Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Sådan kører BMW’s 300.000 kr. elbil

Ja, det er en elbil. Ja, den ser nok lidt anderledes ud, end de designlinjer, du normalt fremkalder i hovedet af en BMW. Og ja, den kæmper med nogle af de grundlæggende problemer, elbiler stadig har.

BMW i3 er det sydtyske mærkes første rigtige serieproducerede elbil, som har genanvendelse og miljø indgraveret i næsten enhver komponent i bilen. Jeg vil ikke ligefrem påstå, at den er pæn. Men ikke desto mindre fremkalder den en helt særlig følelse i dig, når du triller rundt i BMW i3.

Den baghjulstrukne bil er udstyret med et batteri, som yder 125 kw, hvilket giver 170 hp. Drejningsmomentet ligger på 250 Nm, som indtræder allerede ved 1.500 omdrejninger i minuttet og fortsætter for fuld fart op gennem omdrejningerne - som i enhver anden elbil. 0-100 km/t klares på 7,2 sekunder.

Men jeg må tilstå, at alt det er lidt ligegyldigt i BMW i3. For mig at se er den lille sydtysker ikke kun en elbil med de sædvanlige problemer som rækkevidde (godt 160 km) og usikkerhed om optankning.

Arg, pæn er den ikke. Men den vil mere med sit design end nødvendigvis at blæse dig bagover i en rus af æstetik. I virkeligheden er konstruktionen af BMW i3 langt mere interessant end det faktum, at det er en elbil. Illustration: bmw

Lad os starte med karosseriet. Med i3 har BMW lavet den første serieproducerede bil i verden med kulforstærket plast, som man kan se, når man træder ind i bilen på fodlister og oppe ved forruden. Den nuværende i3 ligger på 1.225 kg, mens en elbil med traditionel stålkarosseri af samme størrelse ville lande på over 1.500 kg. Dog må man konstatere, at BMW i3 ‘kun’ opnåede fire stjerner i sin Euro NCAP-test, primært fordi bilens a-stolper ikke er solide nok.

Trækker man vejret godt ind, mens man sidder i BMW i3, lugter der en smule anderledes end i en ‘traditionel ny bil’. Læderet i kabinen er nemlig garvet med naturlige stoffer fra olivenblade. Det lugter en smule specielt, men giver dig igen en følelse af, at du på flere parametre har med en anderledes bil at gøre. De øvrige dele af sæderne består af fibre, som BMW hævder kan genanvendes 100 procent.

Træet i kabinen er usædvanligt lækkert. Og det giver rigtig god miljø-karma. Bilens iDrive-system er desuden brugervenligt med et drejehjul, der nu også er udstyret med touch. Det er rigtig rart, når man eksempelvis skal skrive adresser ind i navigationsanlægget. Illustration: BMW

Det lækre træ, som findes i kabinen, stammer fra eukalyptustræer, der primært dyrkes i Europa. Og skovdriften har ifølge BMW certifikaterne i orden. Hmm, alt sammen noget, der i skrivende stund er svært at modbevise. Men kan du også mærke det?

Der er tale om noget andet her, end de billige plastdøre, du finder i en Nissan Leaf eller en Renault Zoe. Okay, BMW i3 starter fra omkring 282.000 kroner og med en lille smule udstyr, runder man hurtigt 300.000 kroner. En Nissan Leaf, som er en smule mere rummelig, starter eksempelvis ved 253.690 kroner.

Så taget i betragtning, at BMW i3 giver dig en temmelig anden følelse af bæredygtighed og så videre, er prisen vel okay.

Men lige nu sidder du formentlig og tænker: Løb vi tør for el i løbet af testdagene?

Ja. Den sidste dag havde vi desværre problemer med at lade bilen op gennem et traditionelt 220/230 volts stik. En tankning, som tikker 'fuld opladet' efter over seks timer. Men den manglende strøm resulterede i en rækkevidde, som ikke var stor nok til at nå tilbage til BMW-forhandleren. Hvordan fejlen opstod, ved vi ikke. Men vi fulgte den ganske simple vejledning, som følger med bilen - alligevel gik det galt.

Bilen er udstyret med et særligt Eco Pro-program, der sparer absolut mest på strømmen i kabinen. Det kunne være aircondition, der som bekendt er en af de helt store strømslugere. Alligevel havde bilen svært ved at nå de lovede 160 km på en fuld opladning - mest på grund af det kolde vejr. Hmm, så vi er atter tilbage ved elbilens reelle vanskeligheder: Usikkerhed.

Men man bliver altid godt tilfreds med sig selv, når man holder i kø midt i byen og ved, at bilen ikke sviner. Man bliver glad, når man tager en sniffer i kabinen og bliver mødt af 'skovbund'. Og man glædes ved i3’erens ganske gode køreegenskaber og komfortniveau. Som udgangspunkt skal man op i en Tesla S, størrelsesmæssigt, før vi har batterier, der er til at regne med - især når man skal køre langt.

Det er som sådan ikke BMW’s skyld. Som bybil er i3 perfekt. Og med et abonnement hos eksempelvis Clever vil du også kunne køre det meste af Danmark rundt i bilen - dog nok med nogle timers oplade-venten undervejs. Hjemme i carporten får man en oplader med, der er hurtigere end normal. Du kan også downloade app’en iRemote til telefonen, så du kan holde øje med i3’eren løbende.

