Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Sådan fixer du tank-o-meteret

[perlegrus on] Problem: Temperaturmåler / tank-o-meteret i din halvgamle bil svinger, viser sommetider for lidt, sommetider for meget, er sådan lidt-tænd-sluk-agtigt.

Diagnose: Kendt problem på mange bilmærker. Fejlen ligger i den spændingsregulator, der jævner spændingen til instrumenterne ud. Det er i reglen en klassisk tre-benet type, typisk regulerer den bilens 12,7 - 14 volt ned til 10, sådan at instrumenterne ikke svinger med spændingen på bilens øvrige elsystem.

Der er to mulige fejl. Lodninger, der er gået kolde - eller defekt regulator. I løs vægt koster sådan en typisk 140 kr. hos bilforhandleren og vel en femmer hos en ordentlig elektronikforretning.

Af med rammen om instrumenterne, finde regulatoren, varm loddekolbe på, tinsuger, frisk tin og hey-presto, tank-o-meteret opfører sig normalt og ligeså temperaturmåleren (og der havde været en med en loddekolbe før!). Eftercheck med multiinstrumentet 13,7 Volt ind, 10,1 ud. Sådan gik det på denne bloggists bil i eftermiddag.

Bingo! Rammen på, færdig for i dag.

Det tog længere tid at skrive dette end at udføre operationen. Og endnu engang er der sparet nogle dyre værkstedstimer.

Kære motorblog-læser: Del dine tips med os andre her på motorbloggen.

/Rolf

[perlegrus off]

PS. Det vælter ind med mails om vores kult-t-shirt. Men gevinstchancerne er stadig rimelige, især til dem der gør en indsats og derved lader sig skamløst favorisere, som beskrevet her.

[weekend on]

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten