Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
digiliv blog

Sådan fik jeg nye Windows-spil til at køre på Linux

Her er en fortælling om, hvordan jeg - med stor hjælp fra winehq.org og andre steder - har fået XCOM: Enemy Unknown og Civilization V til at køre ganske rimeligt på min pc-konfiguration med Linux-distributionen Ubuntu. Og lige for en god ordens skyld, så er det jo bestemt ikke sikkert, det virker hos andre, blot fordi det virker på mit nuværende system.

Illustration: Privatfoto

XCOM: Enemy Unknown i fuldt vigør på Ubuntu 12.10 og Wine 1.5.18

I gennem længere tid har jeg forsøgt at tilfredsstille mit spilbehov med en PS3, hvor grafikkort og den slags ikke bliver forældet som sådan. Men på et eller andet tidspunkt er det som om, en gamepad og et tv, der også bliver brugt til at vise andet end spil, ikke rigtigt kan gøre det ud for mus, tastatur og en skærm (i 40 cm's afstand).

Så for ikke så skrækkeligt længe siden har jeg anskaffet det, der kan betegnes som en middelduelig gamer-pc. En beslutning, som blev godt hjulpet på vej af en ubændig trang til at spille Civilization V og ikke kun det ellers udmærkede Civ Revolution på PS3.

Pc'en har et Nvidia grafikkort. Det skyldes blandt andet, at jeg privat har vænnet mig til Linux-styresystemet Ubuntu, og her kører Nvidia med de rette drivere vist ok til spil (og andet).

Civilization V findes dog mig bekendt ikke i en Linux-kompatibel udgave, men det findes til Windows. Og via Linux-programmet Wine (oprindeligt Wine Is Not an Emulator) kan forskellige Windows-programmer bringes til at køre mere eller mindre godt i Linux-miljøet.

På Wines hjemmeside winehq.org er der en såkaldt AppDB. Her optræder alskens Windows-software i forskellige kategorier. Der hvor man helst vil have sin yndlingssoftware er i 'platinum'-kategorien. Det betyder (i teorien), at alting fungerer som det skal out-of-the-(wine)-box. Guld er småskavanker, sølv flere skavanker, bronze endnu flere og garbage er, ja, garbage.

Nå, men inden pc-købet havde jeg tjekket, at Civ V havde platin-status, og det endte da også med at fungere glimrende på mit setup: Intel i5, Nvidia GTX550Ti, 8 GB Ram.

Steam

Den største udfordring ved at få Civ V til at køre på Ubuntu var egentlig ikke så meget selve spillet, men Valves Steam-distribueringssystem, som Civ kører på.

Steam lader sig fint installere med Wine. Men i unstable-Wine-versionen, som jeg bruger (fordi jeg gerne vil være med på noderne), er der ikke nogen tekst i Steams knap-felter. Det gør det svært med login og den slags. Det tog lidt tid, før jeg fandt ud af, at det kan løses ved at tilføje dwrite under libraries i winecfg og så edit og klikke af i disabled. Der er en bug-report åben på det, ser det ud til, så fikset bliver det nok - Steams udbredelse taget i betragtning.

Hvorom alting er, endte Civ V med at køre ganske glimrende under Wine på, hvad jeg mener dengang var Ubuntu 12.04 64 bit.

XCOM: Enemy Unknown

Efter en kort pause er jeg netop vendt tilbage til pc-linux-spilleriet. Denne gang drevet af tilbagekomsten af det legendariske XCOM-koncept i form af XCOM: Enemy Unkown. Opløftet af den tidligere Linux/Civ-sejr og efter at have undersøgt AppDB-statussen hos Wine, har jeg købt UFO-spillet over Steam, hvor der tilmed var 25 pct rabat.

Illustration: Privatfoto

XCOM: De afskyelige Sectoids er en god kilde til ny tech.

Men siden jeg sidst Winede ... og til nu, er der sket noget trælst. Wine har i den udgave, mit system kører (i skrivende stund 1.5.18) mistet evnen til at vise de to spil, jeg foreløbigt har testet på - Civ V og XCOM - i fullscreen uden det hele kager ud på min Ubuntu-installation.