Okay. Respekt til BMW for at være det første prestigemærke, som mener det med elbiler seriøst. Endnu mere spændende bliver det, når mærkets i8-elsportsvogn kommer på gaden engang i løbet af 2014. Her er tale om en hybridsportsvogn med en elmotor på 131 hk og en benzinmotor på 1,5 liter med 231 hk. Den har også så sandelig designet med sig.

I denne grafik kan du læse mere om, hvordan BMW i3 virker.

Her kan du læse mere om Motorbloggens test af Volkswagens elbil, E-Up.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fedt at BMW kommer med. Jo flere "rigtige" bilproducenter der kommer med på vognen, jo bedre. Det undrer mig lidt, at man ikke kan proppe mere power ind i sådan en lille bil. Nu har de jo reduceret vægten, men kunne vel så proppe 200kg flere batterier ind eller sådan. Altså sådan en lille bil må da unægtelig bruge mindre strøm end en Tesla, så jeg forstår ikke helt det med rækkevidden. Hvis bare man kunne komme op på 250+km, så kunne de fleste danskere nå helt til KBH eller Jylland på en opladning, og så var der næsten ikke mere at klage over for en mini-bil. Er der noget Tesla kan, som de andre ikke magter?

i8:

Hvis jeg læser om i8, så er der tale om en plugin hybrid med næsten ubrugelig rækkevidde på ren el. Desværre, for jeg kan godt lide ideen om plugin-hybrid. Hvis de kan række sådan 100km+ på ren el, så er det en genial blanding.

Lidt sjovt, at når man så kigger billeder, så ser prototyperne enormt futuristiske ud, og når produktionsmodellen så dukker op, så er det reduceret til lidt blankt på motorhjelmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i8

  • 0
  • 0

Og det er altså bare en kedelig myte, hvilket du ret hurtigt kan overbevise dig selv om hvis du gider.

  • 0
  • 0

Du har helt ret at når nu de havde sparet 200 kg på diverse letvægtsmaterialer, så kunne de have fyldt mere batteri i den (Såfremt der var plads, hvilket det umiddelbart ser ud til at knibe lidt med) - jeg tror dog grunden til at de ikke har gjort det, er at så ville dens pris være kommet op over 300kkr og det er nok endog meget urealistisk for en bybil, når VW Up!, Mii og andre bybiler fåes til en tredjedel og snildt kører flere 100 km på en "opladning" - desværre for elbilerne!

  • 1
  • 0

Din påstand!

En artikel for nyligt giver svaret:
http://ing.dk/artikel/dansk-test-elbiler-m...

Baseret på den artikel tror jeg ikke du når meget længere end 80km i BMW'en på en kold vinterdag. Det vil være dejligt hvis det ikke var sandt for jeg er bestemt ikke modstander af elbiler, men de duer bare ikke til mit/vores behov med den rækkevidde. En Tesla ville være ok, men sådan en har jeg ikke råd til ;-)

  • 4
  • 0

Jeg har en aftale hos BMW i eftermiddag og regner der med at bestille mit eksemplar. Der er flere rapporter fra Norge hvor folk kører 100-130 km i et par graders frost hvis man kører forsigtig. Og ja, det er rigtigt nemt at se begrænsninger i en el-bil. Jeg har dog valgt at se mulighederne i stedet og glæder mig til at betale 0kr til staten, betale ca. 30 øre pr km i strøm og slippe for alt service på nær bremser og et pollenfilter. Desuden får jeg en bil med masser af ekstraudstyr som normalt koster næsten 3 gange så meget pga. afgifter. Bliver livet for surt med en rækkevidde på 130 km må jeg finde på noget andet. Eventuelt holde min gamle 323'er et års tid. Tesla kan naturligvis kun køre så langt fordi den har et kæmpe batteri. Det gør desværre at bilen vejer over 2 ton. Desuden koster den over det dobbelte af en i3'er og er derfor alt for dyr for mig.

  • 5
  • 0

De kører indtil den løber tør for strøm og så forstår de ikke hvad der skete.


Det er nok at overdrive lidt. Hvis du tænker på når en almindelig bil melder tom tank, så har du for det meste 50km tilbage, og visse steder kan det godt give lidt nervøsitet. En elbil kan til sammenligning næsten starte med et tilsvarende tom tank så snart du starter, og optankningsstederne kan være langt væk.
Det er ikke uden grund, at rækkevidden fylder så meget i indlæggene. Noget er vane, men der er også en væsentlig begrænsning af den frihed en bil står for.

  • 5
  • 1

Nej, okay lad os bruge den gennemsnitlige (og lidt useriøse) elbil som målestok for hvor godt de kan konkurrere med de hyper optimerede benzin/diesel biler.

Tag i det mindste "the golden standard" indenfor elbiler for tiden - model S. Det er vel kun fair? Når du ved at du skal på job kl 0630 har du selvfølgelig fortalt bilen det via din smartphone, så den bruger strøm fra elnettet til - imens du spiser morgenmad - at varme kabinen og batteriet. Det sker via en varmepumpe så strømforbruget er ikke skræmmende. Altså den bedste elbil på markedet i dag har nærmest ikke det problem du beskriver, hvorfor der altså findes en løsning som man åbenbart ikke VIL implementere.

Der findes en del private videoer fra norge på youtube, hvor model s ejere fortæller og viser hvordan den performer i koldt vejr.

