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På jernbanen blev damp fortrængt af diesel - som nu endeligt er ved at være fortrængt af el. På trods af det det helt fantastiske ved et prustende damplokomotiv der hvæser af damp og fortærer kul i absurde mængder...

Legendariske IC motorer som Merlin, Twin Wasp og Wasp Major er i flyene forlængst blevet erstattet er turbine motorer. Hvor el også hér er begyndt at true turbinernes dominans. Jeg gad godt have været der, dengang Howard Hughes fløj den eneste tur med H-4 Hercules (Spruce Goose) og lukkede op for 224 helt bogstaveligt ildsprudlende cylindre i de 8 Wasp Major radial-motorer den var udstyret med. Med 448 tændrør var det dog ikke en lille opgave at udføre 100 timers eftersyn...

Til gengæld kan vi i dag glæde os over meget mere pålideligt og renere materiel der bringer os hurtigere og billigere fra A til B. Sådan bliver det også med bilerne når de selv kan styre og finde vej. For de kan tilbyde en lang række fordele som overskygger ønsket om køreglæde: Et ekstra glas rødvin - evt. mens man kører. Hente/levere ungerne fra/til fodbold, bedsteforældre, legeaftale osv. Få leveret dit seneste kup (eller fortrydelse) købt i den blå avis. Find selv på mere...

De - bilerne - er jo også ved at blive elektriske (heldigvis) og så mangler der ligesom et eller andet når man klapper pedalen helt i bund...

Man kan stadig - den dag idag - få lov til at tage ud og fange sin mad selv og tilberede den over bål. Det er der nogen der nyder at gøre. De fleste vender dog tilbage til at fange aftensmaden i køledisken og tilberede den på induktionskomfuret. Vi vil sikker få mulighed for at nyde al den køreglæde vi ønsker i lukkede "reservater" - mens vi til hverdag nyder at bilen selv klarer turen hjem via motorvejen. Så er der tid til at trampe i pedalerne på den ombordværende kondicykel... Yes - jeg er sikker på det vil ske: kondicykel i den selvkørende bil - så kan man klare turen i fitnesscenteret på vej hjem fra arbejde!

  • 13
  • 7

Når du kører bil er du overhovedet ikke i kontrol. For det første skal du bruge al din opmærksomhed på at følge vejen og trafikken, du kan ikke se til siden hvis der nu er noget smukt eller spændene. Når du så når frem skal du finde en parkeringsplads. Hvis man skal være ærlig er det jo rent spildtid.

I en selvkørende bil er tiden din egen. Du kan få læst bøger, avis. Tage en lille lur. Bilen skal ikke parkeres, den kan selv finde et sted der er gratis parkering, eller evt. køre ture for andre. Ungerne skal ikke køres til fritidsaktiviteter, det klarer bilen selv. Måske behøver man endda ikke en garage da det tit ikke er nødvendigt at eje en.

Brugsmønstret for en selvkørende bil vil i starten være som man plejer, men efterhånden vil det udvikles i en markant anderledes retning.

  • 18
  • 9

Egentlig tror jeg ikke det bliver forbudt at køre selv. Men du får nok en virtuel køreskolelærer, der sidder klar til at overtage når du dummer dig. Du har den allerede idag hvor bilen bremser inden et muligt sammenstød. Det vil fortsætte med at blive mere avanceret.

Hvis det bliver tale om forbud, så vil det skyldes en anden trist udvikling. Jeg tænker her på terror hvor man kører et stjålet køretøj ind i en menneskemængde. Det er svært hvis man ikke kan køre selv. Der kan komme zoner hvor man ikke kan køre manuelt.

Og så vil det gå som i USA. Ingen tænker på manuelt gear der. Der er ingen faktisk ekstra kontrol over manuelt gear. Hvis manuelt gear var en fordel, ville det ikke være nødvendigt med et forbud mod automatisk gear i Formel 1. Det er desuden muligt at skifte manuelt i de fleste automatgearbiler, men ingen bruger funktionen.

Endelig er der altid mulighed for at styre selv hvis du cykler på din speedster 45 eller på din motorcykel.

  • 10
  • 2

Jeg kører omkring 65.000 km om året... Det er mange timer på motorveje, landeveje og i bymæsige omgivelser. Der er ikke noget jeg nyder mere end at sætte mig i passagersædet, lukke øjnene og lade en anden tage ansvaret for rattet...

Jeg kører ikke bil for at få vind i håret, cruse gennem byen, vise de nye allufælger frem eller mærke at jeg lever. Jeg kører for at transporterer mig selv fra A til B. Jeg ser meget frem til at jeg kan sætte mig ind i en selvkørende bil og lade den tage ansvaret for at jeg kommer sikkert frem. Ikke mindst hvis det betyder at de selvkørende biler sikre at jeg ikke møder spritbillister, fartdjævle, trafikpsykopater eller andre der ikke burde være i nærheden af et offentligt vejnet...

  • 20
  • 3

Jeg hører fra rigtig mange, at de hellere vil køre med manuelt gear, så de føler, de har kontrol over processen.

De har dog alle sammen det tilfælles, at de ikke har ejet en bil med automatgear, endsige kørt i en.

Jeg gætter på, det er et særligt dansk fænomen - pga. de vanvittige afgifter bliver automatgearet fravalgt, da det er "nice to have" og ikke "need to have".

Og når nu man alligevel må nøjes med en bil, der ikke kan skifte gear selv, kan man i det mindste forsøge at bilde sig selv ind, at man er bedre til at vurdere, hvornår der skal skiftes gear, end bilen selv, og at det giver en eller anden form for kontrol over processen.

Der er utallige fordele ved automatgear. Man kan koncentrere sig bedre om trafikken, når man ikke skal skifte gear (vores mentale båndbredde er, alt andet lige, begrænset!), og man slipper for at skulle frygte for koblingens ve og vel, når det er konen, der kører.

Derudover får man fuld glæde af ting som adaptiv fartpilot - det virker i sagens natur ikke lige så godt, når man har manuelt gear.

Vil man partout køre som en 18-årig knægt, der lige har fået kørekort, er der også en "sport" mode på de fleste automatgearkasser, hvor bilen køres længere ud i hvert gear.

Hvis man kører med tungt trailer-læs og insisterer på at overrule automatgearets valg, er der som regel også mulighed for at slå gearkassen over i manuel mode, hvor man selv vælger gear.

Så alt i alt - er der nogen som helst grund til at insistere på manuelt gear, ud over prisen på bilen?

  • 11
  • 5

Ha! Nej, jeg siger ikke, at vi skal stoppe udviklingen :-)

Jeg siger bare, at udviklingen ikke altid er til glæde for os allesammen.

Alle der foreslå, at jeg jo bare kan sætte mig ind og lave noget andet end at køre bil, har vist ikke fået læst indlægget færdigt: hvad enten jeg styre selv eller ej, så vi mit blik stadig være stift rettet mod vejen. Jeg kan ikke læse eller kigge på min telefon.

Og sådan er der mange som vil have det. Jeg skrev 10 procent, men jeg kan se, at en undersøgelse som YouGov foretog i 2015 viste, at 22 procent af alle danskere svarer ja til, at de bliver køresyge. Lur mig, om de ikke vil opleve samme problemer som mig.

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/25...

Så det er vist ikke kun mig, der har et problem.

  • 10
  • 8

Jeg sværgede også i sin tid til manuelt gear, men efter at jeg begyndte at køre elektrisk, savner jeg det overhovedet ikke. Og hvis jeg skal leje en gammeldags bil, så går jeg efter en med automatgear.

Og i øvrigt, @Bjørn: Når bilerne bliver elektriske, ryger gearskiftet jo helt af sig selv. Det giver i hvert tilfælde ingen mening at bevare det.

  • 9
  • 3

For mange år siden der en debat omkring at lade fly blive fløjet primært eller udelukkende af flyets auto-pilot (dybest set en computer), hvis ellers det var udstyret med en sådan, og ligeledes omkring dronefly (fly som slet ikke har en, menneskelig, pilot). Nu om dage er tendensen nærmest omvendt; mange piloter anvender gerne auto-piloten, ligesom droner bliver stadig mere udbredt indenfor nogle slags flyvning.
At det er blevet så populært skyldes flere ting, nok især at en computer ikke bliver træt eller falder og derfor laver fejl; og ligeledes at i forbindelse med computere i fly har disse gerne en backup (i nogle tilfælde flere) og backuppen har selv en backup (dvs. redundans) og ligeledes findes det fænomen vedr. diverse sensorer som gerne har en reserve især hvis der snakkes om kritiske sensorer (og systemer). En ulempe ved at lade en computer styre problemet er nok især, at endnu kan en computer ikke tale lige så ubesværet med en menneskelig pilot som oftest kan, hvilket i kan hæmme eller besværliggøre kommunikation.

