Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
true cousins

Se TC-X i Versus-duel på DR1 i aften kl. 20!

TC-X i Versus

Illustration: Privatfoto

Alt er linet op til den helt store duel...

Det er nok de færreste der ved det, men i juni deltog True Cousins i optagelserne til en Versus duel imod Danmark Hurtigste (benzin)-Bil, som køres af Mike Reymond.

Det tog mange timers arbejde med telefonen at få arrangementet op at stå, men der var stor vilje fra vores og Versus-folkenens side, så til sidst lykkedes det. Malmø Raceway lånte banen til Versus-folkene efter en weekend, hvor der i forvejen havde været dragrace, så banen allerede var præpareret og alle ambulance- og brandfolk var på plads - sikkerheden var dermed i orden.

Deres udsendte i den varme stol...

I første omgang var flere endre mulige dueller i spil, bl.a. kørsel med den lynhurtige Kawasaki H2, der blev vist i sidste fredags udgave af Versus, men også kørsel mod en fjernstyret bil var kortvarigt oppe og vende.

Vi foreslog selv, at det skulle have været en rigtig rail-dragster, som banen allerede har til rådighed, men i sidste ende valgtes Mike Reymond, som i øvrigt flere gange har vundet titlen "Danmarks Hurtigste bil".

Vi kan naturligvis ikke afsløre hvem der vinder duellen, men se selv med i aften fra kl. 20 på DR1!

Inden så længe kommer der mere her på bloggen, bl.a. om vores seneste triumf med Silver Bullitt samt mere om TC-Xerens fantastiske sæson - og fremtidsplanerne for begge køretøjer.

Fra venstre; Mike og et team-medlem, Glenn og Motornissen.

Hans-HenrikThomsen, True Cousins
fortæller sammen med sin fætter Glenn E. Nielsen om arbejdet med at udvikle og bygge deres lynhurtige el-motorcykler og -biler.

.... og omhuen med at annoncere udsendelsen på DR1, indikerer jo nok resultatet, så tillykke med det! ;o)

Selvom jeg naturligvis holder med true cousins, både fordi de fortjener det, og fordi fremtiden ligger i eldrift frem for benzin, så har jeg et "svagt" hjerte for den gamle Chevy Nova i teltet, på det første billede.

Designfilosofien er så amerikansk, som den kan blive. Novaen, uden kølerhjelm, og det halve af motoren ragende ovenud, er nærmest så aerodynamisk ukorrekt, som nogen racerbil kan blive, og dermed på ingen måde optimeret til de sidste 2/3 af accelerationen.

Men who cares about aerodynamics .... når en Chevy big block kan bores op til 9 liter? ;o))

  • 3
  • 0

Den amerikaner havde godt nok fart på..hvordan er det overhovedet teoretisk muligt, at en tungere bil med det halve moment kan vinde.. gik der noget galt for jer?

  • 0
  • 0

Aaaarh, den har du misforstået. Moment er for rotation, hvad kraft er for en lineær bevægelse. Hvis du vil regne en acceleration ud, skal du bruge kraft eller moment.

Effekt beregnes ud fra moment ved et givent omdrejningstal.

Jeres moment på 3000 Nm, er det lineært? I så fald vil jeres effekt stige lineært med omdrejningstallet.

Hvis jeres effekt er den samme under hele accelerationen, så er momentet aftagende under accelerationen.

  • 0
  • 1

Aaaarh, den har du misforstået. Moment er for rotation, hvad kraft er for en lineær bevægelse. Hvis du vil regne en acceleration ud, skal du bruge kraft eller moment.


Nej, han har helt ret. Det er produktet af moment og omdrejningstal, der bestemmer, hvor hurtigt det kan gå. Hvis momentet for motor A f.eks. er halvt så stort som motor B, men omdrejningstallet er tre gange så stort, kan du blot geare rotationen for motor A tre gange ned. Derved vil motor A opnå samme omdrejningstal som motor B, men 1,5 gange motor B's moment.

Og produktet af moment og omdrejningstal er proportionalt med effekten. Derfor skal man kigge på effekten.

Skal det virkelig være nødvendigt at forklare den slags folkeskolefysik på et site for ingeniører?

  • 2
  • 0

Du har ret, så længe vi taler om moment fra motoren. Men det er det endelige moment på hjulet der bestemmer accelerationen af bilen.

  • 0
  • 0

Du har ret, så længe vi taler om moment fra motoren. Men det er det endelige moment på hjulet der bestemmer accelerationen af bilen.

Ja - men det er jo ligesom ikke det, vi har fået opgivet - vel?

Som ingeniører burde vi gå forrest i kampen mod "moment er vigtigere end HK" diskussionen - det effekt og kun effekt, der får ting til at accelerere. Jeg kunne godt lave en "motor" med en effekt på 1 HK og et moment på 10.000 Nm - den vil ikke vinde indpas i dragracing ;o)

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Du har ret, så længe vi taler om moment fra motoren. Men det er det endelige moment på hjulet der bestemmer accelerationen af bilen.


Nej, også målt på baghjulene er effekten en bedre målestok.

Hvis to biler har samme vægt og samme moment på baghjulene, men den ene bil har større hjuldiameter, vil denne bil accelerere langsommere.

Hvis to biler har samme vægt og samme effekt på baghjulene, men den ene bil har større hjuldiameter, vil begge biler accelerere lige hurtigt.

(Naturligvis under forudsætning af, at begge biler har lige godt fat i vejen, og at udviklingen i effekt/moment som funktion af hastigheden er ens for begge biler.)

  • 1
  • 0

var at der ikke var så lang tid til at optage som først antaget. Vi vidste at benzin-bilen var hurtigere, men Mike var hurtigere end han sagde og da Glenn kunne se at han ikke kunne vinde den viste duel, slap han efter 100 meter, så hans tid blev 5,8 eller der omkring, mens Mike kørte 4,9.
Og havde vi mødt ham i slutningen - i stedet for starten af denne sæson, hvor vores bedste tid var 5,4 - så kunne vi også køre 4,9 sek og det ville i så fald være blevet MEGET tæt, men det kan man jo ikke altid få til at passe med hvor bilerne er i deres livs-kurve - det tager tid at køre rigtig hurtigt, altså under 6 sek på 201 meter.

  • 0
  • 0