  • 0
  • 0

Arh... jeg bor 40 km nord for rådhuspladsen i kbh og har 265 km til Kolding. Kolding er lige præcis over Lillebæltsbroen. Skall man rigtig til Jylland (Herning eller noget i den stil) skal man op i Tesla S område hvis der skal være bare lidt margin til afdugning/klima.

Ja - det er muligt, men nu er sådan en minibil jo heller ikke den de fleste kører mellem Jylland og Sjælland i, og jeg skrev også 250+. Så jeg mente bare, at oppe i den størrelse var den langt mere brugbar i hvert fald. Altså man kan alligevel hurtig for ræset 120-150km af - selv i en lille bil, når man futter lidt rundt, og selvom Tesla S jo er en del større, så undrer det mig, at den på trods af den høje vægt kan køre over 3 gange så langt på en opladning. Det må da være muligt at putte mere ind i de små biler.

  • 0
  • 0

Hvis bare man kunne komme op på 250+km, så kunne de fleste danskere nå helt til KBH eller Jylland på en opladning

Arh... jeg bor 40 km nord for rådhuspladsen i kbh og har 265 km til Kolding. Kolding er lige præcis over Lillebæltsbroen. Skall man rigtig til Jylland (Herning eller noget i den stil) skal man op i Tesla S område hvis der skal være bare lidt margin til afdugning/klima.

Hvorfor er det at alle biler skal kunne køre så langt?

I gamle dage havde vi mobiltelefoner der kunne holde strøm i 14-30 dage. Det er slet ikke relevant for folk i dag, sammenlignet med de features der er i en smartphone. Der kan opstilles hundredevis af eksempler på at den korte batteritid på en smartphone er et stort problem, men alligevel virker det acceptabelt for folk med batteri til en almindelig dag (og for en del Iphones til en halv). Hvis ikke man havde haft særlige smartphone features, så havde INGEN accepteret en batteritid på en enkelt dag. Det er det der overgår elbilen. Den har ingen killer-feature, som kan gøre den attraktiv nok til at man vil acceptere den kortere rækkevide. Men det betyder ikke at rækkeviden er relevant - det skyldes at man ikke vil afgive noget man tager for givet (lang rækkevide) uden at få noget for det (features).

De fleste mennesker HAR ikke behov for at køre fra KBH til Kolding. Der er sikkert nogle som har dette behov, men det gælder også lang batteritid for telefoner i dag.

  • 2
  • 1

Det er da dybt meningsløst at sammenligne en mobiltelefon med en elbil. Hvis den første løber tør for strøm putter man den jo bar i lommen og livet går videre, men hvis man på grund af nogle uventede ekstra kilometer pludselig står ude på Mars tyndskids mark og er nødt til at tilkalde Falck for at få transporteret bilen hen til et ladested, så er det da en helt anden ting.

M

  • 3
  • 1

Det er nok at overdrive lidt. Hvis du tænker på når en almindelig bil melder tom tank, så har du for det meste 50km tilbage, og visse steder kan det godt give lidt nervøsitet. En elbil kan til sammenligning næsten starte med et tilsvarende tom tank så snart du starter, og optankningsstederne kan være langt væk.

Hvis nu der var meget langt mellem tankstationer, ville det så betyde, at fossilbilen var ringe, eller at der skulle gang i opbygning af et netværk af tankstationer?
Hvis du synes det er svært at svare på, så er det da heldigt at du finder det tilsvarende spørgsmål let at besvare for elbiler. Her er problemet jo, så vidt jeg kan forstå på dig, elbilen og ikke at netværket af optankningssteder stadigvæk er i opbygningsfasen.

Og så lad os endelig skynde os at glemme, at 99% af optankingen vil ske hjemme om natten, mens vindmøllerne snurrer og laver gratis strøm til Tyskerne. Ja gratis. Der er danske elleverandører der tilbyder produktet "gratis natstrøm". Det synes at være et billigere alternativ end tankstationens 10 kr/l for diesel.

  • 2
  • 1

Nej, okay lad os bruge den gennemsnitlige (og lidt useriøse) elbil som målestok for hvor godt de kan konkurrere med de hyper optimerede benzin/diesel biler.

Tag i det mindste "the golden standard" indenfor elbiler for tiden - model S. Det er vel kun fair?

Som jeg skrev tidligere så ville en Tesla S sandsynligvis være OK til det meste, bortset fra at vi kørte til Italien på ferie sidste år hvor den desværre ikke rigtigt ville være brugbar. Prisen er dog en hindring. Det er de færreste der har råd til at betale mere end halv million for en bil. Derudover ved jeg heller ikke hvor egnet den er som familiebil?

Det er svært at overbevise folk om at købe et produkt der er dyrere og ringere end det de har i forvejen.

Hvis vi fik et landsdækkende eller måske nærmere, et europadækkende netværk af ladestationer OG alle bilerne havde en rækkevidde i stil med Tesla S, så er jeg ikke i tvivl om at salget af elbiler ville eksplodere. For at få udbredt elbiler, så skal de være attraktive for forbrugerne og det er de ikke lige nu.

  • 0
  • 0

Ang. rækkevidden så virker det som om, at producenterne (hvis vi ser bort fra Tesla, der jo går sine egne veje) har lagt sig mere eller mindre fast på, at rækkevidden i en moderne elbil skal være omkring 100 miles.

Ikke fordi de ikke kan levere mere (det er jo bare et spørgsmål om prisen), men fordi det er omtrent det der er nødvendigt i det daglige for >90% af alle.

Det er et helt bevidst valg fra producenternes side.

  • 2
  • 0

Hvis nu der var meget langt mellem tankstationer, ville det så betyde, at fossilbilen var ringe, eller at der skulle gang i opbygning af et netværk af tankstationer?

Det vil betyde at fossilbilen ikke var så attraktiv for forbrugerne, men det er en tænkt situation for vi har en meget dækkende netværk af tankstationer i hele europa og det er det elbilen er nødt til at konkurrere imod.

Det kan være attraktivt at købe en elbil som bil nr. 2, men som det primære køretøj er de desværre ikke interessante endnu.

  • 0
  • 1

Som jeg skrev tidligere så ville en Tesla S sandsynligvis være OK til det meste, bortset fra at vi kørte til Italien på ferie sidste år hvor den desværre ikke rigtigt ville være brugbar. Prisen er dog en hindring. Det er de færreste der har råd til at betale mere end halv million for en bil. Derudover ved jeg heller ikke hvor egnet den er som familiebil?
...
Hvis vi fik et landsdækkende eller måske nærmere, et europadækkende netværk af ladestationer OG alle bilerne havde en rækkevidde i stil med Tesla S, så er jeg ikke i tvivl om at salget af elbiler ville eksplodere. For at få udbredt elbiler, så skal de være attraktive for forbrugerne og det er de ikke lige nu.


Italien:
Senest til efteråret skulle det gerne være muligt at oplade Tesla model S v.h.a superchargers hele vejen til Italien. Dvs. du hver ca. 300 km skal stoppe i 20-30 minutter for at blive ladet op. Og så er optankning tilmed gratis på Tesla superchargers (virker kun til Model S).
Pris:
Det er rigtigt at pt. må du enten nøjes med lav rækkevidde (100-200 km) eller punge ud med over 600.000 kr. Men det er kun et spørgsmål om tid, før dette ændre sig. Tesla og andre lover at ca. år 2017, vil du kunne købe en el-bil med en rækkevidde på 300km+ for ca. 300.000 kr. Og så skal du tage med i beregningen at de løbende udgifter er mindre på en el-bil (brænstof+vedligehold).
Europadækkende ladestationer:
Det er som sagt allerede på vej. Tesla's superchargers skulle f.eks. gerne dække det meste af europa i slutningen af året. Og mange andre firma'er er også i gang med at opbygge disse netværk.
Tesla model S som familiebil:
Model S er faktisk en glimrende familiebil, der er som standard plads til 5 voksne. Men du kan også få 2 ekstra børnesædder monteret bagerst, dvs. 7 personer i alt. Og så er der jo ekstra plads til baggage foran, hvor motoren plejer at sidde.

  • 1
  • 0

Ang. rækkevidden så virker det som om, at producenterne (hvis vi ser bort fra Tesla, der jo går sine egne veje) har lagt sig mere eller mindre fast på, at rækkevidden i en moderne elbil skal være omkring 100 miles.

Ikke fordi de ikke kan levere mere (det er jo bare et spørgsmål om prisen), men fordi det er omtrent det der er nødvendigt i det daglige for >90% af alle.

Det er et helt bevidst valg fra producenternes side.


De bliver bare nød til at revurdere denne opfattelse, for forbrugerne vil ikke købe et ringere produkt. Og pt. er de fleste el-biler et ringere produkt end en benzinbil, pga. den lave rækkevidde. Tesla er den eneste der har fattet dette budskab, og går langt for at skabe et produkt der kan måle sig og på nogle punkter overgå benzinbilen.
Salgstallene taler sit tydelige sprog. Telsa sælger pt. ca. lige så mange Model S som Nissan sælger deres Leaf, og den koster ca. det halve. Leaf et pt. det mest solgt el-bil.
Så på sigt bliver alle producenterne tvunget til at øge rækkevidden på deres el-biler, hvis de vil sælge nogen biler.

  • 3
  • 0

Hvorfor er det at alle biler skal kunne køre så langt?

I gamle dage havde vi mobiltelefoner der kunne holde strøm i 14-30 dage. Det er slet ikke relevant for folk i dag, sammenlignet med de features der er i en smartphone. Der kan opstilles hundredevis af eksempler på at den korte batteritid på en smartphone er et stort problem, men alligevel virker det acceptabelt for folk med batteri til en almindelig dag (og for en del Iphones til en halv). Hvis ikke man havde haft særlige smartphone features, så havde INGEN accepteret en batteritid på en enkelt dag. Det er det der overgår elbilen. Den har ingen killer-feature, som kan gøre den attraktiv nok til at man vil acceptere den kortere rækkevide. Men det betyder ikke at rækkeviden er relevant - det skyldes at man ikke vil afgive noget man tager for givet (lang rækkevide) uden at få noget for det (features).

Jeg bander dagligt over den dårlige batterilevetid min smartphone har. Batterilevetiden er helt sikkert en af topprioriteterne ved valg af smartphone for mit vedkommende. Vi lever med det, bla. fordi vi gerne vil have alle de features som de tilbyder og ikke mindst fordi vi har mulighed for at lade op nærmest overalt og hvis ikke, så kan man tage ekstra batterier med. Rækkevidden er vigtig. Jeg skal på arbejde, muligvis køre en omvej, sidde i kø og jeg skal hente børn. Jeg garanterer dig for at din popularitet falder til frysepunktet hvis du henter dine børn efter lukketid. Der er ikke tid til lige at holde ind og lade bilen i en time. Derfor skal der være rigeligt med rækkevidde også hvis vi f.eks. skal besøge mormor og morfar. 1½ - 2 timers køretur med børn på bagsæddet er nok, jeg har ikke et ønske om at skulle holde og lade op i en times tid midtvejs for at kunne nå hele vejen.

For de fleste er bilen et transportværktøj. Hvilke fordele/ekstra features får man ved at vælge en elbil fremfor en fossilbil? Jeg kan ikke komme i tanke om nogen.

De fleste mennesker HAR ikke behov for at køre fra KBH til Kolding. Der er sikkert nogle som har dette behov, men det gælder også lang batteritid for telefoner i dag.

Korrektion: De fleste har ikke det behov HVER dag, men de fleste bruger bilen til andet end bare at køre på arbejde og bruger den jævnligt til at besøge familie og venner der bor længere væk.

  • 2
  • 0

Italien:
Senest til efteråret skulle det gerne være muligt at oplade Tesla model S v.h.a superchargers hele vejen til Italien. Dvs. du hver ca. 300 km skal stoppe i 20-30 minutter for at blive ladet op. Og så er optankning tilmed gratis på Tesla superchargers (virker kun til Model S).

Se, det er lige netop det der er behov for. Desværre er det så som du nævner, kun for Tesla biler. Det duer ikke. Det skal være ladestationer der virker til alle elbiler. Dvs. producenterne skal blive enige om en standard.

Pris:
Det er rigtigt at pt. må du enten nøjes med lav rækkevidde (100-200 km) eller punge ud med over 600.000 kr. Men det er kun et spørgsmål om tid, før dette ændre sig. Tesla og andre lover at ca. år 2017, vil du kunne købe en el-bil med en rækkevidde på 300km+ for ca. 300.000 kr. Og så skal du tage med i beregningen at de løbende udgifter er mindre på en el-bil (brænstof+vedligehold).

Og så begynder det stille og roligt at blive interessant for forbrugerne da det så begynder at kunne konkurrere med fossilbilerne.

Europadækkende ladestationer:
Det er som sagt allerede på vej. Tesla's superchargers skulle f.eks. gerne dække det meste af europa i slutningen af året. Og mange andre firma'er er også i gang med at opbygge disse netværk.

Som nævnt ovenfor: Vi skal have et fælles netværk, ikke et netværk for hver bilproducent. Det duer simpelthen ikke. Der må f.eks. EU komme på banen og forlange at de bliver enige om en fælles standard.

Tesla model S som familiebil:
Model S er faktisk en glimrende familiebil, der er som standard plads til 5 voksne. Men du kan også få 2 ekstra børnesædder monteret bagerst, dvs. 7 personer i alt. Og så er der jo ekstra plads til baggage foran, hvor motoren plejer at sidde.

Lækkert! Jeg ville bestemt ikke sige nej tak til at skifte vores nuværende Ford ud med en Tesla, men prisen skal lige sænkes et par hundrede tusind først.

  • 1
  • 0

Som nævnt ovenfor: Vi skal have et fælles netværk, ikke et netværk for hver bilproducent. Det duer simpelthen ikke. Der må f.eks. EU komme på banen og forlange at de bliver enige om en fælles standard.

EU er blevet enige om en standard, men det er ikke ret lang tid siden, så der er vist ikke opstillet nogen lader med denne standard endnu. Tesla har så ikke tid til at vente på standarder, så de går deres egne veje (ligesom Apple). Tesla's opladere tillader derudover højere opladsningshastigheder end diverse andre standarder.
Men det skal nok komme.. (standadiseret opladningsnetværk)
Der går dog nok nogle år endnu, indtil da, må vi nøjes med en masse adapter kabler.. :-)

  • 0
  • 0

Det er svært at overbevise folk om at købe et produkt der er dyrere og ringere end det de har i forvejen.


Jeg har en Audi A6 OG en Tesla Model S. Tesla'en er billigere og meget, meget, meget bedre!
Vær dog lidt tålmodig, udvikling tager tid, der skal nok komme små elbiler som på alle områder kan konkurrere med ICE biler.
Den første mobiltelefon kostede knap 30 tusind i dag koster den ingenting og kan meget mere - det kaldes UDVIKLING og sker på alle områder. Hvis du i dag kun ser begrænsningerne, så bruger du ikke din viden!
Jeg tager igen i dag på en tur fra kbh og til sydfyn og tilbage igen uden opladning undervejs og jeg har INGEN bekymring om der er kapacitet nok, efter 5.000 km i Teslaen, så kører jeg, hvor jeg har lyst til at køre og skulle jeg få brug for en opladning undervejs et eller andet sted, så kan jeg trøste mig med, at jeg sammenlagt aldrig komme til at bruge så meget tid på en opladestation som jeg har brugt på en tankstation.

  • 6
  • 0

Nej, så anskaffede man sig en reservedunk, men det er ikke rigtig muligt for en elbil


@Svend,
Hold op med det pjat, der er garanteret ikke særligt mange, som i dag kører rundt med en reservedunk i bagagerummet. Tankstationer er udviklet over tid med efterspørgslen og det kommer også til at ske med opladestationer. Der findes allerede i dag masser af ladestationer i Danmark og i resten af Europa, se bare én af udbyderne https://www.clever.dk/find-ladestander/. Lad være med at opfinde problemer, der ikke eksisterer.