Nu VED jeg så godt, at den sammenligning måske ikke er helt præcis, især fordi at vejtrafik har mere variabel hastighed og hurtige retningsskift (hvor fly oftest holder samme hastighed og retning/kurs over længere afstand); dette besværliggør naturligvis muligheden for at forudse andre trafikanters mulige handlinger. Ligeledes kræves det at de fleste, eller måske alle, bemandede fly (og andre luftfartøjer) er udstyret med mulighed for 2-vejs kommunikation på en given radiofrekvens.

Men jeg tror nu alligevel, at selvkørende biler eller biler som kan afhjælpe farlige situation (f.eks. ændre retning ved risiko for kollision) kan holde risikoen for uheld på ca. nuværende niveau eller måske efterhånden som vi vender os til det endda mindske risikoen, på længere sigt vil blive mere udbredt eller almindelige.

  • 0
  • 0

Situationen kan måske komme til at minde lidt om det der foregår på vandet: Hvis man skal fra A til B og der er vand imellem, ja så er det mest indlysende ofte at tage en motordrevet færge, og læne sig tilbage og nyde overfarten.
Det har imidlertid langtfra afholdt folk fra at dyrke alverdens former for vinddrevet sejlsport, som kræver viden, øvelse og engagement, og i virkeligheden er ret besværligt.
Jeg tror vejtrafikken vil udvikle sig tilsvarende: Fuldt automatiseret, sikker hjemkørsel af branderter vil være nødt til at sameksistere i lang tid med entusiaster, der nyder at demonstrere at de kan styre momenttilpasningen bedre end en hvilken som helst computer, og er bedre til at finde vej end GPS'en.
Det bliver en udfordring for AI'erne, men jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, og vil ske.

  • 1
  • 0

Ja, jeg ved godt at Metroen under København er selvkørende og det fungerer fint

Den er jo så ikke mere selvkørende end der sidder en hærskare i et kontrolcenter på Amager for at holde driften i luften, og at et tog kan køres ved remote kontrol.

Og metroen kører endda på skinner, og skal ikke tage hensyn til cyklister og lignende.

Har man forestillet sig noget tilsvarende med selvkørende biler?

  • 6
  • 1

Så det er vist ikke kun mig, der har et problem.

Enig.
Det er dig der har et problem, ikke de selvkørende biler.

Der er et ton af andre problematikker ved selvkørende biler som vedrører os alle, og som kræver at vi tænker os rigtig godt om.

Hvis skepsis overfor den fagre nye selvkørende verden bliver synonym med at det "bare er de køresyge der piber", gør du os alle en bjørnetjeneste (no pun intended) ved at spille køresygekortet. Det vil fuldstændig stjæle slagkraften fra den nødvendige skepsis som skal italesættes.

Ting som overvågning, frihed og kontrol vil tage en meget suspekt drejning hvis vi bare kaster os ræbende over de selvkørende muligheder, som vi får serveret fremover.

  • 4
  • 2

Okay - enig i, at køresyge ikke skal være hovedargumentet (også selvom det vil holde mig ude af de selvkørende biler). Jeg brugte det mest til at henlede opmærksomheden på, at alt ikke er fryd og gammen.

Der er masser af andre og vigtigere problemstillinger, som kræver opmærksomhed. Både etiske, moralske og praktiske.

Tag for eksempel det faktum, at de to største erhverv i USA er skolelærer og chauffører. Alle de mange mennesker, som har ernæreret sig ved at sidde bag et rat, skal jo have et andet job.

  • 8
  • 2

Okay - enig i, at køresyge ikke skal være hovedargumentet

Der har været lavet forsøg der viser at der generelt er en tendens til køresyge i selvkørende biler (det er ikke helt tydeligt om det også gælder for passagerer), hvorfor bilerne og de aktiviteter der foregår i dem skal tilpasse en ny virkelighed:

https://www.engadget.com/2015/04/10/self-d...

Men i øvrigt må det vel være et problem hvis der er to Bjørn'er i bilen, for hvem skal så køre?

Tag for eksempel det faktum, at de to største erhverv i USA er skolelærer og chauffører. Alle de mange mennesker, som har ernæreret sig ved at sidde bag et rat, skal jo have et andet job.

Det er så en helt anden debat, for vi skal heller ikke stoppe al udvikling, kun baseret på hensyn til beskæftigelse.

For selvkørende biler er at anse på linje med robotisering, som vil ændre fremtidens arbejdsmarked radikalt - det fordrer en helt ny debat, som vi allerede burde have startet for mange år siden, om hvordan vi indretter fremtidens samfund, og især hvordan vi beskatter.

Imo er vi nødt til at forholde os til at borgerløn vil være nødvendigt i den automatiserede fremtid, og en klar omfordelen af midler, desværre går det jo den helt gale vej, da den rigeste ene procent nu ejer over 50% af den globale formue, mod ca 25% i 1985.

Man kan jo altid hygge sig med denne video, det er absolut ikke kun selvkørende bilen som udgør en ændring af billedet:

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

  • 3
  • 0

Og i øvrigt, @Bjørn: Når bilerne bliver elektriske, ryger gearskiftet jo helt af sig selv. Det giver i hvert tilfælde ingen mening at bevare det.


Da bilen kom frem, kunne man købe en heste attrap til at sætte foran, så man langsomt kunne vende sig til overgangen fra hestevogn til motoriseret trafik. http://blog.consumerguide.com/neigh-what-t...
På samme måde kunne man lave en gearstang attrap til el drevne biler, som dem der sværger til manuelt gear kunne hive i. Avancerede udgaver kunne laves så de påvirker forholdet mellem trykket på speederpedalen og hastigheden, så forskellige gearvalg virkelig giver forskellig hastighed.

I øvrigt findes der faktisk elektriske biler med manuelt gear, f.eks. https://jalopnik.com/an-electric-ferrari-w...

  • 0
  • 3

@ Bjørn Godske

Hold da op, jeg kunne have skrevet oplægget selv :-) Kun køresygen er jeg en lille smule mindre plaget af, men ikke at se ud af ruderne mens man kører over en længere strækning gør mig syg.
Da man begyndte at sætte videoskærme i nakkestøtter til "er-vi-der-ikke-snart" - generationen, blev jeg ganske forundret. Dels fatter jeg ikke at omgivelserne undervejs ikke har mere interesse, og at ligegyldige spil overtrumfer, dels forstår jeg ikke at ungerne ikke bliver syge og dels mener jeg at de nok får TV-skærme nok i forvejen.
Den første generation af disse video i nakkestøtten er nu vokset op, og de frabeder sig også verden udenfor vinduerne, selv når de flyver eller kører med tog. Egentlig mærkelig at tog- og flyfabrikanter ulejliger sig med disse vinduer. Selvkørende biler kan vel også undvære vinduer???
Næh - nu har jeg sat mig ind i en metalæske, og skal spilde min tid her indtil min næste byscenarie dukker op udenfor døren.

  • 4
  • 4

"Men du får nok en virtuel køreskolelærer, der sidder klar til at overtage når du dummer dig."

Sådan en har jeg allerede-non virtuel ;-)

  • 2
  • 0

Han bruger nok - som jeg - en GPS = Godte På Sædet :-)

Hvis hun er styg, kan det så blive til en Gimpe På Sædet ;-)

  • 1
  • 0

Egentlig tror jeg ikke det bliver forbudt at køre selv.

Ikke? Jeg har svært ved at se hvordan det kan ende anderledes. Når først vi når dertil at bilproducenterne bliver enige om en fælles standard for kommunikation mellem bilerne, så de selv forhandler hvordan der skal køres over krydset, og lyssignalerne dermed forsvinder for biler, så har jeg svært ved at se, hvordan det ikke kan ende med et forbud.

Det er desuden muligt at skifte manuelt i de fleste automatgearbiler, men ingen bruger funktionen.

Lige præcis, Min ikke-elbil har sådan en Mercedes tiptronic gearkassen, hvor jeg kan skifte oppe på rattet (eller vistnok ved at rykke i gearvælgeren). Jeg har prøvet det én gang. Efter at have konstateret at, ja det er altså også en mulighed, så har jeg aldrig brugt det mere (præcis som det ektra lavtgearede 4-hjulstræk og hill-ascend og flere andre ting....damn der er meget gøgl i bilerne idag).

  • 1
  • 2

så de selv forhandler hvordan der skal køres over krydset, og lyssignalerne dermed forsvinder for biler

Øhh, og hvad så med alle de andre elementer i trafikken, eksempelvis cyklister og fodgængere, der jo kan finde på at gøre de mærkeligste ting som et menneske er meget bedre til at forudse end en computer?

Men der hvor trafikken bevæger sig stort set som et tog, eksempelvis motorveje (og som også er det kedeligste), der kunne man godt forstille sig en gang laaangt ude i fremtiden at der kun er adgang for autonom kørsel.

  • 2
  • 0

Dieselmotorer, downsizing, turbo, overavancerede motorstyinger der selv giver gas en gang i mellem, automatgear, elektrisk servostyring...

Biler bliver mere og mere transportmidler lavet med fokus på transport frem for fornøjelse. Fokus på konsumkunder, frem for entusiaster. Det er snart ikke til at købe en bil der giver køreglæde (her skal køreglæde ikke forståes som sikkerhed eller komfort). Med mindre man køber en Toyota Aygo eller en dyr entusiast-bil.

Om det er en konspiration :) eller en del af den "gammeldags" bilbranches selvkonstruerede spiral mod udryddelse ved jeg ikke, men 10 år mere i stadig mere uinteressante biler, så kommer jeg ikke til at savne glæden ved selv at styre.

PS: Jeg kører 60.000km og jeg har haft automatgear, og jeg vil helst skifte selv (pånær ved køkørsel). Og det er ikke det samme at skifte selv gennem et automatgear.

  • 4
  • 1

Og selvom, at vi har fået tudet ørene fulde af, at når de selvkørende biler kommer, så vil antallet af ulykker falde til noget nær nul, og så kan man jo ikke være bekendt at køre i en dødsens farlig bil, som man selv har kontrol over - det vil forsikringsselskaberne og politikerne slet ikke tillade, så holder jeg faktisk af, at køre i bil.

Og selvom, at vi har fået tudet ørene fulde af, at når folk holder op med at ryge, så vil antallet af lungekræfttilfælde falde til noget nær nul, og så kan man jo ikke være bekendt at ryge dødsens farlige cigaretter, som man selv har kontrol over - det vil forsikringsselskaberne og politikerne slet ikke tillade, så holder jeg faktisk af, at ryge.

(humorforladte bede læse ovenstående 2 gange)

  • 3
  • 2

Det kan blive en skæg oplevelse, når alle de andre er selvkørende.
Så kan du bare give fuld gas, de andre flytter sig eller holder automatisk tilbage :-)

  • 6
  • 0

Hvem har efterspurgt en selvkørende bil?
Hvem vil betale ekstra for en selvkørende bil?

Ikke at idéen ikke er god, for det er den helt sikkert...når det ellers virker.

Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke, om det ikke bare er en overflødig gimmick, som så meget andet, for at retfærdiggøre en højere pris.

Personligt ville jeg godt betale en smule ekstra, for at have køreassistance på lange motorvejsstræk, der kan virke søvndyssende og ensformige.

Spørgsmålet er, om det overhovedet giver mening at eje en bil selv, hvis samme blot kan tilkaldes og udføre en ønsket transportopgave.

  • 4
  • 0

Hvem vil betale ekstra for en selvkørende bil?


Hvis der med "selvkørende" menes førerløs: Enhver, der har behov for at transportere nogen eller noget, der ikke selv har ret til at føre en bil.

Den kategori er stor:
- Os alle sammen, når vi på et tidspunkt bliver så alderssvækkede, at vi mister evnen/retten til at køre bil.
- Næsten os alle sammen, når vi er til fest eller på familiebesøg og gerne vil have lov at drikke vin til maden.
- Forældre, som vil køre deres børn i skole eller til fritidsaktiviteter, men gerne selv vil være fri for at tage med i bilen.
- Familier, hvor det ene medlem skal bruge bilen på en anden lokation, end der hvor det andet medlem har kørt den hen. Så kan bilen blot køre tom mellem de to lokationer.

Spørgsmålet er, om det overhovedet giver mening at eje en bil selv, hvis samme blot kan tilkaldes og udføre en ønsket transportopgave.


Den største fordel er nok, at du kan have dit skrammel til at ligge i den permanent.

  • 2
  • 0

Den kategori er stor:


Det er da rigtigt Allan. Ofte kan opgaven dog løses på anden måde.