Kager ud vil i denne sammenhæng sige, at hvis default spil-opløsningen eksempelvis er 1024x768, mens desktopopløsningen, som i mit tilfælde, er 1920x1080, så resulterer det i groteske gigapixels, hvor 1024x768-opløsningen bliver spændt udover adskillige, panorerbare skærmbilleder. Situationen bliver yderligere forværret af, at musepositionen på en eller anden måde virker til at være i sync med en anden opløsning end den, der faktisk bliver vist på skærmen. Så når musen ser ud til at være et sted ved et klik, så bliver der reelt klikket et helt andet sted.

Det er lidt svært at forklare, det skal næsten opleves. Summasumarum, så gør det det i hvert fald svært at finde knapper at klikke på i spillene. MEN det kan løses!!

Godt hjulpet på vej af netdebat har jeg fundet frem til, at hvis man indstiller skrivebordsopløsningen til spilopløsningen - eks. 1024x768 - inden man går ind i spillet, så er det muligt at finde spillets menuknapper og klikke på dem. Det vil også sige den knap, der indstiller spillets opløsning, som for de nævnte spils vedkommende kan sættes til ... 1080x1920! Herefter kan det med lidt snilde (alt+tab - til tider flere gange) lade sig gøre at komme ud på desktoppen igen, lukke Wine og dermed spillet og så skifte desktopopløsningen til gode gamle 1080x1920. Nu kører både spil OG desktop i samme, høje opløsning og knapperne virker.

For overhovedet at få XCOM-skærmbilledet frem i første omgang, er det dog nødvendigt at alt-tabbe, efter spillet er startet. Spilskærmbilledet får i hvert fald ikke fokus af sig selv hos mig. Hvorvidt ansvaret for skærmbilledcirkusset ligger i Ubuntu, Compiz eller Wine, ser der ud til at være delte meninger om.

Måske der er en lettere måde at komme rundt om fullscreen-problemerne på i Wine Configuration?

Udover det generelle problem i forhold til skærmopløsningen, så har XCOM på flere måder været noget mere drilagtigt at få til at virke på Ubuntu sammenlignet med Civ V. Det tog mig i hvert fald en del forsøg med forskellige Wine-prefixes, før det nu - endeligt - ser ud til at være lykkedes. I den sammenhæng kan jeg iøvrigt varmt anbefale at bruge restore og backup-funktionen i Steam i forbindelse med Wine-forsøg. På den måde kan et spil hurtigt gendannes fra harddisken i stedet for at skulle gendownloades når et Wine-eksperiment går grueligt galt.

Af Wines AppDB for XCOM fremgår det, at Xact, vcrun2008 og physx skal installeres inden installationen af XCOM. Det med 'inden installationen' er vigtigt, hvis der ellers skal være lyd i spillet. Det fremgår også af AppDB'en, at directx9 skal installeres. Det er jeg endt med ikke at gøre - spillet installerer selv noget directx, og det ser ud til at køre fint. Jeg har også prøvet med directx9 først, men hos mig ser det ud til at give sporadiske crash.

De øvrige elementer kan installeres via Winetricks (som kom med min udgave af Wine). Det foregår ved at starte Winetricks, vælge et Wine-prefix, der er kun et til at starte med, og så klikke på punktet med DLL. Så kommer der en liste, hvor Xact, vcrun2008 og physx kan vinkles af og installeres. Endeligt har jeg sat Wine til at melde Win7 i stedet for XP, hvilket skulle give mindre hakkende lyd.

Illustration: Privatfoto

XCOM: Jorden konstant truet af E.T.'er

Så nu spiller jeg XCOM på Linux med lyd og det hele i høj opløsning. Lyden kan dog trods Win7-indstillingen godt finde på hakke/knitre efter lidt tid, men ellers har jeg foreløbigt ikke oplevet nævneværdige problemer. Jeg har dog heller ikke fået spillet det så meget endnu, jeg arbejder på sagen.

Civ er ikke installeret for øjeblikket - det gik bort med en af Wine-prefix'erne, men det kommer nok på igen om føje tid.

Hvorom alting er, så kan visse (nye) Windowsspil altså spilles ganske rimeligt på et Ubuntu-system - i hvert fald på mit setup. Det kræver dog lidt fiksfakserier - også selvom spillene ser ud til at være platin på WineHQ. Og blot fordi XCOM og Civ kører på mit setup, er det jo ikke sikkert, det også kører lige så godt på andre konfigurationer. En demo-spiludgave kan nok være en god idé at lakmusteste med, inden betalingskortoplysninger bliver sendt over nettet.