  • 3
  • 0

Raymond:

Hold op med det pjat, der er garanteret ikke særligt mange, som i dag kører rundt med en reservedunk i bagagerummet.


Jeg anviste bare en simpel og billig løsning på et problem med langt mellem tankstationer. Man behøver ikke at blive begrænset i sit valg af bil til biler med meget langt mellem opfyldning.
Jeg svarede på om fossilbiler blev dårlige, hvis der var langt mellem tankstationer, hvor jeg så påpegede at løsningen for fossilbiler var billig og enkel. Løsningen for en elbil findes praktisk taget ikke.

  • 0
  • 0

Re: i8?

Hvilke fordele/ekstra features får man ved at vælge en elbil fremfor en fossilbil?


- Som regl god/bedre acceleration, der ikke er så dyr i brænstof som in benzinbil, da bremseenergien opsamles.
- Meget stille.
- Ingen benzin-os ved tankning.
- Ingen udstødning (mindre luftgenre/sundere indeklima etc.).
- Mulighed for bedre baggageplads, hvis batteri'er og motor placeres intelligent.
- Billigere brænstof (el, kan endda produceres selv, solceller etc.)
- Mindre vedligehold bla. pga. færre bevægelige dele og mindre slid på bremser pga. regen.

Og sikkert mange flere..

  • 1
  • 0

Hej.

FDM har skrevet en anmeldelse eller beskrivelse af den nye BMW i3. Linket er:
http://www.fdm.dk/biler-paa-vej/bmw-i3-%E2...

Bilen er åbenbart 400 cm lang.

Jeg synes, at den er køn og smuk nok. Men måske burde den ligne en rigtig BMW. Hvad ved jeg ?

Den lille rækkevidde ved denne og de fleste andre elbiler er desværre stadig et problem.

Nu er det selvfølgelig dumt, at jeg nu kun kan bruge min dårlige hukommelse og en avisartikel i det følgende.

Men så vidt min "senile" hjerne husker, har brugen af specielle materialer i BMW i3 vist gjort, at den ikke er den sikreste bil at køre i. Her tænker jeg på sammenstød. Da dette bygger på hukommelse, skal det lige tages med et vis gran salt.

Er det i øvrigt BMW i3 som man skal åbne fordøren i for at åbne bagdøren ? Passer dette? Det er da åndsvagt.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2

Kan man spænde 1,8 ton hestetrailer efter en Tesla S (som i øvrigt er skide flot - og jeg var da lidt misundelig, da jeg for nogen tid siden blev overhalet af en på motorvejen, netop fordi han kunne tillade sig at køre vel 150 km/t i en elbil uden at frygte for at løbe tør lige om lidt) ... ?

Svaret er formentlig nej, jeg kan ikke finde noget på deres hjemmeside. Og det er også mest af teoretisk karakter lige nu. Men bare for at understrege, at vi altså er nogen, der har et transportbehov, der strækker sig udover de 50-100 km. om dagen - og som ikke har råd til at købe en elbil til det daglige (hvor jeg sagtens kunne "nøjes" med fx en Leaf, og så have en oliebrænder stående til de andre ture. Og nej, det er i det store og hele totalt umuligt at leje en bil, der må trække 1,8 ton ;) )

@Ole Hansen Løj: De 300.000 kroner, du nævner for en elbil om et par år eller fire - er det uden afgift? For jeg tror, for nu ikke at sige "er endog meget sikker på", at når/hvis elbilerne bliver den foretrukne transportform, så dør afgiftsfritagelsen. Og så er 300.000 kroner altså rigtigt mange penge for en bil, når en ganske fornuftig oliebrænder kan købes for måske 100.000 uden afgift.

  • 1
  • 1

Jeg tror sagtens at den KAN trække det - den er både tung og har masser af effekt. Noget andet er så om udstyret og godkendelsen findes. Det gør det sandsynligvis ikke. Men det vil uden tvivl bliver et fokus punkt når elbiler bliver mere "allemands eje", hvilket en model S desværre ikke er endnu.

Hvilken bil bruger du nu?

Mht. priserne tvivler jeg på at Elon Musk udtaler sig med det danske (usikre) afgiftssystem i mente.

  • 0
  • 0

Jeg kører en gammel Passat Variant TDI. Af en eller anden grund må tyske biler trække temmelig meget mere (det er de sidste kilo på krogen fra 1400-1500 til 1700-1800, der gør hele forskellen), end franske og japanske i samme vægtklasse. Og når man nu ikke lige har råd til en Land Cruiser i US-udgaven, andet end de gange, det har været Jæger- eller Frømandskorpsets tjenstligt, så må man jo nøjes ;)

  • 0
  • 0

Påhæng
Kan man spænde 1,8 ton hestetrailer efter en Tesla S (som i øvrigt er skide flot - og jeg var da lidt misundelig, da jeg for nogen tid siden blev overhalet af en på motorvejen, netop fordi han kunne tillade sig at køre vel 150 km/t i en elbil uden at frygte for at løbe tør lige om lidt) ... ?


Du kan ikke få leveret Model S med trækkrog fra fabrikken, men det er dog muligt at få en monteret af 3. part :
http://www.teslamotors.com/it_CH/forum/for...
Ved dog ikke hvor meget man kan/bør trække med den.
Det skulle til gengæld blive muligt at få leveret Model X med trækkrog fra fabrikken. Den bliver i modsætning til Model S 4-hjultrukket og dermed mere trækkraft. Kan dog ikke finde noget om hvor meget den kan/må trække. Model X skulle komme til EU ca. til sommer 2015.
http://green.autoblog.com/2012/04/27/model...

@Ole Hansen Løj: De 300.000 kroner, du nævner for en elbil om et par år eller fire - er det uden afgift? For jeg tror, for nu ikke at sige "er endog meget sikker på", at når/hvis elbilerne bliver den foretrukne transportform, så dør afgiftsfritagelsen. Og så er 300.000 kroner altså rigtigt mange penge for en bil, når en ganske fornuftig oliebrænder kan købes for måske 100.000 uden afgift.


Ja, det er uden afgift, men det er da en start.
½ pris af en Model S og det stopper jo ikke her, priserne vil fortsætte med at falde fremover, efterhånden som efterspørgelsen stiger og batteripriserne falder.
Batteripriserne falder ca. 6-8% om året ifølge Ellon Musk:
http://www.greencarreports.com/news/107418...

  • 0
  • 0

Hvorfor er vi danskere så irationelle, når det kommer til biler. "Jeg kan ikke bruge en elbil, fordi jeg ikke kan køre fra Kbh til Kolding" osv. måske to gange om året altså....
Det er da langt billigere så at have en elbil til hverdag, og leje en ICE bil til Kolding ture nogle gange om året. Så det argument er jo noget vås!

Sæt Jer nu ned og regn på tingene, og passer en elbil stadig ikke til behovet, så køb dog en hybrid i stedet. Så kommer man langt på literen og få en virkelig fed bil.

Har man kun behov for to sæder, kan en del af Toyotas hybrider i dag få på gule plader til billige penge. Så kan man jo droppe den potenforlængende 4WD på sommer dæk, som bare sviner, mens værdien falder hurtigere end I kan nå at råbe ØL!

  • 1
  • 2

Hvorfor er vi danskere så irationelle, når det kommer til biler. "Jeg kan ikke bruge en elbil, fordi jeg ikke kan køre fra Kbh til Kolding" osv. måske to gange om året altså....
Det er da langt billigere så at have en elbil til hverdag, og leje en ICE bil til Kolding ture nogle gange om året. Så det argument er jo noget vås!

Du har vist intet begreb om hvor meget mange bruger deres bil til udover at køre på arbejde. Jeg kan nævne et par stykker: besøg hos familie og venner i forbindelse med diverse arrangementer, tur i sommerhus, en tur ned over grænsen, find selv på flere. Som eksempel kan jeg nævne at vi i år allerede har været på 2 sådanne ture og skal på en mere i næste uge.

Sæt Jer nu ned og regn på tingene, og passer en elbil stadig ikke til behovet, så køb dog en hybrid i stedet. Så kommer man langt på literen og få en virkelig fed bil.

Og hvilken hybrid skulle det så være? Jeg kender nogen der havde en Prius og var vældig glade for den, men så fik de børn og så var den bare ikke brugbar mere pga. manglende plads. Jeg kan se at der er kommet en Prius+ som jeg da ikke 100% skal afvise, men i forhold til vores grand c-max, så har den kun ca. halvt så meget bagagerumsplads. Derudover er hybrid'er også generelt ret dyre.
Den billigste Prius+ koster 400.000kr, næste model koster 150.000kr mere men jeg har svært ved at se hvad begrundelsen er for den store prisforskel?

  • 1
  • 0

Den billigste Prius+ koster 400.000kr, næste model koster 150.000kr mere men jeg har svært ved at se hvad begrundelsen er for den store prisforskel?


Nu er jeg ikke selv den store tilhænger af hybrider, bla. fordi vedligehold ikke bliver mindre, som med rene el-biler (da du fortsat skal slæbe rundt på benzinmotor etc.).
Men du skal huske når du sammenligner indkøbspriser, at det ikke er hele billedet.
Der kan også være store forskellige i driftsomkostninger (benzin+vedligehold), dvs. hvis man ser på de samlede omkostninger til bilen, vil man se et væsentligt andet billede.
Iøvrigt kan det nævnes at en anden grund til at el-biler er dyrere end benzinbiler, er at producenterne ikke kan forvente at tjene så meget på recervedele.

  • 1
  • 0

Hvorfor er vi danskere så irationelle, når det kommer til biler. "Jeg kan ikke bruge en elbil, fordi jeg ikke kan køre fra Kbh til Kolding" osv. måske to gange om året altså....
Det er da langt billigere så at have en elbil til hverdag, og leje en ICE bil til Kolding ture nogle gange om året. Så det argument er jo noget vås!

Våset står for din regning og dine helt grundløse antagelser. Jeg skal til Jylland mere end to gange om året, så billeje vil for mig ligge i 8-10.000 om året (plus benzin og forsikring).

Desuden bor jeg i lejlighed og hverken kan eller må opstille en ladestander - som jeg i øvrigt selv ville komme til at bekoste hvis jeg kunne/måtte.

Desuden "glemmer" elbilfortalerne at 40% af befolkningen er singlehusstande så enhver snak om bil nr. to er altså vås. Og blandt de resterende 60% bor rigtig mange i lejligheder uden fast/garanteret p-plads og en elbil er derfor ikke en mulighed.

  • 2
  • 1

EU er blevet enige om en standard, men det er ikke ret lang tid siden, så der er vist ikke opstillet nogen lader med denne standard endnu. Tesla har så ikke tid til at vente på standarder, så de går deres egne veje (ligesom Apple). Tesla's opladere tillader derudover højere opladsningshastigheder end diverse andre standarder.

Omtalte EU standard er beskrevet her:

http://www.mennekes.de/index.php?id=latest...

Version af link som ing.dk ikke har smadret: http://goo.gl/GjnxvH

Tesla har valgt at benytte Mennekes stikket på den europæiske udgave af Tesla Model S. Så i teorien er deres superladere kompatibel med andre elbiler. Det er dog ikke det samme som at de også tillader andre at benytte deres ladere.

Der er også den krølle at Tesla har valgt at bruge højere strømstyrke end specificeret i standarden. Det bør dog ikke betyde andet, end at en ikke-Tesla bil kun vil gå op til standard strømstyrke. I hvertfald indtil at de får udvidet standarden til at acceptere Tesla-strømstyrker.

Tesla bruger det stik der hos Mennekes kaldes DC-Mid. Standard tillader det 500V, 140A = 70 kW. Men Tesla lader med 135 kW på samme stik.

Der er også en DC-High variant som Tesla ikke benytter.

  • 1
  • 0

@Eriksen - det svar er irationelt. De fleste kører i det daglige ikke længere end elbil kan opfylde behovet. Ud over det kan det klares med lejebiler - evt fælles/puljeordning osv.
40% af husstandene kan nemt klare det daglige kørselsbehov med el-bil, uanset, at de kun har en bil.
Desuden findes det Hybrider, der kører markant længere på literen, der som el-bil ikke er et reelt alternativ.
Der er med andre ord masser der kunne have en elbil hvis de var indstillet på at indrette sig bare en smule mere smart - også økonomisk - det både taxa og lejebiler er langt billigere end at skulle forrente og afskrive for stor en bil 80% af tiden.
Men som sagt- en stor del af de danske bilkøbere tænker irationelt og forstår ikke at regne den ud.
Mon ikke det istedet handler om at have en potensforlænger i indkørslen, frem for det mest fornuftige transportmiddel?

  • 1
  • 2

Jeg ved godt hvor ladestationerne findes, men kortet viser tydeligt, at hvis man kommer ret meget udenfor Storkøbenhavn skal man virkeligt planlægge og regne med omveje.

I går kørte jeg fra Århus til Thyborøn for at besøge en kunde, der er 175 km hver vej, hvis jeg havde kørt i en elbil kunne jeg starte fuldt opladet, derefter lade i Herning og igen i Holstebro, på hjemturen igen i Holstebro og Herning, Silkeborg har ikke hurtiglader.

Århus - Herning er 84 km, Herning - Holstebro 55 km, så det er på grænsen af rækkevidden at springe over Herning, Holstebro - Thyborøn retur er 110 km, så der skal man spare for overhovedet at komme tilbage.

Jeg havde en køretid på 4½ time, dertil skulle jeg lægge 2 opladninger a ½ time og 2 slatladninger, altså totalt 1½ time plus tid til at køre til ladestationerne. På denne tur ligger ladestationerne tæt ved ruten, men det er absolut ikke altid tilfældet.

  • 1
  • 1

I betragtning af hvor få elbiler der er på gaden, så er det flot at der overhovedet er et netværk af lynladere. Selvfølgelig er det endnu ikke perfekt.

Som kørende sælger er elbilen ikke det oplagte valg. Der skal du op i en Tesla, før det giver mening. Men hvis dit eksempel i stedet var et familiebesøg, så kunne mange måske godt leve med at bruge 1,5 time ekstra på turen.

  • 1
  • 0

Helledusseda - Herregud - en halv time fra eller til under længere transport!
Har nævnt det før men sådan ser tilhængerne ofte på elbilens begrænsning. Den samme gruppering tilhører også typisk de, som ønsker hurtigtog, som kan klare de længere strækninger - - en halv time hurtigere.
Hmm -

  • 0
  • 1

Hans, måske du skulle skue indad på din egen alt-eller-intet holdning? Der er ingen der påstår at det er optimalt at skulle vente. Dem der kun sjældent tager toget kan godt leve med at det er en bumler. Og dem der kun sjældent kører lange ture i deres elbil, kan godt leve med at skulle bruge ekstra tid på at lade undervejs.

På den anden side er der folk der dagligt rejser langt, og de er hårdt ramt af ekstra ventetid, uanset transportmiddel.

En standard elbil er endnu ikke for alle. Men de fleste kan klare sig.

Med en Tesla når du op på en rækkevidde, hvor det ikke længere er et praktisk problem.

  • 1
  • 0

Har nævnt det før men sådan ser tilhængerne ofte på elbilens begrænsning. Den samme gruppering tilhører også typisk de, som ønsker hurtigtog, som kan klare de længere strækninger - - en halv time hurtigere.

Egentlig er sammenhængen vel ganske god. I begge tilfælde drejer det sig om at fremme det som er fremtidens transportform. Så jeg forstår egentlig godt, at de samme fremtidsteknologiivrig personer støtter både elbil og hurtigtog (og autonome biler, fusionsenergi og del slags).

  • 0
  • 0