Har man virkeligt behov for at eje en bil, for at have skrammel liggende? Jeg har da rigeligt liggende andre steder ;o)

Helst har jeg ikke noget liggende i bilen, fordi det normalt viser sig, at der er brug for noget andet - som af en eller anden grund ikke er der.

Jeg vil stadig mene, at for de fleste vil det ikke længere give mening at eje sit eget førerløse køretøj.

  • 2
  • 2

Har man virkeligt behov for at eje en bil, for at have skrammel liggende? Jeg har da rigeligt liggende andre steder ;o)


Det skrammel, du har liggende andre steder, har du jo ikke til rådighed, når du får brug for det i bilen. Når det begynder at regne, lige før du stiger ud af bilen, hjælper det ikke så meget, at du har en paraply til at ligge derhjemme.

Derudover er der alt det skrammel, man har pakket i/på bilen, før man tog på arbejde, fordi man skal bruge det senere på dagen efter arbejde. Jeg vil da personligt gerne være fri for at pille havkajakken af den hyrede delebil, når jeg møder på arbejde, og derefter om eftermiddagen læsse den på en ny, hyret delebil - hvis den da overhovedet ankommer med de nødvendige tagbøjler.

  • 2
  • 0

På samme måde kunne man lave en gearstang attrap til el drevne biler, som dem der sværger til manuelt gear kunne hive i. Avancerede udgaver kunne laves så de påvirker forholdet mellem trykket på speederpedalen og hastigheden, så forskellige gearvalg virkelig giver forskellig hastighed.

Man kunne også forestille sig gear paddles bag (foran) rattet i en elbil. Der behøver ikke at være en gearkasse, men når man påvirker "gear switchen" så udkobles motoren i et splitsekund, og man får dette efterspurgte ryk, som i en bil med manuel gear.
Rykket kommer hver gang man påvirker switchen og man bestemmer selv antallet af gear og længden af udkoblingen, altsammen med pedalen i bund.

  • 0
  • 2

Bjørn Godske er modig, når han tør indtage ovenstående standpunkt, og hatten af for det!

Det var forventeligt, at der ville komme en mængde indlæg, præget af en overdrevet feminin overformynderisk kedelig tilgang til den fornøjelse, som det er at køre bil, herunder A til B transport typerne, som har det fint med en Kia eller lign.

Glæden ved bilkørsel er jo bla, at mærke motorens momentkurve/effektkurve op gennem omdrejningerne, motorens unikke "fingeraftryk", eller at mærke hvor og hvornår turboen sætter ind, uden irriterende og utidig indblanding fra en automatgearkasse.

Tak Bjørn G.!

  • 4
  • 3

Så når man plørebacardi vælter ind i den selvkørende bil, så er der ingen farlige knapper at trykke på? Intet kan gå galt med dig i bunden af bilen?

Smart at kunne læsse børnene ind i den selvkørende. Så slipper man da også for et socialt samvær med dem, og kan måske endda nøjes med et kortvarigt aftenmåltid med dem i løbet af et døgn.

  • 4
  • 4

En af vore biler er en Altea med DSG. Det virker overordnet set udmærket, og er fri for tidligere tiders amerikaner-fedten-gear med omdrejningstal i fri dressur, - føj.
DSG kassen irriterer dog familien noget, især når man har bremset ned for at dreje og derpå acellerere igen. Så vælger den et for højt gear og drivlinien rusker alt imens det tager tid at finde kræfterne.
Jeg har efterhånden vænnet mig til at vælge "S" ved sving, så dermed styrer jeg altså alligevel mit automatgearkasse manuelt en gang imellem. Udover det tvinger jeg den også over i "+" eller "-" ved manøvrer som for eksempel med trailer eller campingvogn.

Vi kunne sagtens finde på at vælge et VAG produkt igen, men jeg vil altså lige så gerne have en seks-trin manuel i stedet for.

  • 2
  • 1

Er det dit drømmescenarie måske?

Nej på ingen måde. Men det kunne godt ske. Tankevækkende. De biler er jo spækket med kameraer og sensorer i alle retninger. Det er måske fristende for myndighederne og forsikringsselskaber.

Hvis en selvkørende bil er involveret i et uheld er det helt sikkert at de vil bruge sådanne optagelser.

  • 1
  • 0