Valve er i gang med Steam til Linux, så Wine bliver måske mindre nødvendigt fremover, hvis man vil spille pc-spil af ovennævnte slags uden at skulle betale for et operativsystem også.

Der er givetvis smartere måder at gebærdige sig på i Wine/Ubuntu, end jeg har leget mig frem til. Hvad er dine erfaringer med Wine og spil på Linux? Funker det, eller er det noget hø?

Jakob Møllerhøj er datamatiker og journalist på Ingeniøren og blogger om software, hardware og forbrugerelektronik.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Påstår du altså at Windows er bedre egnet til spil?

Måske, måske ikke, men Valve har i hvert fald opdaget at de fik Left 4 Dead 2 til at køre hurtigere på en Linux-maskine end den samme Windows-maskine.

Hvorfor? Fordi både Linux-kernen og OpenGL er åbne systemer, så udviklerne kan kigge i dem, og faktisk se [i]hvad der sker[/i], i modsætning til at arbejde i mod en sort boks, som DirectX og Windows NT-kernen jo er.

Kilde: http://blogs.valvesoftware.com/linux/faste...

  • 0
  • 0

Jeg har generelt gode erfaringer med Ubuntu og Windows-programmer.

Diablo 3 virkede med et enkelt fix (sudo -i efterfulgt af en echo 0 | /var//... i en terminal)

Tilsvarende har jeg fået endog gamle Windowsprogrammer til at virke (Diablo 2 og master of Orion 3 samt Parallax' Pbasic fortolker til BasicStamp's, den krævede dog noget mere arbejde for at kunne køre seriel over en USB)

  • 0
  • 0

Det omtalte blogindlæg fra valve fortæller så også, at de efterfølgende kunne optimere på den normale windows/directX udgave af spillet udfra det de havde lært af linux/OpenGL udgaven

  • 0
  • 0

Du kunne også prøve PlayOnLinux ( http://www.playonlinux.com/en/ ). Det er en okay måde at undgå selv at skulle finde og køre alle fiksfakserier selv.
Jeg køre selv spil som Starcraft 2 og Leauge of legends i det, og det der er alle de små trix klaret for en. En af de rigitg gode ting er det selv holder styr på forskellige wine versioner, og "sandboxer" hvert spil i sin egen wine bottle, så man kan installere nye spil uden at ødelægge konfigurationen af de eksisterende spil.

  • 0
  • 0

Steam Linux:

Debian pakke kan hentes her: http://media.steampowered.com[...]

Man kan også godt få lov at logge ind med non-beta og eksisternde accounts ved at starte Steam store med følgende kommando: steam steam://store

Start steam, login, den brokker sig over du ikke har en beta account og lukker ned
start steam fra en terminal eller ligende: steam steam://store

jeg har i øvrigt en beta key i overskud.

  • 0
  • 0

Det omtalte blogindlæg fra valve fortæller så også, at de efterfølgende kunne optimere på den normale windows/directX udgave af spillet udfra det de havde lært af linux/OpenGL udgaven

Korrekt. Men de kunne alligevel ikke nå op på samme niveau.

  • 0
  • 0

Tak for tippet. Jeg har faktisk forsøgt lidt med PlayOnLinux også. Det var fint til at installere Steam med (automatisk konfiguration af dwrite-disable blandt andet), men det gik ikke helt så smertefrit ift. XCOM via Steam, mener jeg, uden jeg præcist kan huske, hvad problemet var ...

Men klart, det er smart, med muligheden for at nemt at kunne jonglere mellem forskellige Wine-versioner og den slags, kan jeg godt se.

  • 0
  • 0

Super-fed artikel! Og jeg h*der Steam. Også når jeg kører Windows. Det er faktisk en væsentlig grund til at jeg på et tidspunkt holdt helt op med at spille større computerspil. Indtil jeg opdagede mulighederne på Ubuntu (som jeg har i dual-boot med Windows) med Open Source spil. Her kan man se mere og bliver inspireret:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_open_...
http://www.happypenguin.org/

Mine Open Source favoritter pt.: Battle for Wesnoth, Lugaru, EgoBoo, WarZone 2100.

Tak for Steam tippet, nu vil jeg prøve mine gamle Windows spil af eller vente i spænding på at de bliver spil-bare via Valves initiativ..

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten