Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
seiersen science

Sådan taber du dig

Overskriften er taget fra aviser som BT og Ekstra Bladet samt diverse dameblade, og den kommer igen år efter år, især lige efter jul, så hvis det er det, der skal til for at tiltrække læsere, er jeg ikke for fin til at genbruge den her på dette blogindlæg.

Jeg er træt af at høre om slankekure. Ikke så meget fordi, de ikke virker - for det er der sikkert mange, der gør - men fordi de tit er modefænomener baseret på anekdoter og myter frem for videnskab.

Atkinskuren, spis-efter-din-blodtype, syre/base-kuren og stenalderkosten. Sidstnævnte er interessant, fordi den som den første kur virkelig er slået igennem hos mænd, dels fordi den baserer sig på store mængder kød, og dels fordi den forreste bannerfører herhjemme er den maskuline, muskuløse kendis-kok Thomas Rode, der med sin hæse stemme optræder på TV og fortæller, hvordan stenalderkosten ændrede hans liv.

Slankekure ligger under for modetendenser styret af, hvilke bøger der kommer på markedet, og hvilke kendte mennesker, der benytter sig af dem!

Virker kurene så? Ja, det gør de sikkert ofte. Jeg vil dog vove den påstand, at uanset hvilken kur, du vælger, har du en god mulighed for vægttab, alene fordi du hele tiden tænker over, hvad du putter i munden. Slankekurene er alle karakteriseret ved strikse regler, og det øgede fokus på fødevaresammensætning, vil ofte få dig til at spise sundere.

For eksempel har flere undersøgelser vist, at Atkinskuren (altså den hvor man undgår kulhydrater) virker, fordi man ganske enkelt indtager færre kalorier. Det kan have noget at gøre med fokus på madindtag, og det kan have noget at gøre med, at f.eks. proteiner mætter mere end kulhydrater. Men mekanismen er i hvert fald helt anderledes end den, Dr. Atkins oprindeligt solgte sin kur efter.

Mon ikke også stenalderkosten kan koges ned til simpel kaloriereduktion, som i virkeligheden intet har at gøre med den oprindelige påstand fra 1975 (ja, så gammel er stenalderdiæten faktisk) om, at menneskets gener er opbygget som et kødædende dyr, og at vi derfor skal spise som dyr, ganske som i stenalderen.

Motion er også underlagt modetendenser. Engang hed det aerobics, nu hedder det zumba til pigerne og CrossFit til drengene. Og dermed tilbage til overskriften; sådan taber du dig:

Et studie fra januar har vist, at man kan forbrænde op til 20 procent mere fedt, hvis man dyrker sin morgenmotion på fastende mave, end hvis man lægger løbeturen efter morgenmaden! Det synes jeg er ret vildt, og det var egentlig bare det, jeg ville præsentere for jer.

Og så kunne jeg godt tænke mig at spørge de af bloggens læsere, der er eller har været på slankekur: Hvordan vælger du din slankekur? Går du efter modefænomener, eller går du mere videnskabeligt til værks? Hvad var afgørende i dit valg?

PS. Jeg har aldrig selv været på slankekur, men jeg forsøger at dyrke meget motion. Min eget helsekodeks er således "forbrænd mere end du spiser". Det virker kun nogenlunde - jeg kan virkelig godt lide at spise...

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Quote: Min eget helsekodeks er således "forbrænd mere end du spiser".

Det er mit også.

Desværre er jeg doven, så hos mig er det den anden parameter der skrues på... Så, "mindre portioner, flere grøntsager, drik kun vand, og undgå alkohol - i alle fald på hverdage".

Der virker (omend det er langsommeligt) så længe motiveringen er høj nok til ikke at snydespise. "Mange bække små, gør at du ta'r på..." :-)

  • 2
  • 0

For ingeniører kan problemet vel synes simpelt, vi er vant til begreber som masse- og energibalancer og forbrændingsprocesser så på den måde er er regnestykket simpelt, hvis der bliver puttet mere ind end der er brug for bliver det til depoter der sætter sig!

Enkelt og rationelt og så alligevel forbandet svært :-)

For mig starter det henne i Netto, de ting der bliver stående på hylderne feder ikke!

  • 4
  • 0

...er midlertidige og giver nærmest fripas til bare at æde løs igen, når den er ovre.

Læg din livsstil om, og gør det permanent i stedet. Det betyder ikke, at man skal leve af gulerødder og bønnemos resten af livet, men at man skal overveje, om man virkelig vil spise frituremad hver dag.

  • 1
  • 0

Tja, indtil for få dage siden ville jeg have svoret til den simple energibetragtning - input>(output+forbrug)->vægtforøgelse

Prøv dog at se denne TED-video: (http://www.ted.com/talks/peter_attia_what_...)

Selvom Peter Attia tilsyneladende er meget følelsesladet ifm. emnet, har han en meget vigtig betragtning: er vi nu også sikre på årsagssammenhængen mht. vægtforøgelse?

Han påstår ganske enkelt, at vi (videnskaben) aldrig har påvist, at diabetes mm. er en følge af overvægt, men at det kunne forholde sig omvendt: at overvægt snarere er kroppens reaktion på andre forhold.

Meget interessant.

  • 1
  • 1

Intet er simpelt - heller ikke vægt og vægttab.

Men ...

  • indtag af varieret kost i moderate mængder og det samme for alkohol.
  • brug benene lidt mere
  • få din nattesøvn
  • undgå stress
  • undgå at blive fanatisk

og man er godt på vej

  • 0
  • 0

Jeg er ikke særligt imponeret over videnskabens fremskridt på netop dette område.

Det er ganske enkelt umuligt for mig at forstå, hvorfor det er fuldstændig ugørligt at hitte ud af hvorfor nogle mennesker bliver fede af "forkert kost", mens andre kan spise hvad der passer dem uden at tage ét gram på!

Det kan i hvert fald ikke være interessen der mangler; selv om fedme er noget man ser ned på (lige som alkoholisme og B-menneske-adfærd) kan det ikke være gået hen over hovedet på videnskaben, at den der finder et slankemiddel der fungerer bliver multimillionær på mindre end et døgn!

Jeg har godt nok hørt og set en masse om undersøgelser af overvægtige, hvor man forsøger at finde ud af hvad der sker inde i dem, så at sige. Måske skulle man undersøge dem der aldrig tager på, og finde ud af hvad der sker inde i dem?

  • 2
  • 0

luk munden og let røven.

Det er den "kur" jeg har været på længe ....

Og er man ikke god til at lukke munden for (overflødigt) føde indtag må man blot prioritere at lette røven noget mere :-)

Og dermed finde en kombination af motion der er SJOVT.

Er man lidt nørdet med tal, er der mange muligheder for at finde motivation i følge sine fremskridt.

Sites som endomondo.com, connect.garmin.com, strava.com etc gør det nemt at måle sine bedrifter mod sig selv og andre.

  • 0
  • 0

Alt det overflødige "tast selv", der naturligvis ikke er brugervenlig, bruger ekstra meget tid ved skærmen.

Her tænker jeg ikke kun på selvangivelse ved skat, men alt med det offentlige.

  • 0
  • 2

De to trick der virkede for mig var at finde sund mad jeg godt kan lide og prioritere motion på lige fod med andre aftaler.
Jeg er opdraget til at spare på kødet og fylde op med kartofler (el. ris og brød) hvis man er sulten. Det gjorde en verden til forskel at jeg smed det stivelsesrige på porten og kun spiser det hvis jeg virkelig har lyst til det på samme som slik. Mit mål for et måltid for mig er nu 1/4 kød, 3/4 grønsager og ingen kartofler/ris/brød. Jeg kan blive helt mæt i mad jeg elsker og samtidig holde min vægt stabil.

Til at tabe mig (og mindst lige så vigtigt, holde mig i form) bruger jeg motion. Jeg går i fitness center fordi at jeg dermed er uafhængig af vejret og fordi at der er vægte til effektiv opbygning af muskler (3 gang 8-10 gentagelser med korte pauser i mellem før muskelgruppen ikke kan mere den dag, ellers gå op i vægt). Opbygning af muskler er utroligt vigtigt for forbrændingen. Hvis du har dobbelt så store muskler skal der kun det halve arbejde til at forbrænde en given mængde fedt. Derfor tænkte jeg slet ikke på at tabe mig de første 6 måneder da det simpelhen var spild af arbejde før jeg fik større muskelmasse - en ting jeg ser mange overse inkl. mig selv før jeg lærte det.

  • 4
  • 0

Jeg er fra naturens side udstyret med en glubende appetit. Ligeledes er min storebror. Indtil jeg blev 14 gik det sådan set nogenlunde - jeg var radmager - men så i 8. klasse tog jeg pludselig 18 kg på - primært spæk, uden at vokse synderligt i højden. Siden har jeg måttet kæmpe mod vægten. Træning blev i første omgang et nødvendigt onde for mig, og af samme årsag, var det heller ikke nogen succes. Sidenhen blev træning en hobby, og med tiden er alle aspekter af træning blevet en hobby for mig. I dag er jeg overbevist om at 50 % af dine resultater ligger i din kost. Den nemmeste måde for mig at tabe mig på, er stadig at reducere kalorierne, og så begynde at løbe. Intervalløb giver en god efterforbrænding, velvære, og i mit tilfælde, nedsætter det faktisk appetitten, så jeg lettere kan overholde mine kalorier. Når nu kost og træning også er min hobby - så har jeg faktisk min egen hjemmeside (under Construction) om emnet. Følgende link, er en lille beregner - hvor jeg har tyvstjålet noget kode og sat ind: http://www.kosttilskud.dk/energibehov
Det daglige kaloriebehov regner den perfekt ud - men resten er nonsens, jeg lige får slettet ved lejlighed :-)
Men som sagt - find ud af dit daglige energiforbrug, og læg dig så ca 500 kcal under det - så kan det kun gå i den rigtige retning.

  • 0
  • 0

Det studie du nævner om træning på tom mave er direkte relateret til insulin. Insulin er en meget vigtig faktor at tænke over i vægttab - mindst ligeså vigtig som energibalance. Det er derfor low-carb diæter virker så godt, da man ikke spiker insulin niveauet og dermed undgår at ende med en ensrettet vej for næringsstoffer.

Mht stenalderkost finder jeg det ikke utroligt at vores krop genetisk er bedre til at håndtere stenalderkost fremfor fødetyper introduceret de sidste par tusinde år. Når det så er sagt er low-carb aspektet igen nok det vigtigste.

  • 1
  • 0

Da jeg smed 14kg for ca 10 år siden, var det blot ved at cykle lidt og samtidig droppe sukker til et absolut minimum. Især sukker i kaffe/the bliver meget nemt optaget i kroppen, da det er opløst i en varm væske.
Men man skal ønske en forandring - glem alt om en kur, det er salgsgas opfundet af folk der elsker at tjene penge på andre folk, som håber på en "quick fix".
Jeg har været i den bedste form og helbred, i den periode hvor jeg psykisk har haft det bedst, dvs undgået hængepartier, ryddet op i mit hjem(smidt ubrugt ud og beholdt ting der bruges og nydes), lært at sige fra, lyttet mere, givet plads til ro, eftertænksomhed og tilgivelse af gårdsdagens fejl/lærdom.
Der burde være meget mere undervisning i folkeskolen omkring reklamens magt og forskellen imellem håb/drømme og tørre realiteter.
Hjernen kan snyde os lige så meget, som den kan hjælpe os.
Alle dem jeg kender, som har være syge og benyttet piller, hospitaler, psykologer, massage, motion osv. Kommer stort set alle sammen tilbage med samme konklusion - det er sindet der skal ændres. Kroppen kan opnå de vildeste resultater, så længe vi får styr på vores rødgrød øverst oppe.
Har lagt mærke til hvordan at folk ofte blive kæreste-fede. Og at den som bliver dumpet/slået op med, altid meget nemt taber sig i takt med kærestesorger. Og det er da et ganske fint eksempel på at det for langt de fleste, er et spørgsmål om fødeindtag og psykologi.

Har for nylig set 2, ifølge min opfattelse gode programmer:
https://www.youtube.com/watch?v=E6nGlLUBkOQ

Og:
http://www.dr.dk/tv/se/u-turn/u-turn-10-10/
Jeg syntes egentlig at afsnit 10, summere hele historien fint, så man må selv vælge at se de 9 andre, hvis det ønskes.

  • 0
  • 0

Men folk på stenalderkost spiser jo masser af grøntsager. De mener bare ikke at plantefrø, sukker og mejeriprodukter er hvor du skal få hovedparten af dine kalorier fra (og for mange mennesker skal plantefrø og mejeriprodukter helt undgås). Undtagelsen til plantefrøene er nødder hvor den evolutionære strategi er at dyr spiser frøene, men også distribuerer dem og mister nogle som så bliver til nye planter.
Til den liste ryger tit: de fleste konserveringsmidler, sødemidler, alkohol (nogle gange fra et alkohol synspunkt og andre gange fra plantefrø eller konserveringsmiddel synspunkt), diverse medlemmer af natskyggefamilien - typisk kartofler (søde kartofler og yams er ikke natskyggefamilie, men ofte fraråder man også kartofler fordi folk spiser dem i stedet for grøntsager og så ender de med for lidt grønt, for lidt variation, og for meget kulhydrat).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten