close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sætter gratis strøm gang i elbilssalget?

Nissan og E.On har netop indgået en aftale om, at hvis du køber en elbil fra Nissan, så er der gratis opladning i tre år.

Det er sådan set et meget sympatisk forsøg på at få solgt nogle elbiler i Danmark, eller som direktør for E.ON, Tore Harritshøj, skriver:

"Vi har brug for at sætte skub i markedet, hvis Danmark ikke skal ende som en benzin ø midt i et elektrisk Europa. Vi tror på, at attraktive og overskuelige ladeløsninger vil få flere til at vælge elbilen. Derfor glæder det os meget, at Nissan har valgt os som deres officielle ladepartner, for vi står langt stærkere sammen end hver for sig,”

Men spørgsmålet er om det vil rykke på noget som helst, andet end at de 5.000 biler der nu bliver solgt under den nye aftale om at holde registreringsafgiften i ro, bliver Nissan-biler?

Og fred være med det, for en Nissan Leaf er en rigtig fin elbil og jeg har fuld forståelse for at Nissan og E.ON kommer med sådan et tilbud - det burde de andre elbilsproducenter straks efterligne.

Men det bliver ikke noget der "sætter skub i markedet" - det vil i bedste fald bare betyde, at de 5.000 biler (som vist egentlig bare er 3.600), vil blive solgt hurtigere end forventet.

Bjørn Godskes billede
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Kommentarer (59)

Den store knast i forb. med elektrificering og udfasning af fossiler er energiafgiften som i Danmark er tårnhøj uanset strømmen er grøn eller sort.

Dette glade vanvid givet sig de mest groteske udslag som f.eks tilbuddet om gratis strøm fra Nissan. For det første et der ikke noget det hedder gratis strøm - spørgsmålet er kun hvem det skal betale for det. Og det bliver åbenbart ikke brugerne af strømmen, så hvem? Det kan selvfølgelig være man kommer til at betale som en del af bilens købspris men så bliver den vel ikke konkurrencedygtig. Så hvem? For det andet betydet det jo at kulsort kulstrøm også bliver gratis for Nissan brugerne. Altså for at fremme elektrificering og afvikling af fossiler. Totalt skingrende vanvid.

Hvordan har vi båret os ad med at få verdens mest inkompetente og fjogede politiske ledere. Ikke en dag går uden at dette muppet show på Chr. Borg gør sig bemærket.

Vågn op@!!#!@&&# De skal smide på porten. Kom så Tulle. Vis lidt overlevelsesinstinkt

  • 7
  • 6

En politisk aftale om fast, lav registreringsafgift som rækker mange år ud i fremtiden, vil betyde langt mere end billig opladning.
- Med mange år er her ment som for/hos vælgerbefolkningen. Ikke "politikerår" = max 4!

  • 18
  • 2