Selvdestruktiv vækstfanatisme

I starten af 1920erne indså AT&T's ledelse at de på et eller andet tidspunkt ville have solgt alle de telefoner man kunne sælge og i aktieafkastets hellige navn begyndte de at lede efter noget andet at foretage sig.

Valget faldt på en tanke firmaets stifter, Alexander Graham Bell, havde fået allerede et par år efter han fik patent på telefonen: Telefon med lyd og billeder.

De første prototyper blev bygget i 1930'erne og fokuserede på den optisk-elektriske konvertering, senere i skiftede fokus til signalkomprimering og alt i alt blev der druknet uanede millioner i projektet, noget nord for 500M$, inden man i 1964 kunne lancere "picturephone" - som en dundrende fiasko.

Ti år senere var alle spor af projektet væk og den eneste blivende effekt var at AT&T's mange patenter på billedkomprimering de næste to årtier lå i vejen for skiftet til digitalt fjernsyn.

FLS spildte guderne vide hvor mange millioner på deres flyæventyr, fordi en eller anden havde læst en bog der påstod at en koncern i deres størrelse skulle have mindst fem forretningsområder.

Microsoft er nok skolebogseksemplet på denne "vækstsyge", de har druknet utalte milliarder i forsøg på at møve sig ind i underholdningsbranchen, et æventyr der gjorde handicappede Windows Vista til fiasko og gav OS-konkurrenterne medvind, deres efterhånden fem forsøg på at lave mobiltelefoner har ædt milliard på milliard, selv ikke en musik-spiller kunne de magte.

Man skulle have troet at topledere i 100mio klassen havde hørt om "If it works, don't mess with it.", men fænomenet lever i bedste velgående.

Amazon roder med droner til pakkelevering, mekanikkens naturlove og alimindelig sund fornuft til trods.

Twitter er i fuld gang med at afskaffe netop de to kernekvaliteter der har gjort deres service populær: Kortfattet og kronologisk.

Alt imens udenforstående står og klør sig i nakken og tænker "Det er lidt underligt at de ikke selv kan se det..."

phk

Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Kommentarer (26)

Twitter er virkeligt et godt eksempel på nogen som siger "Hey, vi er blevet store på at have et unikt koncept som gør, at kun dem som er gode til at formulere sig er i stand til at komme ud med deres mening, mens de larmende buldrehoveder har det svært. Lad os da bare afskaffe dette koncept."
De står lige nu med geværet pegende mod deres egen fod, og sigter i vækstens hellige navn. Jeg tror de rammer.

  • 16
  • 0

Amazon roder med droner til pakkelevering, mekanikkens naturlove og alimindelig sund fornuft til trods.

Det er så trods alt ikke katedraludvikling, hvor man arbejder hemmeligt med idéen i 20 år inden den skrinlægges. Der arbejdes med droner i mange sammenhænge, også hos konkurrenter, og distancen begrænses kun af batteriet.

Men det skulle så til gengæld ikke undre mig, at Amazon vil forsøge at patentere "metode til at bære last med flyvende apparat" og hamre alle andre oven i hovedet med det.

  • 1
  • 0

... men der er også mange succeser. Da Microsoft introducerede Office gik de op mod etablerede konkurrenter som Lotus og Wordperfect. Office blev en fantastisk forretning. Google er gået fra søgemaskine til leverandør af Mobile OS og det er efter eget udsagn den bedste investering de nogensinde har foretaget. Apple har udvidet fra computere til telefoner og tablets – igen en fantastisk investering.

Hvo intet vover intet vindes. Specielt når man opererer inden for en branche hvor der ofte sker ændringer. Nokia er et eksempel på hvad der sker hvis man står stille (selvom de gjorde mange forsøg på at finde andre forretningsområder).

Sidst er det vigtigt at huske at vækst er fedt – i morgen bliver mere spændende end i dag. Fattige bliver rigere. Rige bliver rigere. Lad os håbe væksten fortsætte … alt andet vil være forfærdeligt!

  • 7
  • 7